• De stelling van deze week luidt:
    Racisme is in ieder van ons aanwezig.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Taiga schreef:
    Ik denk van wel. We zijn ons er alleen niet altijd bewust van.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Parachutes schreef:
    Als je zegt dat het in ieder van ons aanwezig is, suggereer je eigenlijk dat het er van nature al is, en dat is niet waar. Racisme is aangeleerd gedrag en ik ben wel van mening dat het in heel veel mensen zit, maar je kunt niet zeggen dat het er van nature is. Want het komt wel ergens vandaan. En dat 'ergens' zijn de ouders of de omgeving, denk ik.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Taiga schreef:
    Ik denk van wel. We zijn ons er alleen niet altijd bewust van.


    Maybe my look changed, but my heart didn't

    Parachutes schreef:
    Als je zegt dat het in ieder van ons aanwezig is, suggereer je eigenlijk dat het er van nature al is, en dat is niet waar. Racisme is aangeleerd gedrag en ik ben wel van mening dat het in heel veel mensen zit, maar je kunt niet zeggen dat het er van nature is. Want het komt wel ergens vandaan. En dat 'ergens' zijn de ouders of de omgeving, denk ik.


    I'm a warrior, and you can never hurt me again.

    100% Pro.
    Racisme zit in ieder van ons, maar we hebben het gewoon niet altijd door. Het feit dat we al verafschuwd zijn van een ander land, een andere cultuur of een andere eetgewoonte staat al gelijk aan racisme. We kennen het niet, we vertrouwen het niet, we worden er misschien zelf bang van en dat zijn allemaal symptomen van racisme. Natuurlijk doe je niks verkeerds door je neus op te trekken bij een vreemde eetgewoonte, maar toch. Best grappig eigenlijk, want het is tenslotte maar eten.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Disaronno schreef:
    (...)

    Sorry hoor, maar hier moet ik echt op reageren. (I tried not to)

    Dus omdat je Marokkaanse bent is het moeilijker om te discrimineren? Sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin. Marokkanen, Turken, Nederlanders etc. kunnen allemaal discrimineren. Nu lijkt het net alsof alleen iedereen behalve Marokkanen discrimineert.

    Daarnaast is discriminatie iets anders dan racisme. Discriminatie is niet automatisch racisme, maar racisme is wel discriminatie.
    Discriminatie betekent dat mensen onterecht een verschillende behandeling krijgen. Discriminatie is mogelijk op basis van geslacht, godsdienst, handicap, leeftijd, afkomst, huidskleur, ras, burgerlijke staat en seksuele voorkeur.

    En ik ben van mening dat ook racisme bij alle volkeren voor kan komen. Of je nou Turks, Marokkaans, Nederlands of wat dan ook bent. Pas dus op met wat je zegt en hoe, want de manier waarop je het zegt kan ook opgevat worden als discriminatie of racisme, aangezien het nu lijkt alsof anderen sneller/meer discrimineren dan, in jou geval, Marokkanen.


    En verder, nee, ik denk niet dat racisme in iedereen aanwezig is, niet automatisch in ieder geval. Ik denk dat het heel erg ligt aan de ervaringen die je hebt en de omgeving waarin je op groeit. Zijn je ouders erg racistisch en groei je op in zo'n omgeving? Dan weet je misschien niet beter. Heb je nare ervaringen met een bepaalde nationaliteit en was het per toeval steeds dezelfde nationaliteit, dan kan ik me voorstellen dat je daar een bepaalde mening over vormt die racistisch kan zijn.

    Dit, precies.


    :)

    Parachutes schreef:
    Als je zegt dat het in ieder van ons aanwezig is, suggereer je eigenlijk dat het er van nature al is, en dat is niet waar. Racisme is aangeleerd gedrag en ik ben wel van mening dat het in heel veel mensen zit, maar je kunt niet zeggen dat het er van nature is. Want het komt wel ergens vandaan. En dat 'ergens' zijn de ouders of de omgeving, denk ik.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Yep!


    No growth of the heart is ever a waste

    Disaronno schreef:
    (...)

    Sorry hoor, maar hier moet ik echt op reageren. (I tried not to)

    Dus omdat je Marokkaanse bent is het moeilijker om te discrimineren? Sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin. Marokkanen, Turken, Nederlanders etc. kunnen allemaal discrimineren. Nu lijkt het net alsof alleen iedereen behalve Marokkanen discrimineert.

    Daarnaast is discriminatie iets anders dan racisme. Discriminatie is niet automatisch racisme, maar racisme is wel discriminatie.
    Discriminatie betekent dat mensen onterecht een verschillende behandeling krijgen. Discriminatie is mogelijk op basis van geslacht, godsdienst, handicap, leeftijd, afkomst, huidskleur, ras, burgerlijke staat en seksuele voorkeur.

    En ik ben van mening dat ook racisme bij alle volkeren voor kan komen. Of je nou Turks, Marokkaans, Nederlands of wat dan ook bent. Pas dus op met wat je zegt en hoe, want de manier waarop je het zegt kan ook opgevat worden als discriminatie of racisme, aangezien het nu lijkt alsof anderen sneller/meer discrimineren dan, in jou geval, Marokkanen.


    En verder, nee, ik denk niet dat racisme in iedereen aanwezig is, niet automatisch in ieder geval. Ik denk dat het heel erg ligt aan de ervaringen die je hebt en de omgeving waarin je op groeit. Zijn je ouders erg racistisch en groei je op in zo'n omgeving? Dan weet je misschien niet beter. Heb je nare ervaringen met een bepaalde nationaliteit en was het per toeval steeds dezelfde nationaliteit, dan kan ik me voorstellen dat je daar een bepaalde mening over vormt die racistisch kan zijn.


    Dit dus <3


    Be Your Own Anchor

    ik denk niet iedereen maar bij mij zit wel een klein beetje verscholen (fluit fluit fluit)> :X


    You dare to gaze upon me?

    Imagined schreef:
    Racisme niet denk ik.
    Wel denk ik dat het in de aard zit van bijna iedereen om zich beter te willen voelen dan anderen. Ik denk dat veel mensen de beste willen zijn in iets. Sommige mensen iets meer dan anderen.
    Als je jezelf beter voelt dan anderen dan kijk je neer op anderen, maar als het dan weer niet gaat om het "ras" van iemand, dan is het geen racisme.
    Dus nee, ik geloof niet dat racisme in ieder van ons aanwezig is. Ik denk dat als je op een bepaalde manier bent opgevoed, de kans dat je iemand minderwaardig vindt om zijn "ras" groter is en dat heeft niets te maken met of het in ons aanwezig is. Dan is het namelijk aangeleerd gedrag.


    Oke dit is miss heel dom maar ij heb het ooit gelezen: gekleurde paarden discrimineren Witte of bonte (gevlekte) paarden omdat ze een "foutje" zijn van de natuur. Maar het komt gewoon omdat de paarden te doorgefokt zijn :]

    [ bericht aangepast op 11 maart 2014 - 15:46 ]


    take pills or become psycho

    Vind ik niet, er zijn altijd mensen die racistisch zijn. Maar er zijn ook veel mensen die dat niet zijn! Ik ben daar een van en ik weet zeker dat heel veel mensen hier op quizlet ook niet racistisch zijn.


    I didn't fall. The floor just needed a hug.

    Niet speciaal racisme, maar discriminatie in het algemeen. Ik denk dat er nooit een moment of plaats in de geschiedenis van de mensheid is geweest waar iedere groep gelijk geaccepteerd werd. Of het nou gekleurde mensen, vrouwen, aanhangers van een geloof of wat ook is, er is altjid discriminatie geweest en er zal altijd discriminatie zijn.


    quidquid excusatio prandium pro

    Lexia schreef:
    (...)

    Oke dit is miss heel dom maar ij heb het ooit gelezen: gekleurde paarden discrimineren Witte of bonte (gevlekte) paarden omdat ze een "foutje" zijn van de natuur. Maar het komt gewoon omdat de paarden te doorgefokt zijn :]


    Ik geloof niet dat ik je helemaal volg...
    Om je vraag te beantwoorden; Ik geloof het niet.
    Maar wat heeft dit met mijn reactie of de stelling te maken?


    Hamartia

    Eens. Ik heb laatst Het kleuren experiment gezien en daar zat toch wel een kern van waarheid in. Het was heel interessant om naar te kijken.
    Iedereen doet het onbewust.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!