• De stelling van deze week luidt:
    Racisme is in ieder van ons aanwezig.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Nee dat vind ik niet ja er zijn zulk soort mensen
    Maar niet dat ik het wil doen ik vind dat racisme echt moet verdwijnen ook al ben je Marokkaans Nederlands chinees Turks Enz.
    Je bent een mens dus je hoort gelijk te staan. !

    [ bericht aangepast op 9 maart 2014 - 16:54 ]


    -

    Racisme niet denk ik.
    Wel denk ik dat het in de aard zit van bijna iedereen om zich beter te willen voelen dan anderen. Ik denk dat veel mensen de beste willen zijn in iets. Sommige mensen iets meer dan anderen.
    Als je jezelf beter voelt dan anderen dan kijk je neer op anderen, maar als het dan weer niet gaat om het "ras" van iemand, dan is het geen racisme.
    Dus nee, ik geloof niet dat racisme in ieder van ons aanwezig is. Ik denk dat als je op een bepaalde manier bent opgevoed, de kans dat je iemand minderwaardig vindt om zijn "ras" groter is en dat heeft niets te maken met of het in ons aanwezig is. Dan is het namelijk aangeleerd gedrag.


    Hamartia

    Ik ben het er wel een beetje mee eens, maar dat ligt eraan of stereotyperen ook als een vorm van racisme wordt gezien door anderen. Als je iemand van een ander ras of een andere cultuur dan tegenkomt op straat, zal er altijd dat deel in je achterhoofd zitten dat meteen die persoon koppelt aan een bepaald stereotype. Dit gaat waarschijnlijk zelfs verder dan alleen verschillende culturen en zal ook op het uiterlijk van een individueel slaan. Mensen koppelen een bril vaak onbewust meteen al aan slim, terwijl dat echt niet altijd het geval is.


    From these ashes, I will rise

    Ik denk van wel. We zijn ons er alleen niet altijd bewust van.


    26 - 02 - '16

    Imagined schreef:
    Racisme niet denk ik.
    Wel denk ik dat het in de aard zit van bijna iedereen om zich beter te willen voelen dan anderen. Ik denk dat veel mensen de beste willen zijn in iets. Sommige mensen iets meer dan anderen.
    Als je jezelf beter voelt dan anderen dan kijk je neer op anderen, maar als het dan weer niet gaat om het "ras" van iemand, dan is het geen racisme.
    Dus nee, ik geloof niet dat racisme in ieder van ons aanwezig is. Ik denk dat als je op een bepaalde manier bent opgevoed, de kans dat je iemand minderwaardig vindt om zijn "ras" groter is en dat heeft niets te maken met of het in ons aanwezig is. Dan is het namelijk aangeleerd gedrag.


    Hier sluit ik me helemaal op aan.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    MissMalikLuf schreef:
    Nee dat vind ik niet ja er zijn zulk soort mensen, maar niet iedereen ik zelf ben marrokaans dus het is zwz moeilijker om te discrimineren.
    Maar niet dat ik het wil doen ik vind dat racisme echt moet verdwijnen ook al ben je Marokkaans Nederlands chinees Turks Enz.
    Je bent een mens dus je hoort gelijk te staan. !


    Sorry hoor, maar hier moet ik echt op reageren. (I tried not to)

    Dus omdat je Marokkaanse bent is het moeilijker om te discrimineren? Sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin. Marokkanen, Turken, Nederlanders etc. kunnen allemaal discrimineren. Nu lijkt het net alsof alleen iedereen behalve Marokkanen discrimineert.

    Daarnaast is discriminatie iets anders dan racisme. Discriminatie is niet automatisch racisme, maar racisme is wel discriminatie.
    Discriminatie betekent dat mensen onterecht een verschillende behandeling krijgen. Discriminatie is mogelijk op basis van geslacht, godsdienst, handicap, leeftijd, afkomst, huidskleur, ras, burgerlijke staat en seksuele voorkeur.

    En ik ben van mening dat ook racisme bij alle volkeren voor kan komen. Of je nou Turks, Marokkaans, Nederlands of wat dan ook bent. Pas dus op met wat je zegt en hoe, want de manier waarop je het zegt kan ook opgevat worden als discriminatie of racisme, aangezien het nu lijkt alsof anderen sneller/meer discrimineren dan, in jou geval, Marokkanen.


    En verder, nee, ik denk niet dat racisme in iedereen aanwezig is, niet automatisch in ieder geval. Ik denk dat het heel erg ligt aan de ervaringen die je hebt en de omgeving waarin je op groeit. Zijn je ouders erg racistisch en groei je op in zo'n omgeving? Dan weet je misschien niet beter. Heb je nare ervaringen met een bepaalde nationaliteit en was het per toeval steeds dezelfde nationaliteit, dan kan ik me voorstellen dat je daar een bepaalde mening over vormt die racistisch kan zijn.

    [ bericht aangepast op 9 maart 2014 - 10:18 ]

    Als je zegt dat het in ieder van ons aanwezig is, suggereer je eigenlijk dat het er van nature al is, en dat is niet waar. Racisme is aangeleerd gedrag en ik ben wel van mening dat het in heel veel mensen zit, maar je kunt niet zeggen dat het er van nature is. Want het komt wel ergens vandaan. En dat 'ergens' zijn de ouders of de omgeving, denk ik.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Ik denk niet dat het automatisch in iedereen zit, maar dat het voortkomt uit je omgeving. Als je een slechte ervaring hebt of een vertekend beeld meekrijgt, dan is het een reactie, een klik, die denk ik wel in iedereen aanwezig is.
    Ikzelf woon in een concentratiestad met ongelofelijk veel migranten, met als gevolg dat ik wel eens problemen met die mensen zie. Ik blijf daar realistisch in, want ze zijn gewoon met veel en je ziet altijd wel eens probleempjes met groepen jongeren.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Parachutes schreef:
    Als je zegt dat het in ieder van ons aanwezig is, suggereer je eigenlijk dat het er van nature al is, en dat is niet waar. Racisme is aangeleerd gedrag en ik ben wel van mening dat het in heel veel mensen zit, maar je kunt niet zeggen dat het er van nature is. Want het komt wel ergens vandaan. En dat 'ergens' zijn de ouders of de omgeving, denk ik.

    Disaronno schreef:

    En verder, nee, ik denk niet dat racisme in iedereen aanwezig is, niet automatisch in ieder geval. Ik denk dat het heel erg ligt aan de ervaringen die je hebt en de omgeving waarin je op groeit. Zijn je ouders erg racistisch en groei je op in zo'n omgeving? Dan weet je misschien niet beter. Heb je nare ervaringen met een bepaalde nationaliteit en was het per toeval steeds dezelfde nationaliteit, dan kan ik me voorstellen dat je daar een bepaalde mening over vormt die racistisch kan zijn.


    Iedereen zegt wel eens waar hij/zij achteraf spijt van heeft. Discriminatie vind ik al sws niet kunnen, Maar discriminatie omdat het stoer is, is nog wel het ergst. idd als je omgeving het ook doet, kan je er niks aan doen. Nou ja, je kan blind met je omgeving mee gaan doen. of je kan gaan nadenken en er achter komen dat het niet uit maakt of iemand blank of zwart, klein of lang, man of vrouw is.

    Racisme moet stoppen, maar dat gebeurd niet zo lang je zonder na te denken mee gaat doen


    just sm:)e en the world smiles with you

    Disaronno schreef:
    (...)

    Sorry hoor, maar hier moet ik echt op reageren. (I tried not to)

    Dus omdat je Marokkaanse bent is het moeilijker om te discrimineren? Sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin. Marokkanen, Turken, Nederlanders etc. kunnen allemaal discrimineren. Nu lijkt het net alsof alleen iedereen behalve Marokkanen discrimineert.

    Daarnaast is discriminatie iets anders dan racisme. Discriminatie is niet automatisch racisme, maar racisme is wel discriminatie.
    Discriminatie betekent dat mensen onterecht een verschillende behandeling krijgen. Discriminatie is mogelijk op basis van geslacht, godsdienst, handicap, leeftijd, afkomst, huidskleur, ras, burgerlijke staat en seksuele voorkeur.

    En ik ben van mening dat ook racisme bij alle volkeren voor kan komen. Of je nou Turks, Marokkaans, Nederlands of wat dan ook bent. Pas dus op met wat je zegt en hoe, want de manier waarop je het zegt kan ook opgevat worden als discriminatie of racisme, aangezien het nu lijkt alsof anderen sneller/meer discrimineren dan, in jou geval, Marokkanen.


    En verder, nee, ik denk niet dat racisme in iedereen aanwezig is, niet automatisch in ieder geval. Ik denk dat het heel erg ligt aan de ervaringen die je hebt en de omgeving waarin je op groeit. Zijn je ouders erg racistisch en groei je op in zo'n omgeving? Dan weet je misschien niet beter. Heb je nare ervaringen met een bepaalde nationaliteit en was het per toeval steeds dezelfde nationaliteit, dan kan ik me voorstellen dat je daar een bepaalde mening over vormt die racistisch kan zijn.


    Hamartia

    Racisme: Racisme is de opvatting dat mensen ondergebracht kunnen worden in verschillende rassen en dat daarbij rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten aanzien van elkaar. Daaruit voortvloeiend kunnen ten aanzien van het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan ten aanzien van het andere.


    Racisme niet per se, als kind zie je echt het verschil niet tussen Marokkanen, Turken, Syriërs, Nederlanders etc. Zelfs Sinterklaas kan zwart zijn en ze houden nog vol dat het 'de echte Sinterklaas is'.

    Discriminatie: Onder discriminatie verstaat men het anders behandelen van mensen of groepen (meestal minderheden) op basis van uiteenlopende kenmerken zoals afkomst, ras, geboorteland, geloof, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap, leeftijd, enzovoort. Discriminatie staat het grondbeginsel dat zegt dat alle mensen gelijkwaardig zijn, in de weg. Discriminatie veronderstelt echter niet alleen een afzonderlijke behandeling, maar ook het ontbreken van rechtvaardiging voor deze aparte behandeling.


    Discriminatie is daarentegen wel gewoon deel van ons. Waarom wordt er anders nog gepest? Ik werd bijvoorbeeld acht jaar lang op de basisschool gepest en buitengesloten omdat ik 'geen merkkleding droeg'. Ja, dat werd gezegd door achtjarige meisjes tegen mij. Isn't it sad? We pesten nu toch nog steeds mensen die dik zijn, die homo zijn, die uit Marokko komen, die gehandicapt zijn of niet zo goed Nederlands spreken omdat ze bijvoorbeeld vanuit Syrië hierheen gevlucht zijn? Iedereen doet dat, niet alleen maar 'slechte mensen'. Ik geef toe dat ik ook wel eens vies naar anderen kijk, al ze hun dikke pens niet verbergen onder hun shirt, of als ze er zo ongewassen uitzien dat ik er het liefst een rondje omheen loop. Doen we dat niet allemaal? Racisme gaat eigenlijk puur en alleen om het ras, dus of je Turks, Marokkaans, Nederlands, Russisch, Pools of Kuala-Lumpur's bent. Ook daar maken veel mensen gebruik van, zeker als ze weer zeiken over de Polen die in Nederland komen werken, of om mensen uit het Midden Oosten die hier asiel aanvragen, omdat ze gewoonweg een kogel door hun kop krijgen als ze langer in hun geboorteland blijven. Discriminatie is van bijna alle leeftijden, racisme niet echt.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Parachutes schreef:
    Als je zegt dat het in ieder van ons aanwezig is, suggereer je eigenlijk dat het er van nature al is, en dat is niet waar. Racisme is aangeleerd gedrag en ik ben wel van mening dat het in heel veel mensen zit, maar je kunt niet zeggen dat het er van nature is. Want het komt wel ergens vandaan. En dat 'ergens' zijn de ouders of de omgeving, denk ik.


    Dit precies.


    You are beautiful, you are love.

    Parachutes schreef:
    Als je zegt dat het in ieder van ons aanwezig is, suggereer je eigenlijk dat het er van nature al is, en dat is niet waar. Racisme is aangeleerd gedrag en ik ben wel van mening dat het in heel veel mensen zit, maar je kunt niet zeggen dat het er van nature is. Want het komt wel ergens vandaan. En dat 'ergens' zijn de ouders of de omgeving, denk ik.


    Amen.


    "Remember, Red, hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies."

    Taiga schreef:
    Ik denk van wel. We zijn ons er alleen niet altijd bewust van.


    "I would have followed you, my brother... my captain... my king."