Parachutes schreef:
Als je zegt dat het in ieder van ons aanwezig is, suggereer je eigenlijk dat het er van nature al is, en dat is niet waar. Racisme is aangeleerd gedrag en ik ben wel van mening dat het in heel veel mensen zit, maar je kunt niet zeggen dat het er van nature is. Want het komt wel ergens vandaan. En dat 'ergens' zijn de ouders of de omgeving, denk ik.
Ja ja ja, precies dit. Dit is het hele nurture vs nature debat, maar in ieder geval op dit vlak ben ik er volkomen van overtuigd dat discriminatie van wat voor groep dan ook - en dus ook racisme - aan nurture ligt en niet "gewoon" in de natuur van de mens zit. Dat is een ontzettend simpel en vreselijk lui excuus voor gedrag waar helemaal geen excuus voor zou moeten bestaan en bovendien ook nog eens een heel negatief mensbeeld. Vergeef me de woordkeuze, maar dat we van nature de ene mens als minderwaardig aan de ander zouden zien is volkomen bullshit. Dat soort soort meningen en gedachten zijn volkomen afhankelijk van de omgeving waarin je opgroeit en leeft. Ik probeer absoluut niet te beweren dat het simpel is alle vooroordelen die mensen over bepaalde groepen hebben te laten varen of dat racisme niet in heel veel mensen zit in onze wereld van nu, want de hele maatschappij en media lijken al de vooroordelen keer op keer te bevestigen, helaas. De overtuiging dat 'buitenlanders' eng of crimineel zijn zit vaak heel diep of mensen zijn zich er niet eens echt van bewust dat ze zo denken, maar dat wil niet zeggen dat het onoverkomelijk is of gedoemd is altijd zo te blijven; we hebben wel degelijk invloed op ons eigen gedrag, maar we moeten ons bewust zijn van wat we doen voordat we er iets aan kunnen veranderen, en dat bewustzijn is jammer genoeg soms niet wijd verspreid. Maar dan nog, haat is niet iets wat een baby bij zijn geboorte meekrijgt. Het is niet genetisch bepaald. Het is aange
leerd, en dat betekent dat het ook weer afgeleerd kan worden.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan