• De stelling van deze week luidt:
    Racisme is in ieder van ons aanwezig.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Taiga schreef:
    Ik denk van wel. We zijn ons er alleen niet altijd bewust van.


    Queer zijn is gewoon alles

    Parachutes schreef:
    Als je zegt dat het in ieder van ons aanwezig is, suggereer je eigenlijk dat het er van nature al is, en dat is niet waar. Racisme is aangeleerd gedrag en ik ben wel van mening dat het in heel veel mensen zit, maar je kunt niet zeggen dat het er van nature is. Want het komt wel ergens vandaan. En dat 'ergens' zijn de ouders of de omgeving, denk ik.


    Ja ja ja, precies dit. Dit is het hele nurture vs nature debat, maar in ieder geval op dit vlak ben ik er volkomen van overtuigd dat discriminatie van wat voor groep dan ook - en dus ook racisme - aan nurture ligt en niet "gewoon" in de natuur van de mens zit. Dat is een ontzettend simpel en vreselijk lui excuus voor gedrag waar helemaal geen excuus voor zou moeten bestaan en bovendien ook nog eens een heel negatief mensbeeld. Vergeef me de woordkeuze, maar dat we van nature de ene mens als minderwaardig aan de ander zouden zien is volkomen bullshit. Dat soort soort meningen en gedachten zijn volkomen afhankelijk van de omgeving waarin je opgroeit en leeft. Ik probeer absoluut niet te beweren dat het simpel is alle vooroordelen die mensen over bepaalde groepen hebben te laten varen of dat racisme niet in heel veel mensen zit in onze wereld van nu, want de hele maatschappij en media lijken al de vooroordelen keer op keer te bevestigen, helaas. De overtuiging dat 'buitenlanders' eng of crimineel zijn zit vaak heel diep of mensen zijn zich er niet eens echt van bewust dat ze zo denken, maar dat wil niet zeggen dat het onoverkomelijk is of gedoemd is altijd zo te blijven; we hebben wel degelijk invloed op ons eigen gedrag, maar we moeten ons bewust zijn van wat we doen voordat we er iets aan kunnen veranderen, en dat bewustzijn is jammer genoeg soms niet wijd verspreid. Maar dan nog, haat is niet iets wat een baby bij zijn geboorte meekrijgt. Het is niet genetisch bepaald. Het is aangeleerd, en dat betekent dat het ook weer afgeleerd kan worden.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Ja ja ja, precies dit. Dit is het hele nurture vs nature debat, maar in ieder geval op dit vlak ben ik er volkomen van overtuigd dat discriminatie van wat voor groep dan ook - en dus ook racisme - aan nurture ligt en niet "gewoon" in de natuur van de mens zit. Dat is een ontzettend simpel en vreselijk lui excuus voor gedrag waar helemaal geen excuus voor zou moeten bestaan en bovendien ook nog eens een heel negatief mensbeeld. Vergeef me de woordkeuze, maar dat we van nature de ene mens als minderwaardig aan de ander zouden zien is volkomen bullshit. Dat soort soort meningen en gedachten zijn volkomen afhankelijk van de omgeving waarin je opgroeit en leeft. Ik probeer absoluut niet te beweren dat het simpel is alle vooroordelen die mensen over bepaalde groepen hebben te laten varen of dat racisme niet in heel veel mensen zit in onze wereld van nu, want de hele maatschappij en media lijken al de vooroordelen keer op keer te bevestigen, helaas. De overtuiging dat 'buitenlanders' eng of crimineel zijn zit vaak heel diep of mensen zijn zich er niet eens echt van bewust dat ze zo denken, maar dat wil niet zeggen dat het onoverkomelijk is of gedoemd is altijd zo te blijven; we hebben wel degelijk invloed op ons eigen gedrag, maar we moeten ons bewust zijn van wat we doen voordat we er iets aan kunnen veranderen, en dat bewustzijn is jammer genoeg soms niet wijd verspreid. Maar dan nog, haat is niet iets wat een baby bij zijn geboorte meekrijgt. Het is niet genetisch bepaald. Het is aangeleerd, en dat betekent dat het ook weer afgeleerd kan worden.


    Weet je, soms denk ik bijna dat jij ook Culturele Antropologie studeert, aangezien jij vaak veel weet over onderwerpen die in mijn studie worden behandeld. :'D
    Eigenlijk was dit een vermomde 'ik ben het volkomen met je eens' reactie. :')


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Ik ben het er wel mee eens. Iedereen heeft wel eens die gedachten al spreek je het niet luidop uit. Maar of het aangeboren of aangeleerd is kan ik niet over spreken.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Imagined schreef:
    Racisme niet denk ik.
    Wel denk ik dat het in de aard zit van bijna iedereen om zich beter te willen voelen dan anderen. Ik denk dat veel mensen de beste willen zijn in iets. Sommige mensen iets meer dan anderen.
    Als je jezelf beter voelt dan anderen dan kijk je neer op anderen, maar als het dan weer niet gaat om het "ras" van iemand, dan is het geen racisme.
    Dus nee, ik geloof niet dat racisme in ieder van ons aanwezig is. Ik denk dat als je op een bepaalde manier bent opgevoed, de kans dat je iemand minderwaardig vindt om zijn "ras" groter is en dat heeft niets te maken met of het in ons aanwezig is. Dan is het namelijk aangeleerd gedrag.

    Parachutes schreef:
    (...)

    Weet je, soms denk ik bijna dat jij ook Culturele Antropologie studeert, aangezien jij vaak veel weet over onderwerpen die in mijn studie worden behandeld. :'D
    Eigenlijk was dit een vermomde 'ik ben het volkomen met je eens' reactie. :')


    Haha, nee, ik studeer op dit moment nog helemaal niks. ^^ Maar ik vind het wel allemaal ontzettend interessante en belangrijke onderwerpen en ik ben er dus in mijn vrije tijd gewoon veel mee bezig.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Imagined schreef:
    Racisme niet denk ik.
    Wel denk ik dat het in de aard zit van bijna iedereen om zich beter te willen voelen dan anderen. Ik denk dat veel mensen de beste willen zijn in iets. Sommige mensen iets meer dan anderen.
    Als je jezelf beter voelt dan anderen dan kijk je neer op anderen, maar als het dan weer niet gaat om het "ras" van iemand, dan is het geen racisme.
    Dus nee, ik geloof niet dat racisme in ieder van ons aanwezig is. Ik denk dat als je op een bepaalde manier bent opgevoed, de kans dat je iemand minderwaardig vindt om zijn "ras" groter is en dat heeft niets te maken met of het in ons aanwezig is. Dan is het namelijk aangeleerd gedrag.


    Mooi gezegd.


    Tijd voor koffie.

    Misschien niet meteen racisme. Maar wel de angst/afkeur voor bepaalde mensen. Je baseert best veel op hoe iemand er uit ziet, er zijn gewoon mensen waar je misschien s'avonds in het donker het liefst met een weide boog omheen loopt.


    ''What do you mean life is short, life is the longest thing you'll ever do.''

    Parachutes schreef:
    Als je zegt dat het in ieder van ons aanwezig is, suggereer je eigenlijk dat het er van nature al is, en dat is niet waar. Racisme is aangeleerd gedrag en ik ben wel van mening dat het in heel veel mensen zit, maar je kunt niet zeggen dat het er van nature is. Want het komt wel ergens vandaan. En dat 'ergens' zijn de ouders of de omgeving, denk ik.

    Inderdaad. Peuters van twee zijn echt niet racistisch.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Disaronno schreef:
    (...)

    Sorry hoor, maar hier moet ik echt op reageren. (I tried not to)

    Dus omdat je Marokkaanse bent is het moeilijker om te discrimineren? Sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin. Marokkanen, Turken, Nederlanders etc. kunnen allemaal discrimineren. Nu lijkt het net alsof alleen iedereen behalve Marokkanen discrimineert.

    Daarnaast is discriminatie iets anders dan racisme. Discriminatie is niet automatisch racisme, maar racisme is wel discriminatie.
    Discriminatie betekent dat mensen onterecht een verschillende behandeling krijgen. Discriminatie is mogelijk op basis van geslacht, godsdienst, handicap, leeftijd, afkomst, huidskleur, ras, burgerlijke staat en seksuele voorkeur.

    En ik ben van mening dat ook racisme bij alle volkeren voor kan komen. Of je nou Turks, Marokkaans, Nederlands of wat dan ook bent. Pas dus op met wat je zegt en hoe, want de manier waarop je het zegt kan ook opgevat worden als discriminatie of racisme, aangezien het nu lijkt alsof anderen sneller/meer discrimineren dan, in jou geval, Marokkanen.


    En verder, nee, ik denk niet dat racisme in iedereen aanwezig is, niet automatisch in ieder geval. Ik denk dat het heel erg ligt aan de ervaringen die je hebt en de omgeving waarin je op groeit. Zijn je ouders erg racistisch en groei je op in zo'n omgeving? Dan weet je misschien niet beter. Heb je nare ervaringen met een bepaalde nationaliteit en was het per toeval steeds dezelfde nationaliteit, dan kan ik me voorstellen dat je daar een bepaalde mening over vormt die racistisch kan zijn.



    Ja sorry zo bedoelde ik het niet maar ik bedoelde meer dat ik vaak word gediscrimineerd ik bedoel er niet mee dat ik omdat ik marrokaans ben dat ik dan niet kan discrimineren dan zou ik echt gek zijn als ik het zo bedoel maar hoe je ook bent of wat je ook bent mensen vinden altijd iets van welke afkomst je ook bent om je te discrimineren maar verder geef ik je groot gelijk.


    -

    Ik ben het eens met deze stelling, mits "racisme" wordt vervangen door "discriminatie". Daar zit namelijk toch wel heel veel verschil tussen.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Novoselic schreef:
    Ik ben het eens met deze stelling, mits "racisme" wordt vervangen door "discriminatie". Daar zit namelijk toch wel heel veel verschil tussen.


    Aerials, in the sky. When you lose small mind you free your life .

    Nee. Mensen zelf zijn niet racistisch. Het is een bepaalde cultuur die het is, en mensen ook zo maakt. Neem nu vroeger bijvoorbeeld stond men discriminerend tegenover vrouwen, in bepaalde werelddelen nog. Hier nu niet meer. Ik denk dat iedereen dus veeleer bepaalde 'potenties' in zich draagt, of die potenties al dan niet ontwikkeld worden hangt af van de omgeving.
    Als het dus een kwestie is van potenties dan denk ik niet dat racisme zelf in iedereen aanwezig is. Het is volgens mij eerder een kwestie van of het milieu waarin een persoon zich bevindt deze potentie al dan niet tot ontwikkeling heeft gebracht, om de één of andere reden.
    Oneens dus. Racisme zelf is niet in ieder van ons aanwezig, echter wel bezit iedereen de mogelijkheid om het te kunnen worden.

    [ bericht aangepast op 9 maart 2014 - 22:15 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Taiga schreef:
    Ik denk van wel. We zijn ons er alleen niet altijd bewust van.


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Taiga schreef:
    Ik denk van wel. We zijn ons er alleen niet altijd bewust van.


    Quiet the mind, and the soul will speak.