• In Zuid-Afrika is oud-president Nelson Mandela overleden. Hij is 95 jaar geworden. Zijn dood werd bekendgemaakt door president Zuma.

    De hele dag waren er al geruchten dat de gezondheid van de oud-president sterk achteruit ging. Zijn familie kwam bij elkaar in het huis van Mandela in Johannesburg.

    Afgelopen zomer ging het ook al slecht met Mandela. Hij werd in juni opgenomen met longklachten.

    Mandela was het boegbeeld van de strijd tegen de apartheid. Als advocaat verzet hij zich in eerste instantie geweldloos tegen de racistische wetten van de blanken.

    Na het bloedbad in Sharpeville in 1960 komt hij tot de conclusie dat gewapende strijd nodig is. Zijn beweging, het ANC, wordt verboden en in 1962 wordt Mandela tot levenslang veroordeeld. Hij zit bijna dertig jaar vast, onder meer op Robbeneiland voor de kust van Kaapstad.

    Aan het eind van de jaren 80 begint het apartheidssysteem te wankelen. De blanke president De Klerk laat Mandela in 1990 vrij.

    Drie jaar later krijgen Mandela en De Klerk de Nobelprijs voor de Vrede. In 1994 wordt Mandela de eerste zwarte president van Zuid-Afrika, een functie die hij vijf jaar lang bekleedt.

    Hij oogst veel bewondering voor de manier waarop hij blank en zwart met elkaar probeert te verzoenen, en de zwarte bevolkingsgroepen onderling.

    Na zijn presidentschap zet Mandela zich onder meer in voor de strijd tegen aids en bemiddelt hij bij conflicten. Mandela had groot gezag en gold als iemand die boven de partijen stond, waardoor hij voor bijna alle partijen aanvaardbaar was als bemiddelaar.


    --

    Rest in peace, Nelson Rohlilahla Mandela! Wereldheld! (H)


    It takes 17 muscles to smile, 43 muscles to frown ~~

    Uiteindelijk dus toch. Oh, wat triest.
    Het viel te verwachten, want zijn gezondheid was al erg lang slecht, maar het zal waarschijnlijk toch een zware klap zijn voor Zuid-Afrika. RIP Mandela, geweldige man.

    [ bericht aangepast op 5 dec 2013 - 23:12 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Uiteindelijk dus toch. Oh, wat triest.
    Het viel te verwachten, want zijn gezondheid was al erg lang slecht, maar het zal waarschijnlijk toch een zware klap zijn voor Zuid-Afrika. RIP Mandela, geweldige man.


    That is a perfect copy of reality.

    R.I.P.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Hij is wel heel erg oud geworden maar wel echt heel jammer. Rest in peace.

    Ik schrik er niet van, maar wel een groot verlies.


    Take me to wonderland

    wauw, oh well...

    He came , He conquered. And he definitlely wrote some world history.

    dat te bedenken dat ik vorig jaar nog mee stond te doen aan Nelson Mandela dag in Zuid-Afrika, deze man is was en blijft geniaal.

    Rest in peace (:



    +

    Endorphin schreef:
    Ik schrik er niet van, maar wel een groot verlies.

    [ bericht aangepast op 5 dec 2013 - 23:20 ]


    · You want a voice, but your voices sound like violence. You shout so loud but all I hear is silence. ·

    Foxfire schreef:
    Hij is wel heel erg oud geworden maar wel echt heel jammer. Rest in peace.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Ik heb echt zoveel respect voor die man ... wat erg dat hij overleden is, maar goed, hij is vrij oud geworden en ik zag het al aankomen. Toch schrok ik even, want zoiets hoor je nou niet bepaald elke dag. Rest in peace, Nelson.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik hoorde het al, ik vind het verschrikkelijk jammer.
    Hij was echt een held.
    R.I.P.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Wow, ik heb vijf minuten geleden nog iets over hem gelezen dat ik moet kennen voor m'n examen Engels van morgen. Stond erin dat zijn gezondheid niet al te best meer is ...
    R.I.P.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik zag het op facebook. Normaal ben ik erg sceptisch over de dood van een bekend persoon. Maar Nelson Mandela slaat toch wel erg aan bij mij.
    Zo'n groot icoon verdwenen van de wereld.
    Moge hij rusten in vrede.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Marshall schreef:
    R.I.P.


    Tell me about it, stud.

    Die man heeft voort ook wel wat rust verdiend. R.I.P.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik zag het bij RTL Late Night en daar was Humberto Tan echt uit zijn doen. Zelf vind ik het ook erg, maar hij heeft er zeker voor gezorgd dat het racisme weer een flinke klap te verduren kreeg. Laten we hopen dat er ooit volledige acceptatie en respect komt voor iedereen, hoe diegene er ook uitziet.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Square schreef:
    Uiteindelijk dus toch. Oh, wat triest.
    Het viel te verwachten, want zijn gezondheid was al erg lang slecht, maar het zal waarschijnlijk toch een zware klap zijn voor Zuid-Afrika. RIP Mandela, geweldige man.


    Queer zijn is gewoon alles