• In Zuid-Afrika is oud-president Nelson Mandela overleden. Hij is 95 jaar geworden. Zijn dood werd bekendgemaakt door president Zuma.

    De hele dag waren er al geruchten dat de gezondheid van de oud-president sterk achteruit ging. Zijn familie kwam bij elkaar in het huis van Mandela in Johannesburg.

    Afgelopen zomer ging het ook al slecht met Mandela. Hij werd in juni opgenomen met longklachten.

    Mandela was het boegbeeld van de strijd tegen de apartheid. Als advocaat verzet hij zich in eerste instantie geweldloos tegen de racistische wetten van de blanken.

    Na het bloedbad in Sharpeville in 1960 komt hij tot de conclusie dat gewapende strijd nodig is. Zijn beweging, het ANC, wordt verboden en in 1962 wordt Mandela tot levenslang veroordeeld. Hij zit bijna dertig jaar vast, onder meer op Robbeneiland voor de kust van Kaapstad.

    Aan het eind van de jaren 80 begint het apartheidssysteem te wankelen. De blanke president De Klerk laat Mandela in 1990 vrij.

    Drie jaar later krijgen Mandela en De Klerk de Nobelprijs voor de Vrede. In 1994 wordt Mandela de eerste zwarte president van Zuid-Afrika, een functie die hij vijf jaar lang bekleedt.

    Hij oogst veel bewondering voor de manier waarop hij blank en zwart met elkaar probeert te verzoenen, en de zwarte bevolkingsgroepen onderling.

    Na zijn presidentschap zet Mandela zich onder meer in voor de strijd tegen aids en bemiddelt hij bij conflicten. Mandela had groot gezag en gold als iemand die boven de partijen stond, waardoor hij voor bijna alle partijen aanvaardbaar was als bemiddelaar.


    --

    Rest in peace, Nelson Rohlilahla Mandela! Wereldheld! (H)


    It takes 17 muscles to smile, 43 muscles to frown ~~

    Wunjo schreef:
    Ik hoorde het al, ik vind het verschrikkelijk jammer.
    Hij was echt een held.
    R.I.P.


    You are beautiful, you are love.

    Wauw, dat is gewoon echt erg om te horen, hoewel het eraan zat te komen. Hij was een groot en belangrijk man, eigenlijk één van de enige op de wereld die nog leefde.
    R.I.P.


    Your make-up is terrible

    Square schreef:
    Uiteindelijk dus toch. Oh, wat triest.
    Het viel te verwachten, want zijn gezondheid was al erg lang slecht, maar het zal waarschijnlijk toch een zware klap zijn voor Zuid-Afrika. RIP Mandela, geweldige man.


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Ik ben nooit zo onder de indruk als een publiek persoon overlijdt, maar deze keer schrok ik wel heel erg, ook al zat het eraan te komen. :c


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Hier moet ik gewoon op reageren, ik zou het mezelf ontzettend kwalijk pakken als ik dat niet deed
    Ik hoorde het vanochtend, jemig, niet onmiddellijk verwacht. Zoals Obama verkondigd heeft, het is een vreselijk groot verlies.
    Die man is een held, en dat zal hij altijd zijn.Het zou met niet verbazen als mensen in de toekomst het jaartal 2013 bij geschiedenis moeten kennen.
    Rest in peace, none deserves it more.

    [ bericht aangepast op 6 dec 2013 - 12:57 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Facts schreef:
    Ik heb echt zoveel respect voor die man ... wat erg dat hij overleden is, maar goed, hij is vrij oud geworden en ik zag het al aankomen. Toch schrok ik even, want zoiets hoor je nou niet bepaald elke dag. Rest in peace, Nelson.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ik heb nu al van heel wat mensen gehoord dat ze niet weten wie hij is. Dat vind ik echt dieptriest.
    Anyway, rest in peace.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Dat vind ik inderdaad echt triest dat ze niet weten wie hij is.

    Ik wist gisteren niet eens dat hij (weer) op sterfbed lag. Voor mij kwam het dan ook als een schok aan. Maar hij heeft nu wel eindelijk rust. Dat heeft Madiba echt verdiend.


    It takes 17 muscles to smile, 43 muscles to frown ~~

    R.I.P Nelson Mandela

    Mijn moeder heeft hem in het echt gezien toen ze stage liep in Zuid-Afrika


    ''Long Story... Wait For The Movie,, Damon Salvatore. The Vampire Diaries.

    Titan schreef:
    Ik heb nu al van heel wat mensen gehoord dat ze niet weten wie hij is. Dat vind ik echt dieptriest.
    Anyway, rest in peace.


    Ik zei het vandaag tegen een meisje in mijn klas en die zei: 'Boeiend.'
    Dat is echt respectloos. (cat)


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Cas schreef:
    Wauw, dat is gewoon echt erg om te horen, hoewel het eraan zat te komen. Hij was een groot en belangrijk man, eigenlijk één van de enige op de wereld die nog leefde.
    R.I.P.


    Vanmorgen op de radio zeiden ze: 'Een van de laatste helden in de wereld.' en dat vind ik mooi omschreven.
    Ik was echt geschrokken toen ik het zag, hoewel het er toch aan zat te komen... R.I.P.


    Pedras no caminho? Guardo todas, um dia vou construir um castelo.

    Endorphin schreef:
    Ik schrik er niet van, maar wel een groot verlies.


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Ik hoorde het vanochtend op het nieuws. Ik ben er niet van geschrokken en ik vind het eigenlijk wel fijn voor hem dat hij overleden is. Als het zo slecht met hem ging, dan ben er uiteindelijk ook wel klaar mee.
    RIP.

    Titan schreef:
    Ik heb nu al van heel wat mensen gehoord dat ze niet weten wie hij is. Dat vind ik echt dieptriest.
    Anyway, rest in peace.

    Ik heb net al 9Gag rondgekeken en er zijn al genoeg idioten die Morgan Freeman meteen erbij zetten met de CAPTION: RIP NELSON MANDELA. En Paris Hilton heeft een quote van Martin Luther King bij haar tweet over Mandela gezet. I don't wanna live on this planet anymore.


    Deep inside, I've never felt alive

    Paranymph schreef:
    Ik hoorde het vanochtend op het nieuws. Ik ben er niet van geschrokken en ik vind het eigenlijk wel fijn voor hem dat hij overleden is. Als het zo slecht met hem ging, dan ben er uiteindelijk ook wel klaar mee.
    RIP.

    (...)
    Ik heb net al 9Gag rondgekeken en er zijn al genoeg idioten die Morgan Freeman meteen erbij zetten met de CAPTION: RIP NELSON MANDELA. En Paris Hilton heeft een quote van Martin Luther King bij haar tweet over Mandela gezet. I don't wanna live on this planet anymore.


    Die tweet is/was fake, ze heeft nog tientallen tweets geretweet met dat het ''fake'' was en daarna tweette ze over mensen die haar namaakte op twitter en zulke roddels verspreiden - onder haar niveau lagen. :'D Maar voor de overige groep mensen die het niet weten, is het inderdaad ''dieptriest.''

    [ bericht aangepast op 6 dec 2013 - 18:46 ]


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Hij was een geweldige man, onbeschrijfelijk wat hij voor zovelen heeft gedaan.
    Maar helaas komt aan ieder leven een eind en na een lange ziektebed is 95 jaar een hele mooie leeftijd.

    Rest in peace Nelson Mandela, your beliefs changed the world FOREVER.

    [ bericht aangepast op 6 dec 2013 - 18:53 ]


    I'll lick the poison from right off your kiss