Clayton 'Clay' Davide Fontani || Timuto di Roma || Outfit
Haar gegrinnik vulde mijn oren, “Zolang je me maar geen Dopey meer noemt. Ik ben die bijnaam echt gaan haten.” Ik keek haar ongelovig aan waarna ik resoluut mijn hoofd schudde. “Ik blijf je Dopey noemen, al ben je 80 jaar oud.” Hoewel ik lachte, was ik toch ergens serieus. “Jij bent en blijft Dopey, Raquelle. Daar is spijtig genoeg niets aan te veranderen.” Ik keek haar triomfantelijk aan waarna ik weer even mijn pijnlijke beurse wang voelde. Ik zou me straks toch nog eens moeten oplappen want de ijzeren smaak van bloed bleef zich vermengen met mijn speeksel.
Al snel werd het onderwerp overgeschakeld naar Mariëlla en hoe de twee meisjes geen contact meer hadden. “Moet je niet doen. Life goes on.” Ik keek mijn zusje peilend aan. Dacht ze nou echt dat ik dit zomaar zou geloven. Raquelle’s kennende bleef ze juist de hele tijd aan de situatie vasthangen. “Ik ken je, Raquelle. Je laat niet zo snel situaties los. Ik ben je broer, tegen mij moet je je niet zo groot opstellen hoor.” Vervolgens zei ik dat ze ooit nog wel eens contact met het meisje zou hebben. Ik zou er wel voor zorgen. Het bleef even stil aan de andere kant toen ik had verteld dat een broer in een bende natuurlijk niet de hele situatie zou hebben geholpen. “Tja. Dat speelt zeker mee, maar hoor je mij daarover klagen? Het boeit me echt niet waar jij in verzeild bent geraakt, al zat je bij de maffia ofzo. I don’t care.” zei ze uiteindelijk na even te hebben nagedacht. Nou, een bende was bijna wel zoiets als een maffia.
“Weet je, je bent veel te vergevingsgezind naar mij toe terwijl ik het helemaal niet verdien. Gabriëlle verdient dit wel. Ze is er altijd voor je geweest, Dopey.” Met deze woorden liepen we de gang in naar mijn appartement om daarna de lift te nemen en al snel in mijn appartement stonden.
Gabriëlle belde voor de vierde keer deze avond, stak een hele tirade aan wal, wat enkel alleen nog maar explodeerde toen ik me in het gesprek ging mengen. Toen Raquelle had verteld over de pestkoppen die nu Gabi’s beste vriendinnen waren, waren mijn wenkbrauwen omhooggeschoten waardoor mijn jongste zusje begon te lachen. Door haar lach - die nog even aanstekelijk als vroeger was – speelde er een klein glimlachje om mijn lippen. Het bleef werkelijk onweerstaanbaar om deze lach te negeren.
Na enkele minuten was ik geheel omgekleed, had ik mijn wapens weer bij de hand en was ik naast Raquelle met een biertje in mijn hand gaan zitten. Haar hoofd bevond zich op mijn borstkas die rustig op en neer ging met de beweging van mijn ademhaling toen ik me liet onderuit zakken en haar haren lichtjes streelden. Al snel begon ik te vertellen en onderbrak Raquelle geen één keer mijn verhaal hoewel ze enkele keren knikte als teken dat ze aandachtig meeluisterde. Toen ik echter mijn tweede reden begon uit te leggen, leek Raquelle niet meer haar mond te kunnen houden. “Je…Je schaamt je?” Haar verbaasde ogen keken me aan maar ik besloot haar vraag te negeren en begon verder te vertellen. Het was al moeilijk genoeg om het te vertellen. Om dan nog eens een keer te stoppen.. Nee, het moest er nu allemaal in één keer uit.
“Maar Clay, ik verwacht helemaal niet dat je een goede advocaat of iets dergelijke wordt. Jij bent gewoon jij en daarmee punt uit. Wat die andere ook van je denken.” verliet ontzet haar mond waarna ik zuchtte en over mijn kin wreef. “Ik kan niet de Clayton zijn die jullie willen dat ik ben.” zei ik uiteindelijk zachtjes nadat ik langzaam had geslikt. Voor ik er wat tegen in kon brengen, voelde ik het gewicht minder worden op mijn borst en hield ik mijn hand in de lucht. Ik keek haar verbaasd en vragend aan.
Blijkbaar leek Raquelle gefrustreerd want toen ze eenmaal begon te praten, leek ze haar stem niet meer onder controle te hebben. 'Clay alsjeblieft. Je moet niet denken dat wij van je verwachten dat je een dokter wordt. Ja, ik moet toegeven, ik had liever niet gehad dat je een onderleider werd, maar daar kunnen we niks meer aan veranderen hé? Clay, je bent dan nu wel een onderleider van een bende en niet een dokter ofzo, maar hoor je iemand daarover klagen? Nee. Nou dan. Waarom schaam je - je dan voor ons? Omdat je denkt dat wij van jou verwachten dat je een dokter of advocaat wordt in plaats van een onderleider?' Ondertussen was mijn zusje al gaan roepen waardoor ik haar enkel alleen maar met grote ogen aankeek. Eerlijk gezegd had ik dit geflip helemaal niet verwacht. “'Dan heb je dat mooi fout gedacht. Ik zou nooit zoiets van jou verwachten. Gabi niet en pa en ma ook niet, want iedereen weet dat die banen jou niet liggen. Ze hadden gehoopt dat je niet het bende - leven in was gegaan ja, maar dat doet elke ouder. Ze zijn niet boos op je vanwege je keuze Clay.” Ik had er werkelijk geen speld tussen kunnen steken. Het meisje was gewoon de hele tijd door blijven ratelen terwijl ik haar nog steeds helemaal verbaasd aankeek, niet in staat om woorden over mijn lippen te laten rollen. Voor ik dan ook fatsoenlijk kon antwoorden - buiten de vele verbaasde blikken, de opgetrokken wenkbrauwen en de vele woordjes die uit mijn mond floepten, maar die ik altijd weer afbrak - op haar uitbarsting, liep ze mijn appartement al uit alsof ze een wervelwind was.
Een luide zucht viel over mijn lippen toen ik over mijn hele gezicht wreef. Even bleef ik zo zitten, met mijn gezicht in mijn handen terwijl ik elk klein deeltje in mezelf vervloekte. Ik had beter mijn mond over die tweede reden kunnen houden. Ik stond op, klaar om achter haar te gaan toen ik besefte dat ze vroeger ook steeds wegliep na haar befaamde woede-uitbarstingen. Ze zou wel terugkomen. Dat deed ze altijd. Ik liet me dus al snel weer zakken terwijl ik nog een teug nam van het bierflesje, het daarna op de salontafel legde om daarna het stilleto te nemen en ermee begon te spelen. De hele tijd klapte ik het open en dicht terwijl ik haar woorden nog in mijn hoofd hoorden nagalmen.
Naar mijn gevoel wel een eeuwigheid maar eigenlijk in het echt een kwartier à twintig minuten was, zag ik hoe de deur, die eerder op een kiertje stond, weer langzaam openging. Het lemmet had ik in mijn handen geklemd, klaar voor eventuele indringers hoewel ik wist dat het zeker Raquelle moest zijn. Toen haar bekende gezicht dan ook in mijn vizier kwam en ze de deur weer dicht deed, voelde ik me onmiddellijk ontspannen. Er was niets ergs gebeurd.
Wederom begon ik te spelen met het stilleto, niet wetende wat ik moest zeggen ook al had ik eerder nagedacht over mijn woorden. Ik wist wel wat ik wou zeggen, maar ik wist gewoon niet op welke manier. “Eerst en vooral schaam ik me niet voor jullie. Jullie zijn gewoonweg geweldig.” begon ik na een lange ongemakkelijke stilte. “Jullie moeten jullie schamen voor mij. Ik ben allesbehalve de perfecte zoon of broer geweest.” Wederom keek ik naar het mes in mijn handen, proberend de blik van Raquelle te negeren.
“Jij verwachte het misschien niet. Maar ik weet dat ma, pa en Gabriëlle het wel van me verwachtten. Raquelle je was toen nog jong. Je weet niet half zoveel wat er toen aan woorden is gevloeid. Ze hebben me meermaals duidelijk gemaakt dat ik mezelf moest herpakken en de universiteit moest bijwonen.” Een ongemakkelijke stilte volgde weer waarna ik toen weer mijn zusje aankeek. “Ik weet dat ze niet alleen maar boos zijn vanwege datgene. Maar ik kan niets anders voelen dan dat ik hen teleur heb gesteld. Dit was en is nog steeds de beste keuze.” Mijn ogen straalden verdriet en spijt uit.
Rise and rise again until lambs become lions