Nora (Leonora) Vieri || Timuto di Roma
“Het is niet niets, Nora.” zei Clayton, zijn gezicht bevatte medeleven. Natuurlijk voelde ik mijzelf nu niet echt bepaald goed, maar ik wist dat het allemaal veel slechter had kunnen aflopen. Ik probeerde mij dan ook groot te houden, maar Clayton haalde dit compleet onderuit. Ik was gewend alles zelf te moeten verwerken, het te vergeten en er niet over te klagen.
Clayton had zich omgedraaid, ik kon deze situatie niet plaatsen. Er volgde een paar zwaar geirriteerde uit gesproken woorden van Clayton zijn kant, het voelde niet alsof hij het naar mij had bedoeld, maar toch werd ik er onzeker en ongemakkelijk van. Deze man leek zich serieus druk te maken om mij... om mij?! Ik maakte een luchtige opmerking over mijn kleding en bood hem wat te drinken aan. Maar inplaats daarvan werd mij bevolen op de bank te gaan zitten en kwam Clayton al snel terug met twee glazen en een fles wijn.
Hij plofte naast mij neer en zei mij te vertellen wat er was gebeurd, nadat hij een opmerking over het verzorgen van de blauwe plekken had gemaakt. Ik zei hem dat het enkel blauwe plekken was, dat het wel over zou gaan. Blauwe plekken moesten gewoon rustig genezen naar mijn idee, ik zou er niet moeilijk over doen. Als het nu een diepe snijwond was oke...
Clayton had zijn wenkbrauw bijna afkeurend opgetrokken, “Vergeet het, Nora. Er moet zo je weet wel van die zalf op. Zo voor de blauw plekken.” bracht Clayton onhandig uit. Ik wist wel wat hij bedoelde maar ik wist niet of ik zoiets wel in huis zou hebben. “Ik neem aan dat je verzorgspullen in de badkamer liggen?”. Voor ik op kon staan of ook maar kon antwoorden was meneer al mijn badkamer in gerend.
Ik schudde mijn hoofd stilletjes, ik vond de woorden gewoon niet. Wat wilde hij? vroeg ik mij af. Wat was zijn doel, waarom was hij zo bezorgd. Ergens was het wel fijn om nu iemand om mij heen te hebben, anderzijds bleef hij de onderleider en moest ik uitkijken wat ik zei of deed.
“Jezus, je ziet dat je een vrouw bent aan de hoeveelheid troep die je hierin hebt gestouwd.” hoorde ik uit de badkamer komen.
Een kleine glimlach verscheen op mijn gezicht, "Single vrouw met een badkamer... had je iets anders verwacht?" riep ik terug. Clayton was een vriend, geen vijand. Waarom was ik dan zo vijandig en wantrouwend?
Clayton kwam al zwaaiend met het kleine doosje met de betreffende zalf de kamer in gelopen, “Zo, wat hebben we hier.” bromde hij. Hij zei me zo te gaan zitten dat hij me kon helpen. Iets wat ongemakkelijk draaide ik mij naar hem toe en begon hem te vertellen hoe ik aan die plekken was gekomen, wat er was gebeurd die avond. Heel moedig wist ik de opborrelende tranen te bedwingen. Maar ondertussen maalde mijn hersenen verder tot plots ik wist waarom ik mij zo voelde zoals ik mij nu voelde. Waarom ik mij totaal niet op mijn gemakt voelde en waarom ik Clayton dolgraag wilde weg duwen. Gevaarlijk was het, gevaarlijk pijnlijk. Ik begon wat te voelen voor hem. Zijn warme vingers gleden over mijn gezicht en gaven een vertrouwd en beschermd gevoel.
Maar ik kon niets voor hem voelen, hij stond boven mij en dit was enkel gedoemd tot een pijnlijk einde. Ik bond me niet aan mensen, dat kon niet en dat mocht niet.
"Zo" bromde Clayton toen hij klaar was en zijn hand afveegde aan zijn broek. Hij keek mij aan “Tuurlijk was Stephen dronken.” Ik kon de irritatie zien in zijn ogen, maar dat was niet omdat ik hem irriteerde. Hij was het niet eens met de straf die Stephen mij had aangedaan. Ik had eigenlijk nooit eerder gemerkt dat hij het niet eens was met een vonnis van onze leider. Meestal bemoeide hij zich er niet mee, daarnaast had ik nog nooit gehoord dat hij een van ons opzocht wanneer er dergelijke situaties voor deed.
“In ieder geval, het gaat erom dat je nu veilig bent.” zei hij met een oprechte glimlach. Mijn ogen volgde het potje creme dat hij op de tafel gooide en merkte toen zijn nog steeds openstaande laptop op. Ik kwam te snel overeind en ik voelde zijn ogen branden in mijn rug. Ik sloot de laptop, wetend dat wat ik wilde verbergen allang niet meer verborgen was. Tergent langzaam en met een gigantische knoop in mijn maag liet ik mij terug in de bank zakken. Ik keek hem niet aan, maar bereidde mij voor op wat zou komen.
“Wat is dàt?” ik hoorde de irritatie, maar voor ik kon reageren had hij mijn laptop alweer geopend. “Boek je vlucht nu.” las hij hardop voor, waardoor ik onbewust ineen kroop. Zijn wenbrauw was omhoog geschoten zodra hij het las.
Hij keek me aan, , “Godverdomme Nora. Je weet toch zelf wel dat dit niets uithaalt! Wanneer wilde je het me vertellen? Als je al lang ergens op het strand lag, zeker?” hij was boos... fijn, vandaag was een pestzooi die steeds groter werd. Het ergste van alles was dat ik tegen Clayton niet kon liegen. Hij kon precies zien wanneer ik loog en daarmee maakte ik de situatie dalijk nog erger.
Ik liet mijn ogen afgleiden naar de grond en slikte om de juiste woorden te vinden. Als hij Stephen dit zou vertellen zou ik het niet overleven dat was zeker. Ik wist niet of ik Clayton genoeg vertrouwde om te geloven dat hij dat nooit zou doen. Ik was bang nu... heel bang.
“Eigenlijk... wilde ik gewoon verdwijnen“ kraakte ik vol van emoties. Voor nu wist ik mij nog groot te houden, maar dat zou niet lang meer duren voelde ik. Had ik nu echt mijn enige vriend tegen mij in het harnas en vergooide ik serieus al mijn moeite niet gedood te worden. “Geloof me... er zijn genoeg manieren om weg te komen uit dit land zonder dat Stephen weet waar ik ben... mijn enige blokkade was dat ik het vliegveld waarschijnlijk niet in zou komen zonder dat Stephen het weet “ zuchtte ik. “Ik wilde weg... ik wil een leven kunnen opbouwen... een gezin starten als het geluk het toe zou laten... ik wilde gewoon mij zelf kunnen zijn en ik had tot een halfuur geleden besloten dat zelfs de kans op mislukken het proberen waart zou zijn“ ik voelde de tranen die niet bedwongen kunnen worden mijn ooghoeken verlaten. Ik snikte niet, het was emotie die rechtstreeks mijn hart uit liep. “Maar wees gerust... ik heb de ticket niet gekocht... en ik vrees dat de ijdele hoop ooit te ontsnappen uit deze ellende tijdverspilling was. Ik ben een gevangene geworden van de personage die ik elke dag speel`. “ een zachte bittere ondertoon maakte mijn woorden veel krachtiger dan ik wilde. “Vriendschap met blind vertrouwen, liefde en familie, rustige nachten en rust in het algemeen, het is niet voor mij weg gelegd. Maar met deze situaties en dit leven haal ik de veertig niet eens“. Ik slikte en stond op om een minutje naar de muur te staren, leeg en gedachteloos tot ik mij naar Clayton draaide. “Dus wat nu Clayton...?“ vroeg ik zacht. Naar mijn idee vroeg ik naar mijn doodsvonnis en eigenlijk kon het mij niets meer schelen.
[ bericht aangepast op 13 dec 2013 - 14:28 ]
Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.