No friggin way. So what dat mensen die roken weten dat er risico's aan zitten? Van overmatig computer/tv/mobieltjes gebruik heb je ook kans op kanker. Deze apparaten zenden namelijk straling uit(weet even uit mijn hoofd niet welke) en dit verkloot de cellen en daarmee vergroot het de kans op kanker. Dat betekent niet dat je dan minder recht hebt op behandeling. En fietsen is gevaarlijk, kan zelfs levensgevaarlijk zijn, moet je wel heel veel pech hebben, maar oke, als je op de straat valt met je fiets, heb je dan minder recht op behandeling dan als je nog nooit van je leven een fiets hebt aangeraakt, en je struikelt en naar neerkomt?
Mensen maken keuzes, die niet altijd even goed uitpakken, maar het is abnormaal om dan de toekomst en het leven van deze mensen op het spel te zetten om iets wat ze eerder misschien niet zo slim hebben aangepakt.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik roken goed vind, ik probeer al jaren mijn vader te laten stoppen (niet dat het zin heeft, ofzo, maar ik ben er gewoon tegen), maar ik vind niet dat je dan de mensenrechten tegen mag gaan. Nummer 22 van de 30 mensenrechten is namelijk: 22. Het recht op sociale zekerheid
We hebben allemaal het recht op behuizing, medische zorg, onderwijs, zorg voor kinderen en, als we oud of ziek zijn, genoeg geld om van te leven en medische hulp, voor zover de bronnen dat toelaten.
En in dit geval laten de bronnen dat toe. En heb je enig idee hoe lang die wachtlijsten zijn? Als je de mensen die roken steeds achteraan zet, zullen ze hoogstwaarschijnlijk nooit een long krijgen. En dat is bull.
En niet gewoon cool. Ook niet super cool. Maar dan wel Mega Super Cool!