Vroeger was roken iets wat 'in' was. Iedereen rookte, als je dat niet deed hoor je er niet bij. Die mensen die toen roken als normaal beschouwde, zijn nu oud en ondervinden de schade van die smerige troep. Zo heb je patiënten met bronchitis die gewoon doorroken, ondanks dat er een operatie voor de deur staat. Die mensen verdrinken in diens eigen slijm en stikken langzaam. Een pijnlijke, trage, afschuwelijke dood lijkt me dat.
Maar vroeger werd overal reclame gemaakt om te roken, het was iets wat hoorde bij de maatschappij. Die mensen kan je nu niet aanrekenen dat ze ziek zijn geworden door de kanker, dan zou je de overheid en bedrijven ook moeten straffen voor het verspreiden van die reclames...
Tegenwoordig is al lang duidelijk dat roken schadelijk is. De mensen die zijn begonnen met roken ondanks de waarschuwingen, moeten, vindt ik, extra bijbetalen voor de zorg die ze ontvangen. Vind je het gek dat je ziek wordt als je rookt... Het achterlijke is dat die mensen het vertikken om te stoppen. Misschien dat dit dan een extra stimulans is. Daarnaast ben je niet alleen schadelijk bezig voor jezelf, ook voor de mensen om je heen. Bij mij mogen rokers met hun peuken niet in mijn huis als ze willen roken, ga maar buiten staan, wat voor weer 't ook is.
Daarnaast is wetenschappelijk onderbouwd dat roken slecht is voor van alles, niet alleen longkanker. Je botgenezing en wondgenezing is slechter, waardoor je na de operatie meer kans hebt op complicaties. Als de genezing slecht is, heb je dus ook een groter risico dat de getransplanteerde long wordt afgestoten door het lichaam. Reden genoeg om te stoppen met roken. Ik kan niet genoeg opdreunen waarvoor roken een risicofactor is.
En dat mensen zeggen dat roken zwaar verslavend is, dat klopt. Maar er zijn ook zwaar verslaafde junkies die afkikken van de drugs en er nooit meer aan zitten. Natuurlijk, het verlangen blijft, MAAR het lichaam is na 3 tot 4 dagen afgekickt. Het is de geest die het meest verslaafd is en hunkert naar die troep. Met een sterke wil kom je er wel, mits je het maar wilt. Mijn opa had jarenlang zwaar en veel gerookt, maar toen zijn eerste kleinkind kwam die astma had, is hij per direct gestopt. Het is een knop die je om moet schakelen.
Rokers moeten behandeld worden als ieder ander, met recht op zorg en operaties. Maar als ze vertikken gezonder te gaan leven met als risico dat de long wordt afgestoten, moeten ze zelf een gedeelte van de operatie betalen. Dan hebben ze geen geld meer om de rest van hun leven peuken te kopen.