OhMyNarry schreef:
(...)
Dat kan natuurlijk ook. Ik merk wel, dat als ik in bed lig, ik overal vanalles begin te denken, en me over sommige dingen ook druk maak.
En dan bedoel ik ook echt over de "gewone'' dingen. Dan merk ik dat ik een zenuwachtig gevoel krijg, en die shit allemaal.
Kan het daar iets mee te maken hebben?
Dit probleem hebben veel meer mensen, je bent niet de enige. Ik heb zelf ook wel eens (vooral nu , de laatste tijd, omdat ik ga studeren in een voor mij nog onbekende stad en hier op kamers ga) dat ik alles overdenk. Dit komt omdat sommige mensen gewoon meer nadenken over dingen dan anderen -goh-. Je moet leren om je zaken in je hoofd op te helderen voordat je naar bed gaat, zodat je jezelf ertoe kunt zetten om nergens aan te denken voor het slapen gaan. Je wordt moe van te veel denken, onnodig denken. Voordat je gaat slapen is het van belang dat je ontspannen bent, dit betekend dat je niet een halfuur voordat je gaat slapen je nog ergens zorgen over moet maken (je moet niet smsen of te veel elektronische apparaten gebruiken voordat je gaat slapen, geen huiswerk maken, niet veel klusjes uitvoeren). Als je voordat je naar bed gaat nog allerlei dingen doet wordt je gestrest (denken is ook een ding, dat houdt je ook wakker, hier krijg je ook stress van). Bij stress komen er bepaalde hormonen vrij, die ervoor zorgen dat je gespannen bent en wakker blijft (je bent als het ware nog in een actieve staat) waardoor je niet kunt slapen. Yoga is heel ontspannend voor het slapen gaan, net als een boek lezen / tekeningen / iets doen wat je leuk vindt en wat ervoor zorgt dat je alleen met datgene bezig bent en je gedachten van andere dingen afhoudt. Ik raadt je aan om juist niet te veel tv te kijken, want dat schijnt volgens onderzoeken juist niet ontspannend te zijn (en kijk anders naar belgische zenders, daar hebben ze een stuk minder reclame). Je kunt naar een psycholoog gaan voor dit soort klachten, die kan je verder helpen. Want als je echt niet kan slapen en je van alles probeert maar het niet werkt kun je niet zomaar in je eentje van je probleem afkomen.
Aan niets denken is ook denken.