Arion
"Je zegt dat nu al meer dan vijf jaar. Gaat het ooit ophouden?" zucht ze terwijl ze een kneepje in mijn hand geeft. Ik wil net antwoorden dat ik in de nabije toekomst nog helemaal niet van plan ben te stoppen haar zo te noemen, als ze zelf opnieuw spreekt.
"Charlie kennende wil ze dit ook wel zien."
Ik volg haar blik en mijn ogen komen uit op de ring om haar vinger. Een beetje verbaasd kijk ik haar aan.
"Heb je het haar nog niet verteld?"
Ik weet niet goed hoe ik me er moet bij voelen. Ik begrijp niet goed waarom Charlotte het nog niet zou weten, ze bellen tenslotte elke vrijdag. Met een vragende blik in mijn ogen sta ik Mary aan te staren terwijl ik haar hand iets steviger in de mijne hou.
Irial
"Ik ben benieuwd hoe iedereen er nu uitziet, of we ze zullen herkennen en hoe hun leven is."
Ik rol even met mijn ogen als ik vanuit mijn ooghoeken zie hoe hij zichzelf in het spiegeltje bekijkt en nog het een en ander dat -naar mijn bescheiden mening- prima lag een beetje anders legt. "Ik ben echt nieuwsgierig."
Ik ben me as bewust van zijn hand op mijn been als hij er een kneepje in geeft. Ik schraap mijn keel even en geef speels een klapje op zijn hand. Ik vind het niet erg dat hij dat doet, maar hij weet me er steeds mee af te leiden en in de auto is dat een gevaarlijke zaak.
Om het goed te maken druk ik snel nog een kusje op zijn wang voor ik de motor start. Eens ik veilig de oprit af ben, kan ik het me veroorloven mijn ogen op de weg te houden en mijn oren op Kyle af te stemmen.
"Denk je dat ze jou nog zullen herkennen?" vraag ik met een glimlachje op zijn gezicht.
Charlotte
"Alleen de maanden van mijn zwangerschap was ik een emotioneel wrak, nu totaal niet meer."
Ik kijk vertederd toe hoe ze het bolletje, Olivia als ik het goed begrepen heb, uit de Maxi Cosi tilt en tegen haar schouder te rusten legt. De opeenvolging van gebaren die erop volgen herken ik maar al te goed. Uren heb ik met Evangelynn rond gelopen toen ze net geboren was. Ik kreeg er maar niet genoeg van haar te knuffelen, haar kusjes te geven. Die zachte babygeur alleen al vond ik zo rustgevend. Mijn blik dwaalt van de baby op Donna's arm af naar mijn eigen baby. Alleen begint mijn baby een jong dametje te worden. Een brede glimlach kruipt op mijn lippen als ik zie hoe vredig ze met Sophia aan het kleuren is. Het duurt even voor ik door heb dat Donna tegen me praat.
"Hoe oud is jouw dochtertje?"
Met enige moeite weet ik mijn blik van Evangelynn af te halen.
"Ze is vierenhalf," zeg ik rustig.
Ik heb me er al lang geleden over gezet dat mensen nogal raar durven kijken als ze het rekensommetje gemaakt hebben. Ik ben liever een tienermoeder dan iemand die een leven heeft afgebroken nog voor het goed en wel begonnen was.
"Dus je bent getrouwd?" vraag ik dan. Omdat ze Olivia vast heeft is het nogal moeilijk een trouwring te zien. Ik laat mijn blik nog even naar de meisjes glijden, maar ik heb helemaal geen reden me zorgen te maken. Evangelynn zit nog steeds rustig waar ze zat. Ze is een droom van een kind, echt waar.
I've no idea of the future, but I can see the past quite well. And the present, if the weather's clear.