• halllooo iedereen,
    het is al over 2 weken zo ver, het examen!!
    Nu vroeg ik mij af hoe het leren jullie afgaat,
    bij mij gaat het niet zo goed. Gewoon zero concentratie :(

    En hoe groot is het kans van slagen bij jullie ongeveer??

    Ik maak me dus niet echt zorgen. Ik sta alles boven de 7, oefenexamen nederlands haal ik een 9.3 voor, voor wiskunde een 8.9 en biologie een 8.1. En de rest heb ik nog niet gedaan omdat ik er dus echt helemaal klaar mee ben nu.:|


    Stop holding me under and let me breathe.

    Haha, knikkende knietjes en broeken waar 7 kleuren in gescheten wordt. Poor little things. Komt wel goed allemaal, succes! :]


    Til hug og blod.

    Over een uur naar school voor biologie! Echt zo zenuwachtig nu!


    Be yourself, life is too short, to be somebody else...

    Jiles schreef:
    Over een uur naar school voor biologie! Echt zo zenuwachtig nu!


    Oh succes! Ben echt blij dat bij vmbo biologie het laatste examen is!


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Forbes schreef:
    (...)

    Oh succes! Ben echt blij dat bij vmbo biologie het laatste examen is!

    Dankjewel! Ja ik baal echt, want dat is mijn slechtste vak en dan heb ik gelijk zo'n shit gevoel als ik deze verknal!
    Jij ook veel succes met je examens!


    Be yourself, life is too short, to be somebody else...

    Succes iedereen die examen doet!

    Jiles schreef:
    (...)
    Dankjewel! Ja ik baal echt, want dat is mijn slechtste vak en dan heb ik gelijk zo'n shit gevoel als ik deze verknal!
    Jij ook veel succes met je examens!


    Als je nog iets wilt weten over Biologie snel, ik kan je nog wel wat handige tips en tricks geven?


    SLOAN.

    Puss schreef:
    (...)

    Als je nog iets wilt weten over Biologie snel, ik kan je nog wel wat handige tips en tricks geven?

    Nou graag, wat voor tips heb je? (:


    Be yourself, life is too short, to be somebody else...

    Jiles schreef:
    (...)
    Nou graag, wat voor tips heb je? (:


    Oké ehm. Bij een voedselkringloop gaan de pijltjes altijd van het dier dat opgegeten wordt naar het dier dat het opeet. En goed alles aanstrepen in de tekst.

    Je moet de haarvaten niet vergeten als je een bloedsomloop beschrijft, dan kan je punten missen.

    Eens kijken.
    Als je het niet snapt bijvoorbeeld hoe het zit met het oog of als je diarree hebt, altijd het gaan tekenen, teken een oog, schat zelf afstanden. Dat soort dingen. Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken.

    Bij de ademhaling moet je ook gewoon zelf kijken hoe je ademt.

    Grote hersenen = denkwerk
    kleine hersenen = bewegingen zoals reflexen
    hersenstam = alle primitieve dingen zoals hartslag en ademhaling.

    In de nierschors zitten de nefronen en daarin zit het kapsel van bowman dat eigenlijk alles zeeft en de eiwitten blijven achter.

    Lymfen vervoeren vetachtige stoffen, vanaf je lever. enzo. Eigenlijk een soort tweede bloedbaan.

    Bij kruisingen is het handig alle stappen op te schrijven, beter te veel schrijven dan te weinig, helpt je onthouden.

    Je lever is een goed doorbloed orgaan.
    Bij spieren moet je denken aan antagonisten, spant de een aan, is het zeker dat de andere ontspant.

    In een sensorische cel zit de celkern altijd BUITEN het ruggenmerg, bij de motorische altijd erin. Sensorisch gaat naar zenuwstelsel toe, motorisch ervan af.

    Orthosympastisch is als je dus bezig bent met een actie. Parasympatisch is de rust van die actie.
    Autonoom is dus de hersenen, animaal, is contact, houding beweging met de buitenwereld.
    In je binas staan daar hele handige plaatjes op in 87 C ofzo.

    Pioniersvegetatie is het begin.
    Climax (denk aan klaarkomen) is het einde.
    S curve staat voor evenwicht.
    J curve komt er opeens een plaag.
    Eutrofiering: Sloten gaan dood doordat er te veel alg ontstaat.
    Mutualisme = +/+ allebei hebben voordeel.
    Commesalisme = +/0 = een heeft voordeel, ander boeit het niet.
    Parasitisme = +/- denk aan een mug die je leegzuigt, een heeft voordeel ander nadeel,

    Accumultatie; Hoe meer dieren je eet hoe meer gif je hebt, dus hoe hoger je staat in de kringloop, hoe meer gif je hebt.

    Oh ja en in stikstoffen zitten aminozuren dat zijn eiwitten!

    Homoloog is van dezelfde oorsprong.
    Analoog = van dezelfde functie maar andere oorsprong,

    Rudimentair orgaan is ; een orgaan dat er wel is, maar je doet er niks meer mee. Dus de blindendarm,

    Verziend = - bril, verweg zie je niet goed.
    Bijziend = + bril, dichtbij zie je niet goed.

    Accomoderen = het scherpstellen van het oog.

    Bij de darmen heb je bijvoorbeeld meer oppervlak als er nog ruimte tussen zit.
    Hebben meerdere structuren.

    Oké dat was het zo'n beetje wat wel belangrijk is :3


    SLOAN.

    Ik voel me nu een biologie nerd


    SLOAN.

    Succes iedereen!


    And this I believe: that the free, exploring mind of the individual human is the most valuable thing in the world.

    Ik heb vanmorgen Kunst Algemeen gehad en morgen Nederlands. Ik heb eigenlijk geen idee hoe mijn kans op slagen is. Ik zit alleen met een groot concentratieprobleem:(


    It's hard to tell if the world we live in is either reality or a dream - Kim Ki-Duk

    Succes iedereen!


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik ben net terug van biologie en het ging supergoed! Ik kan niet wachten tot de antwoorden online komen :'D


    To live would be an awfully big adventure

    Pff, Nederlands zit erop, gelukkig maar :')


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the