Jace Dagget.
'Jace, houdt daar mee op!' Mijn vader kijkt me met zijn grote boze ogen aan, en hij wijst naar me met zijn vinger - alsof ik nog een klein kind ben. 'Waarom?' Vraag ik rebels, en ik pak mijn potlood weer vast, en teken dan verder mijn autotekening in. Mijn vader springt op vanuit zijn luie bank, en snelt zich naar mij toe, rukt vervolgens de potlood uit mijn hand en gooit alle tekenspullen de prullenbak in. 'Ik zei ophouden, Jace.' Zegt mijn vader op woeste stem. 'Voortaan doe je de dingen die ik wil die je doet..' Hij kijkt bedenkelijk. 'Of juist niet.' En hij kijkt naar de prullenbak, waar alle tekenspullen in liggen. Nu heb ik het echt gehad. Mijn vader is zo ver gegaan dat ik me opgekropt voel in mijn eigen vel. Doe dit niet Jace, doe dat niet Jace. Bla bla bla. Ik werdt er helemaal gek van. Mijn handen beginnen te jeuken, en uiteindelijk heb ik ze tot vuisten gebalt. Mijn ogen spuwen vuur, en achter mijn ogen voel ik de tranen branden - waarvan er al eentje ontsnapt is. 'Ik mag helemaal niets van jou! Rot maar lekker op!' Boos stamp ik naar boven waarna ik de deur achter me dicht had gegooid. Ik moet hier vandaan. Dat moet! Ik wil hier weg. Ik wil zo niet leven. Liefde, dat is wat ik wil. Dat is alles wat ik wil, en verder niets.
De tranen rollen over mijn gezicht, terwijl ik mijn kleding en spullen bij elkaar raap. Zoveel spullen heb ik toch niet, dus ik prop ze allemaal in twee tassen. Trek dan mijn afgetrapte sportschoenen aan en mijn jas, terwijl ik naar de kamer van Anna loop. 'Lieve Anna, ik ga op vakantie.' Mijn handen houden zachtjes haar lieve hoofd vast, en ik geef een kus op haar voorhoofd. 'Blij bij mij, Jace.' Zegt ze met zachte stem. Ik schudt mijn hoofd. 'Sorry Anna. Ik ga echt op vakantie.' Haar ogen beginnen te tranen van verdriet, en ze wrijft in haar ogen. 'Maar je mag niet gaan, Jace!' Ik probeer te glimlachen. 'Ik beloof dat ik je nog eens zie, Anna.' Ze schudt hevig haar hoofd, niet in staat om wat te zeggen. 'Ik hou van je, lieve Anna.' 'Ik hou ook van jou, Jace.' En ik geef haar nog eens een kus op haar voorhoofd, sta dan vervolgens op, en loop op mijn tenen zachtjes naar beneden, de trap af, en open dan langzaam de voordeur. Speur dan het huis uit, en ren richting de haven. Daar kom ik wel vaker. Misschien dat zij me kunnen helpen.
'Jullie daar! Naar buiten, Rose wacht waarschijnlijk al!' Ik schiet op uit mijn herinnering, en kijk verdwaasd rond. Wat? Een vrouw loopt naar buiten, en ik zie dan ook vervolgens Elin naar buiten gaan. Ik sta op, en loop op mijn doodnormale gemakje naar buiten toe. 'Nou, kom maar op met die training.' Zeg ik met verveeld gezicht.
[ bericht aangepast op 17 maart 2012 - 19:35 ]
Don't walk. Run, you sheep, run.