• Dat vraag ik me serieus af.


    Een nummer over een jongen van amper 19 jaar oud die vast zit voor een moord die hij niet gepleegd heeft.
    Zijn vrienden en familie doen er alles aan om hem eruit te krijgen.
    Maar niets helpt.


    Hoe kan het zijn dat een jongen van 19 jaar oud vast zit voor een moord die hij niet gepleegd heeft?

    Moet er niet eerst bewijs zijn of iets in die richting?

    Over onrecht gesproken.....


    Weet iemand hoe dat in elkaar zit?

    [ bericht aangepast op 30 sep 2011 - 9:30 ]

    Applejack schreef:
    Het Amerikaanse rechtssysteem is in grote lijnen hetzelfde als in Nederland. het grootste verschil is het gebruik van een jury in moord- en doodslagzaken. Oh, en het 'three strikes and you're out' principe. Ook worden er veel sneller deals gesloten tussen beide partijen, dat komt in Nederland nauwelijks tot eigenlijk niet voor. Voor de rest kent het Amerikaanse rechtssysteem het legaliteitsbeginsel en dezelfde bewijslast. Dus, kort gezegd, het enige echte verschil tussen Nederland en Amerika is het gebruik van een jury.


    Half gelijk ... Amerika is veel meer ipen over criminele dingen. Zo zie je hier geen gezichten van pedofielen op tv: In Amerika kom je in een online bestand te staan met je naam, adres, enz. wat IEDEREEN kan zien als ze willen. Plus dat die zich elk jaar [voor de rest van hun leven] moeten melden bij bepaalde instanties, enz. Eerlijk gezegd vind ik dat ook veel beter als hier! :]


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Severed schreef:
    (...)

    Theorie en praktijk liggen nog wel eens van elkaar af en het klopt wel redelijk wat je zegt, maar er kan ook bewijs lijken te zijn wat later dan weer niet blijkt te kloppen. Als de onschuldige het geluk heeft dat ze daar achter komen. :]

    Ja, praktijk en theorie..
    Ik had het over de theorie, want in de praktijk gaat het nooit hetzelfde als op papier (:


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Severed schreef:
    (...)

    Half gelijk ... Amerika is veel meer ipen over criminele dingen. Zo zie je hier geen gezichten van pedofielen op tv: In Amerika kom je in een online bestand te staan met je naam, adres, enz. wat IEDEREEN kan zien als ze willen. Plus dat die zich elk jaar [voor de rest van hun leven] moeten melden bij bepaalde instanties, enz. Eerlijk gezegd vind ik dat ook veel beter als hier! :]


    Nederland probeert meer die scheiding tussen privé en algemeen te houden. Was nog zo'n hele vraagstelling over bij het examen haha.


    SLOAN.

    Severed schreef:
    (...)

    Half gelijk ... Amerika is veel meer ipen over criminele dingen. Zo zie je hier geen gezichten van pedofielen op tv: In Amerika kom je in een online bestand te staan met je naam, adres, enz. wat IEDEREEN kan zien als ze willen. Plus dat die zich elk jaar [voor de rest van hun leven] moeten melden bij bepaalde instanties, enz. Eerlijk gezegd vind ik dat ook veel beter als hier! :]


    Dat heeft niks met het rechtssysteem zelf te maken. Het rechtssysteem zijn de wetten en regelgeving die gehandhaafd worden, met betrekking tot de rechtspraak, wat jij nu zegt, is het beleid dat er gevoerd wordt op het gebied van criminaliteit.

    Wat betreft dat pedofielen gebeuren, ik ben er voor dat het ook in Nederland doorgevoerd wordt en er is daar al discussie over, of het wel of niet gaat gebeuren dat wij ook zo'n systeem krijgen.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Hale schreef:
    (...)

    Nee ok.

    We zouden de hele waarheid nooit te weten komen.

    Maar ik hoop echt dat die jongen vrij komt.

    Hij is nog maar 19 hij heeft een heel leven voor zich...


    Tja. Ik hoop dan eerder dat ze gaan onderzoeken of hij wel echt onschuldig is of niet, i.p.v hem meteen vrij te wensen. Zoals gezegd, je weet niet of hij echt onschuldig is, tot ze daar bewijs voor vinden.


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    +Dat die jongen een kind heeft en dus vader is.

    Hij verdient een eerlijk proces en ik denk niet dat hij die gekregen heeft.

    Afro-amerikane krijgen soweizo bijna nooit een eerlijk proces...

    Applejack schreef:
    (...)

    Dat heeft niks met het rechtssysteem zelf te maken. Het rechtssysteem zijn de wetten en regelgeving die gehandhaafd worden, met betrekking tot de rechtspraak, wat jij nu zegt, is het beleid dat er gevoerd wordt op het gebied van criminaliteit.

    Wat betreft dat pedofielen gebeuren, ik ben er voor dat het ook in Nederland doorgevoerd wordt en er is daar al discussie over, of het wel of niet gaat gebeuren dat wij ook zo'n systeem krijgen.


    Jawel, want ze moeten een keer opgepakt zijn voor ze daarin geplaatst worden. Of heeft de politie niks met rechtsystemen te maken soms? :')


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Hale schreef:
    +Dat die jongen een kind heeft en dus vader is.

    Hij verdient een eerlijk proces en ik denk niet dat hij die gekregen heeft.

    Afro-amerikane krijgen soweizo bijna nooit een eerlijk proces...


    Dat geloof ik niet echt/wil ik niet geloven ... Natuurlijk heb je helaas nog steeds uitzonderingen, die wss. ook nooit 100% verdwijnen, maar dat is echt al een stuk minder erg dan vroeger hoor.


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Hale schreef:
    +Dat die jongen een kind heeft en dus vader is.

    Hij verdient een eerlijk proces en ik denk niet dat hij die gekregen heeft.

    Afro-amerikane krijgen soweizo bijna nooit een eerlijk proces...


    Ho! Stop it right there!
    Dat is dus niet waar. Het recht op een eerlijk proces staat vastgelegd in de Amerikaanse Grondwet. Jij woont niet in Amerika en weet helemaal geen ene flikker van het rechtssysteem, noch over de wetgeving in Amerika. Blijkbaar ook niks over de Grondwet. Geen opmerkingen maken over dingen waar je helemaal niks van af weet meisje. Dit soort opmerkingen kun je pas doen na goede research en jaren van onderzoek.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Blameniall schreef:
    (...)

    Nederland probeert meer die scheiding tussen privé en algemeen te houden. Was nog zo'n hele vraagstelling over bij het examen haha.


    I know, maar in zulke gevallen vind ik dat niet nodig. Als jij aan kinderen gezeten hebt (daar moet je wel voor bij de politie zijn gekomen, anders kom je er niet in), mag van mij de hele wereld weten wat voor gore klootzak je bent. Het nadeel is wel dat Amerika het ook voor de kleinste en lulligste dingen doet (bijv. dus ook als een 24-jarige met een 16-jarige naar bed gaat en daarvoor opgepakt wordt), maar het merendeel van de 'allerslechtsten' zijn daardoor wel bekend, waardoor veel plekken veiliger zijn en die mensen veel beter in de gaten te houden vallen ook. Ze moeten in dat geval niet aan privacy denken, maar aan de kinderen.


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Severed schreef:
    (...)

    Jawel, want ze moeten een keer opgepakt zijn voor ze daarin geplaatst worden. Of heeft de politie niks met rechtsystemen te maken soms? :')


    Het rechtssysteem heeft pas invloed nadat iemand opgepakt is. het eindigt als er een straf uitgesproken is. Daarvoor en daarna is het beleid en opsporing, het rechtssysteem gaat pas in werking als het strafrechtelijke proces is begonnen, wat officieel pas gezien nadat je in 'custody' bent geplaatst, zoals ze in Amerika zeggen.

    -heb ik toch iets geleerd van encyclopedie van de rechtswetenschap en straf- en strafprocesrecht-


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Severed schreef:
    (...)

    Dat geloof ik niet echt/wil ik niet geloven ... Natuurlijk heb je helaas nog steeds uitzonderingen, die wss. ook nooit 100% verdwijnen, maar dat is echt al een stuk minder erg dan vroeger hoor.


    O nee?

    Ken je het verhaal van Emmet till?

    Emmet was een jongen van 14.

    En ging op vakantie na zijn oom.

    Hij floot na een blanke vrouw en word op beestachtige wijze afgemaakt.

    Een geheel blanke jury sprak de daders vrij en pas na dat de zaak verjaard was hebben de daders een heel interview afgelegd aan een of ander tijdschrift. Waarin stond hoe ze Emmet om het leven hebben gebracht.

    Severed schreef:
    (...)

    I know, maar in zulke gevallen vind ik dat niet nodig. Als jij aan kinderen gezeten hebt (daar moet je wel voor bij de politie zijn gekomen, anders kom je er niet in), mag van mij de hele wereld weten wat voor gore klootzak je bent. Het nadeel is wel dat Amerika het ook voor de kleinste en lulligste dingen doet (bijv. dus ook als een 24-jarige met een 16-jarige naar bed gaat en daarvoor opgepakt wordt), maar het merendeel van de 'allerslechtsten' zijn daardoor wel bekend, waardoor veel plekken veiliger zijn en die mensen veel beter in de gaten te houden vallen ook. Ze moeten in dat geval niet aan privacy denken, maar aan de kinderen.


    Ja, oké. Maar dan vind ik wel dat als je iets heel ergs hebt gedaan en niet iets kleins. Anders heb je je straf al uitgezeten en dan is het ooh dat is die man die een appel steelde.


    SLOAN.

    Hale schreef:
    (...)

    O nee?

    Ken je het verhaal van Emmet till?

    Emmet was een jongen van 14.

    En ging op vakantie na zijn oom.

    Hij floot na een blanke vrouw en word op beestachtige wijze afgemaakt.

    Een geheel blanke jury sprak de daders vrij en pas na dat de zaak verjaard was hebben de daders een heel interview afgelegd aan een of ander tijdschrift. Waarin stond hoe ze Emmet om het leven hebben gebracht.


    Ja hooor, je kunt ook overdrijven. Anyways, we leven niet meer in de middeleeuwen. Ze krijgen gewoon een eerlijk proces.


    To infinity and beyond •

    Hale schreef:
    (...)

    O nee?

    Ken je het verhaal van Emmet till?

    Emmet was een jongen van 14.

    En ging op vakantie na zijn oom.

    Hij floot na een blanke vrouw en word op beestachtige wijze afgemaakt.

    Een geheel blanke jury sprak de daders vrij en pas na dat de zaak verjaard was hebben de daders een heel interview afgelegd aan een of ander tijdschrift. Waarin stond hoe ze Emmet om het leven hebben gebracht.


    Dat kan gebeuren. Dat gebeurt in Nederland net zo goed, als het bewijs niet sterk genoeg is, dan word je vaak vrijgesproken. Heeft niks te maken met zwart zijn of black zijn. Kom op zeg, lekker zwart en wit kijk jij. Heb je de bewijzen in die zaak bekeken, de mening van de jury bekeken, gekeken naar waarom zij die uitspraak hebben gedaan? Nee, dacht ik al. Dus je kunt helemaal niets zeggen of het hoe, wat en waarom in deze zaak. dit bewijst helemaal niks over eerlijke processen.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.