• Heey,
    Ik zag gister(volgens mij) bij iditie NL dat Fins de nieuwe wereldtaal moest woorden.
    Omdat het een fonetische taal is(je schrijft wat je zegt en andersom). Dus als je 2 ii schrijft zeg je ook 2 ii(en niet zoals bij het Nederlands lange klinker in letter korte klinker dubbele medeklinker). Er zijn een paar regeltjes die je moet kennen maar veel minder dan bij het Engels, en er zijn zo goed als geen uitzonderingen.

    Of te wel, we moeten allemaal Fins gaan leren(ik ben al bezig,het is serieus makkelijker dan Engels,Duits of Frans).

    Mijn zus(die geen engels kan) en ik(een dislect) zijn in iedergeval al voor dat het de nieuwe wereldtaal moet woorden.
    Wie is er nog meer voor? En wie gaat er met mij Fins leren?

    Edit: Naast het Engels.

    [ bericht aangepast op 8 mei 2010 - 0:01 ]


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Exercitus schreef:
    Waar spreken ze buiten Duitsland Duits en buite Frankrijk Frans?(en dan bedoel ik niet die aso die weigeren Engels te spreken).
    Ze spreken echt wel in heel veel landen Frans. Duits is niet eens een wereldtaal, maar dat komt toch wel veel voor.

    Fins. Fins. Jezus, Fins. Hoe kom je erbij: Fins als wereldtaal? ._.

    Wathever. (krul)

    [ bericht aangepast op 7 mei 2010 - 23:56 ]


    Only losers can act the way you do

    Exercitus schreef:
    Waar spreken ze buiten Duitsland Duits en buite Frankrijk Frans?(en dan bedoel ik niet die aso die weigeren Engels te spreken).
    Trouwens Fins word ook nog in Estland, Noorwegen en Rusland gesproken.

    Je kan verschieten waar ze overal Frans en Duits spreken. Maar ik leer toch liever Engels. xD

    [ bericht aangepast op 7 mei 2010 - 23:55 ]


    Take me to wonderland

    Virtus schreef:
    (...)Zoek op Wikipedia eens op: wereldtaal. Daar staan de wereldtalen en zul je zien in hoeveel landen ze Frans spreken. Duits komt nu ook niet bepaald weinig voor.

    Fins. Fins. Jezus, Fins. Hoe kom je erbij: Fins als wereldtaal? ._.

    Wathever. (krul)

    Editie NL, en omdat ik naar Finse bands luister ben ik mezelf Fins aan het leren. Ik ben nu de gramatika aan het bekijken op Wikipedia,en het is inderdaat makkerlijker dan andere talen die ik ken,ik vind hem zelfs makkelijker als Nederlands.

    [ bericht aangepast op 7 mei 2010 - 23:57 ]


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Exercitus schreef:
    (...)
    Editie NL, en omdat ik naar Finse bands luister ben ik mezelf Fins aan het leren. Ik ben nu de G gramatika aan het bekijken op Wikipedia,en het is inderdaat makkerlijker dan andere talen die ik ken,ik vind hem zelfs makkelijker als Nederlands.
    Wat is Editie NL? :')
    Ik zeg toch niet dat je geen Fins mag leren? Meer talen is altijd beter. Maar om nou Fins als wereldtaal te nemen? D:


    Only losers can act the way you do

    Ik houd het liever bij Engels :3


    There are several things that I have been doing wrong.

    Bah nee, vind het een lelijke taal en ik ben net lekker bezig met Engels. =P


    ars moriendi

    Virtus schreef:
    (...)Wat is Editie NL? :')
    Ik zeg toch niet dat je geen Fins mag leren? Meer talen is altijd beter. Maar om nou Fins als wereldtaal te nemen? D:

    Een nederlands programa op RTL 4, daar krijg je allemaal van dit soort dingen en testen en zo.
    Ik bedoel het ook niet aanvallent,ik hoorde het vond het leuk/grappig dus ik dag laat ik er een topic over maken.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Ik heb dit al heel vaak gezegd, maar ik ken een Fin die jou wel zou mogen. (Fishwife)


    Alis volat propriis

    Leuk. Nog een taal erbij die we op school moeten leren? ¬¬


    it's so empty living behind these castle walls

    Predictable schreef:
    Ik ben tegen. Geef mij maar Engels. De meeste mensen kunnen Engels spreken en ik denk dat er veel minder mensen Fins spreken -dat denk ik dan-, dus het lijkt me een beetje onhandig om dat nou als wereldtaal te nemen.

    Indeed.


    your eyes are like stars in the night.

    Immortal schreef:
    jeej
    Hallo 14 naamvallen (nerd)
    Ik denk dat ik oversla


    :|
    Ik ook dan hoor!


    You are the poetry Shakespeare was missing.

    "Fins moet de nieuwe wereldtaal worden". Als het aan onderzoeker Anniek Vaessen ligt gaan we allemaal aan het Fins en is die taal binnenkort voor iedereen gesneden koek.


    Dit haal ik van de site editieNL. Er staat als het aan haar zou liggen. Dat wil niet zeggen dat het een wereldtaal wordt.


    Take me to wonderland

    oh hell :| 15 naamvallen :|
    maar het lijkt mij wel een leuke taal :Y)


    Read this upside down: 370HSSV 0773H

    Fins als vervanging voor Duits; dan ben ik voor :Y)


    Home is now behind you. The world is ahead!

    Nou, dat komt me goed uit want ik wil Fins leren net zoals dat ik Russisch en Pools wil leren. ^^