• Hier kun je al je frustraties, euforische momenten en hersenspinsels kwijt.
    Dus zit je iets dwars? Heb je problemen? Is je ijsje niet lekker? Of voel je je gewoon zo ontzettend blij en wil je dat met de rest van Qreaties delen?

Schrijf hier dan alles van je af.

Voor gevoelige onderwerpen verwijzen de mods je graag door naar het volgende topic: professionele hulpverlening.

[MOD] Nieuwe regeling rondom zwaar geladen berichten (LJH)
    Is jouw post emotioneel zwaar geladen? Gebruik dan onderstaande code🙏🏻
    Code:
    [i]Weet je zeker dat je deze post wil lezen? De inhoud kan mogelijk triggerend zijn. Het is oké om deze post over te slaan <3[/i] [spoiler]TW: [...] [spoiler] i n h o u d p o s t [/spoiler][/spoiler]

Dit systeem dient ertoe om kwetsbare mensen te beschermen en hen een geïnformeerde keuze te geven, terwijl er ruimte blijft voor alle emoties die een veilige uitlaatklep nodig hebben. Als user gebruik je het protocol van Code Oranje uit zorg voor anderen. Jij mag altijd van je hart wat je dwarszit, maar steek een vlaggetje op naar anderen om ze te laten weten dat het oké is om deze post te skippen, omdat de inhoud schadelijk voor ze kan zijn.
    Klik hier voor meer informatie.

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Pff ziekmelden blijft toch altijd spannend op de een of andere manier :') Je vertrouwt er gewoon op dat ik echt ziek ben? Ik hoef me niet helemaal te verantwoorden waarom ik toch niet kan werken? Geen gepush van ah toe nou zo erg kan het niet zijn? Gheez, hele nacht liggen stressen om een telefoontje van nog geen twee minuten lol

*goes back to sleep*

Dramatic

Renna schreef:
    Pff ziekmelden blijft toch altijd spannend op de een of andere manier :') Je vertrouwt er gewoon op dat ik echt ziek ben? Ik hoef me niet helemaal te verantwoorden waarom ik toch niet kan werken? Geen gepush van ah toe nou zo erg kan het niet zijn? Gheez, hele nacht liggen stressen om een telefoontje van nog geen twee minuten lol

*goes back to sleep*

Valid, ik zou niet eens weten hoe ik het moet doen. Heb het in de afgelopen 5 jaar 1 keer gedaan en dat was ook echt dikke stress. Good sleeps, rest well en beterschap iig!

Renna schreef:

*goes back to sleep*

get well soon Lo (H)

'Achteraf kijk je een koe in de kont' - Maxime (Catmint)

Renna schreef:

*goes back to sleep*

Dit is zo'n mood. Ik heb zelf dan dat als ik me ook maar slightly better ga voelen door de dag heen, dat ik mij vreselijk schuldig voel 😂

Meanwhile zijn er gewoon mensen die ziekmelden om doordeweeks naar de efteling te gaan.

Have a good nap honey, beterschap 🍀♥️

|| In het ergste geval komt alles goed. ||

Renna schreef:

*goes back to sleep*

Beterschap.
    Hier in Duitsland moet je een ziekmelding bij je huisarts halen. Dus als je met 40 graden koorts op bed ligt, moet je bij je huisarts voorbij en je na laten kijken en dan bepalen zij hoe lang je ziekgeschreven bent. I hate it.

Ich liebe dich 27.12.23

Juf zijn is heel leuk.
    Maar, soms. . . twijfel ik of ik dit voor altijd wil doen?
    Alhoewel. . . wat zou ik dan in Godsnaam willen gaan doen?

Moeilijk.

Uggla schreef:
    (...)

Beterschap.
    Hier in Duitsland moet je een ziekmelding bij je huisarts halen. Dus als je met 40 graden koorts op bed ligt, moet je bij je huisarts voorbij en je na laten kijken en dan bepalen zij hoe lang je ziekgeschreven bent. I hate it.

In België ook? Vind ik op zich wel logisch

kindness is never a burden.

Uggla schreef:
    (...)

Beterschap.

Oh, dat lijkt me echt vreselijk. Ik ben blij dat ik mijn leidinggevende gewoon kan appen of mailen dat ik er niet ben, no questions asked.

(Lijkt me als huisarts ook echt vervelend, eigenlijk?)

@ Renna: Beterschap!

Omnia mutantur, nihil interit

Gwenllian schreef:
    (...)

NL vaak niet dus. Hoe vaak ik niet heb gehad dat m'n kantoor-collega bij m'n vorige werkgever ziek was de dag nadat Ajax had gespeeld of de eerste maandag na Carnaval. Of dat operators zich ziek melden op de dag dat ze vrij wilden hebben, maar het niet konden krijgen door bezettingsproblemen. Ik vind het zelf niet per se logisch dat je met 40 graden koorts langs een huisarts moet gaan en in een wachtruimte daar moet zitten om een briefje te halen. Niet echt heel gezond of hygiënisch, maar ik snap de logica van een verklaring wel als ik dat hier op het werk wel eens zie. Mental sick days zijn wel makkelijker hier of als je niet/slecht hebt geslapen en niet de energie hebt om te gaan werken of in een auto durft te stappen door slaaptekort.

[ bericht aangepast op 7 sep 2026 - 12:23 ]

Catmint schreef:
    (...)

NL vaak niet dus. Hoe vaak ik niet heb gehad dat m'n kantoor-collega bij m'n vorige werkgever ziek was de dag nadat Ajax had gespeeld of de eerste maandag na Carnaval. Of dat operators zich ziek melden op de dag dat ze vrij wilden hebben, maar het niet konden krijgen door bezettingsproblemen. Ik vind het zelf niet per se logisch dat je met 40 graden koorts langs een huisarts moet gaan en in een wachtruimte daar moet zitten om een briefje te halen. Niet echt heel gezond of hygiënisch, maar ik snap de logica van een verklaring wel als ik dat hier op het werk wel eens zie. Mental sick days zijn wel makkelijker hier of als je niet/slecht hebt geslapen en niet de energie hebt om te gaan werken of in een auto durft te stappen door slaaptekort.

Dus je bepaald zelf hoe lang je afwezig bent? En worden jullie dan ook gewoon uitbetaald?

kindness is never a burden.

Gwenllian schreef:
    (...)

Als je een zware verkoudheid hebt of een ander dingetje waarmee je uit bed kunt komen, oke, maar met 40 graden koorts op je fiets stappen is 1. heel gevaarlijk voor je medeweggebruikers en jezelf en 2. gewoon niet verantwoord.
    En daarbij kun je andere mensen hiermee ook ziek maken in de wachtkamer, want als je pech hebt moet je nog een uur wachten voor je aan de beurt bent om maar zo te zeggen. Ik zie mezelf niet zitten met zware griep om maar even zo te zeggen xd

betovering schreef:
    (...)

Oh, dat lijkt me echt vreselijk. Ik ben blij dat ik mijn leidinggevende gewoon kan appen of mailen dat ik er niet ben, no questions asked.

(Lijkt me als huisarts ook echt vervelend, eigenlijk?)

@ Renna: Beterschap!

Nouja dat dus... ik vind het gewoon nergens op slaan.
    Als je je ziekmeld is dat niet voor de lol lijkt mij. Ja er zijn mensen die er misbruik van maken, maar bij zulke mensen ga je patronen zien en kun je denk ik wel een gesprek aan gaan.

Ich liebe dich 27.12.23

Gwenllian schreef:
    (...)

Dus je bepaald zelf hoe lang je afwezig bent? En worden jullie dan ook gewoon uitbetaald?

Yep, betermelding doen we ook zelf. Is lastig inschatten soms voor een leidinggevende daardoor hoe lang ze overwerk/vervanging oid nodig hebben (bijv. in geval van ploegen), maar soms melden mensen zich ook te snel beter en worden ze gedurende de werkdag door hun leidinggevende of collega's alsnog naar huis gestuurd ook. Iemand heeft hier wel eens een straatpannenkoek op de parking neergelegd toen hij uit de auto stapte en is daarna terug naar huis gegaan.
    In de meeste gevallen krijgen we gewoon doorbetaald, maar ik weet dat het niet overal zo is. Uitzendkrachten hebben vaak eerste dag niet doorbetaald (niet verlof, gewoon onbetaald), om te voorkomen dat mensen zich voor 1 dagje ziekmelden ofzo. Dat is mijn vermoeden dan toch, geen idee of het ook zo is, maar ik vind het een domme regel. Als je ziek bent, ben je ziek en er is ook niet echt iets wat je kan doen om sneller beter te worden. En je kan gewoon echt hebben dat je de ene dag je hele lichaam leeg gooit en de volgende dag alles weer prima is, dus waarom zou je dan die eerste dag onbetaald ziek moeten zijn?

Gwenllian schreef:
    (...)

In mijn werk: als het gaat om kortdurende ziekte wel, ja. Ik ben volgens mij wel eens één of twee weken ziek geweest in de afgelopen paar jaar en dan gaf ik wel (vage) updates aan mijn leidinggevende van hoe het ging, wat wel en niet kon, etc. Volgens mij wordt er na een aantal dagen wel een bedrijfsarts ingeschakeld. En ik heb ook wel eens gehad dat ik relatief veel ziek was geweest in een jaar, dan was het beleid bij mijn organisatie dat er werd gevraagd wat de oorzaak was (en met name dan de vraag of het werk-gerelateerd was).

Omnia mutantur, nihil interit

Sunchild schreef:
    (...)

You will find someone who will say those words to you, too.

(H)(H)(H)

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

betovering schreef:
    (...)

In mijn werk: als het gaat om kortdurende ziekte wel, ja. Ik ben volgens mij wel eens één of twee weken ziek geweest in de afgelopen paar jaar en dan gaf ik wel (vage) updates aan mijn leidinggevende van hoe het ging, wat wel en niet kon, etc. Volgens mij wordt er na een aantal dagen wel een bedrijfsarts ingeschakeld. En ik heb ook wel eens gehad dat ik relatief veel ziek was geweest in een jaar, dan was het beleid bij mijn organisatie dat er werd gevraagd wat de oorzaak was (en met name dan de vraag of het werk-gerelateerd was).

Yes, bij een bepaald aantal dagen of als je in een jaar tijd meerdere keren x aantal dagen bent ziekgemeld, wordt er altijd gekeken door de bedrijfsarts.