Lieve users,
De laatste tijd staan er met enige regelmaat vrij heftige berichten in het LJH. Eind vorig jaar merkten we dat we daar als community wel wat moeite mee hebben. Er heeft toen een groepsdiscussie plaatsgevonden in het Bevragingstopic en naar aanleiding daarvan hebben we het onderwerp besproken in de enquête die daarop volgde (de resultaten daarvan staan trouwens online! Zie volgend topic: klik!). Ook hebben we een nieuw beleid rond heftige berichten aan jullie voorgesteld, waarvan we nu de definitieve versie met jullie delen.
Nieuw beleid
Wat is er veranderd?
We hebben vastgesteld dat er drie typen berichten zijn die voorbijkomen in het LJH. Deze hebben we elk een kleur toegewezen: groen-oranje-rood. Dit systeem is bedoeld om ruimte te laten voor emoties, maar houdt tegelijk ook rekening met lezers en met situaties waarin extra zorg nodig is. In het LJH moet je van je af kunnen schrijven wat je op je hart hebt, maar dat vraagt om wederzijdse zorgvuldigheid. Dit systeem is zorgen voor de ander en hen de mogelijkheid te bieden bepaalde content over te slaan.
De drie berichttypes en hoe we in het nieuwe systeem met ze omgaan:
1. Code Groen: Alledaagse frustraties, vrolijkheden of teleurstellingen.
Bijvoorbeeld: "Jezus wat een gezeik, het is maar een spelletje", "Awwh, had vandaag een understudy olaf kunnen zien", "Het is zo waaarmmm waarom ben ik s t i c k y", "Kutnacht, kutmuggen, kut-alles"
Deze berichten zijn prima geschikt voor de site en blijven dus gewoon staan.
2. Code Oranje: Zware emotionele uitspraken, gevoelens van wanhoop of hevige mentale overbelasting.
Bijvoorbeeld: "i feel like a zombie. just side-effects from meds, right? by god, i hope so. i can't keep on going like this.", "ze heeft me gewoon verkeerd begrepen, rite? anders gooi ik mezelf wel van een brug", en "feeling especially like a fat whale today, the voices are louuuuuuuuud"
Nieuw protocol: Deze berichten horen per 01-07-2026 onder een dubbele spoiler te staan. De exacte code hiervoor zal in de beginpost van elk nieuw LJH-topic meegekopieerd worden, zodat het eenvoudig te gebruiken is. Users beoordelen in eerste instantie zelf of hun post binnen code Groen of Oranje valt en handelen overeenkomstig met dat protocol. Wanneer een user hun post niet zelf op deze manier heeft afgeschermd, zal een moderator dat voor hen doen en hen per PB op de hoogte stellen. Ook worden ze soft doorverwezen naar eventuele hulplijnen.
3. Code Rood: Expliciete, grafische of concrete plannen/details rondom zelfbeschadiging, anorexia, suïcidale gedachten en andere gelijksoortige onderwerpen.
Eigenlijk alles waarvan je zou zeggen: nou, misschien goed dat de user in kwestie met een crisislijn belt of dit écht met een psycholoog zou moeten bespreken.
Nieuw protocol: Deze berichten worden leeggehaald. Hierbij wordt in het rood door de moderator in de post vermeld dat de post ongeschikt was voor de site en daarom is leeggehaald, en dat de Qrew privé contact opneemt. Hier wordt actief doorverwezen naar externe hulplijnen.
Hoe zit de spoilercode van Code Oranje eruit?
Voorbeeld toepassing van het nieuwe beleid:
De nieuwe huisregels:
Categorie: Forumregels
Regels rondom zwaar geladen berichten (LJH)
- In elk nieuw "Lucht Je Hart"-topic moet de uitgeschreven BBC-code van Code Oranje makkelijk terug te vinden zijn in de beginpost.
- Code Oranje: Berichten met (overmatig) zware emotionele uitspraken, gevoelens van wanhoop, hevige mentale overbelasting horen afgeschermd te worden via de BBC-code van Code Oranje. Hierbij staat het informerende berichtje leesbaar bovenaan, gevolgd door een spoiler met daarin de toepasbare "Trigger Warnings", gevolgd door een tweede spoiler waaronder de inhoud van de post geplaatst mag worden.
- Code Rood: Berichten met expliciete, grafische of concrete plannen/details rondom zelfbeschadiging, anorexia, suïcidale gedachten en andere gelijksoortige onderwerpen, horen niet thuis op Qreaties.nl. Deze content zal door een moderator verwijderd worden, waarna contact wordt opgenomen.
Qreaties.nl behoudt het recht om definitief te bepalen onder welke code een bericht valt.
Gevolg na overtreding;
Qreaties.nl wijzigt je post in overeenkomst met het juiste protocol en stelt je hier via een privé bericht van op de hoogte. Een incorrecte kleurcode is geen strafbare overtreding, maar het is actief niet de bedoeling. Bij het ontstaan van een aanwijsbaar patroon van incorrecte code-inschattingen en genegeerde correcties, ontvang je een waarschuwing.
De motivatie achter dit beleid:
Dit systeem dient ertoe om kwetsbare mensen te beschermen en hen een geïnformeerde keuze te geven, terwijl er ruimte blijft voor alle emoties die een veilige uitlaatklep nodig hebben. De toepassing van dit beleid draait om empathie en zorg voor anderen. Jij mag altijd van je hart wat je dwarszit, maar steek daarbij wel eerst een vlaggetje op naar je medegebruikers om ze te laten weten dat de inhoud van je post mogelijk schadelijk voor ze kan zijn, en dat het oké is om de post over te slaan uit zelfzorg.
We willen dat mensen hier kunnen schrijven wat ze op hun hart hebben, en tegelijk willen we ook dat kwetsbare mensen die het LJH openen niet meteen geconfronteerd hoeven worden met zulke zware content. Ruimte voor kwetsbaarheid is belangrijk, daar is het LJH ook voor, maar dat vraagt ook om wederzijdse zorgvuldigheid. Het gebruik van het protocol van Code Oranje geeft de mogelijkheid om een geïnformeerde keuze te maken, versus zomaar heftige content tegen te moeten komen. In de basis zegt tegen anderen: “Hey, pas even op. Als het niet goed met je gaat is het oké om dit bericht niet te lezen”.
Waar ligt nu de grens tussen oranje en rood?
Eigenlijk alles waarvan je zou zeggen: misschien goed dat de user in kwestie met een crisislijn belt of dit écht met een psycholoog zou moeten bespreken. Het is in eerste instantie de bedoeling dat users zelf een inschatting maken van de kleurcode die bij hun post hoort. Zeker in het begin zal de Qrew zelf ook nog extra nauwkeurig meekijken en bijspringen waar men nog moet wennen aan het nieuwe beleid, het vergeten is, of het gewoonweg anders heeft ingeschat.
Kom jij een post tegen die jij als rood of oranje ervaart? Dan mag je het bij de Qrew melden via de meldknop. We zullen het bericht dan ook even opspeuren en evalueren. Zijn we het met je eens, dan passen we het juiste protocol toe en kijken we ook meteen of we nog verdere ondersteuning kunnen bieden aan de betreffende user.
Wat gebeurt er als ik mijn post verkeerd heb ingeschat?
Geen stress: dat kan iedereen gebeuren! Als een forumpost van jou volgens de moderators toch onder een andere kleurcode valt, zullen wij de post alvast voor je aanpassen volgens het passende protocol. Een moderator kan dit zelfstandig inschatten. Hierna nemen we privé contact met je op. In dat bericht laten we je weten dát er iets veranderd is, wat er veranderd is en waarom.
Zo'n bericht is puur informatief; je ontvangt geen waarschuwing en het komt ook niet op je strafblad te staan. Mogelijk verwijzen we in ons bericht nog door naar de bemiddelaars, of andere hulplijnen als we denken dat dat gepast is.
Twijfelt een moderator over de kleurcode van een forumpost? Dan wordt er via de app snel en kort intern overlegd via een stemming. Het protocol van de kleurcode die uit de stemming komt, wordt als dat nodig is vervolgens toegepast door de behandelende moderator.
Wanneer gaat het nieuwe beleid van start?
Dit kleurensysteem wordt ingevoerd en (verwerkt in de huisregels) vanaf 1/07/2026.
Wat als ik nog bedenkingen of vragen heb over dit beleid?
In dat geval mag je je vragen hier in het topic stellen, of privé contact opnemen met één van de moderators of een bemiddelaar. We vinden het als Qrew belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze gebruikers en nemen jullie feedback serieus.
Laten we ervoor zorgen dat we samen van Q een veilige plek maken, voor iedereen

Liefs,
Anne, Bes, Froukje & Melissa
"A ship is safe in harbor, but that's not what ships are for"
