De situatie: we wonen met zijn vieren in een gedeeld huis. Het is een slecht huis: schimmel, ongedierte, alles hangt van ongeluk aan elkaar en onze huisbaas doet uiteraard niets. Stereotype huisjesmelker.
Nu is iedereen gewoon bijna dertig. Tenminste, de jongste is 25, dan twee van 28 (waaronder ik toebehoor), maar de betreffende vrouw is.. eind dertig? Veertig? Echt een stukje ouder. Geen probleem natuurlijk, maar het was vanaf het begin duidelijk dat zij geen trek had in gezamenlijk wonen. Ze nam onmiddellijk super veel ruimte in in de keuken enzo. We hebben geen huiskamer en als bijna de helft van alle keukentafels bezet zijn, hou je weinig over.
Daar komt bij dat je in het bouwvalhuis vier kamers hebt: een klein hok van tien vierkante meter en een laag plafond, een grotere kamer met een laag plafond, een medium kamer zonder daglicht en een PRACHTIGE KAMER MET HOOG PLAFOND, apart slaap compartiment, alles.
Normaal gesproken in studentenhuizen wissel je organisch door en ‘begin’ je bij de kleine kamer. Zo ook ik, inmiddels woon ik al twee jaar op tien vierkante meter. Bij het verhuizen gaf ik aan graag een grotere kamer te willen, waarin ik bevestigd werd dat het met doorwisselen goed zou komen.
Deze betreffende vrouw was door de huisbaas in de mooie kamer gezet, terwijl eigenlijk een doorwisselende huisgenoot daar zou gaan wonen. Vanaf dag één was het duidelijk dat ze niet op huisgenoten zat te wachten. Overal over klagen, foto’s maken als iemand een keukenapparaat op het aanrecht liet staan, alles. Bloedirritant. Ze had om een voor mij onbekende reden een hekel aan me in het begin, maar toen ben ik een keer boos op haar geworden, omdat ze wilde dat ik haar afval ging opruimen. Sindsdien is ze poeslief tegen me. Knopen we gesprekken aan, etc. Ik heb sowieso altijd vriendelijk tegen haar gedaan, gevraagd hoe het gaat, waar ze zelf ook altijd graag op reageerde. Kortom, we hadden een goede verstandhouding.
Wel was het gek dat onze huisbaas altijd leek te weten waar zij moeite mee had (de ruimtes die volgens haar vaker opgeruimd moest worden, etc. etc. werden ineens door hem eruit gepikt). Nou, na een Google sessie over mr. Huisbaas AKA klootzak kwam ik erachter dat ze directe collega’s zijn, met zijn tweeën een bedrijf runnen. Dat was dus ook duidelijk. Dit heeft ze overigens zelf nooit gedeeld.
Anyway, we leefden allemaal in een prima verstandhouding met elkaar. We konden het allemaal prima vinden, zij had inmiddels een hekel aan een andere huisgenoot. Ik wachtte op het moment dat er een grotere kamer vrijkwam en kon het sowieso eigenlijk met iedereen in het huis het goed vinden.
Cue het bericht dat ze weggaat en dat er zaterdag een nieuw iemand komt kijken. Ik dook erboven op, ik heb haar kamer altijd prachtig gevonden, dus ik gaf aan dat ik hierop heb gewacht en graag in wil trekken. Er kwam al iemand hospiteren, antwoordde ze, dat had ze afgestemd met de huisbaas. Dus ik meteen de huisbaas appen, maar hij antwoordde dat hij de kamer al heeft toegezegd. Ondertussen waren mijn huisgenoten ook verward, want zij zaten ook op een doorwissel te wachten.
Resultaat is dat er een achttienjarige meid in gaat wonen in de kamer waar iedereen in het huis op zit te wachten. En niks ten nadele van haar, zij kan er niks aan doen. Maar wij zijn allemaal werkenden, ik had er echt zin in om een leuke leeftijdsgenoot als vierde schakel te hebben, deze meid is tien jaar jonger. Ze is vast heel leuk, maar ik ben wel een beetje teleurgesteld. Toen ze kwam hospiteren gaf ze ook aan dat dit een geweldige kans was voor een studentenkamer. Dat voelde wel heel zuur. Twee jaar voor niks gewacht. Ondertussen heeft de nu vorige huisgenoot mijn blender die op het aanrecht droogde in de wasbak gemieterd en spullen van m’n andere huisgenoten gewoon weggegooid als afscheidscadeautje. Love.
[ bericht aangepast op 31 dec 2025 - 11:01 ]
Tijd voor koffie.