• Nou vandaag is de dag... Hebben jullie al gestemd? Ik twijfel nog stééds, ben een behoorlijk zwevende kiezer, en merk dat ik het echt moeilijk vind om een keuze te maken :')

Mijn twijfel: Volt, D66, of GL-PvdA. Volt is een frisse nieuwe wind en durft echte veranderingen te maken; D66 komt het hoogste uit de stemwijzers; en GL-PvdA zou strategisch zijn omdat ik heel graag en middenlinks kabinet wil...

Zijn hier nog meer last minute zwevers?

Ps: alle meningen zijn welkom, die is een liefdevol topic waar iedereen zijn eigen mening mag hebben. Elkaar gaan overtuigen gaan we dus niet doen, je eigen mening geven mag natuurlijk wel!

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Er zijn al erg veel reacties die mijn gevoelens over vluchtelingen verwoorden (bijv. Froukje, glowfaery, Bes), dus heb ik daar zeer weinig aan toe te voegen, maar wat het gebruiken van een zondebok van femicide betreft, heb ik wel nog wat te zeggen. Ik ben zelf iemand die zelf vanuit meerdere plekken seksueel misbruik heeft ervaren, zowel in milde vormen (catcalling & harassment) als zwaardere vormen (seksueel geweld - wat, logischerwijs, een voorval van femicide kan zijn in veel gevallen - en ik weet dat dit oprecht een angst van mij is geweest voor erg lang), en statistisch gezien wordt dit meestal gedaan door bekenden van het slachtoffer. Het enige patroon daarbuiten is dat het vanuit mannen komt wegens seksisme. Huidskleur en etniciteit zeggen hier gewoon vrijwel niks over. Als slachtoffer zelf zijnde vind ik het alleen maar heel vervelend dat alle schuld op een groep wordt gegooid die er niet zoveel toe doet. Armoede en stress wekken nu eenmaal geweld op in mannen, helaas is dat gewoon iets dat heel wijd bekend staat. Dat heeft echt met de patriarchie te maken, en niks met het feit dat iemand uit een ander land komt. In mijn geval waren de meeste van de mannen die mij misbruikt of lastig gevallen hebben van Nederlandse afkomst - blond haar en blauwe ogen en alles. Het heeft er dus gewoon schandalig weinig mee te maken voor hoeveel de vinger naar buitenlanders wordt gewezen. Ik snap dat dit soort verhalen vanuit nieuwsberichten een heel gekleurd beeld geven, maar helaas is dat echt xenofobie en moeite vanuit mannen om toe te geven dat ze zelf meedragen aan dit probleem. Het is dus makkelijker om een vreemdeling aan te wijzen voor femicide dan zelf in de spiegel te kijken en op te biechten dat veel witte mannen zelf ook vrouwen hebben mishandeld en misbruikt - vaak in hun eigen huis.
    Ook vind ik het bijzonder hypocriet van de PVV dat juist zij hier zoveel de vinger over wijzen, want niet alleen stemmen ze direct tegen meer bij te dragen om femicide te stoppen; er zijn ook gewoon twee PVV (ex-)kamerleden die zelf charges hebben over seksueel misbruik (Dion Graus voor seksuele intimidatie & machtsmisbruik op dat vlak + Daniël van der Stoep voor het omkopen van minderjarige meisjes voor seks). Verslag hierover staat direct op het NOS en Wikipedia. Dit staat al vrij lang bekend. Het lijkt mij dus gewoon populistische propaganda, want deze kamerleden spreken zichzelf constant tegen en verspreiden continu valse informatie.

Daarbuiten: als iemand die LHBTI is (bi trans man in het specifiek) heb ik ook hopelijk nog extra inzicht wat lesgeven betreft over dat als onderwerp. Ik vind het echt heel erg hoeveel nep informatie er wordt gedeeld over diversiteit en waarom dit verkeerd zou zijn - niet alleen klopt een deel gewoon niet (ik herinner me van een paar jaar terug, zoals Catmint vgm al noemde, een topic over de week van de Lentekriebels en hoe dit telde als seksueel misbruik en andere nep informatie met een hoop dingen die gewoon niet waar zijn over de lesstof), maar is het ook gewoon openlijke homofobie een groot deel van de tijd (de meningen die ik voorbij zie komen - niet specifiek naar Reeses wijzend, want ik zie een oprechte openheid om te leren). Het is gewoon zo dat een deel van ons leven heel erg wordt ingedeeld op basis van gender. Dit is al van heel jong af aan. Je wordt heel straffend beoordeeld voor buiten de normen te vallen - en ja, kleine kinderen krijgen al heel vroeg te leren dat het buiten gaan van die normen verkeerd is. Er wordt al heel vroeg aangeleerd om homo- en transseksuele mensen met afschuw aan te kijken, en je te schamen voor buiten een cishetero norm te vallen. Dit probleem gaat alleen opgelost worden als we met zijn allen toleranter worden over LHBTI onderwerpen. Als je makkelijk binnen de voorgeschreven norm valt, zoals bijvoorbeeld, hetero vrouw zijnde, is het moeilijk om ooit op te merken hoeveel schade kleine homo- of transfobische opmerkingen aanrichten. Je ziet niet hoe extreem het kan zijn, en dus kan je het makkelijk negeren - of überhaupt nooit door hebben. Ik snap dat je daardoor makkelijk door het leven kan gaan en je ergeren aan LHBTI onderwerpen (want je krijgt alsnog mee dat dit "anders" of "abnormaal" is - zelfs ik, als trans persoon, ervaar nog altijd diep geïnternaliseerde ideeën over dat mijn eigen identiteit "fout" zou zijn - en hoort continu hoe progressief we al zijn, dus waarom is er meer aandacht voor nodig? Is het niet allang opgelost?), maar het punt is dat deze ergernissen er niet hoeven te zijn voor toekomstige generaties. Door duidelijke educatie te hebben over dit soort onderwerpen leren kinderen niet aan homo- en transfobische wereldbeelden te vormen. Dan is er dus minder schaamte, zoals voor mensen als ik, maar ook minder later homofobisch/transfobisch geweld en dingen in die richting (want zoals het is, voel ik me als trans man gewoon echt niet veilig op straat, en dat komt door transfobie en homofobie (omdat ik op dit punt in mijn transitie meestal als butch lesbian aan word gekeken - maar dat maakt dingen helaas niet beter)). Mijn punt is dus dat dit nodig is voor een basis level respect tegenover mensen zoals ik, ook als je zelf nog een wereldbeeld hebt waarbij je je ongemakkelijk voelt wat de LHBTI gemeenschap betreft. Je hebt er zelf nooit over na te denken, dus kan het heel lastig zijn om voor te stellen dat anderen dit wel doen, al helemaal kleine kinderen - maar mijn eigen allereerste gedachten over mijn gender als niet meisje zijnde komen van voor ik überhaupt taal goed controleerde. Maar omdat je te horen krijgt dat dat niet kan, dat je persoonlijkheid gevormd wordt door je sekse, onderdruk je dit soort gedachten, tot je uiteindelijk tot de conclusie komt dat je een soort van verschrikkelijk misgevormd monster bent. De dingen die je leert als klein kind blijven heel je leven bij je - vandaar dat jij een bepaald ongemak voelt bij queer dingen, omdat dat is wat je geleerd hebt zelf. Dit betekent dat, zelfs al lijkt het vroeg, je ermee mentale gezondheid crisisen vermeid in de pubertijd, wanneer ook verliefdheid begint te spelen en je je verder ontwikkelt als persoon. En, nogmaals, het zorgt voor meer tolerantie in zij die zelf niet LHBTI zijn, want intolerantie is aangeleerd gedrag. Vaak komt dit direct uit huis, en het vermindert de veiligheid op school helaas echt heel zwaar als hier geen rekening mee wordt gehouden. Wat nog pestgedrag is op de basisschool wordt op oudere leeftijden al snel geweld. Het is niet alleen stomme opmerkingen hier en daar - homo- en transfobie zijn echt gevaarlijk op dezelfde manier dat seksisme gevaarlijk is. Niet alle ouders willen verantwoordelijkheid nemen om een tolerantere samenleving te creëren door hun kinderen eerlijk en open te informeren over dit soort onderwerpen, en daardoor blijft er een cirkel van geweld. Verantwoordelijkheid hiervoor nemen als land en als docent is essentieel voor de ontwikkeling van onze jeugd. Zoals eerder al is geprobeerd uit te leggen, zijn de dingen die erover verteld worden verschrikkelijk klein, maar het maakt enorm verschil voor een kind, en kan iemand zoals mijzelf bevrijden van een verstikkende cyclus van "normale" intolerantie voor mijn bestaan vanaf een veel jongere leeftijd.

@Reeses: Ik hoop dat zo'n grote lap tekst niet als intimiderend overkomt, en dat het dingen uitlegt vanuit een persoonlijker perspectief. Ik wil enkel bijdragen aan een open, respectvolle discussie, en denk dat je daar voor open staat vanuit je eigen berichten. Dankjewel voor openstaan voor conversatie over dit soort onderwerpen, en mogelijk voor het verbreden van je perspectief wat dit betreft. Dat is dapper van je.

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."