• Nou vandaag is de dag... Hebben jullie al gestemd? Ik twijfel nog stééds, ben een behoorlijk zwevende kiezer, en merk dat ik het echt moeilijk vind om een keuze te maken :')

Mijn twijfel: Volt, D66, of GL-PvdA. Volt is een frisse nieuwe wind en durft echte veranderingen te maken; D66 komt het hoogste uit de stemwijzers; en GL-PvdA zou strategisch zijn omdat ik heel graag en middenlinks kabinet wil...

Zijn hier nog meer last minute zwevers?

Ps: alle meningen zijn welkom, die is een liefdevol topic waar iedereen zijn eigen mening mag hebben. Elkaar gaan overtuigen gaan we dus niet doen, je eigen mening geven mag natuurlijk wel!

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ja, ik merk een "eigen volk eerst" mindset en dat is er eentje waar ik nu eenmaal niet achter kan staan (: ik vind het heel mooi hoe je de moeite neemt om op iedereen te reageren, maar er staan statements in je post waar ik heel erg tegenaan loop. En om dan een voorbeeld aan te halen waar o.a Wilders ook mee zwaaide (Lisa Abcoude) terwijl er minstens evenveel witte mannen tegenover gezet kunnen worden ... that just doesn't sit right by me. Zoals ik in mijn eerste post al aanhaalde, voel ik dat je op basis van een paar enkelingen conclusies trekt naar een hele bevolkingsgroep, en dat vind ik jammer.

Even the smallest can change the course of the future

Ik zal niet zeggen dat de witte mannen heilig zijn en zich netjes gedragen en niets doen, maar ik trek geen conclusies uit de paar enkelingen die mij hebben lastiggevallen. Als ik kijk naar opsporing gezocht en het nieuws, ik heb in een gevangenis gewerkt en op een politiebureau. En als ik savonds mijn kinderen op haal uit KDV / BSO, dan trek ik daar ook conclusies uit. En eigen volk eerst, het is niet iets waar ik trots op ben en natuurlijk gun ik iedereen het beste, maar op een gegeven moment ga je dat toch een beetje krijgen. Misschien ligt het aan de plek waar ik woon, maar dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn.

Reeses schreef:
    En wat het paspoort betreft, last is een groot woord. Maar als mensen aangeven, ik wil het niet, waarom mag ik dan niet zeggen, ik wil het wél? En ook tegen Rob Jetten heb ik echt geen haat dat hij homo is, of mag ik hem bij voorbaat niet omdat hij homo is. Heel eerlijk, hij ziet er verder goed uit, is altijd netjes gekleed en gaat volgens mij ook redelijk netjes met zijn medemens om, maar zijn standpunten liggen mij gewoon niet. Hoe er tegen hem tekeer wordt gegaan omdat hij homo is vind ik ook niet normaal en of je dan links of rechts bent interesseert me niet, net als hierboven, je gaat gewoon respectvol met elkaar om.

Ik vraag me af of je door hebt hoe denigrerend die opmerking is. Het komt heel erg over alsof je homo's die zich niet 'netjes' (en wat betekent dat zelfs?) kleden meteen links zou laten liggen omdat hun uiterlijke vertoning niet strookt met wat volgens jou normatief 'netjes' is. Weet je wat microaggressions zijn? Want dat is er zo eentje: je geeft een man die niet volgens de absolute norm leeft een compliment om aan te geven dat je hem 'best wel oké' vindt en daarmee geef je eigenlijk ook meteen aan dat je hem niet zou accepteren moest hij bijvoorbeeld een iets flamboyantere man zijn. Zou je hem minder netjes vinden moest hij in roze glitters mee lopen op de pride parade? Vind je mensen die in roze glitters mee lopen op een pride parade niet 'netjes'? Dit zijn geen dingen die je letterlijk zegt, maar je impliceert ze wel door op zo'n manier over mensen te praten. Hieronder doe je het overigens nog vaker, maar daar kom ik zo meteen op terug.

@Frodo, je hebt helemaal gelijk en het lijkt me echt vreselijk om alles achter te laten omdat je eigen land onveilig is. Maar is Nederland dan de oplossing? We zitten nu al met een woning tekort, AZC's zitten overvol waardoor de mensen die daar op het moment verblijven ook niet de ideale woonplekken hebben. Er is een gigantisch te kort in de zorg aan personeel, waardoor wachtlijsten voor huisartsen, ggz, psychologen noem maar op, oplopen. Is het dan reëel om grenzen open te laten en iedereen maar binnen te laten komen?

Denk je dat het er in andere landen beter aan toe gaat? Als iedereen 'NIET IN MIJN LAND!' roept, waar moeten ze dan heen? De oceaan? Daar zijn er al een heleboel. Daarbij laten we niet iedereen zomaar binnen lopen. Er is zijn wel degelijk procedures voor migranten die zich legaal in een ander land voor asiel willen aanmelden - en die procedures zijn zo ontzettend omslachtig dat de meeste autochtonen niet eens begrijpen hoe ze in elkaar zitten - wat ook bewezen wordt door mensen als jij die zomaar lopen te roepen dat de grenzen dicht moeten omdat iedereen 'hier' hun geluk komt zoeken.

Kunnen we dan niet beter wie hier écht moeten blijven omdat het écht onveilig is en we ze hier de juiste hulp kunnen bieden zonder dat er ontzettend lang gewacht moet worden?

Wie gaat beslissen wat 'écht onveilig' is? En dan nog: zogenaamde 'gelukzoekers' hebben elk recht om te emigreren en ergens anders hun leven op te bouwen. Zijn er niet ook ontzettend veel Europeanen die vroeger en nu naar Amerika zijn gevaren/gevlogen in de hoop daar een beter leven op te bouwen? Mogen die van jou ook allemaal teruggestuurd worden? Wat met hun kinderen, die daar wel geboren zijn, en hun kinderen. Hebben die recht op een leven in het land dat hun ouders (al dan niet gedwongen) gekozen hebben?

Als ik naar mij zelf kijk, ik kamp met chronische rugklachten, wordt tegen een uur of 2 / 3 snachts wakker omdat ik zo'n pijn heb dat ik niet meer kan slapen. Pijnstillers en slaapmedicatie helpt niet en hierdoor kom ik in een soort cirkeltje met slaapproblemen, stress, overspannen etc. etc. GGZ heeft pas over een maand tijd voor mijn eerste afspraak, de huisarts is nauwelijks tot niet bereikbaar wegens personeelstekort. Ondertussen gaat mijn werk door, dat ook gigantisch druk is door dat bekende personeelstekort en heb ik ook 2 kinderen waar ik voor moet zorgen. Door iedereen maar binnen te laten, zal dat echt niet beter worden en worden wachtlijsten alleen maar langer en langer.

Ik vind het heel spijtig voor je dat je dat meemaakt. Ik ken zelf ook een heleboel mensen met chronische ziekten of andere fysieke/mentale beperkingen. Maar hoe weet jij dat het personeelstekort door migranten veroorzaakt wordt? De regering doet ook niet bepaald hun best om gezondheidszorgjobs aantrekkelijker te maken.

En wat dacht je van Lisa uit Abcoude die vermoord is door een migrant die al meerdere misdrijven op zijn naam had staan, willen we dat allemaal binnen halen? En misschien zijn dat inderdaad die rotte appels en is dat een minderheid die het hardst schreeuwt, maar laten we daar dan mee beginnen.

Hier ga ik echt rood van zien. 'Willen we dat allemaal binnen halen'. Heb je enig idee hoe ontzettend racistisch dat klinkt? Je reduceert MENSEN tot 'dat'. (microaggression) Daarbij wil ik je gerust een hele lijst van witte moordenaars en criminelen in Nederland (en België) opsturen hoor. Het zijn er meer dan migranten, want migranten - en mensen met een migratieachtergrond, die niet altijd eerste generatiemigranten zijn - zijn nu eenmaal een minderheidsgroep. Ze worden gewoon altijd extra uitgelicht in het nieuws, waardoor mensen als jij hen meteen allemaal over dezelfde kam gaat scheren. Het nieuws dat gerapporteerd wordt over mensen van kleur is disproportioneel met dat dat bericht wordt over witte autochtonen.

En kijk, met de LGBTQ+-stukje, ik vind het heel lastig. Ik merk dat ik nu in een soort hokje wordt geduwd omdat ik mijn kinderen als meisjes en roze opvoed en dat er eigenlijk indirect commentaar is op mijn opvoedingsstijl of kledingkeuze, terwijl als dit andersom was geweest en ik mijn kinderen heel genderneutraal was dat dat oké zou zijn. Het blijft gewoon een lastig iets waar geen eenheid in komt, en dat hoeft ook niet, als er maar respect is. Als ik aangeef dat mijn kinderen roze dragen, laat dat oké zijn. Als jij jouw kinderen alleen maar genderneutrale kleding wil geven - prima, ik ben de laatste die daarop commentaar zou geven en als ze samen willen spelen, ook prima, geen enkel probleem mee. En hartstikke goed dat je voor die groep opkomt, ik ben de allerlaatste die gaat zeggen dat dat niet mag of wat dan ook, blijf dat zeker doen. En ik sta er ook zeker voor open om naar elkaars meningen te luisteren (lezen, in dit geval) maar ik heb er gewoon moeite mee. En misschien komt dat door mijn opvoeding, mijn omgeving, geen ervaring, mijn boerenverstand, idk maar zo zie ik het eenmaal ^_^ En wat je heel goed als laatste zegt, iedereen heeft rechten , maar als ze hier de boel komen verzieken, anderen lastigvallen, niet aan de regels houden, noem maar op, dan vind ik wel dat die rechten verzwakken.

Weet ook dat 'meningen' als deze niet gewoon meningen zijn. Het is wetenschappelijk vastgelegd dat genderneutraal opvoeden betere effecten heeft op het welzijn van kinderen: klik. Je zal zien dat de 'cons' die opgelijst zijn enkel en alleen resultaat zijn van een intolerante samenleving. Jij mag nog steeds je mening erover hebben, maar je gaat te ver door iedereen die buiten jouw norm valt over dezelfde kam te scheren en dan te zeggen dat 'ze' de boel komen verzieken. Dat is niet eens een microaggression meer, dat is gewoon algemene agressie.

@Leodh Tuurlijk zijn er mensen die er moeite mee hebben, maar die het wel próberen. Ik kom ze zelf ook tegen op werk, maar ik merk wel het verschil tussen mensen die het echt proberen en mensen die er schijt aan hebben. Maar daar zit hem nou juist het verschil in, mensen die proberen zijn vaak wel voor rede vatbaar, willen zich aanpassen en doen er ook moeite voor en daar heb ik verder niks op tegen. Het gaat mij juist meer om de mensen die rottigheid uithalen, zich niet willen aanpassen en stug in hun eigen wereldje willen blijven.

Ik vind het enorm kortzichtig van je dat je zomaar het onderscheid maakt tussen zij die proberen en zij die dat (zogezegd) niet doen. Ergens schijt aan krijgen gebeurt (meestal) niet vanuit de persoon zelf. Iemand vlucht, komt een land binnen waar mensen als zij meteen uitgekafferd en beoordeeld worden zonder zelfs nog maar de káns te krijgen zichzelf te bewijzen. Zou jij er dan ook niet schijt aan krijgen? Zou jij, als je continu geconfronteerd wordt met racisme, met een systeem dat jou continu benadeelt, nog zin hebben om te 'proberen'?

Ik raad je aan om zeker eens de eerste twee hoofdstukken van een boek van mijn thesismentor te lezen: Onderwijs in een gekleurde samenleving van Orhan Agirdag. De meeste bibs hebben die. Ik hoop dat je er op z'n minst uit kunt leren hoe ontzettend schadelijk de manier waarop jij spreekt over minderheidsgroepen is en hoe je op die manier zelf bijdraagt aan een vicieuze cyclus van 'migranten die er schijt aan hebben'.

Nee, ik heb geen zin om beleefd te doen tegen mensen die bijdragen aan het probleem en dat weigeren in te zien. Doe alsjeblief je ogen open. Als je dat doet en als je de moeite doet om je te informeren over dingen waar je zomaar over praat zonder eigenlijk te weten waarover je praat, wil ik beleefd babbelen.

help

Wat Bes hierboven zegt. Ik snap je frustratie, ik vind het knap dat je er zo open over bent en ik vind het ook fijn dat je de tijd hebt genomen op iedereen te reageren. Maar ook ik struikel toch wel echt over bepaalde dingen die je zegt en ik denk inderdaad niet dat we op één lijn komen.
    Zo blijkt uit veel onderzoeken en cijfers allang dat al die tekort-problemen die je noemt, nauwelijks verminderen als we de grenzen volledig dicht zouden gooien. Dat probleem is veel groter dan het migratieprobleem, en dus moet er veel meer focus komen hoe die problemen opgelost worden.
    En niet in Nederland is makkelijk gezegd, maar andere landen lopen net zo goed tegen problemen aan (daarom is in heel Europa extreem rechts groter geworden), dus het hele 'probleem over de schutting gooien' gaat ook niet werken. We zijn allemaal mensen, ook die mensen die huis en haard achterlaten. Je zegt daar sympathie voor te hebben, maar tegelijk geef je aan dat je ze absoluut niks tegemoet wilt komen. Dat is geen naastenliefde, maar zoals Bes zegt, eigen volk eerst.

Ik hoop ook echt dat je op een bepaald punt zult beseffen dat je problemen niet worden opgelost als we de grenzen gaan dichtgooien, want dat IS gewoon niet zo. Je kunt er de feiten op nalezen. En dit geldt ook voor al die femicide-problemen, want ook dat probleem is niet opgelost als we alle "buitenlanders" eruit zouden gooien. Kijk maar eens naar Vandaag Inside, luister naar de uitspraken die de witte Nederlandse Johan Derksen en René van der Gijp soms doen en dan kom je erachter hoe weinig respect er nog voor vrouwen is in onze "eigen" witte cultuur. Dat is echt niet een islam-probleem.

En ik vind het lastig te begrijpen dat je drie leuke moslim-collega's hebt die je duidelijk laten zien dat het probleem niet ziet in het geloof en de bevolkingsgroep, maar in de individuele mensen die voor problemen zorgen. Aan die individuele mensen - ongeacht cultuur of achtergrond - moet iets worden gedaan, want hun daden kunnen niet door de beugel. Maar om daarvoor hele bevolkingsgroepen maar af te schrijven en te weren en af te doen als terroristen, dat vind ik echt verschrikkelijk. Het zijn gewoon mensen. Zo simpel is het. Zij zijn ook mensen en zij verdienen het ook om zich ergens veilig te voelen. Zij hebben alleen de enorme pech gehad om geboren te worden in een land waar oorlog heerst, en wij hebben het geluk dat we in een land geboren zijn waar het veilig is.

-

Ik begrijp dat bovenstaand verhaal niet zoveel zin heeft, zoals ik al eerder zei, gaan we elkaar niet overtuigen. Het raakt me alleen echt dat er zoveel haat jegens onze medemens is en snap niet dat we niet gewoon met z'n allen wat liever voor elkaar kunnen zijn. Waarom we zo erg moeten denken in 'wij' en 'zij' terwijl we allemaal mensen zijn en allemaal bestaansrecht hebben. Ik word gewoon ontzettend verdrietig van de bewegingen die er gaande zijn en vind het echt heel naar dat er steeds egocentrischer (sorry, ik kan er geen ander woord voor vinden) gedacht wordt in de wereld en in ons land, in plaats van dat we ook naar onze medemens omkijken en kijken hoe we voor iedereen het leven wat fijner en vooral veiliger kunnen maken.

de term gelukzoekers is ook zo belachelijk tbh. Want nederlanders die naar het buitenland gaan vanwege politiek, of omdat het leven daar goedkoper is, zijn juisr de gelukzoekers.

vluchtelingen hebben niet de luxe om te kiezen welk land ze terecht komen, niet de luxe om een bak geld
    of hun uitkering mee te nemen naar nederland.

En eerlijk: Lisa hierin gebruiken is een argument vanuit racisme. Die weken erna zijn er meerdere vrouwen vermoord door hun witte partners. We hebben een mannenprobleem.
    maarja pvv een fvd stemde tegen meer geld in te zetten tegen femicide, dus zo belangrijk vinden ze het niet zodra het een vrouw word vermoord door een witte man

edit: ja de wachtlijsten zijn belachelijk lang, heb zelf 11 maanden op ggz gewacht. Maar dat komt eerder door de bezuinigingen door o.a. (centrum)rechts dan door de vluchtelingen.
    Dat probleem word pas opgelost als er meer geïnvesteerd word in de ggz/ggd etc.

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 17:20 ]

--

TW: mannen, verkrachting

toevoeging:
    is trouwens niet verrassend dat fvd niks aan femicide wilt doen, aangezien Th**rry vind dat vrouwen graag verkracht worden

--

glowfaery schreef:
    En eerlijk: Lisa hierin gebruiken is een argument vanuit racisme. Die weken erna zijn er meerdere vrouwen vermoord door hun witte partners. We hebben een mannenprobleem.
    maarja pvv een fvd stemde tegen meer geld in te zetten tegen femicide, dus zo belangrijk vinden ze het niet zodra het een vrouw word vermoord door een witte man

👆👆👆DIT👆👆👆

Daar wil ik graag aan toevoegen dat tijdens de anti-immigranten protesten van de afgelopen weken vrouwen massaal werden uitgescholden. Ik heb dit letterlijk op een livestream zien gebeuren. Een (linkse) YouTuber/Twitcher liep mee en legde de mars vast om mensen een beeld te geven van wat daar gebeurde. Er waren enkele vrouwen die uit het raam niets anders deden dan hun duim omlaag steken, en die werden uitgescholden voor "kankerhoer" waarna er "daar moet een piemel in" werd gescandeerd. Allemaal witte mannen die dat deden, overigens. Daarnaast zijn meerdere vrouwen tijdens de "De Nacht Is Ook Van Ons" protestmars van de Dolle Mina's (een demonstratie die nota bene ging over het feit dat vrouwen niet veilig zijn in dit land) letterlijk aangerand door - jawel - Nederlandse mannen.

Wat veel Nederlandse mensen (vooral PVV en FvD-stemmers, naar mijn indruk) niet willen zien, is dat het bewezen is dat femicide voor het allergrootste deel in de huiselijke kring voorkomt. De meeste vrouwen sterven omdat ze worden omgebracht door hun vriend of man. Paarse mannen, bruine mannen, witte mannen... maakt allemaal geen reet uit. Het zijn mannen.

Men geeft in dit land alleen zogenaamd iets om vrouwenrechten wanneer het kan worden gebruikt als excuus om racistisch te zijn. Wanneer dat niet aan de orde is, lachen we met zijn allen om Johan Derksen die op primetime tv doodleuk verteld hoe hij vroeger een vrouw heeft verkracht met een kaars.

En tot slot: die arme Lisa erbij halen om een (in mijn ogen racistisch) punt te maken, vind ik persoonlijk niet zo netjes. Wat er met dat meisje is gebeurd is afschuwelijk, en ik vind het zo misselijk dat de PVV het heeft gebruikt als koren op de molen voor haar campagne (om vervolgens wel tegen moties te stemmen die vrouwen beschermen. Echt, hoe doorzichtig kun je zijn...)

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 17:50 ]

hodie mecum eris in paradiso

Femke Halsema legt het haarfijn uit ^

Ik vind het echt naar om te lezen over hoe over er over de vluchtelingen wordt gedacht door de PVV(-stemmers). Ik ga het nóóit eens worden met die partij of de mensen die op hen stemmen.

Denk even na: zijn er vanuit Nederland nooit vluchtelingen naar andere landen toegegaan? Onzin, natuurlijk wel. Een paar honderd jaar geleden toen de Reformatie begon en katholieken werden vervolgd. In de vorige eeuw omdat de joodse bevolking werd uitgemoord. Waarom is het voor díé vluchtelingen wel oké om veiligheid op te zoeken in het buitenland omdat zij in hun eigen land worden vervolgd om hun religie, maar niet voor de islamitische mensen die nu voor hun leven vrezen? (En laten we eerlijk zijn: lang niet alle vluchtelingen zijn islamitisch.)

Wat ik me afvraag: wat willen de extreemrechtse partijen doen met de arbeidsmigranten? Aan de duizenden buitenlandse studenten? De hoogopgeleide buitenlandse mensen die bij bedrijven als ASML werken en óók geen woord Nederlands spreken? Moeten die dan ook weg? Als dat zo is, als je die hele groep het land uit bonjourt, valt ons hele land in elkaar. Er is een gruwelijk tekort in de zorg (en het onderwijs), maar dat lossen we niet op door vluchtelingen de deur te wijzen. Dat lossen we op door consistentie in de regering, door subsidiëring, door hogere lonen. Er werken zóveel mensen van buitenlandse afkomst in die sector dat we onszelf moeten gaan afvragen waar we zijn ZONDER ze. Na de Tweede Wereldoorlog kwamen ontzettend veel arbeidsmigranten naar Nederland. Zonder hen zouden wij nooit zo snel zo welvarend geworden na die oorlog.

En dan heb ik het nog niet eens over de kinderen en jongvolwassenen die hier belanden. Ik werk in het onderwijs. Momenteel heb ik drie meisjes in klas twee die twee jaar of korter in Nederland zijn. Een meisje komt uit Syrië, eentje uit Turkije en eentje uit Sudan. Die drie zijn de meest gemotiveerde leerlingen die ik in de klas heb (ik heb 5 klassen, 110 leerlingen). Ze willen leren, ze willen hun Nederlands verbeteren, ze willen het goed doen. Ik kan me alleen maar indenken hoe hun ouders erin staan: zij willen dat hun dochters hier succesvol zijn en straks met een 'echt Nederlands' diploma van school gaan. Ik vind het verschrikkelijk dat deze drie meisjes (en er zijn er natuurlijk véél meer) op één hoop worden gegooid met die paar rotte appels die het voor de rest verpesten.

In een AZC wonen is geen pretje. Dat doe je echt niet voor de lol. De mensen die daar binnenkomen (eerst in Ter Apel) mogen niets: ze mogen geen Nederlands leren, niet werken, niet studeren. Ik praat het slechte gedrag niet goed, maar ik snap best dat mensen daar de boel op stelten zetten omdat ze daar maandenlang zitten en gewoonweg niets mogen doen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over LHBTI+ en femicide. Ugh. Bye.

Protect the people.

Kort intermezzo vanuit de Qrew: We willen jullie eraan herinneren dat het doel van dit gesprek nog steeds is om elkaar en elkaars standpunten beter te leren begrijpen. Iedereen mag zijn eigen mening delen en jullie mogen ook zeker met elkaar in discussie gaan en (beleefde) kritische vragen stellen om elkaar uit te dagen dieper over de stof na te denken, maar dat doen we dan nog altijd door op een vriendelijke manier te (blijven) communiceren. Dankjulliewel!

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 19:06 ]

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Vind het wel mooi om te zien dat we op Q toch een stuk beter kunnen praten met elkaar over dit soort onderwerpen dan op facebook ofzo, daar waren de scheldwoorden allang om de oren gegooid :W Dat gezegd hebbende, heb een beetje globaal eroverheen gescrolled, ben het ook niet overal mee eens maar snap wel waar bepaalde ideeën vandaan komen, ongeacht wat ik daar van vind.

Take it slow babe, I'm having too much fun with this xoxo.

Reeses schreef:
    @Leodh Tuurlijk zijn er mensen die er moeite mee hebben, maar die het wel próberen. Ik kom ze zelf ook tegen op werk, maar ik merk wel het verschil tussen mensen die het echt proberen en mensen die er schijt aan hebben. Maar daar zit hem nou juist het verschil in, mensen die proberen zijn vaak wel voor rede vatbaar, willen zich aanpassen en doen er ook moeite voor en daar heb ik verder niks op tegen. Het gaat mij juist meer om de mensen die rottigheid uithalen, zich niet willen aanpassen en stug in hun eigen wereldje willen blijven..

Natuurlijk zijn er hierin verschillende groepen mensen. Zij die helemaal ingeburgerd zijn, zij die half de taal spreken, zij die het hard aan het proberen zijn maar er nog niet echt geraken, zij die het niet proberen wegens eigen reden, en zij die zich er actief tegen afzetten. Wat ik moeilijk vind aan het PVV standpunt / achter het standpunt staan van een "bezem door Nederland" en de grenzen dicht, is dat al die mensen, ook de ingeburgerden of zij die het zo hard proberen, dan net zo hard de laan uit worden gestuurd. Dat is waar je, als PVV-stemmer, dan voor staat. PVV maakt geen onderscheid tussen wie wel hun best doet en wie niet. Dus met de drie rotte appels, worden ook de twintig lieve mensen keihard genaaid, zegmaar.

Daarnaast, wat mensenrechten betreft en zou het uitschot van de samenleving niet op een gegeven moment wat minder rechten verdienen? Dit is een begrijpelijk gedachtengoed, tot je het idee omdraait. Want de andere kant, zou die niet net zo denken over jou? Ik las laatst ergens: you have the same amount of rights as a criminal. Wat betekent; zodra je gaat sleutelen aan waar criminelen allemaal nog recht op hebben, gaat het gauw goed mis. Want wanneer ben je crimineel? Als je deelneemt aan een gewelddadig protest? Als je deelneemt aan een gewoon protest (kan heel snel uit de hand lopen, veel te gevaarlijk)? Als je niet op de leidende partij stemt (geen loyaliteit, misschien wel een radicaal - beter oppakken die handel)? Als je Anne van twaalf verstopt op je zolder zodat ze niet van straat gerukt wordt om gedeporteerd te worden (obstruction of justice, naar de strafkampen ermee)? Je hebt net zoveel rechten als een crimineel. Als een crimineel geen recht meer heeft op een advocaat, heb jij dat ook niet als de wetten veranderen tot iets waar je niet meer achter staat. Als een crimineel ter dood veroordeeld kan worden, kan jou dat ook gebeuren wanneer het tij keert, wanneer de wetten veranderen verscherpen of verergeren, wanneer je wil emigreren naar een ander land en daar als een crimineel wordt opgepakt, want migranten daar doen we niet aan.
    Mensenrechten zijn belangrijk. Ongeacht wie je bent, wat je hebt gedaan, etc. Miep Gies, verzetstrijder in de Tweede Wereldoorlog, en een van de mensen die Anne Frank hielp onderduiken, was volgens het heersende regime een keiharde crimineel.

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Reeses schreef:
    Het baard mij oprecht zorgen dat D66 gewonnen heeft, waarmee ik vrees voor mijn toekomst en vooral die voor mijn kinderen. Mijn man en ik zijn oprecht aan het overwegen om te emigreren nu D66 gewonnen heeft.

Sorry ik kan deze toch niet uit mijn hoofd zetten. Want als je gaat emigreren, naar welk land dan ook, ben jij dus de immigrant hè 🙈 Dus dan zou ik maar wel naar een land verhuizen waar ze toleranter zijn naar migranten en “gelukszoekers” (de mensen die naar een ander land verhuizen omdat ze denken dat ze daar gelukkiger zullen worden, bijvoorbeeld omdat ze het niet eens zijn met het beleid van hun overheid 🥲).

Reeses schreef:
    Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten mijn reactie online te zetten, puur om ook ‘de rechtse’ kant te zien, aangezien ik hier veel linkse stemmers zie. Mijn reactie is absoluut niet bedoeld om andere mensen te beledigen, kwetsen, discrimineren oid. Ik ben vooral geïnteresseerd in andermans standpunten en meningen en benieuwd hoe zij Nederland / de wereld zien en met elkaar (op een nette manier) te discussiëren.
    Ik heb mijn reactie honderd keer (oké, een beetje overdreven, maar wel meerdere malen) overgelezen en alles geprobeerd zo netjes mogelijk neer te zetten ^_^

Goed, ik heb dus PVV gestemd net als veel vrienden, collega’s, familie in mijn omgeving. En nee, ik ben niet meteen extreem rechts of radicaal. Het baard mij oprecht zorgen dat D66 gewonnen heeft, waarmee ik vrees voor mijn toekomst en vooral die voor mijn kinderen. Mijn man en ik zijn oprecht aan het overwegen om te emigreren nu D66 gewonnen heeft. We zijn helaas (of niet, we zijn oprecht blij met onze huidige woning) al een keer verhuisd, vanwege de toename van migranten in onze vorige omgeving. Bedreigingen, onveilig gevoel, jezelf niet prettig voelen in notabene je eigen woning / dorp, noem maar op. Ook het uiten van ons geloof of ons politieke standpunt kunnen wij niet openbaar maken zonder een baksteen door het keukenraam te verwachten en dat is heel teleurstellend. Het is absoluut niet onze bedoeling te kwetsen en wij hebben vooral zoiets, als iedereen elkaar eens met rust laat en zijn eigen ding laat doen, is er niks aan de hand. Ook op werk heb ik hier helaas mee te maken. Een collega en ik zijn al eens met de dood bedreigd en wij moesten toen na werk serieus door onze mannen worden opgehaald omdat het niet veilig was. Regelmatig word ik uitgescholden omdat ik geen Oekraïens of Arabisch praat of geen medicatie op voorraad heb dat in ‘hun’ land wel het geval is… En ga zo maar door. Dit is ook de voornaamste reden dat ik op de PVV gestemd hebt en dat het tijd wordt dat, naar mijn mening, de grenzen gaan sluiten en er even een bezem door NL wordt gehaald. Daarnaast krijg ik ook sterk de indruk dat wij álles zelf moeten betalen (kinderopvang, zorg etc.) terwijl buitenlanders, naar mijn mening, juist heel veel toeslagen krijgen, terwijl ze niet eens werken.

Er is op veel dingen al door anderen gereageert, maar ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar waarom je overweegt om te emigreren. Je legt het uit in je post, maar waarom stem je voor een anti-migratie partij als jij nu zelf ook overweegt om te emigreren? Waarom zou jij wel mogen emigreren naar een ander land, maar anderen niet naar Nederland?
    Heel eerlijk gezegd vind ik dat erg hypocriet en ik heb meerdere PVV-stemmers (en ook FVD-stemmers) dit zien zeggen en ik snap oprecht de logica er niet achter.

baby, let's get messy, let's get all the way undone

Vind ik interessant. Jammer, maar wel interessant.