Reeses schreef:
En wat het paspoort betreft, last is een groot woord. Maar als mensen aangeven, ik wil het niet, waarom mag ik dan niet zeggen, ik wil het wél? En ook tegen Rob Jetten heb ik echt geen haat dat hij homo is, of mag ik hem bij voorbaat niet omdat hij homo is. Heel eerlijk, hij ziet er verder goed uit, is altijd netjes gekleed en gaat volgens mij ook redelijk netjes met zijn medemens om, maar zijn standpunten liggen mij gewoon niet. Hoe er tegen hem tekeer wordt gegaan omdat hij homo is vind ik ook niet normaal en of je dan links of rechts bent interesseert me niet, net als hierboven, je gaat gewoon respectvol met elkaar om.
Ik vraag me af of je door hebt hoe denigrerend die opmerking is. Het komt heel erg over alsof je homo's die zich niet 'netjes' (en wat betekent dat zelfs?) kleden meteen links zou laten liggen omdat hun uiterlijke vertoning niet strookt met wat volgens jou normatief 'netjes' is. Weet je wat microaggressions zijn? Want dat is er zo eentje: je geeft een man die niet volgens de absolute norm leeft een compliment om aan te geven dat je hem 'best wel oké' vindt en daarmee geef je eigenlijk ook meteen aan dat je hem niet zou accepteren moest hij bijvoorbeeld een iets flamboyantere man zijn. Zou je hem minder netjes vinden moest hij in roze glitters mee lopen op de pride parade? Vind je mensen die in roze glitters mee lopen op een pride parade niet 'netjes'? Dit zijn geen dingen die je letterlijk zegt, maar je impliceert ze wel door op zo'n manier over mensen te praten. Hieronder doe je het overigens nog vaker, maar daar kom ik zo meteen op terug.
@Frodo, je hebt helemaal gelijk en het lijkt me echt vreselijk om alles achter te laten omdat je eigen land onveilig is. Maar is Nederland dan de oplossing? We zitten nu al met een woning tekort, AZC's zitten overvol waardoor de mensen die daar op het moment verblijven ook niet de ideale woonplekken hebben. Er is een gigantisch te kort in de zorg aan personeel, waardoor wachtlijsten voor huisartsen, ggz, psychologen noem maar op, oplopen. Is het dan reëel om grenzen open te laten en iedereen maar binnen te laten komen?
Denk je dat het er in andere landen beter aan toe gaat? Als iedereen 'NIET IN MIJN LAND!' roept, waar moeten ze dan heen? De oceaan? Daar zijn er al een heleboel. Daarbij laten we niet iedereen zomaar binnen lopen. Er is zijn wel degelijk procedures voor migranten die zich legaal in een ander land voor asiel willen aanmelden - en die procedures zijn zo ontzettend omslachtig dat de meeste autochtonen niet eens begrijpen hoe ze in elkaar zitten - wat ook bewezen wordt door mensen als jij die zomaar lopen te roepen dat de grenzen dicht moeten omdat iedereen 'hier' hun geluk komt zoeken.
Kunnen we dan niet beter wie hier écht moeten blijven omdat het écht onveilig is en we ze hier de juiste hulp kunnen bieden zonder dat er ontzettend lang gewacht moet worden?
Wie gaat beslissen wat 'écht onveilig' is? En dan nog: zogenaamde 'gelukzoekers' hebben elk recht om te emigreren en ergens anders hun leven op te bouwen. Zijn er niet ook ontzettend veel Europeanen die vroeger en nu naar Amerika zijn gevaren/gevlogen in de hoop daar een beter leven op te bouwen? Mogen die van jou ook allemaal teruggestuurd worden? Wat met hun kinderen, die daar wel geboren zijn, en hun kinderen. Hebben die recht op een leven in het land dat hun ouders (al dan niet gedwongen) gekozen hebben?
Als ik naar mij zelf kijk, ik kamp met chronische rugklachten, wordt tegen een uur of 2 / 3 snachts wakker omdat ik zo'n pijn heb dat ik niet meer kan slapen. Pijnstillers en slaapmedicatie helpt niet en hierdoor kom ik in een soort cirkeltje met slaapproblemen, stress, overspannen etc. etc. GGZ heeft pas over een maand tijd voor mijn eerste afspraak, de huisarts is nauwelijks tot niet bereikbaar wegens personeelstekort. Ondertussen gaat mijn werk door, dat ook gigantisch druk is door dat bekende personeelstekort en heb ik ook 2 kinderen waar ik voor moet zorgen. Door iedereen maar binnen te laten, zal dat echt niet beter worden en worden wachtlijsten alleen maar langer en langer.
Ik vind het heel spijtig voor je dat je dat meemaakt. Ik ken zelf ook een heleboel mensen met chronische ziekten of andere fysieke/mentale beperkingen. Maar hoe weet jij dat het personeelstekort door migranten veroorzaakt wordt? De regering doet ook niet bepaald hun best om gezondheidszorgjobs aantrekkelijker te maken.
En wat dacht je van Lisa uit Abcoude die vermoord is door een migrant die al meerdere misdrijven op zijn naam had staan, willen we dat allemaal binnen halen? En misschien zijn dat inderdaad die rotte appels en is dat een minderheid die het hardst schreeuwt, maar laten we daar dan mee beginnen.
Hier ga ik echt rood van zien. 'Willen we dat allemaal binnen halen'. Heb je enig idee hoe ontzettend racistisch dat klinkt? Je reduceert MENSEN tot 'dat'. (microaggression) Daarbij wil ik je gerust een hele lijst van witte moordenaars en criminelen in Nederland (en België) opsturen hoor. Het zijn er meer dan migranten, want migranten - en mensen met een migratieachtergrond, die niet altijd eerste generatiemigranten zijn - zijn nu eenmaal een minderheidsgroep. Ze worden gewoon altijd extra uitgelicht in het nieuws, waardoor mensen als jij hen meteen allemaal over dezelfde kam gaat scheren. Het nieuws dat gerapporteerd wordt over mensen van kleur is disproportioneel met dat dat bericht wordt over witte autochtonen.
En kijk, met de LGBTQ+-stukje, ik vind het heel lastig. Ik merk dat ik nu in een soort hokje wordt geduwd omdat ik mijn kinderen als meisjes en roze opvoed en dat er eigenlijk indirect commentaar is op mijn opvoedingsstijl of kledingkeuze, terwijl als dit andersom was geweest en ik mijn kinderen heel genderneutraal was dat dat oké zou zijn. Het blijft gewoon een lastig iets waar geen eenheid in komt, en dat hoeft ook niet, als er maar respect is. Als ik aangeef dat mijn kinderen roze dragen, laat dat oké zijn. Als jij jouw kinderen alleen maar genderneutrale kleding wil geven - prima, ik ben de laatste die daarop commentaar zou geven en als ze samen willen spelen, ook prima, geen enkel probleem mee. En hartstikke goed dat je voor die groep opkomt, ik ben de allerlaatste die gaat zeggen dat dat niet mag of wat dan ook, blijf dat zeker doen. En ik sta er ook zeker voor open om naar elkaars meningen te luisteren (lezen, in dit geval) maar ik heb er gewoon moeite mee. En misschien komt dat door mijn opvoeding, mijn omgeving, geen ervaring, mijn boerenverstand, idk maar zo zie ik het eenmaal
En wat je heel goed als laatste zegt, iedereen heeft rechten , maar als ze hier de boel komen verzieken, anderen lastigvallen, niet aan de regels houden, noem maar op, dan vind ik wel dat die rechten verzwakken.
Weet ook dat 'meningen' als deze niet gewoon meningen zijn. Het is wetenschappelijk vastgelegd dat genderneutraal opvoeden betere effecten heeft op het welzijn van kinderen:
klik. Je zal zien dat de 'cons' die opgelijst zijn enkel en alleen resultaat zijn van een intolerante samenleving. Jij mag nog steeds je mening erover hebben, maar je gaat te ver door iedereen die buiten jouw norm valt over dezelfde kam te scheren en dan te zeggen dat 'ze' de boel komen verzieken. Dat is niet eens een microaggression meer, dat is gewoon algemene agressie.
@Leodh Tuurlijk zijn er mensen die er moeite mee hebben, maar die het wel próberen. Ik kom ze zelf ook tegen op werk, maar ik merk wel het verschil tussen mensen die het echt proberen en mensen die er schijt aan hebben. Maar daar zit hem nou juist het verschil in, mensen die proberen zijn vaak wel voor rede vatbaar, willen zich aanpassen en doen er ook moeite voor en daar heb ik verder niks op tegen. Het gaat mij juist meer om de mensen die rottigheid uithalen, zich niet willen aanpassen en stug in hun eigen wereldje willen blijven.
Ik vind het enorm kortzichtig van je dat je zomaar het onderscheid maakt tussen zij die proberen en zij die dat (zogezegd) niet doen. Ergens schijt aan krijgen gebeurt (meestal) niet vanuit de persoon zelf. Iemand vlucht, komt een land binnen waar mensen als zij meteen uitgekafferd en beoordeeld worden zonder zelfs nog maar de káns te krijgen zichzelf te bewijzen. Zou jij er dan ook niet schijt aan krijgen? Zou jij, als je continu geconfronteerd wordt met racisme, met een systeem dat jou continu benadeelt, nog zin hebben om te 'proberen'?
Ik raad je aan om zeker eens de eerste twee hoofdstukken van een boek van mijn thesismentor te lezen: Onderwijs in een gekleurde samenleving van Orhan Agirdag. De meeste bibs hebben die. Ik hoop dat je er op z'n minst uit kunt leren hoe ontzettend schadelijk de manier waarop jij spreekt over minderheidsgroepen is en hoe je op die manier zelf bijdraagt aan een vicieuze cyclus van 'migranten die er schijt aan hebben'.
Nee, ik heb geen zin om beleefd te doen tegen mensen die bijdragen aan het probleem en dat weigeren in te zien. Doe alsjeblief je ogen open. Als je dat doet en als je de moeite doet om je te
informeren over dingen waar je zomaar over praat zonder eigenlijk te weten waarover je praat, wil ik beleefd babbelen.
help