Oké, waarschijnlijk wordt dit een best lange reactie want ik probeer op ieders reactie iets te zeggen^^ Ik hoop dat het een beetje overzichtelijk blijft, want ondertussen leren 2 kinderen hier de pietendans en zijn ze Sint-vlaggetjes aan het versieren 
Allereerst wil ik even aangeven dat ik het heel fijn vind dat er heel respectvol en openlijk wordt gereageerd. Dat was best wel een dingetje waar ik tegenop zag om mijn mening hier neer te gooien, maar dat valt mij gelukkig alles mee en ik vind het oprecht interessant om alles vanuit ieders optiek / mening / standpunt te lezen.
Ten tweede, @Caverna, ik snap heel goed dat je iets tegen PVV / Wilders hebt. Ook ik, als PVV-stemmer, ben het ook echt niet met al zijn meningen en uitspraken eens en af en toe heb ik echt zoiets van, joh man dim ff. Als hij nou net iets minder radicaal zou zijn, zou hij in mijn optiek een hoop meer stemmen kunnen winnen. Ik heb zelf een keer op BBB gestemd, maar die vind ik de laatste tijd gewoon niet goed naar voren komen. Ik heb echt getwijfeld tussen FvD van Lidewij de Vos en PVV, maar vooral ook uit praktische overwegingen, puur omdat ik niet geloofde dat FvD een meerderheid zou halen met of zonder mijn stem, heb ik op PVV gestemd. En tuurlijk, wat rechts gebeurt is niet allemaal goed - neem laatst die gigantische rellen in Den Haag van rechts. Ik vond dat echt HE-LE-MAAL niks en van mij had de politie hen allemaal in de knieschijven mogen schieten (sorry als dat heel grof overkomt, maar ik kan daar echt pissed om worden) maar dat geldt ook als Pro-Palestijnen, extinction rebellion of een andere demonstratie rellen/vernielingen maakt om 'hun standpunt' duidelijk te maken. Daarbij maakt links of rechts voor mij echt geen biet uit. Maar punt is, wat je verder in je reactie aangeeft, overal heb je rotte appels tussen, helaas en misschien wonen wij net verkeerd waardoor het meer opvalt idk. Maar voor ons voelt het gewoon heel onveilig om een poster van PVV op de ramen te hangen om te laten zien dat wij daarop stemmen of om zelfs maar een menora voor het raam te zetten, omdat we daardoor meteen worden aangevallen. We kunnen op het moment niet fatsoenlijk naar een kerk of synagoge gaan omdat we direct worden lastiggevallen en dat is vooral mijn punt waarop ik op PVV heb gestemd. En ja, ik heb ook drie collega's die moslim zijn maar met wie ik het ontzettend goed kan vinden en met wie ik ook echt de slappe lach heb.
En wat het paspoort betreft, last is een groot woord. Maar als mensen aangeven, ik wil het niet, waarom mag ik dan niet zeggen, ik wil het wél? En ook tegen Rob Jetten heb ik echt geen haat dat hij homo is, of mag ik hem bij voorbaat niet omdat hij homo is. Heel eerlijk, hij ziet er verder goed uit, is altijd netjes gekleed en gaat volgens mij ook redelijk netjes met zijn medemens om, maar zijn standpunten liggen mij gewoon niet. Hoe er tegen hem tekeer wordt gegaan omdat hij homo is vind ik ook niet normaal en of je dan links of rechts bent interesseert me niet, net als hierboven, je gaat gewoon respectvol met elkaar om.
@Frodo, je hebt helemaal gelijk en het lijkt me echt vreselijk om alles achter te laten omdat je eigen land onveilig is. Maar is Nederland dan de oplossing? We zitten nu al met een woning tekort, AZC's zitten overvol waardoor de mensen die daar op het moment verblijven ook niet de ideale woonplekken hebben. Er is een gigantisch te kort in de zorg aan personeel, waardoor wachtlijsten voor huisartsen, ggz, psychologen noem maar op, oplopen. Is het dan reëel om grenzen open te laten en iedereen maar binnen te laten komen? Kunnen we dan niet beter wie hier écht moeten blijven omdat het écht onveilig is en we ze hier de juiste hulp kunnen bieden zonder dat er ontzettend lang gewacht moet worden? Als ik naar mij zelf kijk, ik kamp met chronische rugklachten, wordt tegen een uur of 2 / 3 snachts wakker omdat ik zo'n pijn heb dat ik niet meer kan slapen. Pijnstillers en slaapmedicatie helpt niet en hierdoor kom ik in een soort cirkeltje met slaapproblemen, stress, overspannen etc. etc. GGZ heeft pas over een maand tijd voor mijn eerste afspraak, de huisarts is nauwelijks tot niet bereikbaar wegens personeelstekort. Ondertussen gaat mijn werk door, dat ook gigantisch druk is door dat bekende personeelstekort en heb ik ook 2 kinderen waar ik voor moet zorgen. Door iedereen maar binnen te laten, zal dat echt niet beter worden en worden wachtlijsten alleen maar langer en langer. En wat dacht je van Lisa uit Abcoude die vermoord is door een migrant die al meerdere misdrijven op zijn naam had staan, willen we dat allemaal binnen halen? En misschien zijn dat inderdaad die rotte appels en is dat een minderheid die het hardst schreeuwt, maar laten we daar dan mee beginnen..
En kijk, met de LGBTQ+-stukje, ik vind het heel lastig. Ik merk dat ik nu in een soort hokje wordt geduwd omdat ik mijn kinderen als meisjes en roze opvoed en dat er eigenlijk indirect commentaar is op mijn opvoedingsstijl of kledingkeuze, terwijl als dit andersom was geweest en ik mijn kinderen heel genderneutraal was dat dat oké zou zijn. Het blijft gewoon een lastig iets waar geen eenheid in komt, en dat hoeft ook niet, als er maar respect is. Als ik aangeef dat mijn kinderen roze dragen, laat dat oké zijn. Als jij jouw kinderen alleen maar genderneutrale kleding wil geven - prima, ik ben de laatste die daarop commentaar zou geven en als ze samen willen spelen, ook prima, geen enkel probleem mee. En hartstikke goed dat je voor die groep opkomt, ik ben de allerlaatste die gaat zeggen dat dat niet mag of wat dan ook, blijf dat zeker doen. En ik sta er ook zeker voor open om naar elkaars meningen te luisteren (lezen, in dit geval) maar ik heb er gewoon moeite mee. En misschien komt dat door mijn opvoeding, mijn omgeving, geen ervaring, mijn boerenverstand, idk maar zo zie ik het eenmaal
En wat je heel goed als laatste zegt, iedereen heeft rechten , maar als ze hier de boel komen verzieken, anderen lastigvallen, niet aan de regels houden, noem maar op, dan vind ik wel dat die rechten verzwakken.
@Paracosmoses , dát zou inderdaad heel goed kunnen. Dat het gewoon wat moeders onderling waren die iets te doen hadden c: Het is soms lastig (en misschien is dat meer op een dorpsschool dan op een stadsschool idk) dat je dingen hoort waar heel veel verontwaardiging over is of dat op dat moment hét onderwerp van gesprek is waarbij mensen heel overtuigend kunnen zijn, waardoor je het direct gelooft. En wat scholen betreft, wat je kind op school leert ga je thuis in mee, tenminste dat is een beetje mijn opvoedtactiek. De thema's die ze op school of kdv hebben, probeer ik thuis ook aan te halen, want dan heb ik zelf ook een beetje een leidraad wat mijn kindjes leren. De jongste is nu veel bezig met dierengeluiden, dus als we in de auto zitten of wandelen of gewoon thuis vraag ik, wat voor geluid maakt dat dier etc. Je hebt kinderen niet voor het hebben gekregen vind ik, dus je moet er zelf ook energie insteken. Soms leert een kind thuis iets wat op school / kdv wordt gestimuleerd, andersom vind ik dat net zo. Als je kinderen hebt hoor je daar aandacht en energie aan te besteden en ze niet alleen achter een tablet zetten zodat je zelf je tijd kunt besteden. Gezonde scholen, schoolzwemmen, gymlessen. Ik heb er niks van gekregen toen ik schoolzwemmen had en ik krijg er nu ook niks van dat ik elke week met mijn kind naar het zwembad moet voor haar zwemles. Als ouder zijnde zal je toch ook een beetje moeten inspelen op het lesprogramma van je kind en daarin enigszins meegaan thuis, zodat het op school ook goed mee kan komen.
@Leodh Tuurlijk zijn er mensen die er moeite mee hebben, maar die het wel próberen. Ik kom ze zelf ook tegen op werk, maar ik merk wel het verschil tussen mensen die het echt proberen en mensen die er schijt aan hebben. Maar daar zit hem nou juist het verschil in, mensen die proberen zijn vaak wel voor rede vatbaar, willen zich aanpassen en doen er ook moeite voor en daar heb ik verder niks op tegen. Het gaat mij juist meer om de mensen die rottigheid uithalen, zich niet willen aanpassen en stug in hun eigen wereldje willen blijven..
Goed, ik denk dat ik het hier even bij laat. Sorry voor mijn lange tekst, maar ik kan hier nog uren over doorgaan en dan heb ik ws een heel topic gevuld^^ Ik hoop dat ik iedereen een beetje heb kunnen beantwoorden c: