• Nou vandaag is de dag... Hebben jullie al gestemd? Ik twijfel nog stééds, ben een behoorlijk zwevende kiezer, en merk dat ik het echt moeilijk vind om een keuze te maken :')

Mijn twijfel: Volt, D66, of GL-PvdA. Volt is een frisse nieuwe wind en durft echte veranderingen te maken; D66 komt het hoogste uit de stemwijzers; en GL-PvdA zou strategisch zijn omdat ik heel graag en middenlinks kabinet wil...

Zijn hier nog meer last minute zwevers?

Ps: alle meningen zijn welkom, die is een liefdevol topic waar iedereen zijn eigen mening mag hebben. Elkaar gaan overtuigen gaan we dus niet doen, je eigen mening geven mag natuurlijk wel!

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Merrin schreef:
    (...)

Dan zijn het gewoon slechte reclames, die even slecht zouden zijn als er een heterokoppel in zat (:

Lol fair. Same voor de series, als ze het met een heterokoppel zouden doen - of een blank persoon, om dat ook ff aan te halen - zou het net zo slecht zijn, maar vind het dan toch jammer dat het 'op die manier' moet zeg maar. Just leave it out en schrijf iets beters ofzo ipv shite writing om nog ff toe te voegen. It makes it feel forced and unsincere, en maakt je media-ding niet beter imo.

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Catmint schreef:
    (...)

Lol fair. Same voor de series, als ze het met een heterokoppel zouden doen - of een blank persoon, om dat ook ff aan te halen - zou het net zo slecht zijn, maar vind het dan toch jammer dat het 'op die manier' moet zeg maar. Just leave it out en schrijf iets beters ofzo ipv shite writing om nog ff toe te voegen. It makes it feel forced and unsincere, en maakt je media-ding niet beter imo.

Maaarrrr aan de andere kant: we hebben zoveel shitty/trashy straight media, dus mogen we toch ook wel eens shitty/trashy niet-straight media hebben?

help

Oh en over quota: quota zijn er om een ongelijkheid weg te halen die al jaren en eeuwen leeft. De complete erasure en censuur van bepaalde mensen kan niet zomaar opgelost worden door iedereen 'op dezelfde manier' te behandelen. Quota zijn nodig om die ongelijkheid weg te werken, want ongelijkheid is systemisch. Doordat bepaalde groepen mensen al zo lang gecensureerd en weggecijferd worden, hebben die groepen mensen nu eenmaal meer nadelen in hun leven dan meerderheidsgroepen die die onderdrukking niet hebben meegemaakt. De enige manier om die weegschaal dan te balanceren, is om de mensen die onderdrukt werden net iets meer te geven, zodat zij weer op gelijke voet kunnen komen. En daar zijn we nog laaaaaaaaaaaaaaaaang niet.

Edit: Er mag natuurlijk wel eens wat beter nagedacht worden op bepaalde plekken en in bepaalde omstandigheden hoe quota gebruikt worden, want daar is ook nog een heel boek over te schrijven.

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 14:05 ]

help

Frodo schreef:
    Ik heb heel erg getwijfeld om hier een reactie te plaatsen omdat ik 1) Belg ben, en 2) een rode username heb, maar de zaken die in dit topic gesteld worden, gaan lijnrecht in tegen zowat alles waar ik in geloof.
    Je geeft aan dat je al enkele keren verhuisd bent omdat je je niet veilig voelde in je eigen thuis. Dat lijkt me ontzettend naar, en ik geloof oprecht dat niemand zich onveilig zou moeten voelen in zijn of haar eigen huis. Maar - en ik bedoel dit niet als verwijt, eerder als perspectief - precies dat gevoel van onveiligheid is ook wat veel mensen met een migratieachtergrond drijft om hun thuisland te verlaten. Alleen doen zij dat vaak niet omdat ze willen, maar omdat ze moeten: door oorlog, vervolging, geweld of een gebrek aan vrijheid/meningsuiting. Ze komen terecht in een nieuw land, zonder netwerk, vaak zonder dat hun diploma’s erkend worden, en proberen vanaf nul opnieuw te beginnen. En toch kunnen ze niet anders, juist omdat zij - net zoals jij - zich niet veilig voelen.

Ik lees in je bericht dat je een aantal negatieve ervaringen hebt gehad (zoals je aangeeft ivm geen medicatie hebben, niet Arabisch/Oekraïens kunnen praten). Dit is natuurlijk niet aangenaam, niemand verdient het om uitgescholden of bedreigd te worden. Maar ik denk dat het belangrijk is om te beseffen dat een paar slechte ervaringen niet representatief zijn voor een hele groep mensen. Er zijn ook genoeg mensen zonder migratieachtergrond die zich onbeleefd of agressief gedragen, maar daar trekken we geen algemene conclusies uit.
    In het algemeen is dat waar mijn 'linkse nekharen overeind van staan' (zoals Mirte het zo mooi benoemt). Je gaat generaliseren en meningen vormen over mensen, op basis van een paar slechte ervaringen. Ik hoop dat je onthoudt dat de luidste groep meestal de kleinste is.
    Ook de uitspraak ' het is tijd om de grenzen gaan sluiten en met een bezem door NL te gaan' vond ik erg triggerend, want waar ga je naartoe met mensen die asiel zoeken? We kunnen niet doen alsof ze niet bestaan. Ze kunnen niet terug naar huis. Ga je ze naar andere landen verwijzen? Hoe voelen deze mensen zich daar dan bij?

En dan kom ik bij het LGBTQ-stukje. Het is makkelijk om te zeggen 'mensen mogen zijn wie ze zijn maar val mij er niet mee lastig'. Voor veel LGBTQ-mensen is zichtbaar zijn geen keuze, maar een noodzaak. Deze mensen moeten strijden voor hun rechten, want die zijn hen niet gewoon in de schoot geworpen, zoals bij een hetero persoon. Ze moeten op straat komen, zich tonen, want hun rechten zijn nog niet verworven. Hiernaast vind ik het ook vrij ironisch dat je dan je kinderen in roze kleedt en dus zelf in een bepaald, hetero normatief plaatje duwt, maar dat is een andere discussie.
    Ik zie ook absoluut niet in wat er mis is met meer diversiteit tonen aan kinderen. Je toont hen enkel wat de realiteit is: dat de maatschappij divers is, dat er koppels bestaan die niet man-vrouw zijn. Zoals Anne al aangeeft, toon je hen enkel dat er opties zijn. Het feit dat er al eeuwen enkel hetero-koppels getoond worden in media en er tóch LGBTQ-personen bestaan, is toch hét bewijs dat deze diversifiëring niet het effect zal hebben waar zoveel rechts-stemmers voor vrezen? (wat ik ook al een vreemde angst vind, maar opnieuw, andere discussie).
    Als laatste wil ik dit nog kwijt: transgender mensen kiezen er niet voor. Je wordt geboren met een bepaald gevoel, een genderidentiteit, en als die niet klopt met het lichaam dat je gekregen hebt, wie zijn wij dan om dat tegen te gaan? Stel je eens voor hoeveel haat transgender-mensen krijgen. Zou jij daar bewust voor kiezen? I don't think so. Gender expressie is een keuze, genderidentiteit is dat niet.

Mopje, het is niet het laatste dat ik wil zeggen. Ook nog dit: Gender is een spectrum, geen zwart-wit gegeven.
    Uiteindelijk draait dit gesprek, voor mij, niet enkel om politiek maar om menselijkheid. Het gaat hier over mensenrechten. Mensen met een migratie-achtergrond hebben rechten. Mensen die deel zijn van de LGBTQ hebben rechten. Deze worden niet zo makkelijk verworven als een cis, witte mens en daarvoor moet er - in mijn ogen dan - gevochten worden.
    Ik ga alleszins nooit stoppen met opkomen voor deze groepen.

Oprecht bedankt voor deze post want je verwoordt het perfect. Trans zijn is geen keuze. NIEMAND kiest hiervoor. NIEMAND wil met deze gevoelens en deze 'problemen' moeten leven. Het is een strijd die we ieder moment van de dag met onszelf uit moeten vechten, en dat is al zwaar genoeg zonder dat andere mensen (die meestal geen enkel verstand van zaken hebben of überhaupt geliefden hebben die trans zijn) zich hiermee bemoeien.

De enige keuze die we hebben (en godzijdank is dit in Nederland gewoon mogelijk, ook al wordt dat óók gecontroleerd door cis mensen), of we in transitie gaan of niet.

Caution first, always. || FIYER0 > Lysander

Frodo schreef:
    Ik heb heel erg getwijfeld om hier een reactie te plaatsen omdat ik 1) Belg ben, en 2) een rode username heb, maar de zaken die in dit topic gesteld worden, gaan lijnrecht in tegen zowat alles waar ik in geloof.
    Je geeft aan dat je al enkele keren verhuisd bent omdat je je niet veilig voelde in je eigen thuis. Dat lijkt me ontzettend naar, en ik geloof oprecht dat niemand zich onveilig zou moeten voelen in zijn of haar eigen huis. Maar - en ik bedoel dit niet als verwijt, eerder als perspectief - precies dat gevoel van onveiligheid is ook wat veel mensen met een migratieachtergrond drijft om hun thuisland te verlaten. Alleen doen zij dat vaak niet omdat ze willen, maar omdat ze moeten: door oorlog, vervolging, geweld of een gebrek aan vrijheid/meningsuiting. Ze komen terecht in een nieuw land, zonder netwerk, vaak zonder dat hun diploma’s erkend worden, en proberen vanaf nul opnieuw te beginnen. En toch kunnen ze niet anders, juist omdat zij - net zoals jij - zich niet veilig voelen.

Ik lees in je bericht dat je een aantal negatieve ervaringen hebt gehad (zoals je aangeeft ivm geen medicatie hebben, niet Arabisch/Oekraïens kunnen praten). Dit is natuurlijk niet aangenaam, niemand verdient het om uitgescholden of bedreigd te worden. Maar ik denk dat het belangrijk is om te beseffen dat een paar slechte ervaringen niet representatief zijn voor een hele groep mensen. Er zijn ook genoeg mensen zonder migratieachtergrond die zich onbeleefd of agressief gedragen, maar daar trekken we geen algemene conclusies uit.
    In het algemeen is dat waar mijn 'linkse nekharen overeind van staan' (zoals Mirte het zo mooi benoemt). Je gaat generaliseren en meningen vormen over mensen, op basis van een paar slechte ervaringen. Ik hoop dat je onthoudt dat de luidste groep meestal de kleinste is.
    Ook de uitspraak ' het is tijd om de grenzen gaan sluiten en met een bezem door NL te gaan' vond ik erg triggerend, want waar ga je naartoe met mensen die asiel zoeken? We kunnen niet doen alsof ze niet bestaan. Ze kunnen niet terug naar huis. Ga je ze naar andere landen verwijzen? Hoe voelen deze mensen zich daar dan bij?

En dan kom ik bij het LGBTQ-stukje. Het is makkelijk om te zeggen 'mensen mogen zijn wie ze zijn maar val mij er niet mee lastig'. Voor veel LGBTQ-mensen is zichtbaar zijn geen keuze, maar een noodzaak. Deze mensen moeten strijden voor hun rechten, want die zijn hen niet gewoon in de schoot geworpen, zoals bij een hetero persoon. Ze moeten op straat komen, zich tonen, want hun rechten zijn nog niet verworven. Hiernaast vind ik het ook vrij ironisch dat je dan je kinderen in roze kleedt en dus zelf in een bepaald, hetero normatief plaatje duwt, maar dat is een andere discussie.
    Ik zie ook absoluut niet in wat er mis is met meer diversiteit tonen aan kinderen. Je toont hen enkel wat de realiteit is: dat de maatschappij divers is, dat er koppels bestaan die niet man-vrouw zijn. Zoals Anne al aangeeft, toon je hen enkel dat er opties zijn. Het feit dat er al eeuwen enkel hetero-koppels getoond worden in media en er tóch LGBTQ-personen bestaan, is toch hét bewijs dat deze diversifiëring niet het effect zal hebben waar zoveel rechts-stemmers voor vrezen? (wat ik ook al een vreemde angst vind, maar opnieuw, andere discussie).
    Als laatste wil ik dit nog kwijt: transgender mensen kiezen er niet voor. Je wordt geboren met een bepaald gevoel, een genderidentiteit, en als die niet klopt met het lichaam dat je gekregen hebt, wie zijn wij dan om dat tegen te gaan? Stel je eens voor hoeveel haat transgender-mensen krijgen. Zou jij daar bewust voor kiezen? I don't think so. Gender expressie is een keuze, genderidentiteit is dat niet.

Mopje, het is niet het laatste dat ik wil zeggen. Ook nog dit: Gender is een spectrum, geen zwart-wit gegeven.
    Uiteindelijk draait dit gesprek, voor mij, niet enkel om politiek maar om menselijkheid. Het gaat hier over mensenrechten. Mensen met een migratie-achtergrond hebben rechten. Mensen die deel zijn van de LGBTQ hebben rechten. Deze worden niet zo makkelijk verworven als een cis, witte mens en daarvoor moet er - in mijn ogen dan - gevochten worden.
    Ik ga alleszins nooit stoppen met opkomen voor deze groepen.

That's everything I wanted to say too but you said it nicer than I wanted to xoxo

help

Catmint schreef:
    (...)

Oh ik vind het juist ook wel mooi als er soms mensen gay zijn in het verhaal maar dat dit niet meteen hun hele persoonlijkheid of verhaallijn definieert. Alsof gay zijn het enige is wat iemand dan is. Nee, die bff kan gewoon op vrouwen vallen zonder dat we daar een ding van moeten maken. Zo gaat dat namelijk ook in de maatschappij

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Reeses schreef:
    (...)

Als eerst, ik ben iig blij met je Edit 2 toevoeging c:

Maar back to topic^^ Mijn zin, dat het niet op scholen / kinderdagverblijven erdoorheen wordt gedrukt - kijk, ik ben geen held in bronnen benoemen en ik ben zeer slecht in onthouden van dingen wat, waar en wanneer ik gelezen heb (iets met mommy brains) en of het nu door links, rechts of door marsmannetjes is benoemd, interesseert me niet. Maar ik heb begrepen dat ze op basisscholen en middelbare scholen, en w.s. kinderdagverblijven, meer aandacht willen besteden aan de LGBTQ+, genderdiversiteit en noem maar op. Ik ben het er gewoon simpelweg niet mee eens om dat al bij jonge kinderen er zo mee bezig te zijn, laat ze lekker kind zijn en vooral niet druk maken dat je als jongetje ook een meisje mag zijn, of allebei, of geen van beide. Kijk, prima als een meisje in de bouwhoek speelt en een jongen de poppen in de poppenhoek verzorgd, maar ik vind dat de nadruk daar allemaal niet zo op hoeft te liggen.

En je tweede vraag; ik heb werkelijk geen idee. Ik heb geen idee wat er door het hoofd van een ander gaat en wat zijn/haar keuze daarin is, in mijn omgeving zie ik dat niet en heb ik dat ook niet meegemaakt. Ik geloof wel dat het deels een keuze is, maar dan doel ik vooral dat jezelf kiest dat je als man zijnde vrouw wilt worden of andersom (en dan vooral operaties, kleding, make-up etc). Wat er vooraf gaat aan gevoelens, gedachten weet ik niet. Wat ik wel geloof, is dat je óf een man bent óf een vrouw. Als je als vrouw zijnde een man wilt zijn, ben je een man, wil je als man zijnde een vrouw zijn ben je een vrouw. En misschien als ik mensen hoor die gender X zijn (verbeter me als ik het verkeerd zeg) en hun mening, gevoel, gedachten hoor dat ik er dan anders over ga denken. Maar voor mij is het lastig om iemand niet als man en niet als vrouw te zien. En dat betekent niet dat ik meteen onaardig tegen je doe, gemeen, kwetsend of wat dan ook. Dat is iets waar ik geen ervaring mee heb, dat ik niet in mijn (directe) omgeving heb gezien en wat gewoon onbekend terrein is waardoor het moeilijk is om te erkennen, te geloven dat er iets anders bestaat dan man / vrouw.
    Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Binnen je eerste punt staat wel direct iets wat ik heel erg jammer vind, omdat een aantal jaar geleden een groot gedeelte van de moedermaffia ineens vreemde onzin begon te spuien op het schoolplein. Scholen gaan niet meer aandacht besteden aan deze onderwerpen, ze gaan er simpelweg aandacht aan besteden, want eerst werd dit niet gedaan. En het curriculum van scholen verandert nu eenmaal continu op basis van de samenleving.
    Vroeger werd de LGBTQ community niet toegestaan en was het simpelweg gevaarlijk (nu nog steeds, jammer genoeg), maar tegenwoordig zit daar verandering in. Daar moet aandacht aan besteedt worden in het onderwijs.

Dat dit een taak zou moeten zijn van ouders vind ik daarbij een non-argument. Scholen zijn tegenwoordig met 3.000 dingen bezig en 5 daarvan zijn gebaseerd op lesgeven. Gezonde scholen? Is eigenlijk taak van ouders. Gymlessen? Ouders kunnen ze op sport doen toch? Veters strikken en ritsen dichtmaken? Taak van ouders. Schoolzwemmen weer terug (wat sommige PVV leden willen)? Lijkt me ook een taak van ouders. Burgerschap? Hoe ga je met media om?
    Alles wordt tegenwoordig bij de scholen geplaatst, maar zodra het een onderwerp is waar menig volwassenen zelf niet mee om kunnen gaan (bijvoorbeeld LGBTQ community) dan mag het ineens niet op school omdat de tere kinderhartjes daaraan worden blootgesteld?

Veel mensen denken tegenwoordig dat leerkrachten op school uren per dag besteden aan het promoten van het LGBTQ zijn. Terwijl het in de werkelijkheid gaat over een les van amper 60 minuten, waarin 'verliefdheid' in het algemeen wordt besproken en het wellicht 5 minuten gaat over het feit dat jongens ook op jongens verliefd kunnen worden en meisjes ook op meisjes.

(Dit was jaren geleden ook zo'n drama met de Lentekriebels week.)

Ikzelf plaats hier een korte reactie m.b.t. immigranten en mensen die zich niet "inburgeren": momenteel zit ik met groepstherapie met een stuk of vijf anderen die allemaal niet uit Nederland komen. De groepstherapie is zodoende ook in het Engels (waar ik de voorkeur voor heb om me beter uit te kunnen drukken) omdat ze de taal niet beheersen. Van één van hen specifiek weet ik dat ze ontzettend hard haar best doet, met Nederlandse lessen en Duolingo, maar het leren van een taal is simpelweg niet één van haar sterkste kanten - en ze woont alleen en heeft wegens klachten weinig contact met anderen. Zo is Nederlands leren nog moeilijker, want je leert uiteindelijk het allerbeste door te doen en (met handen en voeten) met anderen te praten. Voor haar en veel van de anderen uit de groep, is dat gewoon geen mogelijkheid. Nu zijn zij wel uitersten van een spectrum wegens mentale klachten, maar ik wilde een stukje nuance inkleuren in dat een volledig vreemde taal leren niet iedereen even gemakkelijk afgaat en dat zeker in een nieuw land, een vreemd land, een anders land waar een deel van de mensen al heel huiverig zijn om je daar te hebben, er een stukje comfort zit in je eigen taal -- thuis, dichtbij.

En, nog een ander stukje klein nuance: ze zijn in mijn groep dus wel actief bezig met het probéren van de taal onder de knie te krijgen, dus hier en daar sneaken steeds kleine woordjes Nederlands erin die ze wel kennen. "Dankjewel", "tot volgende week", "hallo", en dat vind ik dus zo leuk en dapper om te zien <3

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Leodh schreef:
    Ikzelf plaats hier een korte reactie m.b.t. immigranten en mensen die zich niet "inburgeren": momenteel zit ik met groepstherapie met een stuk of vijf anderen die allemaal niet uit Nederland komen. De groepstherapie is zodoende ook in het Engels (waar ik de voorkeur voor heb om me beter uit te kunnen drukken) omdat ze de taal niet beheersen. Van één van hen specifiek weet ik dat ze ontzettend hard haar best doet, met Nederlandse lessen en Duolingo, maar het leren van een taal is simpelweg niet één van haar sterkste kanten - en ze woont alleen en heeft wegens klachten weinig contact met anderen. Zo is Nederlands leren nog moeilijker, want je leert uiteindelijk het allerbeste door te doen en (met handen en voeten) met anderen te praten. Voor haar en veel van de anderen uit de groep, is dat gewoon geen mogelijkheid. Nu zijn zij wel uitersten van een spectrum wegens mentale klachten, maar ik wilde een stukje nuance inkleuren in dat een volledig vreemde taal leren niet iedereen even gemakkelijk afgaat en dat zeker in een nieuw land, een vreemd land, een anders land waar een deel van de mensen al heel huiverig zijn om je daar te hebben, er een stukje comfort zit in je eigen taal -- thuis, dichtbij.

En, nog een ander stukje klein nuance: ze zijn in mijn groep dus wel actief bezig met het probéren van de taal onder de knie te krijgen, dus hier en daar sneaken steeds kleine woordjes Nederlands erin die ze wel kennen. "Dankjewel", "tot volgende week", "hallo", en dat vind ik dus zo leuk en dapper om te zien <3

I love that - en ik ken ook zoveel meer mensen met een migratieachtergrond die écht écht écht hun best doen dan niet. We moeten ophouden met cultuurverschillen uit de weg te gaan. We moeten ze omarmen, want de wereld is er zoveel rijker door.

help

Leodh schreef:

Dit is een mooi verhaal.

Wat ook belangrijk is om te onthouden: stel je voor dat jij zou gaan verhuizen naar het buitenland. Daar wonen op verschillende plaatsen al mensen die ook uit Nederland komen. De bevolking van het land waar je naartoe verhuist is zachtgezegd niet altijd even warm en verwelkomend. Blijf jij dan bij die mensen wonen? Of zoek je de mensen op die ook uit Nederland komen? Praat je dan 'gewoon' Nederlands met deze mensen, of de taal van het land waar je net woont en die je nog helemaal niet kent?

Mijn vader is hertrouwd met iemand die oorspronkelijk uit Thailand komt. Ze heeft al enkele jaren een Nederlands paspoort en is helemaal ingeburgerd. Als ik met haar praat, praat ik Nederlands. Als zij wat tegen mij terug zegt, is dat in het Engels. Waarom? Het kost haar zó ongelofelijk veel moeite om het Nederlands te verklanken en na te denken hoe ze alles moet zeggen, dat ze voor gemakkelijkheid kiest.

Nederlands is een van de moeilijkste talen om te leren, zeker als je uit bepaalde landen komt waar ze de Nederlandse klanken niet gebruiken.

Catmint schreef:
    (...)

Ik wil hier ff snel 1 domme opmerking aan toevoegen. Want weet je wat the hypocrisy hiervan is? Dat een deel van de mensen die zo reageren op Rob en zijn verloofde, wel naar lesbian p*rn kijken :') I've heard people talk about it en hoe dat dan toch anders is en I'm like 'bro, wat?'.

Enige waar ik me soms aan erger bij reclames is dat het er soms te dik op ligt en dan voelt het niet meer "natuurlijk" aan. Snap je? (in hoeverre een reclame 'natuurlijk' kan zijn dan toch, hè)
    Edit: of dat het in films/series er bij geforceerd voelt. 'Ff de quota halen' terwijl het niks toevoegt aan het verhaal basically.
    Omdat dit vaak witte cis mannen zijn die de LGBTQ community walgelijk vinden, behalve als het voordelig is voor hun eigen genot. #kots

Caverna schreef:
    (...)

Oh ik vind het juist ook wel mooi als er soms mensen gay zijn in het verhaal maar dat dit niet meteen hun hele persoonlijkheid of verhaallijn definieert. Alsof gay zijn het enige is wat iemand dan is. Nee, die bff kan gewoon op vrouwen vallen zonder dat we daar een ding van moeten maken. Zo gaat dat namelijk ook in de maatschappij

Nee zeker! Maar had het dan ook gewoon puur over de erin gemoffelde sidestories van een nietstoevoegend character, wat ik vaak zie gebeuren en dat 'gay' het enige is wat het definieert (of de huidskleur for that matter). Vaak zie je dat niet gebeuren met een hetero-koppel of blank character, want dat is niet nodig of voegt niks toe vinden de schrijvers dan. Maar i.p.v. iets fatsoenlijks te schrijven schuiven ze dan maar ff de over-the-top gay couple (male or female) into the scene en voegt het niet echt iets toe. Dat maakt het zo insincere en ongeloofwaardig bijna soms.
    Given, somewhat agree met Marthe over dat er ook best shitty/trashy LGBTQ+ dingen mogen zijn om het gelijk te trekken, maar neemt niet weg dat het voor mij dan gewoon meh aanvoelt.

Vind het zelf moeilijk navigeren, want ik vind het mooi om te zien dat het als normaal wordt geaccepteerd en er zijn ook gewoon mooie films, series, boeken, etc. waarbij de main character niet volgens de "norm" is, maar tegelijkertijd baal ik dan van dit soort writing choices of dat ze bij het verfilmen het OG materiaal aanpassen om inclusive te zijn op een verkeerde manier of zonder goede reden/uitleg in de lore. Basically, zolang het goed geschreven wordt vind ik het wel prima, ipv the short way out kiezen xD (En stop met live actions en daarin dan aanpassingen maken, pls make something new (Disneyyyyy, I'm talking to you). Ik wil nieuwe films en niet een live action Frozen of Moana of een nieuwe Harry Potter serie, tnx)

Paracosmoses schreef:
    (...)Omdat dit vaak witte cis mannen zijn die de LGBTQ community walgelijk vinden, behalve als het voordelig is voor hun eigen genot. #kots

Laat wit maar weg hoor :') Heb het ook veel te vaak al uit de monden van mijn getinte collega's gehoord en dat zijn mannen van mijn leeftijd (en veelal marrokaanse/turkse achtergronden, for reference). Maar vond het een "mooi" voorbeeld van hoe hypocriet mensen kunnen zijn, omdat ze dus zo hard zeiken over 2 mannen die trouwen - of 2 vrouwen - want zolang het niet voor le pleasure is, is het niet oké in hun ogen.

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 15:06 ]

Catmint schreef:
    (...)

Laat wit maar weg hoor :') Heb het ook veel te vaak al uit de monden van mijn getinte collega's gehoord en dat zijn mannen van mijn leeftijd (en veelal marrokaanse/turkse achtergronden, for reference). Maar vond het een "mooi" voorbeeld van hoe hypocriet mensen kunnen zijn, omdat ze dus zo hard zeiken over 2 mannen die trouwen - of 2 vrouwen - want zolang het niet voor le pleasure is, is het niet oké in hun ogen.
    Het zijn ook altijd de mannen hè.

this is a joke

Oké, waarschijnlijk wordt dit een best lange reactie want ik probeer op ieders reactie iets te zeggen^^ Ik hoop dat het een beetje overzichtelijk blijft, want ondertussen leren 2 kinderen hier de pietendans en zijn ze Sint-vlaggetjes aan het versieren (A)

Allereerst wil ik even aangeven dat ik het heel fijn vind dat er heel respectvol en openlijk wordt gereageerd. Dat was best wel een dingetje waar ik tegenop zag om mijn mening hier neer te gooien, maar dat valt mij gelukkig alles mee en ik vind het oprecht interessant om alles vanuit ieders optiek / mening / standpunt te lezen.

Ten tweede, @Caverna, ik snap heel goed dat je iets tegen PVV / Wilders hebt. Ook ik, als PVV-stemmer, ben het ook echt niet met al zijn meningen en uitspraken eens en af en toe heb ik echt zoiets van, joh man dim ff. Als hij nou net iets minder radicaal zou zijn, zou hij in mijn optiek een hoop meer stemmen kunnen winnen. Ik heb zelf een keer op BBB gestemd, maar die vind ik de laatste tijd gewoon niet goed naar voren komen. Ik heb echt getwijfeld tussen FvD van Lidewij de Vos en PVV, maar vooral ook uit praktische overwegingen, puur omdat ik niet geloofde dat FvD een meerderheid zou halen met of zonder mijn stem, heb ik op PVV gestemd. En tuurlijk, wat rechts gebeurt is niet allemaal goed - neem laatst die gigantische rellen in Den Haag van rechts. Ik vond dat echt HE-LE-MAAL niks en van mij had de politie hen allemaal in de knieschijven mogen schieten (sorry als dat heel grof overkomt, maar ik kan daar echt pissed om worden) maar dat geldt ook als Pro-Palestijnen, extinction rebellion of een andere demonstratie rellen/vernielingen maakt om 'hun standpunt' duidelijk te maken. Daarbij maakt links of rechts voor mij echt geen biet uit. Maar punt is, wat je verder in je reactie aangeeft, overal heb je rotte appels tussen, helaas en misschien wonen wij net verkeerd waardoor het meer opvalt idk. Maar voor ons voelt het gewoon heel onveilig om een poster van PVV op de ramen te hangen om te laten zien dat wij daarop stemmen of om zelfs maar een menora voor het raam te zetten, omdat we daardoor meteen worden aangevallen. We kunnen op het moment niet fatsoenlijk naar een kerk of synagoge gaan omdat we direct worden lastiggevallen en dat is vooral mijn punt waarop ik op PVV heb gestemd. En ja, ik heb ook drie collega's die moslim zijn maar met wie ik het ontzettend goed kan vinden en met wie ik ook echt de slappe lach heb.

En wat het paspoort betreft, last is een groot woord. Maar als mensen aangeven, ik wil het niet, waarom mag ik dan niet zeggen, ik wil het wél? En ook tegen Rob Jetten heb ik echt geen haat dat hij homo is, of mag ik hem bij voorbaat niet omdat hij homo is. Heel eerlijk, hij ziet er verder goed uit, is altijd netjes gekleed en gaat volgens mij ook redelijk netjes met zijn medemens om, maar zijn standpunten liggen mij gewoon niet. Hoe er tegen hem tekeer wordt gegaan omdat hij homo is vind ik ook niet normaal en of je dan links of rechts bent interesseert me niet, net als hierboven, je gaat gewoon respectvol met elkaar om.

@Frodo, je hebt helemaal gelijk en het lijkt me echt vreselijk om alles achter te laten omdat je eigen land onveilig is. Maar is Nederland dan de oplossing? We zitten nu al met een woning tekort, AZC's zitten overvol waardoor de mensen die daar op het moment verblijven ook niet de ideale woonplekken hebben. Er is een gigantisch te kort in de zorg aan personeel, waardoor wachtlijsten voor huisartsen, ggz, psychologen noem maar op, oplopen. Is het dan reëel om grenzen open te laten en iedereen maar binnen te laten komen? Kunnen we dan niet beter wie hier écht moeten blijven omdat het écht onveilig is en we ze hier de juiste hulp kunnen bieden zonder dat er ontzettend lang gewacht moet worden? Als ik naar mij zelf kijk, ik kamp met chronische rugklachten, wordt tegen een uur of 2 / 3 snachts wakker omdat ik zo'n pijn heb dat ik niet meer kan slapen. Pijnstillers en slaapmedicatie helpt niet en hierdoor kom ik in een soort cirkeltje met slaapproblemen, stress, overspannen etc. etc. GGZ heeft pas over een maand tijd voor mijn eerste afspraak, de huisarts is nauwelijks tot niet bereikbaar wegens personeelstekort. Ondertussen gaat mijn werk door, dat ook gigantisch druk is door dat bekende personeelstekort en heb ik ook 2 kinderen waar ik voor moet zorgen. Door iedereen maar binnen te laten, zal dat echt niet beter worden en worden wachtlijsten alleen maar langer en langer. En wat dacht je van Lisa uit Abcoude die vermoord is door een migrant die al meerdere misdrijven op zijn naam had staan, willen we dat allemaal binnen halen? En misschien zijn dat inderdaad die rotte appels en is dat een minderheid die het hardst schreeuwt, maar laten we daar dan mee beginnen..
    En kijk, met de LGBTQ+-stukje, ik vind het heel lastig. Ik merk dat ik nu in een soort hokje wordt geduwd omdat ik mijn kinderen als meisjes en roze opvoed en dat er eigenlijk indirect commentaar is op mijn opvoedingsstijl of kledingkeuze, terwijl als dit andersom was geweest en ik mijn kinderen heel genderneutraal was dat dat oké zou zijn. Het blijft gewoon een lastig iets waar geen eenheid in komt, en dat hoeft ook niet, als er maar respect is. Als ik aangeef dat mijn kinderen roze dragen, laat dat oké zijn. Als jij jouw kinderen alleen maar genderneutrale kleding wil geven - prima, ik ben de laatste die daarop commentaar zou geven en als ze samen willen spelen, ook prima, geen enkel probleem mee. En hartstikke goed dat je voor die groep opkomt, ik ben de allerlaatste die gaat zeggen dat dat niet mag of wat dan ook, blijf dat zeker doen. En ik sta er ook zeker voor open om naar elkaars meningen te luisteren (lezen, in dit geval) maar ik heb er gewoon moeite mee. En misschien komt dat door mijn opvoeding, mijn omgeving, geen ervaring, mijn boerenverstand, idk maar zo zie ik het eenmaal ^_^ En wat je heel goed als laatste zegt, iedereen heeft rechten , maar als ze hier de boel komen verzieken, anderen lastigvallen, niet aan de regels houden, noem maar op, dan vind ik wel dat die rechten verzwakken.

@Paracosmoses , dát zou inderdaad heel goed kunnen. Dat het gewoon wat moeders onderling waren die iets te doen hadden c: Het is soms lastig (en misschien is dat meer op een dorpsschool dan op een stadsschool idk) dat je dingen hoort waar heel veel verontwaardiging over is of dat op dat moment hét onderwerp van gesprek is waarbij mensen heel overtuigend kunnen zijn, waardoor je het direct gelooft. En wat scholen betreft, wat je kind op school leert ga je thuis in mee, tenminste dat is een beetje mijn opvoedtactiek. De thema's die ze op school of kdv hebben, probeer ik thuis ook aan te halen, want dan heb ik zelf ook een beetje een leidraad wat mijn kindjes leren. De jongste is nu veel bezig met dierengeluiden, dus als we in de auto zitten of wandelen of gewoon thuis vraag ik, wat voor geluid maakt dat dier etc. Je hebt kinderen niet voor het hebben gekregen vind ik, dus je moet er zelf ook energie insteken. Soms leert een kind thuis iets wat op school / kdv wordt gestimuleerd, andersom vind ik dat net zo. Als je kinderen hebt hoor je daar aandacht en energie aan te besteden en ze niet alleen achter een tablet zetten zodat je zelf je tijd kunt besteden. Gezonde scholen, schoolzwemmen, gymlessen. Ik heb er niks van gekregen toen ik schoolzwemmen had en ik krijg er nu ook niks van dat ik elke week met mijn kind naar het zwembad moet voor haar zwemles. Als ouder zijnde zal je toch ook een beetje moeten inspelen op het lesprogramma van je kind en daarin enigszins meegaan thuis, zodat het op school ook goed mee kan komen.

@Leodh Tuurlijk zijn er mensen die er moeite mee hebben, maar die het wel próberen. Ik kom ze zelf ook tegen op werk, maar ik merk wel het verschil tussen mensen die het echt proberen en mensen die er schijt aan hebben. Maar daar zit hem nou juist het verschil in, mensen die proberen zijn vaak wel voor rede vatbaar, willen zich aanpassen en doen er ook moeite voor en daar heb ik verder niks op tegen. Het gaat mij juist meer om de mensen die rottigheid uithalen, zich niet willen aanpassen en stug in hun eigen wereldje willen blijven..

Goed, ik denk dat ik het hier even bij laat. Sorry voor mijn lange tekst, maar ik kan hier nog uren over doorgaan en dan heb ik ws een heel topic gevuld^^ Ik hoop dat ik iedereen een beetje heb kunnen beantwoorden c: