• Nou vandaag is de dag... Hebben jullie al gestemd? Ik twijfel nog stééds, ben een behoorlijk zwevende kiezer, en merk dat ik het echt moeilijk vind om een keuze te maken :')

Mijn twijfel: Volt, D66, of GL-PvdA. Volt is een frisse nieuwe wind en durft echte veranderingen te maken; D66 komt het hoogste uit de stemwijzers; en GL-PvdA zou strategisch zijn omdat ik heel graag en middenlinks kabinet wil...

Zijn hier nog meer last minute zwevers?

Ps: alle meningen zijn welkom, die is een liefdevol topic waar iedereen zijn eigen mening mag hebben. Elkaar gaan overtuigen gaan we dus niet doen, je eigen mening geven mag natuurlijk wel!

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

D66 kan niet meer ingehaald worden! 😭🔥🖤🏳️‍🌈 We’re all finally getting a little break. Ik vind het zo fantastisch dat de kans groot is dat we eindelijk eens een fatsoenlijke, jonge en progressieve premier krijgen waar ik daadwerkelijk blij mee ben.

En fuck Wilders en wat hij zegt. Z’n woorden zijn nooit gebaseerd op feiten, dus ik denk dat we ons weinig zorgen hoeven te maken.

[ bericht aangepast op 31 okt 2025 - 18:02 ]

hodie mecum eris in paradiso

Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten mijn reactie online te zetten, puur om ook ‘de rechtse’ kant te zien, aangezien ik hier veel linkse stemmers zie. Mijn reactie is absoluut niet bedoeld om andere mensen te beledigen, kwetsen, discrimineren oid. Ik ben vooral geïnteresseerd in andermans standpunten en meningen en benieuwd hoe zij Nederland / de wereld zien en met elkaar (op een nette manier) te discussiëren.
    Ik heb mijn reactie honderd keer (oké, een beetje overdreven, maar wel meerdere malen) overgelezen en alles geprobeerd zo netjes mogelijk neer te zetten ^_^

Goed, ik heb dus PVV gestemd net als veel vrienden, collega’s, familie in mijn omgeving. En nee, ik ben niet meteen extreem rechts of radicaal. Het baard mij oprecht zorgen dat D66 gewonnen heeft, waarmee ik vrees voor mijn toekomst en vooral die voor mijn kinderen. Mijn man en ik zijn oprecht aan het overwegen om te emigreren nu D66 gewonnen heeft. We zijn helaas (of niet, we zijn oprecht blij met onze huidige woning) al een keer verhuisd, vanwege de toename van migranten in onze vorige omgeving. Bedreigingen, onveilig gevoel, jezelf niet prettig voelen in notabene je eigen woning / dorp, noem maar op. Ook het uiten van ons geloof of ons politieke standpunt kunnen wij niet openbaar maken zonder een baksteen door het keukenraam te verwachten en dat is heel teleurstellend. Het is absoluut niet onze bedoeling te kwetsen en wij hebben vooral zoiets, als iedereen elkaar eens met rust laat en zijn eigen ding laat doen, is er niks aan de hand. Ook op werk heb ik hier helaas mee te maken. Een collega en ik zijn al eens met de dood bedreigd en wij moesten toen na werk serieus door onze mannen worden opgehaald omdat het niet veilig was. Regelmatig word ik uitgescholden omdat ik geen Oekraïens of Arabisch praat of geen medicatie op voorraad heb dat in ‘hun’ land wel het geval is… En ga zo maar door. Dit is ook de voornaamste reden dat ik op de PVV gestemd hebt en dat het tijd wordt dat, naar mijn mening, de grenzen gaan sluiten en er even een bezem door NL wordt gehaald. Daarnaast krijg ik ook sterk de indruk dat wij álles zelf moeten betalen (kinderopvang, zorg etc.) terwijl buitenlanders, naar mijn mening, juist heel veel toeslagen krijgen, terwijl ze niet eens werken.
    En dan over LGBTQ+. Ook hierop, dit is absoluut niet mijn bedoeling om te kwetsen oid, maar alleen mijn mening. Als iemand als man zijnde een vrouw wil zijn, of andersom, prima. Het is jouw lichaam, jouw leven, jouw gevoelens, maar val mij daar, kort door de bocht gezegd, niet mee lastig. Af en toe krijg ik sterk de indruk dat bepaalde meningen worden opgedrongen en als ik daar iets van zeg of vind, als rechtse of PVV-stemmer, hangt er meteen een labeltje aan van, o jij bent PVV-er dan discrimineer je. Dat vind ik de grootste onzin. Ik behandel jou met respect, maar ik deel niet hetzelfde standpunt. Ik heb 2 dochters die zijn allebei van top tot teen in het roze gehuld (oké, ook overdreven, maar hun kledingkast is wel voor het overgrote deel roze), omdat IK dat leuk vind en dat wil ik graag. Als ik een jongetje had gehad, was dat blauw geweest ja. En daar krijg ik ook veel commentaar op. Het is niet van deze tijd, maar ze mogen toch ook dit of dat. Ja, dat mogen ze inderdaad. We hebben ook een autokleed met auto’jes liggen en de oudste, die nu wat meer haar eigen kledingsmaak ontwikkeld, en ze ziet een blauw shirt liggen dat ze mooi vind, mag ze dat heus hebben. Maar het blijven meisjes c: En ik vind het niet perse nodig dat dat soort meningen op scholen / kinderdagverblijven erdoorheen worden gedrukt. En datzelfde vind ik met bijv paspoorten, dat het geslacht er niet meer op staat. Dat is een dingetje waar ik me echt aan kan irriteren – ik ben een vrouw, daar ben ik trots op en dat mag iedereen weten.
    En zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen wat er veranderd kan worden waar de PVV achterstaat (onderwijs, zorg, geweld tegen hulpverlening/politie, strengere straffen) maar ik geloof dat ik dan een heel boekwerk kan gaan schrijven, dus ik hou het hier even bij.

Waarom zet ik dit nou toch neer? Vooral voor de discussies, elkaars standpunten leren begrijpen en daar hoeft niet uit te komen dit is goed en dat niet, maar het gaat vooral om een stukje respect naar elkaar. Linkse stemmers, zien die nu bijv ook een andere kant / andere belichting van mij, als rechtse stemmers? En dat hoeft niet te betekenen dat je het ermee eens bent. En nogmaals, dit is absoluut niet kwetsend of discriminerend bedoelt.

Reeses schreef:
    Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten mijn reactie online te zetten, puur om ook ‘de rechtse’ kant te zien, aangezien ik hier veel linkse stemmers zie. Mijn reactie is absoluut niet bedoeld om andere mensen te beledigen, kwetsen, discrimineren oid. Ik ben vooral geïnteresseerd in andermans standpunten en meningen en benieuwd hoe zij Nederland / de wereld zien en met elkaar (op een nette manier) te discussiëren.
    Ik heb mijn reactie honderd keer (oké, een beetje overdreven, maar wel meerdere malen) overgelezen en alles geprobeerd zo netjes mogelijk neer te zetten ^_^

Goed, ik heb dus PVV gestemd net als veel vrienden, collega’s, familie in mijn omgeving. En nee, ik ben niet meteen extreem rechts of radicaal. Het baard mij oprecht zorgen dat D66 gewonnen heeft, waarmee ik vrees voor mijn toekomst en vooral die voor mijn kinderen. Mijn man en ik zijn oprecht aan het overwegen om te emigreren nu D66 gewonnen heeft. We zijn helaas (of niet, we zijn oprecht blij met onze huidige woning) al een keer verhuisd, vanwege de toename van migranten in onze vorige omgeving. Bedreigingen, onveilig gevoel, jezelf niet prettig voelen in notabene je eigen woning / dorp, noem maar op. Ook het uiten van ons geloof of ons politieke standpunt kunnen wij niet openbaar maken zonder een baksteen door het keukenraam te verwachten en dat is heel teleurstellend. Het is absoluut niet onze bedoeling te kwetsen en wij hebben vooral zoiets, als iedereen elkaar eens met rust laat en zijn eigen ding laat doen, is er niks aan de hand. Ook op werk heb ik hier helaas mee te maken. Een collega en ik zijn al eens met de dood bedreigd en wij moesten toen na werk serieus door onze mannen worden opgehaald omdat het niet veilig was. Regelmatig word ik uitgescholden omdat ik geen Oekraïens of Arabisch praat of geen medicatie op voorraad heb dat in ‘hun’ land wel het geval is… En ga zo maar door. Dit is ook de voornaamste reden dat ik op de PVV gestemd hebt en dat het tijd wordt dat, naar mijn mening, de grenzen gaan sluiten en er even een bezem door NL wordt gehaald. Daarnaast krijg ik ook sterk de indruk dat wij álles zelf moeten betalen (kinderopvang, zorg etc.) terwijl buitenlanders, naar mijn mening, juist heel veel toeslagen krijgen, terwijl ze niet eens werken.
    En dan over LGBTQ+. Ook hierop, dit is absoluut niet mijn bedoeling om te kwetsen oid, maar alleen mijn mening. Als iemand als man zijnde een vrouw wil zijn, of andersom, prima. Het is jouw lichaam, jouw leven, jouw gevoelens, maar val mij daar, kort door de bocht gezegd, niet mee lastig. Af en toe krijg ik sterk de indruk dat bepaalde meningen worden opgedrongen en als ik daar iets van zeg of vind, als rechtse of PVV-stemmer, hangt er meteen een labeltje aan van, o jij bent PVV-er dan discrimineer je. Dat vind ik de grootste onzin. Ik behandel jou met respect, maar ik deel niet hetzelfde standpunt. Ik heb 2 dochters die zijn allebei van top tot teen in het roze gehuld (oké, ook overdreven, maar hun kledingkast is wel voor het overgrote deel roze), omdat IK dat leuk vind en dat wil ik graag. Als ik een jongetje had gehad, was dat blauw geweest ja. En daar krijg ik ook veel commentaar op. Het is niet van deze tijd, maar ze mogen toch ook dit of dat. Ja, dat mogen ze inderdaad. We hebben ook een autokleed met auto’jes liggen en de oudste, die nu wat meer haar eigen kledingsmaak ontwikkeld, en ze ziet een blauw shirt liggen dat ze mooi vind, mag ze dat heus hebben. Maar het blijven meisjes c: En ik vind het niet perse nodig dat dat soort meningen op scholen / kinderdagverblijven erdoorheen worden gedrukt. En datzelfde vind ik met bijv paspoorten, dat het geslacht er niet meer op staat. Dat is een dingetje waar ik me echt aan kan irriteren – ik ben een vrouw, daar ben ik trots op en dat mag iedereen weten.
    En zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen wat er veranderd kan worden waar de PVV achterstaat (onderwijs, zorg, geweld tegen hulpverlening/politie, strengere straffen) maar ik geloof dat ik dan een heel boekwerk kan gaan schrijven, dus ik hou het hier even bij.

Waarom zet ik dit nou toch neer? Vooral voor de discussies, elkaars standpunten leren begrijpen en daar hoeft niet uit te komen dit is goed en dat niet, maar het gaat vooral om een stukje respect naar elkaar. Linkse stemmers, zien die nu bijv ook een andere kant / andere belichting van mij, als rechtse stemmers? En dat hoeft niet te betekenen dat je het ermee eens bent. En nogmaals, dit is absoluut niet kwetsend of discriminerend bedoelt.
    Ik ben momenteel op werk, dus kan helaas niet uitgebreid reageren (dit soort 'discussies' vind ik interessant af, al gaan mijn linkse nekharen wel overeind staan i.v.m. 'minority' groepen willen verdedigen).

Ik vraag me wel af wat je met deze zin bedoelt: "En ik vind het niet perse nodig dat dat soort meningen op scholen / kinderdagverblijven erdoorheen worden gedrukt." Ik werk zelf namelijk in het onderwijs en zie dit niet terug in het curriculum van school/scholen in het algemeen, maar dit wordt wel veel opgebracht door een deel van de maatschappij/rechtse stemmers.

Also, tweede vraag: uit jouw verhaal maak ik op dat je denkt dat personen die transgender zijn dit graag 'willen' zijn, alsof het een keuze is? Klopt dat? Omdat je het hebt over 'willen zijn' en 'hetzelfde standpunt delen'.

Edit: schuingedrukt is toegevoegd.
    Edit 2: ik ben oprecht benieuwd naar je gedachten en bedoel niets aanvallends! Let there be peace.

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 11:12 ]

Paracosmoses schreef:
    (...)Ik ben momenteel op werk, dus kan helaas niet uitgebreid reageren (dit soort 'discussies' vind ik interessant af, al gaan mijn linkse nekharen wel overeind staan i.v.m. 'minority' groepen willen verdedigen).

Ik vraag me wel af wat je met deze zin bedoelt: "En ik vind het niet perse nodig dat dat soort meningen op scholen / kinderdagverblijven erdoorheen worden gedrukt." Ik werk zelf namelijk in het onderwijs en zie dit niet terug in het curriculum van school/scholen in het algemeen, maar dit wordt wel veel opgebracht door een deel van de maatschappij/rechtse stemmers.

Also, tweede vraag: uit jouw verhaal maak ik op dat je denkt dat personen die transgender zijn dit graag 'willen' zijn, alsof het een keuze is? Klopt dat? Omdat je het hebt over 'willen zijn' en 'hetzelfde standpunt delen'.

Edit: schuingedrukt is toegevoegd.
    Edit 2: ik ben oprecht benieuwd naar je gedachten en bedoel niets aanvallends! Let there be peace.

Als eerst, ik ben iig blij met je Edit 2 toevoeging c:

Maar back to topic^^ Mijn zin, dat het niet op scholen / kinderdagverblijven erdoorheen wordt gedrukt - kijk, ik ben geen held in bronnen benoemen en ik ben zeer slecht in onthouden van dingen wat, waar en wanneer ik gelezen heb (iets met mommy brains) en of het nu door links, rechts of door marsmannetjes is benoemd, interesseert me niet. Maar ik heb begrepen dat ze op basisscholen en middelbare scholen, en w.s. kinderdagverblijven, meer aandacht willen besteden aan de LGBTQ+, genderdiversiteit en noem maar op. Ik ben het er gewoon simpelweg niet mee eens om dat al bij jonge kinderen er zo mee bezig te zijn, laat ze lekker kind zijn en vooral niet druk maken dat je als jongetje ook een meisje mag zijn, of allebei, of geen van beide. Kijk, prima als een meisje in de bouwhoek speelt en een jongen de poppen in de poppenhoek verzorgd, maar ik vind dat de nadruk daar allemaal niet zo op hoeft te liggen.

En je tweede vraag; ik heb werkelijk geen idee. Ik heb geen idee wat er door het hoofd van een ander gaat en wat zijn/haar keuze daarin is, in mijn omgeving zie ik dat niet en heb ik dat ook niet meegemaakt. Ik geloof wel dat het deels een keuze is, maar dan doel ik vooral dat jezelf kiest dat je als man zijnde vrouw wilt worden of andersom (en dan vooral operaties, kleding, make-up etc). Wat er vooraf gaat aan gevoelens, gedachten weet ik niet. Wat ik wel geloof, is dat je óf een man bent óf een vrouw. Als je als vrouw zijnde een man wilt zijn, ben je een man, wil je als man zijnde een vrouw zijn ben je een vrouw. En misschien als ik mensen hoor die gender X zijn (verbeter me als ik het verkeerd zeg) en hun mening, gevoel, gedachten hoor dat ik er dan anders over ga denken. Maar voor mij is het lastig om iemand niet als man en niet als vrouw te zien. En dat betekent niet dat ik meteen onaardig tegen je doe, gemeen, kwetsend of wat dan ook. Dat is iets waar ik geen ervaring mee heb, dat ik niet in mijn (directe) omgeving heb gezien en wat gewoon onbekend terrein is waardoor het moeilijk is om te erkennen, te geloven dat er iets anders bestaat dan man / vrouw.

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 11:36 ]

jesse klaver is mijn hear me out

edit: oh niet het hmo topic?

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 12:15 ]

--

glowfaery schreef:
    jesse klaver is mijn hear me out

edit: oh niet het hmo topic?

Ik moest hier hardop om gniffelen, dank.

hodie mecum eris in paradiso

Moriendi schreef:
    (...)
    Ik moest hier hardop om gniffelen, dank.

Same, vooral de verdwaalde toevoeging

Omnia mutantur, nihil interit

Reeses schreef:
    Dit is ook de voornaamste reden dat ik op de PVV gestemd hebt en dat het tijd wordt dat, naar mijn mening, de grenzen gaan sluiten en er even een bezem door NL wordt gehaald. Daarnaast krijg ik ook sterk de indruk dat wij álles zelf moeten betalen (kinderopvang, zorg etc.) terwijl buitenlanders, naar mijn mening, juist heel veel toeslagen krijgen, terwijl ze niet eens werken.

asielzoekers die nog geen beslissing hebben over of ze mogen blijven, mogen niet werken.
    daarnaast zijn er ook heel veel toeslagen voor mensen met een nederlands paspoort die niet werken (enkel positief bedoeld, zonder toeslagen had ik mijn kindertijd als dak- en thuis-loze meegemaakt)

toeslagen etc is toch ook realistisch als
    je in een asielzoekerscentrum woont en ineens een eigen plek moet vinden? Anders gaan ze nooit mee kunnen komen in de maatschappij.

daarnaast hebben we arbeidsmigranten nodig de komende jaren op de arbeidsmarkt want er zijn te weinig werkzoekende.

Neemt niet weg dat er meer geïnvesteerd moet worden in het zorgen dat migranten de taal kunnen beheersen en mee kunnen in onze maatschappij. Maar daar faalt de overheid nu ook in

Reeses schreef:
    En ik vind het niet perse nodig dat dat soort meningen op scholen / kinderdagverblijven erdoorheen worden gedrukt. En datzelfde vind ik met bijv paspoorten, dat het geslacht er niet meer op staat. Dat is een dingetje waar ik me echt aan kan irriteren – ik ben een vrouw, daar ben ik trots op en dat mag iedereen weten.

Kinderen laten weten dat het okay is om op hetzelfde geslacht verliefd te worden later, of helemaal niet verliefd te worden is niet een ‘mening erdoorheen drukken’.
    Het is ze voorkomen dat ze later mensen uitschelden erover of denken dat er iets met ze mis is. Als ik als kind wist dat het okay kan gebeuren dat je niet verliefd word, had voorkomen dat ik jaren dacht dat ik ‘stuk’ was.

hetzelfde voor genderidentiteit, niemand forceert kinderen om zich daar al druk om te maken. Maar zodat ze het snappen als ze wel iemand zien die bezig is met hun transitie, en dat ze dat niet raar vinden

En niemand ontneemt dat je niet trots mag zijn dat je een vrouw bent. Het gaat er juist om dat dat kan en mag, en dat het kan en mag dat andere dat gevoel juist niet hebben.

edit: ik vind het juist goed dat we links en rechts hebben, juist omdat iedereens mening gerepresenteerd en gerespecteerd moet zijn.

alleen jammer dat jaren aan (centrum) rechste kabineten de problemen waar ze zelf zo hard over roepen niet oppakken, maar ja dan hebben ze geen campagne punten meer

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 12:39 ]

--

Even een shoutout naar de respectvolle manier waarop er met elkaar om wordt omgegaan. Let there be peace - en de openheid om met elkaar in gesprek te kunnen gaan om elkaar en elkaars standpunten beter te begrijpen. Netjes bezig y'all <3

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Reeses schreef:
    Dit is ook de voornaamste reden dat ik op de PVV gestemd hebt en dat het tijd wordt dat, naar mijn mening, de grenzen gaan sluiten en er even een bezem door NL wordt gehaald. Daarnaast krijg ik ook sterk de indruk dat wij álles zelf moeten betalen (kinderopvang, zorg etc.) terwijl buitenlanders, naar mijn mening, juist heel veel toeslagen krijgen, terwijl ze niet eens werken.

asielzoekers die nog geen beslissing hebben over of ze mogen blijven, mogen niet werken.
    daarnaast zijn er ook heel veel toeslagen voor mensen met een nederlands paspoort die niet werken (enkel positief bedoeld, zonder toeslagen had ik mijn kindertijd als dak- en thuis-loze meegemaakt)

toeslagen etc is toch ook realistisch als
    je in een asielzoekerscentrum woont en ineens een eigen plek moet vinden? Anders gaan ze nooit mee kunnen komen in de maatschappij.

daarnaast hebben we arbeidsmigranten nodig de komende jaren op de arbeidsmarkt want er zijn te weinig werkzoekende.

Neemt niet weg dat er meer geïnvesteerd moet worden in het zorgen dat migranten de taal kunnen beheersen en mee kunnen in onze maatschappij. Maar daar faalt de overheid nu ook in

Toeslagen zijn zeker realistisch en in bepaalde opzichten is het indd fijn dat ze er zijn, maar soms vind ik het oneerlijk. En dan kan de burger daar niet eens altijd wat aan doen. En tsja, het is misschien vervelend, maar toen ik nog thuiswonende was moest ik ook mijn eigen plek vinden en dat heeft ook geduurd door eerst te werken, sparen en zuinig om te gaan met geld. Wat ik nu heb, heb ik ook allemaal opgebouwd zonder behulp van toeslagen en door te werken.

En natuurlijk is het vreselijk als je voor een oorlog moet vluchten of niet veilig bent in je eigen land vanwege je geloof of seksualiteit en je alles achter moet laten om je leven zeker te zijn, maar zou je dan niet heel snel de taal willen leren van het land waar je woont en een baan zoeken om je eigen inkomsten te hebben? En dat is iets wat ik mis. Zeker op mijn werk kom ik migranten tegen die al langere tijd in NL verblijven, maar de taal nog niet machtig zijn, alleen maar een grote mond hebben, niet werken maar wel precies weten waar ze hun uitkeringen kunnen aanvragen. En daar heb ik een hekel aan. Mensen die zijn gevlucht voor oorlogen en hun best doen zich aan te passen, prima, maar de zogenoemde gelukszoekers die hier alleen maar rottigheid komen uithalen, hebben hier niets te zoeken wat mij betreft. En ik ben het met je eens dat er wel meer geïnvesteerd moet worden in de Nederlandse taal / cultuur om mensen te laten wennen hier.

Reeses schreef:
    En ik vind het niet perse nodig dat dat soort meningen op scholen / kinderdagverblijven erdoorheen worden gedrukt. En datzelfde vind ik met bijv paspoorten, dat het geslacht er niet meer op staat. Dat is een dingetje waar ik me echt aan kan irriteren – ik ben een vrouw, daar ben ik trots op en dat mag iedereen weten.

Kinderen laten weten dat het okay is om op hetzelfde geslacht verliefd te worden later, of helemaal niet verliefd te worden is niet een ‘mening erdoorheen drukken’.
    Het is ze voorkomen dat ze later mensen uitschelden erover of denken dat er iets met ze mis is. Als ik als kind wist dat het okay kan gebeuren dat je niet verliefd word, had voorkomen dat ik jaren dacht dat ik ‘stuk’ was.

hetzelfde voor genderidentiteit, niemand forceert kinderen om zich daar al druk om te maken. Maar zodat ze het snappen als ze wel iemand zien die bezig is met hun transitie, en dat ze dat niet raar vinden

En niemand ontneemt dat je niet trots mag zijn dat je een vrouw bent. Het gaat er juist om dat dat kan en mag, en dat het kan en mag dat andere dat gevoel juist niet hebben.

Op zich vind ik dat je hier best een goed voorbeeld hebt, maar naar mijn mening wordt het af en toe wel een beetje opgedrongen. Ik zie het ook in reclames, films, series etc. Enerzijds vind ik het goed dat die diversiteit wordt aangeboden, want het is en blijft onderdeel van de samenleving, zeker rond kerst (of dan valt het mij meer op) dat álle gezellige kerst-reclame-familie in dat thema valt en dat je nog maar heel weinig man/vrouw/kind(eren) families ziet. Ik vind van NL dat ze altijd 'het beste jongetje van de klas' willen zijn en dat er zo wordt doorgedramd, alles of niets. Want tuurlijk is het prima als er een reclame/serie/film van twee vrouwen met kinderen is of in een serie (wat trouwens een hele goeie serie was) een meisje die graag een jongen wilde zijn. Prima. Maar het wordt teveel.

Mijn kind maakte laatst ook een opmerking, ze zit net op de basisschool en op haar school zit een jongen met lang haar - dat vond ze gek. Toen heb ik ook uitgelegd dat veel jongens kort haar hebben, maar dat sommige jongens juist lang haar mooier vinden en dat dat helemaal niet gek of raar is en dat ze gewoon normaal en aardig tegen die jongen moet zijn. Klaar. Vond ze prima. Maar om daar nou hele lessen aan te besteden - ik ben het met je eens dat we met respect met elkaar om moeten gaan, maar dat vind ik eigenlijk een stukje opvoeding van ouders en niet direct iets om lessen op de basisschool aan te besteden (tenzij het 'corrigerend' is, zoals in mijn voorbeeld).
    En persoonlijk vind ik het wel jammer dat ik niet in mijn paspoort mag / kan zetten dat ik een vrouw ben, omdat misschien een minderheid dat niet wil. Laat dat iedereen zelf beslissen.

@Reeses allereerst: heel knap dat je het wel durft te delen. Gesprekken zijn essentieel. Ik heb ook geleerd dat je in dit soort 'discussies' niet moet proberen om elkaar van je gelijk te overtuigen, want dat gaat vrijwel nooit gebeuren - maar dat je meer probeert om elkaars standpunt te begrijpen, zelfs al ben je het er niet mee eens. Met die insteek probeer ik mijn reactie ook te schrijven. Dus weet ook hier dat dit allemaal niet aanvallend bedoeld is en dat je het vooral op de meest positieve manier moet opvatten die je kunt bedenken haha.

Ik heb er wel moeite mee als mensen PVV stemmen, zal ik eerlijk toegeven. Ik kan het me beter voorstellen als je zoveel last hebt van de overlast - dat is echt niet oké en ik vind dat heel naar om te horen. Ik snap goed dat je je dan onveilig voelt en dat je wilt dat daar iets aan verandert. Niet meer dan terecht ook, want wat jou overkomt is niet oké. Dat Wilders' uitspraken iemand zoals jij aanspreken, snap ik ook - je wilt van die overlast af en hij gaat ervoor zorgen.

Maar Wilders en zijn partij zijn zó mensonvriendelijk, zo haatzaaiend, zo polariserend - ik kan daar gewoon niet van wegkijken. En dan bedoel ik niet alleen naar de islam. Zoals de manier waarop Timmermans zwart werd gemaakt door zijn partij (terwijl die ook maar gewoon zijn werk deed vanuit de beste bedoelingen), en dan zo op de mens ipv op zijn beleid (bijvoorbeeld zijn gewicht benadrukken, . Alles wat niet Nederlands is, is in hun optiek per definitie slecht. Hij benadrukt constant het wij/zij-denken, alsof mensen niet gewoon mensen zijn - als je niet hetzelfde denkt als hij, dan hoor je bij de 'zij'-groep. Wilders noemt de politieke partijen het kartel, landverraders, landverraad, alsof ze corrupt zijn en proberen om niet het beste voor Nederland te doen - en hij zelf de langstzittende politicus in de tweede kamer is. En ondertussen zit de PVV vol met mensen die in aanraking geweest zijn met justitie. Las recent nog weer een artikel over Dion Graus die zich heeft ingeschreven op een andere woonlocatie dan waar hij werkelijk woont, zodat hij meer geld kan cashen. Evenals Faber, die voor ruim 500 euro naar de kapper is gegaan en dat declareert uit de schatkist van de overheid.

Ik heb niet per definitie iets tegen rechts, maar ik vind het oprecht moeilijk te begrijpen dat je met een instelling van 'leef en laat leven' niet op een andere rechtse partij zou stemmen, die óók wat wil doen aan de werkelijke problematiek maar niet zo anti-democratie en anti-medemens is. En ik vind het echt heel jammer dat mensen daar doorheen kunnen kijken.

En wat migratie en vluchtelingen betreft: er zitten helaas rotte appels tussen en jij hebt de enorme pech daar tussen gewoond te hebben. Dat vind ik echt heel naar om te lezen en daar moet echt iets aan gebeuren. Niet alleen voor jou en je medebewoners, dat jullie je zo onveilig voelen. Maar ik vind het ook heel triest voor al die mensen die wél goede bedoelingen hebben, die hun huis en haard moesten achterlaten omdat ze zich dáár niet meer veilig voelden omwille van oorlog en dan hier worden uitgekotst omdat er een groep tussen zit die het voor hen verpesten. De vluchtelingen zijn namelijk gevlucht omdat ze doodsbang waren in hun eigen huis, daar kun je je juist wel iets bij voorstellen denk ik. Die verdienen het dan juist ook om zich ergens veilig te voelen...

Reeses schreef:
    Reeses schreef:

Op zich vind ik dat je hier best een goed voorbeeld hebt, maar naar mijn mening wordt het af en toe wel een beetje opgedrongen. Ik zie het ook in reclames, films, series etc. Enerzijds vind ik het goed dat die diversiteit wordt aangeboden, want het is en blijft onderdeel van de samenleving, zeker rond kerst (of dan valt het mij meer op) dat álle gezellige kerst-reclame-familie in dat thema valt en dat je nog maar heel weinig man/vrouw/kind(eren) families ziet. Ik vind van NL dat ze altijd 'het beste jongetje van de klas' willen zijn en dat er zo wordt doorgedramd, alles of niets. Want tuurlijk is het prima als er een reclame/serie/film van twee vrouwen met kinderen is of in een serie (wat trouwens een hele goeie serie was) een meisje die graag een jongen wilde zijn. Prima. Maar het wordt teveel.

Mijn kind maakte laatst ook een opmerking, ze zit net op de basisschool en op haar school zit een jongen met lang haar - dat vond ze gek. Toen heb ik ook uitgelegd dat veel jongens kort haar hebben, maar dat sommige jongens juist lang haar mooier vinden en dat dat helemaal niet gek of raar is en dat ze gewoon normaal en aardig tegen die jongen moet zijn. Klaar. Vond ze prima. Maar om daar nou hele lessen aan te besteden - ik ben het met je eens dat we met respect met elkaar om moeten gaan, maar dat vind ik eigenlijk een stukje opvoeding van ouders en niet direct iets om lessen op de basisschool aan te besteden (tenzij het 'corrigerend' is, zoals in mijn voorbeeld).

Ik snap dat je dit lastig vindt, maar ik denk ook dat het goed is om te beseffen dat er nog heel veel mensen zijn die er NIET oké mee zijn. Als je kijkt naar de reacties bij filmpjes of beelden van Rob Jetten en zijn verloofde, dan zie je hoe groot homohaat nog is. Waarom vinden veel mensen het helemaal prima om een man en een vrouw samen te zien, maar struikelen ze er zo over als ze dezelfde liefde zien bij twee mensen van hetzelfde geslacht? 1 op de +- 5 mensen identificeert zich als LHBTQIA+. Het zou dus superlogisch zijn als we op tv in reclames precies dat percentage terugzagen, en volgens mij klopt dat wel aardig. Op dit moment wordt het nog steeds als 'niet-normaal' gezien als je LHBTQIA+-er bent. Terwijl dat geen keuze is, maar iets waarmee je bent geboren. Door het op televisie en en films en series te laten zien, wordt het genormaliseerd. En zéker bij kinderen is dit essentieel, want als zij vanaf jongs af aan zien dat het normaal is, VINDEN ze het ook normaal. Dan is het gewoon onderdeel van hoe onze samenleving eruitziet.

En persoonlijk vind ik het wel jammer dat ik niet in mijn paspoort mag / kan zetten dat ik een vrouw ben, omdat misschien een minderheid dat niet wil. Laat dat iedereen zelf beslissen.

Dat mag je natuurlijk vinden. Ik kan me alleen zo slecht voorstellen dat je er echt 'last' van hebt. Je paspoort laat je vgm alleen zien als je gaat reizen, en dan kijkt men überhaupt niet echt naar je geslacht - en bovendien zie ze ook dat jij vrouw bent door je aan te kijken ;p. Zelf kijk ik echt nooit naar mijn paspoort, die zit in mijn lade te liggen tot ik weer een keertje naar het buitenland ga, en dan zit ie in mijn tas te liggen tot ik 'm een keertje moet laten zien, en verder gebruik ik 'm niet en kijk ik er niet naar :')

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 13:46 ]

Ik heb heel erg getwijfeld om hier een reactie te plaatsen omdat ik 1) Belg ben, en 2) een rode username heb, maar de zaken die in dit topic gesteld worden, gaan lijnrecht in tegen zowat alles waar ik in geloof.
    Je geeft aan dat je al enkele keren verhuisd bent omdat je je niet veilig voelde in je eigen thuis. Dat lijkt me ontzettend naar, en ik geloof oprecht dat niemand zich onveilig zou moeten voelen in zijn of haar eigen huis. Maar - en ik bedoel dit niet als verwijt, eerder als perspectief - precies dat gevoel van onveiligheid is ook wat veel mensen met een migratieachtergrond drijft om hun thuisland te verlaten. Alleen doen zij dat vaak niet omdat ze willen, maar omdat ze moeten: door oorlog, vervolging, geweld of een gebrek aan vrijheid/meningsuiting. Ze komen terecht in een nieuw land, zonder netwerk, vaak zonder dat hun diploma’s erkend worden, en proberen vanaf nul opnieuw te beginnen. En toch kunnen ze niet anders, juist omdat zij - net zoals jij - zich niet veilig voelen.

Ik lees in je bericht dat je een aantal negatieve ervaringen hebt gehad (zoals je aangeeft ivm geen medicatie hebben, niet Arabisch/Oekraïens kunnen praten). Dit is natuurlijk niet aangenaam, niemand verdient het om uitgescholden of bedreigd te worden. Maar ik denk dat het belangrijk is om te beseffen dat een paar slechte ervaringen niet representatief zijn voor een hele groep mensen. Er zijn ook genoeg mensen zonder migratieachtergrond die zich onbeleefd of agressief gedragen, maar daar trekken we geen algemene conclusies uit.
    In het algemeen is dat waar mijn 'linkse nekharen overeind van staan' (zoals Mirte het zo mooi benoemt). Je gaat generaliseren en meningen vormen over mensen, op basis van een paar slechte ervaringen. Ik hoop dat je onthoudt dat de luidste groep meestal de kleinste is.
    Ook de uitspraak ' het is tijd om de grenzen gaan sluiten en met een bezem door NL te gaan' vond ik erg triggerend, want waar ga je naartoe met mensen die asiel zoeken? We kunnen niet doen alsof ze niet bestaan. Ze kunnen niet terug naar huis. Ga je ze naar andere landen verwijzen? Hoe voelen deze mensen zich daar dan bij?

En dan kom ik bij het LGBTQ-stukje. Het is makkelijk om te zeggen 'mensen mogen zijn wie ze zijn maar val mij er niet mee lastig'. Voor veel LGBTQ-mensen is zichtbaar zijn geen keuze, maar een noodzaak. Deze mensen moeten strijden voor hun rechten, want die zijn hen niet gewoon in de schoot geworpen, zoals bij een hetero persoon. Ze moeten op straat komen, zich tonen, want hun rechten zijn nog niet verworven. Hiernaast vind ik het ook vrij ironisch dat je dan je kinderen in roze kleedt en dus zelf in een bepaald, hetero normatief plaatje duwt, maar dat is een andere discussie.
    Ik zie ook absoluut niet in wat er mis is met meer diversiteit tonen aan kinderen. Je toont hen enkel wat de realiteit is: dat de maatschappij divers is, dat er koppels bestaan die niet man-vrouw zijn. Zoals Anne al aangeeft, toon je hen enkel dat er opties zijn. Het feit dat er al eeuwen enkel hetero-koppels getoond worden in media en er tóch LGBTQ-personen bestaan, is toch hét bewijs dat deze diversifiëring niet het effect zal hebben waar zoveel rechts-stemmers voor vrezen? (wat ik ook al een vreemde angst vind, maar opnieuw, andere discussie).
    Als laatste wil ik dit nog kwijt: transgender mensen kiezen er niet voor. Je wordt geboren met een bepaald gevoel, een genderidentiteit, en als die niet klopt met het lichaam dat je gekregen hebt, wie zijn wij dan om dat tegen te gaan? Stel je eens voor hoeveel haat transgender-mensen krijgen. Zou jij daar bewust voor kiezen? I don't think so. Gender expressie is een keuze, genderidentiteit is dat niet.

Mopje, het is niet het laatste dat ik wil zeggen. Ook nog dit: Gender is een spectrum, geen zwart-wit gegeven.
    Uiteindelijk draait dit gesprek, voor mij, niet enkel om politiek maar om menselijkheid. Het gaat hier over mensenrechten. Mensen met een migratie-achtergrond hebben rechten. Mensen die deel zijn van de LGBTQ hebben rechten. Deze worden niet zo makkelijk verworven als een cis, witte mens en daarvoor moet er - in mijn ogen dan - gevochten worden.
    Ik ga alleszins nooit stoppen met opkomen voor deze groepen.

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 13:51 ]

Even the smallest can change the course of the future

Caverna schreef:
    Ik snap dat je dit lastig vindt, maar ik denk ook dat het goed is om te beseffen dat er nog heel veel mensen zijn die er NIET oké mee zijn. Als je kijkt naar de reacties bij filmpjes of beelden van Rob Jetten en zijn verloofde, dan zie je hoe groot homohaat nog is. Waarom vinden veel mensen het helemaal prima om een man en een vrouw samen te zien, maar struikelen ze er zo over als ze dezelfde liefde zien bij twee mensen van hetzelfde geslacht? 1 op de +- 5 mensen identificeert zich als LHBTQIA+. Het zou dus superlogisch zijn als we op tv in reclames precies dat percentage terugzagen, en volgens mij klopt dat wel aardig. Op dit moment wordt het nog steeds als 'niet-normaal' gezien als je LHBTQIA+-er bent. Terwijl dat geen keuze is, maar iets waarmee je bent geboren. Door het op televisie en en films en series te laten zien, wordt het genormaliseerd. En zéker bij kinderen is dit essentieel, want als zij vanaf jongs af aan zien dat het normaal is, VINDEN ze het ook normaal. Dan is het gewoon onderdeel van hoe onze samenleving eruitziet.

Ik wil hier ff snel 1 domme opmerking aan toevoegen. Want weet je wat the hypocrisy hiervan is? Dat een deel van de mensen die zo reageren op Rob en zijn verloofde, wel naar lesbian p*rn kijken :') I've heard people talk about it en hoe dat dan toch anders is en I'm like 'bro, wat?'.

Enige waar ik me soms aan erger bij reclames is dat het er soms te dik op ligt en dan voelt het niet meer "natuurlijk" aan. Snap je? (in hoeverre een reclame 'natuurlijk' kan zijn dan toch, hè)
    Edit: of dat het in films/series er bij geforceerd voelt. 'Ff de quota halen' terwijl het niks toevoegt aan het verhaal basically.

[ bericht aangepast op 4 nov 2025 - 13:53 ]

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Catmint schreef:
    (...)

Ik wil hier ff snel 1 domme opmerking aan toevoegen. Want weet je wat the hypocrisy hiervan is? Dat een deel van de mensen die zo reageren op Rob en zijn verloofde, wel naar lesbian p*rn kijken :') I've heard people talk about it en hoe dat dan toch anders is en I'm like 'bro, wat?'.

Enige waar ik me soms aan erger bij reclames is dat het er soms te dik op ligt en dan voelt het niet meer "natuurlijk" aan. Snap je? (in hoeverre een reclame 'natuurlijk' kan zijn dan toch, hè)
    Edit: of dat het in films/series er bij geforceerd voelt. 'Ff de quota halen' terwijl het niks toevoegt aan het verhaal basically.

Dan zijn het gewoon slechte reclames, die even slecht zouden zijn als er een heterokoppel in zat (:

help