Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten mijn reactie online te zetten, puur om ook ‘de rechtse’ kant te zien, aangezien ik hier veel linkse stemmers zie. Mijn reactie is absoluut niet bedoeld om andere mensen te beledigen, kwetsen, discrimineren oid. Ik ben vooral geïnteresseerd in andermans standpunten en meningen en benieuwd hoe zij Nederland / de wereld zien en met elkaar (op een nette manier) te discussiëren.
Ik heb mijn reactie honderd keer (oké, een beetje overdreven, maar wel meerdere malen) overgelezen en alles geprobeerd zo netjes mogelijk neer te zetten 
Goed, ik heb dus PVV gestemd net als veel vrienden, collega’s, familie in mijn omgeving. En nee, ik ben niet meteen extreem rechts of radicaal. Het baard mij oprecht zorgen dat D66 gewonnen heeft, waarmee ik vrees voor mijn toekomst en vooral die voor mijn kinderen. Mijn man en ik zijn oprecht aan het overwegen om te emigreren nu D66 gewonnen heeft. We zijn helaas (of niet, we zijn oprecht blij met onze huidige woning) al een keer verhuisd, vanwege de toename van migranten in onze vorige omgeving. Bedreigingen, onveilig gevoel, jezelf niet prettig voelen in notabene je eigen woning / dorp, noem maar op. Ook het uiten van ons geloof of ons politieke standpunt kunnen wij niet openbaar maken zonder een baksteen door het keukenraam te verwachten en dat is heel teleurstellend. Het is absoluut niet onze bedoeling te kwetsen en wij hebben vooral zoiets, als iedereen elkaar eens met rust laat en zijn eigen ding laat doen, is er niks aan de hand. Ook op werk heb ik hier helaas mee te maken. Een collega en ik zijn al eens met de dood bedreigd en wij moesten toen na werk serieus door onze mannen worden opgehaald omdat het niet veilig was. Regelmatig word ik uitgescholden omdat ik geen Oekraïens of Arabisch praat of geen medicatie op voorraad heb dat in ‘hun’ land wel het geval is… En ga zo maar door. Dit is ook de voornaamste reden dat ik op de PVV gestemd hebt en dat het tijd wordt dat, naar mijn mening, de grenzen gaan sluiten en er even een bezem door NL wordt gehaald. Daarnaast krijg ik ook sterk de indruk dat wij álles zelf moeten betalen (kinderopvang, zorg etc.) terwijl buitenlanders, naar mijn mening, juist heel veel toeslagen krijgen, terwijl ze niet eens werken.
En dan over LGBTQ+. Ook hierop, dit is absoluut niet mijn bedoeling om te kwetsen oid, maar alleen mijn mening. Als iemand als man zijnde een vrouw wil zijn, of andersom, prima. Het is jouw lichaam, jouw leven, jouw gevoelens, maar val mij daar, kort door de bocht gezegd, niet mee lastig. Af en toe krijg ik sterk de indruk dat bepaalde meningen worden opgedrongen en als ik daar iets van zeg of vind, als rechtse of PVV-stemmer, hangt er meteen een labeltje aan van, o jij bent PVV-er dan discrimineer je. Dat vind ik de grootste onzin. Ik behandel jou met respect, maar ik deel niet hetzelfde standpunt. Ik heb 2 dochters die zijn allebei van top tot teen in het roze gehuld (oké, ook overdreven, maar hun kledingkast is wel voor het overgrote deel roze), omdat IK dat leuk vind en dat wil ik graag. Als ik een jongetje had gehad, was dat blauw geweest ja. En daar krijg ik ook veel commentaar op. Het is niet van deze tijd, maar ze mogen toch ook dit of dat. Ja, dat mogen ze inderdaad. We hebben ook een autokleed met auto’jes liggen en de oudste, die nu wat meer haar eigen kledingsmaak ontwikkeld, en ze ziet een blauw shirt liggen dat ze mooi vind, mag ze dat heus hebben. Maar het blijven meisjes c: En ik vind het niet perse nodig dat dat soort meningen op scholen / kinderdagverblijven erdoorheen worden gedrukt. En datzelfde vind ik met bijv paspoorten, dat het geslacht er niet meer op staat. Dat is een dingetje waar ik me echt aan kan irriteren – ik ben een vrouw, daar ben ik trots op en dat mag iedereen weten.
En zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen wat er veranderd kan worden waar de PVV achterstaat (onderwijs, zorg, geweld tegen hulpverlening/politie, strengere straffen) maar ik geloof dat ik dan een heel boekwerk kan gaan schrijven, dus ik hou het hier even bij.
Waarom zet ik dit nou toch neer? Vooral voor de discussies, elkaars standpunten leren begrijpen en daar hoeft niet uit te komen dit is goed en dat niet, maar het gaat vooral om een stukje respect naar elkaar. Linkse stemmers, zien die nu bijv ook een andere kant / andere belichting van mij, als rechtse stemmers? En dat hoeft niet te betekenen dat je het ermee eens bent. En nogmaals, dit is absoluut niet kwetsend of discriminerend bedoelt.