• Helaas geen prijs, behalve de gezelligheid! Wie heeft er zin in een gezellig potje (in Mafia-style) Weerwolven van Wakkerdam?

Regels van het spel
    - Tijdens het spel verklap je niet je rol. Aan niemand. De maffia overlegt met elkaar via PB en weten dus wie de andere leden van de maffia zijn, verder weet niemand elkaars rol. Vertel je rol ook niet aan mensen die niet meespelen of mensen die al dood zijn in het spel.
    - Een dag duurt drie dagen. Hetzelfde geldt voor een nacht. Zodat er genoeg gediscussieerd kan worden en iedereen de kans heeft hun verdenkingen / meningen aan te geven. Speel actief mee en deel je verdenkingen.
    - Op de eerste dag wordt de Burgemeester door iedereen (openlijk) gekozen. Degene die de meeste stemmen heeft, wordt verkozen als Burgemeester. Denk goed na over wie het wordt! De burgemeester kan zowel een maffia-lid als een gewone burger zijn.
    - De Maffia moeten op de tweede dag van de nacht hun slachtoffer naar mij PB’en. Zo heeft de heks tijd om te besluiten of ze het slachtoffer wilt laten leven of nog iemand anders wilt doden.
    - De ziener geeft zo snel mogelijk door wiens rol hij of zij wilt zien. Als de ziener niet sterft die nacht, krijgt hij of zij de rol te zien.
    - De burgemeester heeft invloed op het spel alleen in de dagfase. Bij gelijkspel heeft de Burgemeester de beslissende stem.

Rollen:
     Burgers: Hebben geen speciale functie.
    - Mortician: Mag eenmalig iemand tot leven brengen.
     Maffia: Overleggen stilletjes met andere leden van de Maffia (in PB), kiezen samen een slachtoffer en geven dit door aan de spelleider.
    - (Maffia) Capo converteert een speler twee keer naar keuze.
    - (Maffia) Consigliere maskeert zijn rol naar een andere rol voor twee kansen.
     Heks: Heeft twee drankjes: één om een slachtoffer te redden, één om te doden. Dit laat degene z.s.m weten aan de spelleider (aan mij) wat de beslissing is.
     Ziener: Mag twee keer een speler aanwijzen bij de spelleider om een rol in te kijken.
     Burgemeester: De burgemeester mag één keer in het spel een eliminatie tijdens de dagfase tegenhouden. Dit kan strategisch worden gebruikt om een burger te redden van een verkeerde beslissing.
    De Priest zegent een speler voor de rest van de nacht. Wat betekend dat die de nacht niet gedood kan worden.
    De Pyromaan steekt een huis van een persoon in brand, een rolverandering van desbetreffende persoon heeft direct effect. 5x, om de nacht.

Spelverloop samenvatting:
    Nachtfase: Spelers met speciale rollen voeren hun geheime acties uit. De maffia kiezen hun slachtoffer.
    Dagfase: De groep ontdekt de gevolgen van de nacht, alle spelers discussiëren en stemmen wie ze verdenken van het zijn van een maffia.
    Elke fase duurt 3 dagen, zodat mensen genoeg tijd hebben voor keuzes / stemmen. De afwisseling tussen nacht en dag blijft doorgaan totdat één van de groepen (maffia of burgers) wint. Maffia wint automatisch als ze in de meerderheid zijn en de burgers wanneer ze alle leden van de Maffia hebben uitgeschakeld.

Deelnemers:
    Kobyla Maffia - Gebrand tot Heks
    lustforlife / Mortician
    Thestral / Heks - Gebrand tot Ziener (Burgemeester)
    Caverna / Pyromaan - Geconverteerd tot Maffia
    Aeviternal Consigliere
    Krokant Capo
    Sgaeyl / Burger
    SweetTooth Priester
    Aldea / Ziener

DRAW

Topic 1

[ bericht aangepast op 12 jan 2025 - 23:48 ]

Don't walk. Run, you sheep, run.

Heel mooi geschreven inderdaad! Ik vond het ook een leuk spel om te doen en ongeacht hoe het gelopen, bij een volgende zou ik zeker overwegen weer mee te doen! 🤍

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Bedankt voor de lieve woorden! En @ Sgaeyl Helaas was geluk niet echt aan je zijde als burger en ging je er vrij snel uit. Hopelijk blijf je er de volgende keer wat langer in!

Viperian schreef:
    Bedankt voor de lieve woorden! En @ Sgaeyl Helaas was geluk niet echt aan je zijde als burger en ging je er vrij snel uit. Hopelijk blijf je er de volgende keer wat langer in!

Haha nee, dat zat echt even niet mee, maar wie weet de volgende keer!

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Dank voor het nieuwe leven inblazen van Weerwolven van Wakkerdam!

Hebben jullie ooit de WvW - 1 nacht gespeeld? Deze?

Het verschil met de "gewone" WvW is dat je maar één nacht speelt, en er gebeurt in die nacht van alles (rollen worden gewisseld, mensen mogen dingen zien, etc). Het kan zelfs zijn dat iemand van rol is gewisseld zonder dat ie dat zelf weet bijvoorbeeld. En omdat er meer rollen zijn dan spelers, weet men ook niet welke rollen er allemaal in het spel zijn.

Vervolgens wordt er in de dagfase dan volop gediscussieerd, en uiteindelijk gestemd. Als er dan een wolf gestemd wordt, hebben de burgers gewonnen; als er een burger gestemd wordt, hebben de wolven gewonnen. En daarna is het spel voorbij, er gaat dus ook niemand dood.

Ik heb dit een paar keer met vrienden gedaan en het was echt heel erg leuk. Ik heb geen idee of dat op een forum ook zou kunnen werken, maar zou dat wel een keer willen proberen. Het gaat wel wat sneller dan een normaal potje WvW, dan zou je bijvoorbeeld de nacht fase 3 dagen doen en dan een week de tijd om te discussiëren en stemmen, en dan is het spel alweer voorbij en kun je eventueel een nieuw potje starten.

[ bericht aangepast op 11 jan 2025 - 14:19 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

@ Caverna Wat interessant! Ik had er geen idee van eigenlijk en het is zeker het proberen waard. Zeker voor zo'n kleine groep!
          Maar hoe gaat dat dan eigenlijk op het forum geïmplementeerd worden? De normale versie hebben we de stukjes tekst om op af te gaan, maar niet met 1 dag versie. Heb je daar een idee voor? Of is het iets dat de kleine stukjes (die meer meldingen zijn ivm veranderingen in het spel) wel gewoon tussendoor worden geplant in het topic - dat het discussiëren op de voorgrond staat ipv het afgaan op de verhaalstukjes / fases.

Viperian schreef:
    @ Caverna Wat interessant! Ik had er geen idee van eigenlijk en het is zeker het proberen waard. Zeker voor zo'n kleine groep!
          Maar hoe gaat dat dan eigenlijk op het forum geïmplementeerd worden? De normale versie hebben we de stukjes tekst om op af te gaan, maar niet met 1 dag versie. Heb je daar een idee voor? Of is het iets dat de kleine stukjes (die meer meldingen zijn ivm veranderingen in het spel) wel gewoon tussendoor worden geplant in het topic - dat het discussiëren op de voorgrond staat ipv het afgaan op de verhaalstukjes / fases.

Ja het is even uitproberen of het op een forum werkt haha. Maar het is best wel gebaseerd op theorieën uit het spelmechanisme. Dus je 'pakt' mensen minder op hun woorden en meer op hun overtuigende theorieën. Ik kan binnenkort wel even een goede uitleg uittypen (pak gewoon [url=chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://spelarch.vives.be/PDFspelregels/16281.pdf]de spelregels[/url] erbij haha), maar ik zal het proberen uit te leggen a.d.h.v. een voorbeeldje:

Scenario A:
    Jan = weerwolf
    Piet = ziener
    Karel = onruststoker (die mag twee rollen verwisselen in de nacht).

Jan gaat de nacht in met het idee dat ie weerwolf is en Piet denkt dat ie ziener is. Maar als Karel in de dagfase vervolgens vertelt dat ie Jan en Piet heeft omgewisseld van rol, dan kan Jan (de eerst weerwolf was maar nu niet meer) dus gewoon vertellen dat Piet nu weerwolf is. En als iedereen dan op Piet stemt, dan verliezen de weerwolven - vrij simpel.

Scenario B:
    Jan = weerwolf
    Piet = onruststoker
    Karel = weerwolf

Karel is in dit geval weerwolf, maar bluft dat ie onruststoker is en dat hij Piet en Jan van rol heeft gewisseld. Hoewel Jan weet dat dat niet waar is, gaat hij natuurlijk mee in de bluf van zijn maatje en zegt hij dat dat nu betekent dat Piet de weerwolf is. Maar Piet is niet weerwolf, en die zegt dat híj onruststoker is - en dan ineens wordt het de vraag: wie wordt er geloofd? Is Karel eerlijk, of is Piet eerlijk?

Ik hoop dat dit een beetje een logische uitleg is haha, maar er gebeurt heel veel en je kunt heel goed bluffen dat je iemand bent die je niet bent en dat maakt het (vind ik) heel leuk. En er zit bijvoorbeeld ook de rol van de looier in, een personage dat juist graag eruit gestemd wíl worden, dus die gaat alles eraan doen om zichzelf verdacht te maken - maar hij kan dat ook weer niet té obvious doen, want dan is het wel weer heel duidelijk voor de rest dat ie de looier is.

Ik zie iig dat het hier op een forum gespeeld wordt, dus het kán werken, denk ik. Maar het kan wel zijn dat men het eerste potje een beetje zoekende is haha, maar goed. We moeten denk ik maar zien hoe het uitpakt xD

[ bericht aangepast op 11 jan 2025 - 16:43 ]

@ Caverna Geen zorgen, ik heb je uitleg goed begrepen. Het zal vast wel op dit forum werken, mits de deelnemers ook redelijk actief reageren in het forum. Niet om daar een druk op te zetten, maar anders krijgen we een soort zelfde effect dat sommigen stil blijven. Ik denk wel dat er wat dingen aangepast moeten worden zodat het hier ook op een goede manier verloopt. Leuk dat ik dit toch eigenlijk weer terug heb gebracht en nieuw leven ingeblazen, haha. Het is leuk om te zien dat je daar verder onderzoek naar hebt gedaan om met een andere (kortere) manier van WvW aan te komen. En je weet wat men zegt: oefening baart kunst. Als het de eerste keer niet lukt, gaat het voor de tweede keer beter.
          Ik neem aan dat we binnenkort een nieuw topic van je zien aankomen dan? Haha.

PS. Je eerste linkcode doet het niet / is fout neergezet waardoor ik niet naar de site kan.

[ bericht aangepast op 12 jan 2025 - 18:44 ]

Viperian schreef:
    @ Caverna Geen zorgen, ik heb je uitleg goed begrepen. Het zal vast wel op dit forum werken, mits de deelnemers ook redelijk actief reageren in het forum. Niet om daar een druk op te zetten, maar anders krijgen we een soort zelfde effect dat sommigen stil blijven. Ik denk wel dat er wat dingen aangepast moeten worden zodat het hier ook op een goede manier verloopt. Leuk dat ik dit toch eigenlijk weer terug heb gebracht en nieuw leven ingeblazen, haha. Het is leuk om te zien dat je daar verder onderzoek naar hebt gedaan om met een andere (kortere) manier van WvW aan te komen. En je weet wat men zegt: oefening baart kunst. Als het de eerste keer niet lukt, gaat het voor de tweede keer beter.
          Ik neem aan dat we binnenkort een nieuw topic van je zien aankomen dan? Haha.

PS. Je eerste linkcode doet het niet / is fout neergezet waardoor ik niet naar de site kan.

Oh ja van het linkje zie ik inderdaad, blijkbaar pakt ie een pdf-link niet! Nou ja ik leg de regels wel in het topic uit haha.

Ik ga inderdaad de komende week als het lukt een topic maken. Dan kunnen we kijken of het lukt om een eerste versie op te zetten en hoe dat bevalt (en of er eventueel dingen beter kunnen). I'll let you know ^^

Caverna schreef:
    (...)
    Oh ja van het linkje zie ik inderdaad, blijkbaar pakt ie een pdf-link niet! Nou ja ik leg de regels wel in het topic uit haha.

Ik ga inderdaad de komende week als het lukt een topic maken. Dan kunnen we kijken of het lukt om een eerste versie op te zetten en hoe dat bevalt (en of er eventueel dingen beter kunnen). I'll let you know ^^

Is helemaal goed. Fijn om er een melding van te krijgen, ik kijk zelf niet zo vaak in actieve topics dus dan ontgaat het me.

[ bericht aangepast op 12 jan 2025 - 20:46 ]

Het topic! (dance)

Daarnaast heb ik voor de spelregels en rollen even een story aangemaakt. Als er vragen zijn of onduidelijkheden hoor ik dat graag!

Wil toch even een korte shoutout geven aan jou Graveborn, want ik heb mijn SOTY "Wakkereiland" te danken aan het feit dat jij nieuw leven in WvW hebt geblazen :3 Thema is Murder Mystery dus nu is mijn verhaal gebaseerd op het spel 😂

Caverna schreef:
    Wil toch even een korte shoutout geven aan jou Graveborn, want ik heb mijn SOTY "Wakkereiland" te danken aan het feit dat jij nieuw leven in WvW hebt geblazen :3 Thema is Murder Mystery dus nu is mijn verhaal gebaseerd op het spel 😂

Ik verdenk Froukje 🧐

Dramatic

Caverna schreef:

Leuk hoor! Veel plezier ermee. 😉