• Helaas geen prijs, behalve de gezelligheid! Wie heeft er zin in een gezellig potje (in Mafia-style) Weerwolven van Wakkerdam?

Regels van het spel
    - Tijdens het spel verklap je niet je rol. Aan niemand. De maffia overlegt met elkaar via PB en weten dus wie de andere leden van de maffia zijn, verder weet niemand elkaars rol. Vertel je rol ook niet aan mensen die niet meespelen of mensen die al dood zijn in het spel.
    - Een dag duurt drie dagen. Hetzelfde geldt voor een nacht. Zodat er genoeg gediscussieerd kan worden en iedereen de kans heeft hun verdenkingen / meningen aan te geven. Speel actief mee en deel je verdenkingen.
    - Op de eerste dag wordt de Burgemeester door iedereen (openlijk) gekozen. Degene die de meeste stemmen heeft, wordt verkozen als Burgemeester. Denk goed na over wie het wordt! De burgemeester kan zowel een maffia-lid als een gewone burger zijn.
    - De Maffia moeten op de tweede dag van de nacht hun slachtoffer naar mij PB’en. Zo heeft de heks tijd om te besluiten of ze het slachtoffer wilt laten leven of nog iemand anders wilt doden.
    - De ziener geeft zo snel mogelijk door wiens rol hij of zij wilt zien. Als de ziener niet sterft die nacht, krijgt hij of zij de rol te zien.
    - De burgemeester heeft invloed op het spel alleen in de dagfase. Bij gelijkspel heeft de Burgemeester de beslissende stem.

Rollen:
     Burgers: Hebben geen speciale functie.
    - Mortician: Mag eenmalig iemand tot leven brengen.
     Maffia: Overleggen stilletjes met andere leden van de Maffia (in PB), kiezen samen een slachtoffer en geven dit door aan de spelleider.
    - (Maffia) Capo converteert een speler twee keer naar keuze.
    - (Maffia) Consigliere maskeert zijn rol naar een andere rol voor twee kansen.
     Heks: Heeft twee drankjes: één om een slachtoffer te redden, één om te doden. Dit laat degene z.s.m weten aan de spelleider (aan mij) wat de beslissing is.
     Ziener: Mag twee keer een speler aanwijzen bij de spelleider om een rol in te kijken.
     Burgemeester: De burgemeester mag één keer in het spel een eliminatie tijdens de dagfase tegenhouden. Dit kan strategisch worden gebruikt om een burger te redden van een verkeerde beslissing.
    De Priest zegent een speler voor de rest van de nacht. Wat betekend dat die de nacht niet gedood kan worden.
    De Pyromaan steekt een huis van een persoon in brand, een rolverandering van desbetreffende persoon heeft direct effect. 5x, om de nacht.

Spelverloop samenvatting:
    Nachtfase: Spelers met speciale rollen voeren hun geheime acties uit. De maffia kiezen hun slachtoffer.
    Dagfase: De groep ontdekt de gevolgen van de nacht, alle spelers discussiëren en stemmen wie ze verdenken van het zijn van een maffia.
    Elke fase duurt 3 dagen, zodat mensen genoeg tijd hebben voor keuzes / stemmen. De afwisseling tussen nacht en dag blijft doorgaan totdat één van de groepen (maffia of burgers) wint. Maffia wint automatisch als ze in de meerderheid zijn en de burgers wanneer ze alle leden van de Maffia hebben uitgeschakeld.

Deelnemers:
    Kobyla Maffia - Gebrand tot Heks
    lustforlife / Mortician
    Thestral / Heks - Gebrand tot Ziener (Burgemeester)
    Caverna / Pyromaan - Geconverteerd tot Maffia
    Aeviternal Consigliere
    Krokant Capo
    Sgaeyl / Burger
    SweetTooth Priester
    Aldea / Ziener

DRAW

Topic 1

[ bericht aangepast op 12 jan 2025 - 23:48 ]

Don't walk. Run, you sheep, run.

Maffia van Wakkerdam – Nacht 3: De Duisternis is Gevallen

De zon begon langzaam onder te gaan boven Wakkerdam. De lucht kleurde bloedrood, alsof het dorp al wist dat er vandaag iets zwaars zou gebeuren. De dorpelingen hadden de hele dag gedebatteerd, gezucht, en beschuldigingen heen en weer geslingerd. Namen werden genoemd, stemmen werden verheven, en uiteindelijk leek de meerderheid het eens: Lustforlife moest het dorp verlaten.

Met lood in de schoenen werd Lustforlife naar het midden van het dorpsplein geleid. Het was een traditie, hoe grimmig ook, dat degene die verdacht werd zich moest verantwoorden. “Ik zweer het,” zei Lustforlife, met tranen in de ogen. “Jullie maken een fout! Ik ben onschuldig!”
    Maar de gezichten van de dorpelingen bleven onbewogen. Ze hadden hun keuze gemaakt, en er was geen weg meer terug. Hoe graag zij het had tegen willen houden, hief de Burgemeester haar hand op, en met een gebaar werd Lustforlife naar de rand van het dorp gebracht.

Toen het definitieve moment kwam en Lustforlife het dorp verliet op een grimmige manier, verscheen de oude waarzegger van Wakkerdam, die belast was met het onthullen van de ware rol van degenen die geëxecuteerd werden. Haar stem was schel en galmde over het plein:
    “Dorpelingen, jullie hebben gestemd. Maar weet dit…” Ze pauzeerde, en haar ogen gleden over de gespannen gezichten van de dorpelingen. “Lustforlife was de Mortician. Een gewone burger, belast met niets anders dan het beschermen van dit dorp.”

Een ijzige stilte viel over het plein. De Burgemeester was correct geweest over het redden van Lustforlife. De zwaarte van de fout daalde als een steen op de harten van de dorpelingen. Een zucht van spijt ging door de menigte. Ze hadden niet alleen een onschuldige beschuldigd – ze hadden iemand uit hun midden verstoten die ze juist hadden moeten beschermen.

De dorpelingen waren nog maar net bekomen van de schok van hun eerdere vergissing, toen de burgemeester met een ernstige blik het woord nam. Ze liet haar ogen over de verzamelde menigte gaan en sprak met zware stem:
    “Maar er is meer… Ik moet jullie informeren dat Aldea vandaag uit Wakkerdam is gehaald. Haar voortdurende stilte heeft ons allemaal in gevaar gebracht. In een dorp waar elke stem telt, kan passiviteit ons de kop kosten. Ze heeft geen rol gespeeld in onze discussie of verdediging, en daarom is ze uit Wakkerdam verwijderd.”
          De woorden galmden na terwijl de dorpelingen zich afvroegen wat dit voor hun strijd tegen de Maffia betekende. Zoals bij iedereen die Wakkerdam verliet, moest ook Aldea’s ware rol onthuld worden. De waarzegger, nog altijd aanwezig op het plein, stapte opnieuw naar voren. Haar blik leek deze keer nog somberder.
          “Dorpelingen…” zei ze, en haar stem leek bijna te breken. “Aldea was…” Ze slikte en sloot haar ogen even voordat ze verder ging. “De Ziener.”
          Een collectieve adem stokte in de menigte. De Ziener! De persoon die de nachtelijke waarheid kon ontdekken, de hoop om het web van leugens van de Maffia te doorbreken. Weg. Zomaar verloren door hun onoplettendheid.
          Een ijzige wind sneed door het plein, alsof zelfs de natuur hun fouten kwam bestraffen. De dorpelingen keken elkaar zwijgend aan, de ernst van hun situatie dieper voelend dan ooit. Met zowel de Mortician als de Ziener verloren, stonden ze er nu nog zwakker voor.
          En terwijl de duisternis zich verder over het dorp uitstrekte, wisten de overgebleven dorpelingen maar één ding zeker: de Maffia zou vanavond opnieuw toeslaan. En deze keer hadden ze nog minder kans om hen te stoppen.

De nacht viel, zwaarder dan ooit tevoren. En in de schaduwen, ergens ver weg of misschien heel dichtbij, lachten de Maffiosi. Er waren zoveel vragen en bedenkingen: Waren de bedenkingen juist over wie eventueel de Pyromaan kon zijn? Zo ja, aan welke kant staat de Pyromaan, Maffia of Burger, die ooit eens het huis van de Burgemeester in de brand heeft gestoken? Waren de dorpelingen in een manipulatieve trap gevallen? Als Lustforlife en Aldea geen Maffia waren, wie dan wel?

Elke speciale rol geeft door wat ze willen doen in de nacht.
    Volgende fase is op 30-12 / Maandag / 18.00

Bij deze is Lustforlife per direct eruit geschreven, vanwege de reden dat ze haar rol vermeld heeft. In de regels staat dat men niet hun rol mag verklappen. Nu zijn de meerderheid van de stemmen voor haar, dus dat komt overeen.

Nu omtrent het "rollen vertellen" in dit spel. Dit heb ik nu vaker meegekregen. Op het begin heb ik aangegeven dat het niet goedgekeurd is je rol te vermelden. Dat het "bij anderen wel zo gegaan is" kan zijn, maar (met alle respect) daar hebben hun voor gekozen. Ik heb gekozen voor "het niet rollen te verklappen", dus daar zou ik graag dat mensen daaraan denken i.p.v. vaker mijn regel in twijfel te trekken. Het is niet zo'n gekke regel, gezien het spel gaat om uit te vinden wie de Maffia (Weerwolven) zijn en meerdere TM's van WvW spellen dit als regels hebben. Ieder kan hun eigen WvW topic aanmaken met bijbehorende regels.

@Caverna Het is eenmaal èèn van de drukkere periodes met Oud en Nieuw om de hoek en Kerst en een verjaardag van een familielid geweest. Alles tegelijkertijd lukt niet. Begrijpelijk dat het raar aanvoelt als een deadline anders is, maar het is niet raar dat het ooit eens anders uitvalt. Ik dacht er niet twee keer bij na, maar vond het wel netjes even snel aan te geven. Het is raar dat met een simpel verlaat bericht direct gezocht word naar enige connecties en achterdocht. Je zoekt achter iets wat er niet is. Daarbij overleg ik vaker wat voor jullie uitkomt qua datum, dus vreemd dat met een simpele tijd veranderen meteen achterdocht komt.

[ bericht aangepast op 27 dec 2024 - 20:41 ]

Nogmaals sorry voor het overtreden van de regels! Dacht oprecht dat ik had gelezen dat, dat wel oké was, maar my mistake (:

Anyway, gelukkig ben ik eruit gestemd 😌 Veel speelplezier verder!

maybe I could save you from your sins

@Viperian ik vind het echt geen enkel probleem als je later je stukken plaatst dan de deadline. Sterker nog, ik kan me goed voorstellen dat het heel vaak niet lukt om dat precies op een bepaalde tijd te schrijven en plaatsen. Vind dat je jezelf juist heel veel druk oplegt om tegelijk met de deadline van het stemmen ook meteen een verhaaltje erbij te plaatsen!

Ik struikelde erover dat de deadline van het stemmen daarmee ook verplaatst werd. En in dit geval werd er in die tijd ook nog eens een heel belangrijk, mogelijk uitkomst-veranderend bericht geplaatst door Lustforlife (wat ik overigens begrijp), en dat vond ik lastig. Want stel dat het haar inderdaad was gelukt om ons te overtuigen, en we stemden met z'n allen Kobyla eruit, en die had na 18u, de deadline, niet meer op Q gekeken en kon zichzelf daardoor niet meer verdedigen terwijl ze dacht veilig te zijn. Daar struikel ik over ;)

Anyway, on topic: leuk verhaaltje weer, maar erg jammer dat we nu onze mortician kwijt zijn. En door uitschrijving (vermoed ik?) ook nog onze ziener tijd, dat is wel taai voor Wakkerdam.

Nu tijd voor de nacht fase dus. Wat mij betreft is Thestral nu in ieder geval wel "bewezen" goed (voor zover iets in dit spel te bewijzen valt haha) en kunnen we de vermoedens van Lustforlife die hiervoor genoemd zijn, nu een stuk serieuzer nemen. En ik denk dat wellicht onze levensreddende burgers (zoals de priester en de heks) nu extra belangrijk zijn...

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Zonde dat het zo gelopen is.
    Toch moet ik eerlijk zeggen dat als je zo een belangrijke rol hebt, het zonde is je zo verdacht te gedragen. Het zijn net de kleine dingetjes die het hem doen op zo een punt.

———
    Ik hoop dat we deze nacht goed door gaan komen mede dorpelingen… ik hoop het. Dit is echt een groot verlies en ik heb er spijt van op Lustforlife gestemd te hebben vandaag… ik was mij gewoon zo zeker, ze leek zo verdacht..

Ich liebe dich 27.12.23

Dubbele helaas dat we nu twee speciale rollen hebben verloren. Ik ben benieuwd waar deze nacht op gaat uitdraaien.

Tijd voor koffie.

Wel erg stil in het topic nu. 😉

Viperian schreef:
    Wel erg stil in het topic nu. 😉

Iedereen slaapt hihi. En we wachten met smart (en vooral doodsangsten natuurlijk) wie er vannacht vermoord gaat worden :8

Edit: vraagje. Als er vannacht een burger wordt vermoord en er geen weerwolf in een burger wordt veranderd, hebben de burgers dan al verloren..? :O

[ bericht aangepast op 30 dec 2024 - 14:43 ]

Het spel gaat door tot er 1 Burger over blijft of tot alle Maffia weg is gehaald.
    Er is trouwens geen specifieke rol dat de Maffia veranderd in een Burger, behalve de Pyromaan (die instant rol verandering doet) als degene een goede gok heeft gemaakt. En dan is het nog hangende af van de random picker wat voor rol het wordt.
    Alleen de Capo (Maffia) kan instant iemand uitzoeken om van Burger naar Maffia te veranderen.

[ bericht aangepast op 30 dec 2024 - 15:52 ]

Viperian schreef:
    Het spel gaat door tot er 1 Burger over blijft of tot alle Maffia weg is gehaald.
    Er is trouwens geen specifieke rol dat de Maffia veranderd in een Burger, behalve de Pyromaan (die instant rol verandering doet) als degene een goede gok heeft gemaakt. En dan is het nog hangende af van de random picker wat voor rol het wordt.
    Alleen de Capo (Maffia) kan instant iemand uitzoeken om van Burger naar Maffia te veranderen.

Oh ja precies. Maar in de topic tekst staat dat de maffia wint zodra ze in de meerderheid zijn ;p Vandaar mijn vraag

Maffia van Wakkerdam – Dag 4: Dubbel Geluk

De ochtendzon brak moeizaam door de dikke sluier van rook die over Wakkerdam hing. De gebeurtenissen van de nacht waren een storm in de harten van de dorpsbewoners: het huis van Kobyla was in vlammen opgegaan, de maffia had opnieuw toegeslagen, en toch… er leefden nog mensen die eigenlijk niet meer hadden moeten ademen.

Kobyla stond midden op het dorpsplein, haar gezicht zwart van roet, terwijl haar stem onvast klonk. "Ze wilden me dood," zei ze. "Maar... iets hield ze tegen."

De priester, stil en diep in gedachten. Zij had de vorige nacht lang gebeden en uiteindelijk haar zegen gegeven aan Thestral, overtuigd dat zij in gevaar was. Maar de maffia had een andere weg gekozen en hun zinnen op Kobyla gezet. Waarom? En hoe had Kobyla het overleefd zonder hulp van boven?
          Aan de rand van de kring stond Thestral, die stilletjes luisterde. Ze voelde de zegen van de priester nog steeds als een onzichtbare mantel om haar heen. Toch kon ze niet anders dan argwanend naar Kobyla kijken. Er was meer aan de hand, dat was duidelijk.

"De kogel... raakte me niet," fluisterde Kobyla, terwijl ze naar haar borst wees. "Ik hoorde het schot, ik voelde de hitte, maar het... stuitte gewoon af."
          Er klonk gemompel in de kring. Sommigen waren opgelucht, anderen wantrouwend. Wat niemand wist, was dat ze had gevoeld hoe de Geneesdrank van de Heks in werking treedde. Terwijl ze door het huis spookten en het vuur van de pyromaan zich als een woeste slang om haar heen kronkelde, kon het niet op een beter moment komen dan dat cruciale moment.
          En alsof dat nog niet genoeg chaos veroorzaakte, was er de pyromaan. Terwijl de maffia's kogel onschadelijk werd, had de pyromaan zijn kans gegrepen om het huis van Kobyla in brand te steken. De dorpsbewoners hadden het vuur pas ontdekt toen het te laat was. Alles was verloren, behalve Kobyla zelf, die ternauwernood was ontsnapt.
          "Het is alsof ik een doelwit draag," mompelde ze, terwijl haar ogen naar de grond flitsten. "Hoe dan ook," vervolgde Kobyla, haar stem luider nu, "ik ben hier. Het vuur heeft me niet gekregen. De maffia heeft me niet gekregen. En ik ben niet van plan om zomaar te verdwijnen. Dit dorp moet samen vechten, anders verliezen we alles."
          De dorpelingen knikten aarzelend, nog steeds niet volledig overtuigd. Maar Kobyla bleef in het midden van de kring staan, haar blik scherp en vastberaden.

Eén ding was zeker: de maffia was op zoek naar bloed, de pyromaan brandde alles wat op zijn pad kwam, en de nachten in Wakkerdam zouden alleen maar grimmiger worden.

Terwijl de zon omhoog kroop en de dorpelingen zich terugtrokken, keek de priester omhoog naar de hemel. Wie zou er deze keer uit het dorp Wakkerdam gestemd worden?

Wie wordt eruit gestemd?
    Volgende fase is op 02-01-2025 / Donderdag / 18.00

Caverna schreef:
    (...)
    Oh ja precies. Maar in de topic tekst staat dat de maffia wint zodra ze in de meerderheid zijn ;p Vandaar mijn vraag

Dat klopt, dat staat er.

Pfoe dat was een heftige nacht voor Kobyla 😅 Eén ding weten we nu wel: dat Kobyla geen maffia is. En gezien we geconcludeerd hadden dat Thestral óók goed was omdat Lustforlife goed was, blijven er drie potentiële slechteriken over: Aeviternal, Krokant en Sweettooth. Dus het wordt kiezen tussen hen drie, denk ik?

Ik snap heel goed waarom mensen op mij stemden de vorige dag, maar na de twee bezoekjes vannacht, kunnen we denk ik nu wel zeggen dat ik goed ben.

Mijn stem zal voor nu gaan naar Krokant, gezien diegene erg onder de radar is gebleven en altijd meegaan met de rest, wat ik erg verdacht vindt.

Sweettooth vindt ik trouwens voor nu nog niet verdacht en Aeviternal heb ik mijn twijfels over. Wel moeten we bedenken dat de maffia dus over een kracht bezit om een burger naar hen te converteren.

[ bericht aangepast op 30 dec 2024 - 20:21 ]

Caverna schreef:
    Pfoe dat was een heftige nacht voor Kobyla 😅 Eén ding weten we nu wel: dat Kobyla geen maffia is. En gezien we geconcludeerd hadden dat Thestral óók goed was omdat Lustforlife goed was, blijven er drie potentiële slechteriken over: Aeviternal, Krokant en Sweettooth. Dus het wordt kiezen tussen hen drie, denk ik?

Heyy ik ben niet slecht 🥺

Ich liebe dich 27.12.23