Fox
Fox trok zijn kleren uit de kast en smeet ze op het bed. De woede zinderde door zijn lijf. Hij voelde zich zo’n idioot! Hij had zich zo makkelijk laten bespelen! Bijna een jaar was hij samen geweest met een manipulatieve lul en hij had zich nu wéér zo gemakkelijk van alles op de mouw laten spelden. Hij sloeg de kastdeur dicht, rukte de sokkenla open en haalde die ook leeg. Hij knoopte het laken dicht waarmee hij de spullen hier twee maanden geleden ook naartoe had verhuisd, daarna opende hij zijn schooltas en propte die vol met zijn boeken en wat er verder nog maar in paste.
Hij deed de rugzak om. Het was waarschijnlijk wel twee of drie keer heen en weer lopen, maar hoe eerder hij hier weg was, hoe beter. Net toen hij zich omdraaide, viel zijn blik op Adams viool. Hij zakte op de rand van Adams bed neer en streek even langs het koele hout. Een steek van gemis trok door hem heen.
Hij miste zijn vriendje, die iedere avond een stuk voor hem speelde. Hij vond het heerlijk om naar Adams gezicht te kijken terwijl hij speelde en echt álles kon loslaten. Hij kon er heerlijk bij wegdromen.
Deze nieuwe Adam had dat geen enkele keer gedaan.
Die keek überhaupt amper naar hem om. Hij was alleen maar bezig met Merrin en Nish.
Hij klemde zijn kiezen op elkaar toen hij aan Nish dacht. Het had hem niet lekker gezeten dat Adam met de jongen op pad ging en nadat Yrla de school was binnengegaan om met Merrin te praten, was hij naar het bos gevlogen omdat hij de twee toch in het oog wilde houden. Hij vertrouwde Nish voor geen meter na wat hij over hem te weten was gekomen en Adam was al zo enorm kwetsbaar…
Een tijd lang had Fox vanuit een boom toegekeken. Hij had gezien dat Adam een soort paniekaanval kreeg — zonder de reden te hebben kunnen achterhalen. Daarna had hij de twee jongens samen in het water zien stoeien waar Adam Nish zelfs
gekust had.
Vol ongeloof schudde hij zijn hoofd. Hij vond het onbegrijpelijk.
Adam schopte de relatie van zijn beste vriend en Yrla overhoop en vervolgens flirtte hij zo overduidelijk met een ander? Het maakte hem woest. Vooral omdat hij had geloofd dat Merrin en Adam inderdaad bij elkaar hoorden. Nou dus
niet deze Adam! Hij schaamde zich dood tegenover Yrla, die er zo doorheen zat door wat Adam aanrichtte. Eerder vandaag had hij Adam zelfs nog willen verdedigen, maar hij was blij dat hij dat niet gedaan had.
Klootzak.
Adam had hun relatie opgebroken omdat hij zo immens veel van Merrin hield en in de tussentijd zat hij gewoon met Nish te flikflooien. En niet alleen met drank op!
Hij keek met een ruk over zijn schouder toen de deur openging. Oh, daar kwam die eikel nog aan ook!
‘Fox?’ klonk het verbaasd. ‘Wat — wat ben je aan het doen?’
‘Je bent toch niet blind?’ sneerde hij.
‘Je gaat weg. Maar — waarom?’
Oh, nu ging hij ook nog de vermoorde onschuld spelen? ‘Ga maar lekker met Nish op een kamer liggen.’ Hij pakte de bundel met kleren en hees die over zijn schouder.
Adam bleef voor de deuropening staan en maakte niet echt aanstalten om opzij te stappen. ‘Ben je boos op me?’
‘Ja. Ik vind het kut dat je eerst zit te verkondigen dat je zo’n beetje dood wil zonder Merrin, en dat wanneer hij aan zijn gevoelens voor je gaat twijfelen, je opeens met die lul van een Nish gaat flikflooien.’
‘Ik zit niet met Nish te flikflooien.’
‘Ik zag het zelf! Ik vertrouw die vent voor geen meter sinds ik weet wat hij Yrla heeft aangedaan — en ik vond het eigenlijk altijd al een rotjong — dus ik bleef in de buurt. Maar jullie hadden het wel erg gezellig samen in het water.’
‘Het betekende helemaal niets.’
‘Je kúste hem.’
‘Dat was een geintje!
‘Ongetwijfeld. Het is allemaal een lolletje voor jou geloof ik hè? De relatie van Merrin en Yrla; ónze relatie… Je zegt dat je zo graag met Merrin wil zijn en vervolgens hang je alleen maar met Nish rond. Ben ik niet goed genoeg voor je ofzo?’ Zijn stem sloeg over. ‘Ik heb je amper gezien de afgelopen dagen. Het kan je geen bal schelen hoe ik me voel, je bent alleen maar met jezelf bezig! Wat dacht je? Ik zeg gewoon dat Kris nog leeft, dan redt Fox zich wel?’ De tranen sprongen in zijn ogen.
‘Maar Kris leeft écht nog…’
‘Dat weet je niet!’ schreeuwde Fox. ‘Alles is hier anders, weet je nog? Je bent niet met Merrin, je bent met míj. We weten helemaal niet of Kris hier ook nog leeft en of ik hem ooit nog terugzie — kijk naar Onyx! Je beste vriend in de andere tijdlijn terwijl hij je hier gebruikt heeft om iemand te vermoorden! Alles is anders, Adam!’ Hij schreeuwde de laatste woorden. Sinds de wisseling had hij zich helemaal vastgebeten in de gedachte dat Kris nog leefde maar hij wíst helemaal niet of dat zo was en het maakte hem gek. Hij had niemand om erover te praten: zijn vriendje was weg, Yrla had genoeg aan zijn hoofd en Fire was
dood. Hij voelde zich ongelofelijk eenzaam terwijl Adam de hele tijd met Nish aan het chillen was en alleen bij hem kwam klagen.
‘Onyx — heeft Onyx me gebruikt om iemand te doden?’
‘Jester,’ gromde Fox, die zijn tas over zijn schouder hing. ‘Ze hebben je Fire laten doden. Ik wilde het niet zeggen omdat ik het sneu voor je vond, maar misschien dringt het dan eens tot je door dat de wereld hier anders is. Jester en Onyx zijn klootzakken, Kris zou nog steeds dood kunnen zijn en Merrin en Yrla houden van elkaar.’ Hij haalde diep adem en schudde zijn hoofd. ‘Ik kan het niet meer, Adam. Je was alles voor me. Verdomme, ik heb iets onvergeeflijks gedaan om jou tegen Onyx te beschermen en nu wil je alleen maar vrienden met die lul zijn en kijk je niet eens om naar wie écht je vrienden waren! Ik kan het niet meer, oké?’
Fox voelde de tranen langs zijn wangen stromen en duwde Adam aan de kant, die hem verslagen aanstaarde. Hij kon het niet meer, de jongen helpen. Hij ging maar lekker bij Nish uithuilen, maar Fox wilde niet de hele tijd aan de kant geschoven worden en worden geconfronteerd met het feit dat Adam hem vervangen had door een aanrander, door iemand die hem gehaat had vanaf het moment dat hij zijn naam kende.
Every villain is a hero in his own mind.