Zodra Sage kon zien hoe Adelines mondhoek begon op te krullen, hoe miniem ook, werd ze nog humeuriger. Ze wilde niet perse moeilijk doen, ze meende haar woorden letter voor letter, maar het was ook niet de bedoeling om een comedy-stukje op te voeren.
"Ik zou zeggen: probeer het uit. Ik weet zeker dat je niet de enige zult zijn die het zal doen." Nu was het de beurt aan Sage om afkeurend te kijken. In een normale - zij het lichtelijk marginale - club met haar oude vrienden en héééél veel drank... misschien. Hier, in deze situatie? Alleen? Nee. Gelukkig leek haar volgende vraag heel wat minder vermakelijk en het bleef even stil. Sage probeerde ondertussen haar zenuwen te bedwingen, wat aan de buitenkant best goed lukte. Haar hart ging maar een beetje sneller dan gewoonlijk, iets wat een vampier niet eens zou opmerken als ze haar niet kenden.
"Wanneer het mijn eigendommen betreft kan het me heel veel schelen," antwoordde de vampier uiteindelijk en stootte Sage daarmee enorm tegen de borst. Haar hartslag versnelde nog meer, maar eerder uit woede dan wat anders. Ze wist wel dat de wereld zo werkte, maar om zo vlakuit ontmenst te worden, niet meer dan een ding te zijn, dat lukte niet. Nog niet. De dag dat ze daar niet meer tegenin ging, zou ze zichzelf kwijt zijn. "Ik deel niets, of niemand."
De blik van de vampier gloeide waarschuwend, maar Sage keek bijna op dezelfde manier terug, ondanks haar menselijkheid. Ze besefte hoe ze zich in de afgelopen dag al had zitten schikken in haar situatie, en Adeline had haar er zonet aan herinnerd dat ze dat nooit zou doen. Niet meer.
"Juist, ja," siste ze woedend. Ze besloot er verder nog niet op in te gaan, dat kon later nog altijd, ze moest eerst nadenken over een plan. Haar volgende woorden waren dan ook in eerste instantie gemeend, maar tegen haar laatste woorden was dat plannetje al beginnen groeien. Al schoof ze het even opzij toen ze de reactie van de vampier zag. Alcohol en wegdraaien? Gevoelige snaar, dat stond genoteerd.
"In dat opzichte is de tijd dan niet veel veranderd." Sage hoorde het gemompel maar nauwelijks in al de omgevingsgeluiden. Toen de woorden bij haar binnenkomen, ontspande haar frons voor één seconde, uit dat universele gevoel dat ze al vaker met (vaak onbekende) vrouwen had gevoeld: een pijn die enkel het 'zachte' geslacht voelde en waar bijna elke volwassen vrouw bekend mee was, uit eigen ervaring of die van iemand dicht bij hen. En dan besefte Sage weer wat ze voor zich had, en keek ze weer even kwaad.
"Dit," zei de vampier, met haar vinger tussen hen in. Sage trok een wenkbrauw op. "is niet hoe ik het doe. Noem het een onbekend terrein in een vrij onafhankelijke levensstijl. Ga naar de auto als dat is wat je wil, of blijf hier. Ik laat je niet alleen, zelfs al sta ik niet vlak naast je." Wow, dat was veel en handige informatie. Sage zweeg even, haar frons toonde nu meer verwarring dan woede, en ze miste bijna de toon van de volgende woorden. "Mijn prooien ontsnappen me nooit."
Even was het stil, tot Sage alles verwerkte en langzaam knikte. Haar gezicht was nu een stuk neutraler geworden, al waren haar gedachten veel harder. Challenge accepted, bitch.
"Oké," zei ze zachtjes. "Ik vertrouw je voor geen meter." Ze was tenminste wel eerlijk. "Ik denk niet dat je veel moeite gaat doen, mocht ik het echt uitproberen. Niet dat ik je ken, maar... Die onafhankelijke levensstijl?" Sage schudde haar hoofd. "Dan had je gewoon nee kunnen zeggen. Dan was ik Ryans probleem, niet het jouwe. Dus, sorry, ik heb nogal moeite om je op je woord te vertrouwen. Dit." Sage liet haar hand in de lucht cirkelen, wijzend op de omgeving. "is een doodsvonnis." En haar woorden waarschijnlijk ook, besefte ze een halve tel nadat ze ze had uitgesproken. Automatische zette Sage daarom een stap achteruit en sloeg ze haar armen voor zich. Haar gezicht was weer neutraal, omdat boos kijken niet meer lukte. Niet zonder haar angst te laten zien en daar was ze te trots voor.
|
|