Niet enkel haar lichaamstemperatuur, maar ook haar humeur zakte zo stilletjes aan tot onder het vriespunt. De angst en de opwinding gierden door haar heen, maar ze was te koppig om daar nu ook maar één vonkje van te laten zien. Daarbij zakte die muts steeds meer over haar gezicht, terwijl ze haar kin en mond tegen haar knieën duwde.
De veiling was begonnen. Binnen een mum van tijd was het eerste slachtoffer - Sage vond het opvallend hoeveel vrouwen het waren, ondanks het feit dat de meerderheid van de criminelen in het dagelijkse leven mannelijk was* - verkocht. Daarna werd het meisje naast haar naar voren geduwd, wat Sage alleen maar nerveuzer en kwader maakte. Ze hoorde niet eens de opmerking van de andere vrouw over haar kleren - al zou ze het daar normaal volmondig mee eens zijn.
Een tijdje was het stil en Sage was lang genoeg in de buurt van die monsters geweest om door te hebben dat ze het gesprek simpelweg niet konden horen. Dan klonk er een stem, luider deze keer, met meteen een wel erg hoog bod. Een tikkeltje verbaasd keek Sage nog eens naar de aangeboden vrouw. Ze was mooi, ja, maar mogelijk nog erger dan zijzelf. En zij zat hier net om die reden opnieuw. Nog verbaasder - hoewel ergens ook weer niet - merkte ze dat ze een van de stemmen herkende bij het bieden. Het was ook de uiteindelijke winnaar en Sage wilde met haar ogen rollen, maar dat ging niet goed met die afzakkende muts.
"Oké, kleintje, tijd om recht te staan. Jij mag er weer van af," hoorde Sage achter zich. Ze viel van de ene verbazing in de andere: haar humeur kelderde nu echt tot onder de grond. Ze vertikte het. Ze wist niet goed wat er precies gebeurde, maar meedoen stond niet in haar agenda. Het was koud en ze zat momenteel best prima.
"Nope," was haar antwoord. Ze hoorde een zucht en voelde toen twee handen onder haar oksels. Prompt werd ze opgetild, maar in plaats van op haar voeten te staan, hield ze gewoon haar knieën vast. Muurvast, haar armen trilden van de inspanning, maar ze weigerde om haar benen te strekken en recht te staan.
"Hé, doe niet zo vervelend. Wat ben je? Twaalf?" De stem achter haar klonk geërgerd.
"Ja, op een schaal tot twaalf, balzak," antwoordde ze bitsig. Ze klonk wat gedempt in haar trui, maar de vampier zou haar prima horen. De anderen voor het podium misschien zelfs ook. Of ze het verstonden was een andere zaak, want Sage deed absoluut geen moeite om haar accent te verbergen. "En als jij denkt dat ik in deze shitwind mijn benen ga ontbloten, dan heb ik een veertigtal woorden die kunnen beschrijven hoe weinig breincellen je in dat kleine hoofdje hebt zitten." Ze had geen idee hoe de man achter haar eruitzag, maar dat stoorde haar vocabulaire absoluut niet.
Er klonk een zucht en wat gemompel, voor ze het podium werd afgedragen. "Ik snap niet waarom hij er in hemelsnaam zo'n twee wilt hebben," hoorde ze de vampier mompelen. Twee? TWEE?
"Wat?!" schreeuwde ze, verrassend hoog door de woede. Ze waren al het podium af en Sage kon zien dat ze inderdaad richting de française en haar koper - Ryan? - liepen. Meteen vergat ze de kou en liet ze toch haar benen zakken, al was het maar om koppig te blijven staan. Dat zou niet gewerkt hebben, omdat ze simpelweg te klein was om de grond te raken, maar haar plotse beweging liet haar drager schrikken waardoor ze bijna omviel. Vliegensvlug - toch voor mensenmaat - draaide ze zich om en priemde haar vinger in de richting van haar bewaker.
"Ik ben geen fucking tweedehands bijzettafeltje dat als leuke accessoire ergens bijhoort!" tierde ze, bewonderenswaardig nog meer beledigd door het hele gebeuren dan hiervoor. "Ik vries nog liever dood!"
*Dit is een feit, meen ik me te herinneren.
|
|