• Hey!

    Ik heb even advies nodig van een paar medestudenten omtrent examens :( (Ik zit in het Belgisch schoolsysteem)

    Ik heb nu een examenperiode die volgende week begint en ik heb vijf vakken.
    Die examens liggen concreet op: 29 mei, 1 juni, 11 juni, 13 juni, 15 juni.

    Ik studeer Latijn en het allereerste examen (over een weekje dus) is mijn examen Latijn. Nu is het zo dat je elk semester een vak daarvan opneemt, dus Latijn 1 en Latijn 2 in het eerste jaar en dan in het tweede jaar (waar ik nu zit) neem je Latijn 3 en Latijn 4 op. Ik heb nu dus examen van Latijn 4.
    Echter zit het zo dat ik wat moeite heb met grammatica studeren en dat ik dus dit jaar Latijn 1 nog moest herkansen. Latijn 3 heb ik door omstandigheden niet kunnen opnemen. Dat wil dus zeggen dat ik een stukje grammatica gemist heb en ik heb nu weer redelijk wat moeite met de grammatica dingen voor Latijn 4.
    Daardoor heb ik het gevoel dat ik het echt niet ga halen, want ik zou nog veel oefeningen moeten maken maar dat is nu wel heel veel om nog binnen een week grondig te leren. Ook mijn leerkracht vertelde me dat ze merkt dat ik totaal niet begrijp waar ik mee bezig ben en ik ben blij dat ze dat opgemerkt heeft, want het is ook zo.

    Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen:
    - toch proberen om dit vak zo goed als ik kan te leren en dan op 2 dagen proberen om het vak erna er door te rammen?
    - mij eerst focussen op het vak dat ik erna heb en dan half leren voor latijn zodat ik toch een poging kan ondernemen op het examen?
    - volledig focussen op het vak erna en gewoon naar latijn examen gaan om te kijken hoe de vragen gegeven worden? Dat is wel een schriftelijk deel en mondeling, dus ik moet het swso wel maken en ingevuld krijgen.

    Sowieso ga ik wel naar het examen toe, want ik wil een idee krijgen van de vraagstelling en mijn docent zei ook dat ze me dan heel gericht feedback kan geven adhv het examen over wat ik moet bijspijkeren.

    Het is een beetje dubbel ugh. Ik wil enerzijds echt geen herexamen in augustus hebben, maar anderzijds wil ik dan ook enkel voor dat vak een herexamen hebben en niet voor meerdere want mijn andere vakken zijn ook wel nog pittig.
    Ik heb even advies nodig van andere studenten hiervoor!
    Op zich vallen de pakketten allemaal wel mee, maar ik kan dat Latijn niet heel snel acend leren want het moet blijven hangen. Ik moet het begrijpen want ik moet het uitleggen aan leerlingen volgend jaar :(


    A to the Z

    Latijn, wat leuk! Ikzelf zit in het 5e jaar van vwo dus ben niet bekend met wat je allemaal moet leren. Zijn er geen oefeningen waarmee je je Latijn kan testen?

    Over dit trilemma weet ik niet wat het beste is. Ik denk ook niet dat anderen die dit wel studeren dat voor jou kunnen bepalen, omdat zij niet weten hoeveel tijd jij nodig hebt om iets te leren en hoe jij leert etc.
    Ik denk dat dit echt iets is wat je zelf moet bepalen/kiezen.

    Maar onthoud: Doe wat goed voelt

    Succes (K)


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Hmmm, ik zou zeggen: doe een beetje moeite voor Latijn. Er zijn vast dingen die wel gaan lukken als je er voor kan leren, maar ik zou hoofdzakelijk op je andere vakken focussen. Maar één herexamen hebben is immers beter dan twee of drie.
    Zelf heb je al aangegeven dat je een deel van de grammatica mist doordat je Latijn 3 niet hebt gedaan. Wees dus niet te streng voor jezelf, als het niet lukt dan weet je ook wat daar grotendeels de reden voor is. Ik neem aan dat je volgend jaar Latijn 3 wel gaat doen? Dan kan je dat tweede semester altijd Latijn 4 opnieuw doen als het ook in augustus niet zou lukken. Dat is echt niet zo erg hoor.

    Veel succes! (:


    The soul needs autumn.