• Oké geen idee waar dit hoort maar ok

    Wie leent er bij DUO en waarom? Ik twijfel namelijk echt en ik wil even weten of jullie het doen en ja gewoon eigenlijk vertel. Doen, of alleen in uiterste noodgevallen?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    AriChibi schreef:
    (...)

    Oh, ook lekker. Dacht dat er ook wel iets was met 30 jaar, misschien dat de overgebleven schuld dan werd kwijtgescholden? Als je uitstel nodig hebt of zo? Oh well.

    Mijn lening is half-half nu, dus ben benieuwd wat voor bedragen ik voorgeschoteld krijg dan.

    Ja, zoiets staat me ook bij toen ik het destijds aanvroeg, dat het na 30 jaar werd kwijtgescholden als je het echt niet kon betalen. Maar misschien is er inderdaad een speciale regeling als je het 15-jaarlijkse maandbedrag niet kan opbrengen. Dat weet ik verder niet, gelukkig is daar bij mij geen sprake van. :'P Maar ik vond het toch een beetje krom dat het ineens in vijftien jaar moest.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik leen al een paar jaar anders kan ik m'n studie gewoon niet betalen. Ook leen ik omdat ik anders eigenlijk niet echt wat kan doen en m'n sociale leven dan echt sneu is, want ik heb ook geen werk of iets.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    HiddIeston schreef:
    (...)
    Ja, zoiets staat me ook bij toen ik het destijds aanvroeg, dat het na 30 jaar werd kwijtgescholden als je het echt niet kon betalen. Maar misschien is er inderdaad een speciale regeling als je het 15-jaarlijkse maandbedrag niet kan opbrengen. Dat weet ik verder niet, gelukkig is daar bij mij geen sprake van. :'P Maar ik vond het toch een beetje krom dat het ineens in vijftien jaar moest.


    Ja, lijkt me ook even schrikken, haha.
    Volgens mij staat het nu wel duidelijk op Duo in hoeveel jaar het is, dus dat is wel beter :Y)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    ^ ja,met het berekeken van je stufi staat er inderdaad dat je het nu in 35 jaar kunt terugbetalen


    We were the forever that didn't last

    Het verbaast me nog hoeveel mensen hier maximaal lenen, omdat ik in mijn omgeving niet zo heel vaak van mensen hoor dat ze dat doen. Ik kies er zelf juist voor om een redelijk klein bedrag (100 euro) per maand te lenen, omdat ik het op het moment niet echt nodig heb dankzij mijn bijbaantje, maar inderdaad gewoon elke maand wat apart te kunnen zetten op mijn spaarrekening voor als ik bijvoorbeeld nog een keer naar het buitenland wil in mijn studie. Ik heb het feit dat ik studieschuld heb wel geaccepteerd, maar ik vind het ook wel fijn om het niet al te hoog te houden.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Toen ik nog op kamers woonde leende ik ongeveer 200-250 euro per maand. Maar nu woon ik samen (betaal geen huur en mijn vriend draagt de hypotheek) én door een speciale regeling is een deel van mijn schuld kwijtgescholden, dus ik vind het onnodig om te lenen en ik houd nu ook mijn schuld redelijk laag.


    oi, suzy

    Ik ga ook lenen aankomend jaar en ik denk dat ik volledig ga lenen want ik ga uit huis in vrij dure kamer waarschijnlijk, neem mijn auto ook mee en ja moet ooleiding betalen want heb alleen genoeg spaargeld voor het eerste jaar dus ik moet ook wel sparen voor de jaren daarna. Moet er binnenkort even achter aan.

    [ bericht aangepast op 9 mei 2018 - 8:54 ]


    The truth is out there.

    Wat is DUO? Als Belgische student heb ik nog nooit gehoord dat iemand geld moet lenen bij een bank of dergelijke om zijn/haar studies te betalen (wat niet wil zeggen dat het niet voorkomt natuurlijk).
    En is dat dan enkel voor studenten? En moet je dan interest betalen?


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    Wat is DUO? Als Belgische student heb ik nog nooit gehoord dat iemand geld moet lenen bij een bank of dergelijke om zijn/haar studies te betalen (wat niet wil zeggen dat het niet voorkomt natuurlijk).
    En is dat dan enkel voor studenten? En moet je dan interest betalen?


    Ja, kinderbijslag stopt hier bij 18 jaar (in België bij 23 meen ik?), dus met studiefinanciering krijg je dan geld om je studie mee te betalen. Hier ligt het collegegeld ook rond de 2000 euro, dus dat is wat hoger dan in België, haha.

    Het is een lening met zo goed als 0% rente, zodat studeren mogelijk is voor arme geldloze studentjes. Wel stopt ie nadat je je diploma hebt of anders na 10 jaar, want het is natuurlijk niet zomaar gratis geld :Y)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Ik ben zelf als de dood om te lenen en een schuld te krijgen. Maar als ik over een jaar op kamers wil, moet ik wel om rond te kunnen komen. Maar ik wil het wel zo laag mogelijk houden, zodat ik rond kan komen en geld heb voor soms wat extra.


    Stenenlikker

    Wervelwind schreef:
    Wat is DUO? Als Belgische student heb ik nog nooit gehoord dat iemand geld moet lenen bij een bank of dergelijke om zijn/haar studies te betalen (wat niet wil zeggen dat het niet voorkomt natuurlijk).
    En is dat dan enkel voor studenten? En moet je dan interest betalen?

    DUO staat voor "Dienst Uitvoering Onderwijs". Je leent dus van de overheid in plaats van van een bank en je hoeft maar heel weinig rente te betalen en het is inderdaad alleen voor studenten. Tot 2015 kreeg je in Nederland als student standaard een basisbeurs studiefinanciering, maar dat is toen afgeschaft en in plaats daarvan is het leenstelsel gekomen. Het is in Nederland (in elk geval voor mensen die in 2015 of later zijn begonnen met studeren) dus eigenlijk wel een beetje standaard om geld te lenen voor je studie (of om dingen als op kamers gaan te betalen). En afhankelijk van het inkomen van je ouders is het nog wel mogelijk om een aanvullende beurs te krijgen, die je dan (in principe) niet hoeft terug te betalen.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Hephaistion schreef:
    Ik ben zelf als de dood om te lenen en een schuld te krijgen. Maar als ik over een jaar op kamers wil, moet ik wel om rond te kunnen komen. Maar ik wil het wel zo laag mogelijk houden, zodat ik rond kan komen en geld heb voor soms wat extra.

    Dit. Ik zal ook wel moeten gaan lenen als ik op kamers wil....


    There are poems inside of you that paper can't handle

    AriChibi schreef:
    (...)

    Ja, kinderbijslag stopt hier bij 18 jaar (in België bij 23 meen ik?), dus met studiefinanciering krijg je dan geld om je studie mee te betalen. Hier ligt het collegegeld ook rond de 2000 euro, dus dat is wat hoger dan in België, haha.

    Het is een lening met zo goed als 0% rente, zodat studeren mogelijk is voor arme geldloze studentjes. Wel stopt ie nadat je je diploma hebt of anders na 10 jaar, want het is natuurlijk niet zomaar gratis geld :Y)

    2000?? 1250 toch


    Spinning around, I'm weightless.

    PecuIiar schreef:
    (...)
    2000?? 1250 toch


    Oh, was dat maar. MBO misschien, maar HBO en WO is wel echt 2k of meer.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Ik leen maximaal en betaal daar sws mijn schoolgeld van. Heb wel een baantje daarnaast maar ik maak vaak genoeg al mijn geld op. Voornamelijk met het idee dat ik na mijn opleiding aan een goede baan kans starten en het makkelijk kan terug betalen


    --