• Oké geen idee waar dit hoort maar ok

    Wie leent er bij DUO en waarom? Ik twijfel namelijk echt en ik wil even weten of jullie het doen en ja gewoon eigenlijk vertel. Doen, of alleen in uiterste noodgevallen?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik ga komend jaar studeren en van mijn ouders mag ik niet lenen, maar ik wil ontzettend graag het huis uit en dus op kamers en ik zou niet weten hoe ik kamerhuur + collegegeld + boeken + studiemateriaal (stel dat m'n laptop die ik nu al zo'n 5 á 6 jaar heb (eind 2012 geloof ik) niet aan de eisen voldoet en ik toch een nieuwe moet kopen, of andere dingen die ik nodig heb zoals Adobe) zou moeten bekostigen zonder lening, aangezien mijn ouders niet mee gaan betalen. Ze zaten zo van: "Nou, dan vraag je een aanvullende beurs aan." maar DUO heeft bepaald dat ik die niet krijg omdat mijn ouders teveel verdienen terwijl ze zelf beweren van niet :'D

    Heb toen de rekenhulp van DUO gebruikt en die zei dat ik zo'n 800 euro per maand zou moeten lenen. Dat vond ik erg veel (dat verdiende ik bij m'n vorige bijbaantje in een jaar, bij m'n huidige bijbaantje in 3 maanden), dus ik heb 500 aangevraagd en ik ga daarnaast gewoon keihard werken en wat ik per maand overhoud sparen :"D. Ik spaar sowieso al veel, alles boven de €50 op mijn betaalrekening gaat automatisch naar een spaarrekening (voor studie, zorgpremie/eigenrisico, onvoorziene kosten, vakantie). Maar daarnaast wil ik ook gewoon naar het theater kunnen en concerten, dus ik moet nog even puzzelen om dat te gaan doen.

    Je kunt sowieso kijken of je recht hebt op een aanvullende beurs? En eventueel een klein bedrag lenen en dat naar een spaarrekening doen? Stel je krijgt een leuke kans om naar het buitenland te gaan ofzoiets, of er gaat iets kapot, of je gaat toch op kamers of whatsoever, dan heb je in ieder geval wat achter handen. Heb je het niet nodig, dan betaal je gelijk terug en heb je geen schuld. En volgens mij kan je je leenbedrag altijd nog aanpassen? Stel dat je het toch wel nodig hebt.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    AriChibi schreef:
    (...)

    Oh, was dat maar. MBO misschien, maar HBO en WO is wel echt 2k of meer.


    Voor 2018/2019 ligt het wettelijke collegegeld van HBO en WO op €2.060 maar ze zijn nu bezig om het voor eerstejaarsstudenten gehalveerd te krijgen in de hoop dat er dan meer mensen gaan studeren ofzo. Maar dat staat nog niet vast.

    M'n zusje doet een MBO-opleiding waar het collegegeld ofzoiets €600 is maar dat betaalt de overheid nog voor haar omdat ze minderjarig is. Facking chill, ze hoeft basically niks zelf te betalen. En dan zeg ik dat mijn collegegeld ongeveer 4x zo hoog gaat zijn en dan zit ze zo van: "HAHAHAHAHA DAN HAD JE MAAR VMBO MOETEN DOEN"


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Voor 2018/2019 ligt het wettelijke collegegeld van HBO en WO op €2.060 maar ze zijn nu bezig om het voor eerstejaarsstudenten gehalveerd te krijgen in de hoop dat er dan meer mensen gaan studeren ofzo. Maar dat staat nog niet vast.

    M'n zusje doet een MBO-opleiding waar het collegegeld ofzoiets €600 is maar dat betaalt de overheid nog voor haar omdat ze minderjarig is. Facking chill, ze hoeft basically niks zelf te betalen. En dan zeg ik dat mijn collegegeld ongeveer 4x zo hoog gaat zijn en dan zit ze zo van: "HAHAHAHAHA DAN HAD JE MAAR VMBO MOETEN DOEN"


    :')))))))
    Ja die MBO'ers hebben het maar lekker
    Mijn zusje wilt zelfstandig kinderoppas worden en met 5 euro per kind kan ze wel 40 euro per uur verdienen!!!! Veel meer dan ik!!!! Zeker net na het afmaken van onze studies!!!!

    Alleen als ik over dingen begin als vakantiegeld en een vast maandloon dan luistert ze al niet meer helaas.

    Maar die 1250 euro verklaart dan wel. Niet dat ik daar iets van mee mag maken tho D:


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Ik leen 200 per maand extra bij ongeveer. Af en toe leen ik wel meer, of maximaal. Ik heb geen contact met m’n ouders maar gelukkig lukt het goed om ervan rond te komen.
    Maar bah. die studieschuld bezorgd me wel de kriebels. :/ Ik zit nu in m’n 2e jaar en wil eigenlijk switchen van studie. :’)
    Helppp

    Misschien toch maar naar Palermo verhuizen, ik had de roddel gehoord dat je dan niet kan/hoeft af te lossen 😂


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    AriChibi schreef:
    (...)

    :')))))))
    Ja die MBO'ers hebben het maar lekker
    Mijn zusje wilt zelfstandig kinderoppas worden en met 5 euro per kind kan ze wel 40 euro per uur verdienen!!!! Veel meer dan ik!!!! Zeker net na het afmaken van onze studies!!!!

    Alleen als ik over dingen begin als vakantiegeld en een vast maandloon dan luistert ze al niet meer helaas.

    Maar die 1250 euro verklaart dan wel. Niet dat ik daar iets van mee mag maken tho D:


    M'n zusje heeft vorig jaar haar eindexamen met 10 vingers in haar neus gehaald, ze heeft geen flikker uitgevoerd in de examenperiode en is gewoon prima geslaagd. En nu betaalt de overheid haar studie.

    Toen ik 15 was, waren mijn ouders helemaal boos dat ik geen bijbaantje had. Maar ja, ik stond dik op blijven zitten en ik trok het niet om daarnaast nog te gaan solliciteren et cetera voor een hongerloontje en daar nog eens tijd aan kwijt te zijn terwijl het op school al niet zo lekker ging. Heb toen echt heel vaak huilend op de bank gelegen omdat m'n ouders zo boos waren dat ik geen bijbaantje had, lol. Toen ik 16 was werd ik na maanden solliciteren eindelijk ergens aangenomen en een half jaar terug ontslagen (want anders moest ik een vast contract). Nu heb ik veel leuker werk maar ja, ik verdien maar 4,56 per uur. Werkte eerst 13 uur in de week, nu zo'n 9 uur en dan daarnaast ook nog sparen voor m'n studie :"D en m'n zusje heeft geen bijbaantje, zit als ze thuiskomt direct achter haar laptop te gamen en is zo lui als weet ik veel wat (ze doet ook niks in huis...) en dat is blijkbaar helemaal prima.

    En tsja, ik hoop zo dat het wordt doorgevoerd die halvering van het collegegeld, want dat zou zoveel schelen. Gewoon de prijs van een laptop joh.
    Wel kut voor al die mensen die nu studeren maar wel de volledige prijs hebben moeten betalen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    MBO ligt inderdaad rond de 1100 euro. Maar daar staat tegenover dat jullie op HBO en Universiteit in elk geval een diploma hebben met meer waarde. Daarbij valt het me onder MBO'ers ook op dat er veel mensen zijn die juist naar het MBO zijn gegaan om de hoge kosten van het HBO niet te hoeven betalen. Persoonlijk heb ik daar nogal wat mixed feelings bij, want er zijn ook mensen die niet naar het HBO kunnen omdat ze de nodige kwalificaties niet hebben, die op deze manier worden uitgesloten van de opleiding van hun keuze.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Derks schreef:
    Ik ga komend jaar studeren en van mijn ouders mag ik niet lenen, maar ik wil ontzettend graag het huis uit en dus op kamers en ik zou niet weten hoe ik kamerhuur + collegegeld + boeken + studiemateriaal (stel dat m'n laptop die ik nu al zo'n 5 á 6 jaar heb (eind 2012 geloof ik) niet aan de eisen voldoet en ik toch een nieuwe moet kopen, of andere dingen die ik nodig heb zoals Adobe) zou moeten bekostigen zonder lening, aangezien mijn ouders niet mee gaan betalen. Ze zaten zo van: "Nou, dan vraag je een aanvullende beurs aan." maar DUO heeft bepaald dat ik die niet krijg omdat mijn ouders teveel verdienen terwijl ze zelf beweren van niet :'D


    Owhowh. tip in case you didn’t know yet: via surfspot kan je best wel cheapass adobe cloud jaarlicentie kopen als student zijnde!
    139,- voor een jaar met alle programma’s. In verhouding goedkoper dan zo’n dom abbonement van 40,- per maand ofzo voor 1 of 2 programma’s.

    Trouwens, betalen je ouders wel mee aan je studie, of dat niet? Want als ze dat niet doen, is het geloof ik wel mogelijk om bij DUO wat te regelen.
    Op kamers gaan is trouwens wel onwijs prettig, dus ondanks dat eng hoge oplopende bedrag bij DUO, is op kamers gaan echt enorm aan te raden. ^^ Ben er heel erg van opgeknapt.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Derks schreef:
    (...)

    Voor 2018/2019 ligt het wettelijke collegegeld van HBO en WO op €2.060 maar ze zijn nu bezig om het voor eerstejaarsstudenten gehalveerd te krijgen in de hoop dat er dan meer mensen gaan studeren ofzo. Maar dat staat nog niet vast.

    M'n zusje doet een MBO-opleiding waar het collegegeld ofzoiets €600 is maar dat betaalt de overheid nog voor haar omdat ze minderjarig is. Facking chill, ze hoeft basically niks zelf te betalen. En dan zeg ik dat mijn collegegeld ongeveer 4x zo hoog gaat zijn en dan zit ze zo van: "HAHAHAHAHA DAN HAD JE MAAR VMBO MOETEN DOEN"


    Wauw, dat is echt heel weinig voor haar mbo opleiding. Ik betaalde bijna 1200 per jaar :')


    We were the forever that didn't last

    Hooverphonic schreef:
    Ik leen 200 per maand extra bij ongeveer. Af en toe leen ik wel meer, of maximaal. Ik heb geen contact met m’n ouders maar gelukkig lukt het goed om ervan rond te komen.
    Maar bah. die studieschuld bezorgd me wel de kriebels. :/ Ik zit nu in m’n 2e jaar en wil eigenlijk switchen van studie. :’)
    Helppp

    Misschien toch maar naar Palermo verhuizen, ik had de roddel gehoord dat je dan niet kan/hoeft af te lossen 😂



    Het valt echt wel mee hoor, zelfs als je gedurende je hele studie maximaal leent, kun je dat nog met vakkenvullen afbetalen haha.

    Overigens kun je niet worden opgepakt tenzij je de Nederlandse ambassade binnenkomt, dus vooral geen uitnodigingen accepteren van daar!!!!!

    @Derks ik zou gewoon zelf alles regelen qua lenen, uiteindelijk beheer jij je DUO-account en moet jij het terugbetalen. Voor de gemiddelde studie word je geacht 40 uur per week te besteden aan studiegerelateerde dingen. Als je veel praktische vakken hebt, gezien je Adobe noemt, vergen die deadlines echt veel van je als je ook nog eens genoeg moet werken om rond te komen. Een of twee dagjes in de week werken voor extra geld is prima, maar ik zou echt niet meer gaan werken om dingen als kamers of studiespullen te kunnen betalen. Daar is stufi gewoon voor gemaakt :Y)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    AriChibi schreef:
    (...)

    Het valt echt wel mee hoor, zelfs als je gedurende je hele studie maximaal leent, kun je dat nog met vakkenvullen afbetalen haha.

    Overigens kun je niet worden opgepakt tenzij je de Nederlandse ambassade binnenkomt, dus vooral geen uitnodigingen accepteren van daar!!!!!

    @Derks ik zou gewoon zelf alles regelen qua lenen, uiteindelijk beheer jij je DUO-account en moet jij het terugbetalen. Voor de gemiddelde studie word je geacht 40 uur per week te besteden aan studiegerelateerde dingen. Als je veel praktische vakken hebt, gezien je Adobe noemt, vergen die deadlines echt veel van je als je ook nog eens genoeg moet werken om rond te komen. Een of twee dagjes in de week werken voor extra geld is prima, maar ik zou echt niet meer gaan werken om dingen als kamers of studiespullen te kunnen betalen. Daar is stufi gewoon voor gemaakt :Y)


    Haha, ik ga zeker lenen. Heb al verzoek ingediend bij DUO en dat is goedgekeurd :)
    Ik ga een bijbaantje zoeken voor sowieso de zaterdag en dan misschien een avond in de week (of ochtend/middag/ligt aan het rooster).
    Heb ook al alles overwogen qua afbetalen enzo, maar wil alsnog niet maximaal lenen. Zelfs al zou ik niet op kamers gaan, zou ik alsnog gaan lenen, want je kunt het altijd terugbetalen maar minder snel een supergroot bedrag lenen stel dat je naar het buitenland gaat voor stage et cetera...

    Het eerste wat ik doe als ik op mezelf woon, is m'n bankrekening los laten koppelen van m'n ouders :'D als ik dat nu doe dan krijg ik gezeik, als ik op mezelf woon niet, tenminste dan heb ik er geen last van.
    Maar goed, ik ga nogal offtopic :"D


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Hebben je ouders nog toegang dan? (Ik zag net dat je al 18 bent). Volgens mij hadden mijn ouders automatisch geen toegang meer na mijn achttiende.


    I am an idiot, I move.

    Oké wow zoveel reacties. Danku, danku. Ik zal iets meer informatie geven. Op dit moment zit ik in Italië voor een stage. Hier blijf ik tot begin september. Dan heb ik weer hoge kosten, namelijk studie, boeken en excursie. Totaal ongeveer rond de 1700/1800 euro. Ik heb nu in totaal, contant en spaar bij elkaar, 70 euro. Mijn ouders kunnen allebei onmogelijk meebetalen aan mijn studie maar DUO vind van wel, waardoor ik geen recht heb op een aanvullende beurs.
    Ik krijg nu wel een paar maanden een uitwonende beurs van 260 in de maand, maar dat is geen vetpot. Daarbij komt het regelmatig voor dat ik één van mijn ouders, of soms allebei, financieel steun. En dat is nu dus ook totaal niet mogelijk.
    Maar toch staat sparen me best tegen. Als ik terug kom kan ik gaan werken, maar niet meteen al mijn kosten in 1 keer betalen. Ik heb geen vangnet, niet voor mezelf en niet voor mijn ouders. Ik wil volgend jaar uit huis, maar daar heb ik toch echt wel geld voor nodig. Maar ja... het zijn allemaal geen noodsituaties, dus ik twijfel. Echt enorm. Heel fijn om te lezen waarom jullie het wel of niet doen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Revenger schreef:
    Oké wow zoveel reacties. Danku, danku. Ik zal iets meer informatie geven. Op dit moment zit ik in Italië voor een stage. Hier blijf ik tot begin september. Dan heb ik weer hoge kosten, namelijk studie, boeken en excursie. Totaal ongeveer rond de 1700/1800 euro. Ik heb nu in totaal, contant en spaar bij elkaar, 70 euro. Mijn ouders kunnen allebei onmogelijk meebetalen aan mijn studie maar DUO vind van wel, waardoor ik geen recht heb op een aanvullende beurs.
    Ik krijg nu wel een paar maanden een uitwonende beurs van 260 in de maand, maar dat is geen vetpot. Daarbij komt het regelmatig voor dat ik één van mijn ouders, of soms allebei, financieel steun. En dat is nu dus ook totaal niet mogelijk.
    Maar toch staat sparen me best tegen. Als ik terug kom kan ik gaan werken, maar niet meteen al mijn kosten in 1 keer betalen. Ik heb geen vangnet, niet voor mezelf en niet voor mijn ouders. Ik wil volgend jaar uit huis, maar daar heb ik toch echt wel geld voor nodig. Maar ja... het zijn allemaal geen noodsituaties, dus ik twijfel. Echt enorm. Heel fijn om te lezen waarom jullie het wel of niet doen.


    Als ik jou was, zou ik bij DUO aan de bel trekken en toch wel gaan lenen. Zo geef je jezelf rust met betrekking tot de financien en daarbij is het een investering in je toekomst die je daarna in 35 jaar terug kunt betalen. Ik zeg niet dat maximaal lenen het beste is, het bedrag kun je zelf bepalen en altijd weer veranderen. Kijk naar de pro's en con's en doe waar jij je prettig bij voelt!


    'I don't want to leave her just because she makes me a better person.'

    AriChibi schreef:
    (...)

    Oh, was dat maar. MBO misschien, maar HBO en WO is wel echt 2k of meer.


    Ik studeerde toch echt Engels op de uni :') duidelijk dat ik me toen nog geen zorgen hoefde te maken over collegegeld, oeps.

    Revenger schreef:
    Oké wow zoveel reacties. Danku, danku. Ik zal iets meer informatie geven. Op dit moment zit ik in Italië voor een stage. Hier blijf ik tot begin september. Dan heb ik weer hoge kosten, namelijk studie, boeken en excursie. Totaal ongeveer rond de 1700/1800 euro. Ik heb nu in totaal, contant en spaar bij elkaar, 70 euro. Mijn ouders kunnen allebei onmogelijk meebetalen aan mijn studie maar DUO vind van wel, waardoor ik geen recht heb op een aanvullende beurs.
    Ik krijg nu wel een paar maanden een uitwonende beurs van 260 in de maand, maar dat is geen vetpot. Daarbij komt het regelmatig voor dat ik één van mijn ouders, of soms allebei, financieel steun. En dat is nu dus ook totaal niet mogelijk.
    Maar toch staat sparen me best tegen. Als ik terug kom kan ik gaan werken, maar niet meteen al mijn kosten in 1 keer betalen. Ik heb geen vangnet, niet voor mezelf en niet voor mijn ouders. Ik wil volgend jaar uit huis, maar daar heb ik toch echt wel geld voor nodig. Maar ja... het zijn allemaal geen noodsituaties, dus ik twijfel. Echt enorm. Heel fijn om te lezen waarom jullie het wel of niet doen.

    Hee leuk ik zit een beetje in dezelfde situatie. 2 jaar geleden, toen ik Engels studeerde, kreeg ik een aanvullende beurs op basis van het inkomen van m'n ouders. Heel fijn, kon ik gebruiken voor mijn collegegeld. Nu wil ik komend schooljaar weer een studie oppakken na per ongeluk een tussenjaar (oeps) en krijg ik volgens duo geen aanvullende beurs meer want mijn ouders verdienen te veel. Heel leuk, maar ze zijn bezig met een faillissement terugbetalen dus ze hebben nog steeds geen geld om mij te helpen. Je kan je ouders een brief naar duo laten sturen, en dan gaan ze kijken of je toch nog die aanvullende beurs kan krijgen.

    [ bericht aangepast op 10 mei 2018 - 8:46 ]


    Spinning around, I'm weightless.

    Ik betaal mijn collegegeld (MBO 4: 1.137 euro) gewoon van mijn bijbaantje. Momenteel is dat 190 euro per maand en ik werk een minimum van 15 uur per week. Ik heb ook van het salaris dat ik kreeg elke maand een minimum van 200 euro op mijn spaarrekening gezet zodat ik dat kan gebruiken als buffer voor mijn HBO opleiding, waardoor ik onderhand bijna genoeg opgespaard heb voor de volledige 4 jaar. (:


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.