Pixielisje schreef:
Heeft iemand tips om langere hoofdstukken te schrijven?
Ik heb een goed plot uitgewerkt staan voor mijn soty en het is pretty fastpaced, want ik heb zo wat van 'waarom zou ik er x convos insteken die niet bijdragen aan het verhaal?' maar ik blijf dan steken op hoofdstukken van rond de 1500 woorden. Dan vraag ik mij af of ik min 40 000 haal.
Hoe lang zijn de hoofdstukken van 'echte boeken' ongeveer?
also: wie herleest er hier ook verhalen?
Ik deed wat google research rond schrijven en blijkbaar is herlezen een big 'faux pas' maar ik doe het voortdurend. Om in de sfeer te zitten van het vorige dat ik geschreven heb of om nieuwe zaken te adden (vooral als ik niet lekker bezig was op dat moment en halverwege gestopt ben, dan add ik al dingen en herschrijf ik al?)
Dialoog vind ik leuk om te schrijven/lezen omdat het de persoonlijkheid van personages op een andere manier kan laten zien. Ook voor de lezer is het aangenaam om soms een een rustpunt in de vorm van dialoog te hebben. ^^
Hoe lang hoofdstukken in boeken zijn, kan erg verschillen. Ik heb echt boeken gehad waarin ik bijvoorbeeld bijna 50 hoofdstukken had terwijl andere boeken van dezelfde lengte er misschien maar 20 hadden. Ik denk niet dat er echt een regel voor is.
Een tip om langere hoofdstukken te schrijven, is dat je niet voor Quizlet moet schrijven. Op Quizlet moet in elk hoofdstukje dat je post iets zitten (actie, mysterie, ...) zodat je lezers geïnteresseerd blijven. In boeken is het plot vaak niet zo snel als je het vergelijkt met Q-verhalen gewoon omdat het formaat anders is. Ik denk dus dat als je langere hoofdstukken maakt, deze sowieso ook trager gaan worden, en je hiermee wel rekening moet houden.
Ik heb er even mijn vorige SOTY bij gehaald en daar zit ik met woordenaantal per hoofdstukje gemiddeld tussen de 750-1000. In totaal had ik +/- hoofdstukjes nodig om de 40 000 te halen. Ik denk dus dat je met je 15000 hoofdstukken er een pak minder gaat moeten schrijven om het minimum aantal te halen. Het is trouwens ook nog maar juni, je hebt nog tijd zat!
Ik herlees niet, tenzij ik even iets moet opzoeken, maar ik stop meestal wel met schrijven midden in een bepaalde scène of vlak voordat er iets spannends gaat gebeuren zodat ik niet vanaf een rustpunt moet beginnen en dus sneller in het verhaal geraakt. Om dan te beginnen schrijven, herlees ik vaak wel even de bovenste alinea ofzo gewoon om me weer te laten onderdompelen in mijn verhaal.
The soul needs autumn.