oceaanwind schreef:
Ik heb echt struggles over hoe ik mijn verhaal moet beginnen. Ik heb al wel een proloog maar dat is eerder om een beetje in de stemming te komen, de sfeer van mijn verhaal weer te geven.
Ik twijfel gewoon enorm hard of ik midden in een actie moet beginnen of rustig.
Dus hoe beginnen jullie meestal een verhaal?
Lastige vraag.
Ik weet wel wat ik als lezer prettig vind. Hangt ook een beetje van de wereld af; hoe anders is de plek die we zien? En wat staat er eventueel in een samenvatting?
Een proloog kan gewoon wat spannends zijn. Je kunt daarna alsnog rustig opbouwen als er veel uitgelegd moet worden. In mijn geval denk ik dat ik rustig begin, want de relaties onderling zijn wel belangrijk, en naast mijn favoriet zijn er nog 4 hoofdpersonen. Eigenlijk wil ik die ook nog verder uitwerken voordat ik te ver vooruit ga en ze te veel op elkaar lijken.
En in mijn geval moet het allemaal duidelijk zijn dat zij elkaar kennen voordat het echte verhaal begint. Al helemaal omdat ze redelijk vroeg in het hoofdverhaal uit elkaar gaan en halverwege elkaar moeten tegen komen. Dan wil ik het wel, indien nodig, spannend kunnen maken en geen infodump moeten doen om uit te leggen waarom ze zo met elkaar omgaan.
wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder