• Hoi hoi,
    Ik wil dus een verhaal publiceren (in eigen beheer?), met een zelfgemaakte cover.
    Nu weet ik niet welke afbeeldingen ik daarvoor mag gebruiken, in verband met gebruiksrechten etc. Moet je hiervoor 'rechtenvrije' afbeeldingen gebruiken? En hoe zoek ik daarop via Google? Hoe weet ik of een afbeelding dan rechtenvrij is? En moet ik dan de naam van de maker van die afbeelding (of fotograaf, whatever) erbij noemen in de omslag van het boek?
    Hoe zit dat precies?

    Hieronder een afbeelding van Google; welke instelling moet ik hebben?



    Wie kan me helpen? (flower)


    oi, suzy

    Op Google zijn rechtenvrije afbeeldingen heel moeilijk te vinden, omdat het op Google (vaak) niet komt van de oorspronkelijke poster van de foto. Je moet als het ware helemaal teruggaan naar de bron van de foto (tumblr, site van fotograaf) om te kijken of de foto rechtenvrij zijn.

    Je hebt ook sites waar je rechtenvrije foto's kan kopen. Maar dat kost dus geld. Ik weet niet wat je met die instellingen aan moet, want 'niet-commercieel' is niet hetzelfde als 'rechtenvrij'.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Jap, je dient enkel rechtenvrije afbeeldingen te gebruiken. Ik zoek altijd op google onder "Gelabeld voor hergebruik, inclusief aanpassing" en bij de plaatjes die ik dan geschikt vind, controleer ik dan de herkomst nogmaals en of ze inderdaad echt rechtenvrij zijn om fouten van google te voorkomen. Daarnaast moet je ook nog controleren of het lettertype dat je gebruikt rechtenvrij is. Meestal kan je dat onderzoeken door simpelweg het lettertype te googlen.

    Edit: Oh en het is ook aan te raden om eens door je eigen foto's te speuren. Ik heb zelf persoonlijk aardig wat natuurfoto's tussen mijn eigen gemaakte foto's, welke soms uitermate geschikt zijn voor een cover.

    [ bericht aangepast op 24 mei 2017 - 9:09 ]


    At the end we're all cursed

    Delphini schreef:
    Daarnaast moet je ook nog controleren of het lettertype dat je gebruikt rechtenvrij is. Meestal kan je dat onderzoeken door simpelweg het lettertype te googlen.


    Serieus? En fonts van Dafont.com, weet je hoe het daarmee zit?

    Delphini schreef:
    Edit: Oh en het is ook aan te raden om eens door je eigen foto's te speuren. Ik heb zelf persoonlijk aardig wat natuurfoto's tussen mijn eigen gemaakte foto's, welke soms uitermate geschikt zijn voor een cover.


    Tja dat zou een goeie zijn, als ik tenminste een goeie camera had waar ik goeie foto's mee kon maken... Alles wat ik heb is bagger :'D


    Ik heb nu dit gevonden: klik. Rechts staat: "Vrij voor commercieel gebruik, geen attributie noodzakelijk". Wat betekent dat?

    [ bericht aangepast op 24 mei 2017 - 9:14 ]


    oi, suzy

    Iversen schreef:
    (...)

    Tja dat zou een goeie zijn, als ik tenminste een goeie camera had waar ik goeie foto's mee kon maken... Alles wat ik heb is bagger :'D


    Ik heb nu dit gevonden: klik. Rechts staat: "Vrij voor commercieel gebruik, geen attributie noodzakelijk". Wat betekent dat?


    Bij Dafont staat het er meestal naast. Als het Free for personal use is, dan mag je het meestal niet gebruiken/is het niet rechtenvrij, hoewel je soms als je verder zoekt dan nog wel eens bij de bron komt en het dan blijkt dat het wél te gebruiken is. Als er 100% free staat is het rechtenvrij en mag je het wel gebruiken.

    Pixabay is vrij veilig, dus ik zou zeggen dat je deze afbeelding gewoon vrij kan gebruiken zonder enige problemen, hoewel het wel aan te raden is om nog even op de afbeelding te googlen om te zien of er toch geen bron is die aangeeft dat wat op pixabay staat niet klopt. Er is namelijk geen 100% garantie.


    At the end we're all cursed

    Delphini schreef:
    (...)

    Bij Dafont staat het er meestal naast. Als het Free for personal use is, dan mag je het meestal niet gebruiken/is het niet rechtenvrij, hoewel je soms als je verder zoekt dan nog wel eens bij de bron komt en het dan blijkt dat het wél te gebruiken is. Als er 100% free staat is het rechtenvrij en mag je het wel gebruiken.

    Pixabay is vrij veilig, dus ik zou zeggen dat je deze afbeelding gewoon vrij kan gebruiken zonder enige problemen, hoewel het wel aan te raden is om nog even op de afbeelding te googlen om te zien of er toch geen bron is die aangeeft dat wat op pixabay staat niet klopt. Er is namelijk geen 100% garantie.


    Thanks!! Je bent heel behulpzaam, hier heb ik zeker wat aan. (flower)

    Hoe kom je aan deze informatie? Is dat je ervaring of is er een website of iets waar ik al deze 'juridische regels' kan nazoeken?


    oi, suzy

    Iversen schreef:
    (...)

    Thanks!! Je bent heel behulpzaam, hier heb ik zeker wat aan. (flower)

    Hoe kom je aan deze informatie? Is dat je ervaring of is er een website of iets waar ik al deze 'juridische regels' kan nazoeken?


    Iemand wees mij er ooit op dat je bij lettertypes ook moet controleren, dus toen ging het mij opvallen dat dat bij Dafont bijvoorbeeld erbij staat en dat als je verder zoekt je vaak meer informatie kan vinden over het lettertype. Ook de herkomst en zo. Van bijvoorbeeld Pixabay heb ik gezocht wat de makers zelf over hun garantie dat het rechtenvrije afbeeldingen zijn zeiden. En dat je de Google zoekfunctie niet volledig kan vertrouwen, was vooral te merken aan het feit dat ik altijd naar de bron ga van de afbeelding en toen erachter kwam dat er op de site zelf dan soms iets anders staat.
    Afbeeldingen met copyright zijn beschermd door de copyright wetgeving. Die kan je opzoeken, hoewel dat wel echt een vrij ingewikkelde en lange wetgeving is, dus mocht je het door willen lezen, ga er vanuit dat je even bezig bent, haha. Zelf heb ik die doorgespit om te kijken hoe het bijvoorbeeld zit met het maken van parodieën.


    At the end we're all cursed

    Ah oké! Nou, dit zijn mijn eerste stapjes richting het rechtenvrije gedeelte van covers maken, dus ik neem m'n tijd, haha. Het duurt sowieso nog even voor mijn boek af is, dus tegen die tijd zal ik nog meer research moeten doen.

    In elk geval enorm bedankt! Je hebt me echt vooruit geholpen! (flower)


    oi, suzy

    Iversen schreef:
    Ah oké! Nou, dit zijn mijn eerste stapjes richting het rechtenvrije gedeelte van covers maken, dus ik neem m'n tijd, haha. Het duurt sowieso nog even voor mijn boek af is, dus tegen die tijd zal ik nog meer research moeten doen.

    In elk geval enorm bedankt! Je hebt me echt vooruit geholpen! (flower)


    Graag gedaan! Nog heel veel succes met het afmaken van je boek en het maken van je cover : )


    At the end we're all cursed

    Delphini schreef:
    (...)

    Graag gedaan! Nog heel veel succes met het afmaken van je boek en het maken van je cover : )

    Heel erg bedankt!


    oi, suzy