• Nee, ik ga jullie niet vragen om personages te maken. Ik wil het graag zelf doen, want ik heb al een lijst met allemaal vragen die ik kan invullen. Alleen heb ik wel een probleem. Hoe maak ik een realistisch personage? Dus zeg maar zo, dat hij/zij staat als een huis en zijn/haar eigen persoon is. Want dat vind ik best lastig, merk ik nu (en ik dacht dat een naam het moeilijkste zou zijn) en ik wil natuurlijk wel goede personages die ik door en door ken.

    Want ik wil ze bedenken en aan de andere kant wil ik ze zeg maar zelf laten vertellen hoe ze zijn. Dus dat ik ze niet bedenk, maar dat zij mij vertellen hoe ze in elkaar steken. Dat klinkt best wel gek als ik het zo op schrijf. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

    Even kort samengevat:

    Hoe maak ik een realistisch personage?
    Hoe maken jullie een realistisch personage?
    Hoe beschrijf je sommige huidskleuren?


    Physics is awesome

    AriChibi schreef:
    Ik zou zeggen, kijk naar je favoriete personages of zelfs naar andere mensen. Ik heb vaak personages die dingen verbergen of eentje die zich heel capabel voordoet maar stiekem faalt in alles en ook erg onhandig is. Geef ze hun gebreken, maar ook hun talenten of dromen. Het helpt voor mij als ik een soort vriendenboekje voor ze kan invullen, inclusief schrijfstijl of eventuele doodles op vrije plekjes op de pagina's ;p
    Je vrienden kun je ook aan meerdere dingen dan alleen hun gezicht/stem herkennen. Probeer dat ook met je personages voor elkaar te krijgen.

    Huidskleuren ben ik ook niet heel groot in, meestal noem ik het een of twee keer als ik iemand beschrijf en dan gebruik ik alleen getint, donker of licht :p


    Goeie tip, dankjewel. In ieder geval voor de eerste indruk. Ik heb dus zo'n lijst die ik voor ze kan invullen en daarbij dan een checklist voor meer informatie die ik over ze weet. De eerste lijst is zeg maar zo'n vriendenboekje lijst met onder andere hun droom/dromen of angst(en) en nog meer. Maar het is best lastig hoe ik bepaalde dingen het best kan beschrijven en geen stereotype van hen kan maken. Hoewel dat volgens mij wel lukt.
    Je bedoelt bijvoorbeeld, manier van lopen of hun achterhoofd?

    Oké, goed om te weten. Ik ga proberen om het zo algemeen te houden, zodat de lezers hun fantasie kunnen gebruiken over hoe een personage er precies uit ziet.


    Physics is awesome

    Antigone schreef:
    (...)

    Nee hoor, dat is niet racistisch, gewoon duidelijk. Je moet hier en daar oppassen dat je personages niet allemaal in stereotypes vallen, maar dat heeft bijna altijd meer te maken met gedrag dan met uiterlijk!


    Gelukkig. Dat ga ik ook proberen, maar iedereen is uniek en soms ook een beetje cliché. Ik ga in ieder geval mijn best doen om geen clichés van ze te maken.


    Physics is awesome

    Kelmeckis schreef:
    (...)


    Je bedoelt bijvoorbeeld, manier van lopen of hun achterhoofd?


    Ook hun manier van praten, bijvoorbeeld. Een puberjongen die zichzelf heel stoer vindt verwoordt zinnen anders dan een verlegen meisje. Dat soort subtiele verschillen vind ik in enorme dialogen ook altijd wel handig meegenomen, daardoor zit je niet de hele tijd met dat 'zei dinges', 'zei hij' etc.
    Ik ben slecht in voorbeelden verzinnen, maar je kan die verschillen ook meenemen in acties zoals op een scooter stappen of bij het kopen van het kaartje, ik zeg maar wat :p. De stoere jongen zou tegen de balie leunen en heel nonchalant om een ticket vragen, maar het meisje zou dan eerder een tiental centimeters van de kassa af staan, armen gekruist, en een beetje ongemakkelijk mompelen :p. Zo krijg je al snel verschillende scenario's per personage, i.p.v. dat je gewoon zegt van "Lisa liep naar de kassa en vroeg om een kaartje", bijvoorbeeld.
    (Dit helpt ook als je het gevoel hebt dat je verhalen/hoofdstukken te kort zijn, (nerd))


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Dat vind ik wel echt lastig. Ik zie niet snel dat onderscheid en dan vind ik het moeilijk om dat te benoemen. Want omdat ik het dan niet zie in het echte leven, vind ik het moeilijk om dat te verwerken in mijn verhaal. Volgens mij wel ik in herhaling, sorry, maar ik wil graag duidelijk zijn.

    Knap van je dat dan toch voorbeelden geeft. Ik snap wat je bedoelt, hun karakter terug laten komen in hun lichaamstaal en hoe ze zich gedragen, tenminste dat is wat ik eruit begrijp. Dat is zeker interessant, voor het verschil in personages.

    (Dat gevoel heb ik meestal niet, eerder dat ik met beschrijven iets door schiet)


    Physics is awesome

    Hmm, ja, het ligt ook wel echt aan de personages. Klinkt het logisch als ik zeg dat bij het groeten van iemand de een eerder "yo, whaddup" zegt en de ander "hey hoi, hoe ist het". Zo heb ik bijvoorbeeld een vriendin die vaak mij van achteren bespringt en dan BOE roept, maar een andere vriendin strompelt vaak een beetje sloom naar me toe om vervolgens een beetje slaperig "heeeeeyyy..." te zeggen. Zij praten ook heel anders, die eerste is heel erg direct met haar woorden en geeft ook snel hardop commentaar op dingen met zo'n gezicht van 'dat jullie dat niet doorhebben!!'. Die andere vriendin maakt zulke opmerkingen juist heel zachtjes fluisterend en trekt daar dan ook van die verraste gezichten bij terwijl ze ervoor zorgt dat niemand haar door heeft :p.

    Tja, je moet een beetje creepy de mensen om je heen analyseren, maar zo zie je dat twee vriendinnen zich dus heel anders kunnen gedragen. Online zijn ze wel nagenoeg hetzelfde namelijk, alleen IRL doen ze zo verschillend, dus dat was wel grappig om bewust te zien zeg maar :p


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Dat is waar. Ik probeer mij nu voor te stellen hoe zij elkaar zouden begroeten.
    Dat is wel in duidelijk verschil van hoe ze jou benaderen en groeten. Ik denk dat de manier van praten qua hoe ze dingen verwoorden en zeggen ook te maken heeft met hun karakter. Uit wat jij nu zegt, maak ik op dat je eerste vriendin (ik noem er even C en de ander G) een extravert persoon is en G eerder introvert is. C is recht door zee en G ook wel, maar ze brengen het allebei op een andere manier.

    Ik ga de mensen om mij heen creepy analyseren en waarschijnlijk op schrijven hoe ze zich dan gedragen.
    Dat is inderdaad grappig, dat ze in het echt zo verschillen en online juist niet.


    Physics is awesome