Antigone schreef:
(...)
Waaat, krijgen jullie Samengevat en Examenbundel van school? Als wij die willen, mogen we ze lekker zelf betalen o.o
Ja, voor elk vak hebben wij examenbundels gekregen! Ik dacht dat elke school dat deed, maar dan hebben wij blijkbaar mazzel. Ik was ook verbaasd dat wij Samengevat aardrijkskunde kregen van school, want voor de andere vakken kregen we die niet. Wel super handig. ^^
Villainess schreef:
Weet iemand tips voor wanneer je een blackout krijgt? Ik heb morgen wiskunde en geheid dat ik alle formules ga vergeten van de stress.
Balen dat je vaker last hebt gehad van een black-out. Met wiskunde heb ik dat vorig jaar ook een aantal toetsen gehad en ik weet nog hoe ontzettend vervelend het voelde om zo gestrest te zijn. Om mee te beginnen zou ik op het moment zelf erkennen dat je een black-out hebt. Als je dat tegen jezelf zegt, krijg je een heel ander effect dan wanneer je denkt "Oh shit, ik mag geen black-out krijgen, doe niet zo stom, denk nou even na".
Daarna zou ik even proberen je gedachten te verzetten. Even wat eten (als jullie dat ook mee mogen naar binnen) of misschien even aangeven bij een surveillant dat je naar de wc wilt.
Het belangrijkste bij een black-out is denk ik dat je vanuit je hoofd en de gedachten daarin weer in de handeling van het schrijven en het oplossen van sommen komt. Sla gewoon de som over als je het niet weet, zoek naar een som die je wel op kunt lossen, die je wel weet of waarvoor je geen formule nodig hebt. In de tussentijd gaat jouw onderbewuste dan toch opzoek naar de oplossing en kom je misschien later op de formule.
Voor je examen kun je eventueel ook alle formules op je kladblad schrijven, maar misschien ben je dan ook nog gestrest en vergeet je het. Begin dan met een simpele formule en probeer zo steeds wat meer op te schrijven. Geheugensteuntjes maken voor wiskundeformules kun je ook nog doen! Dat heeft mij op mijn geschiedenisexamen heel erg geholpen.
Wat ik destijds geleerd heb toen ik een faalangstreductiecursus volgde, is dat je hersenen geen onderscheid maken tussen of je iets visualiseert of daadwerkelijk meemaakt. Je kunt dus (bijvoorbeeld) vanavond in bed bedenken hoe je wiskunde examen morgen eruit gaat zien. De zaal, de plek die je hebt, de spullen die op tafel liggen en hoe je zelf aan tafel zit. Je kunt dan ook bedenken dat je een black-out krijgt en hoe dat voelt, maar vervolgens ook bedenken wat je dan doet. Je legt bijvoorbeeld je pen neer, neemt een aantal keer diep adem, verlaagt je hartslag en slaat de bladzijde om opzoek naar een som die wel lukt op dat moment. Je hersenen onthouden dit als iets wat echt zo gebeurd is, dus je hebt als het ware ervaring hoe je met een black-out om kunt gaan.
En het belangrijkste is om vertrouwen te hebben in wat je kunt en weet, ook al is dat misschien lastig en eng. Je doet examen omdat je het kunt en je hebt de beschikbare kennis. Je hoeft er alleen op te vertrouwen en dan komt het goed. Heel veel succes morgen! Ik ga voor je duimen. (:
"Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."