Wasikowska schreef:
Ik zit nu al een jaar of drie op Q, en ik snap nog steeds de ballen van jullie examensysteem. Het wordt waarschijnlijk elk jaar uitgelegd, maar ik geraak er gewoon niet aan uit. :'D
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Nederlanders snappen er doorgaans ook niet zoveel van :')
Het komt erop neer dat de 'examenklas' aan het eind van hun laatste schooljaar de 'centrale examens' maken. In de jaren daarvoor maakten we tentamens of 'PTA's' en daarvan is er voor elk vak een gemiddelde dat het 'schoolexamen' heet. Voor al je schoolexamencijfers gemiddeld moet je tegenwoordig minimaal een 5,50 staan. Voor het gemiddelde van de centrale examens geldt dat ook. (En dus is het gemiddelde van je eindlijst (de gemiddelden van CE en SE) ook automatisch 5,50 of hoger.)
Daarnaast is er voor havo en vwo (de twee hoogste niveaus) de 'kernvakkenregeling' - sinds een paar jaar. Dat houdt in dat je voor Nederlands, Engels en Wiskunde in principe hoger dan een 6 MOET halen om te slagen (voor je schoolexamen én je centraal examen, dus niet het gemiddelde daarvan maar echt die twee apart), maar je mag maximaal één 5,0 halen voor die drie vakken. Lager dan een 5,0 voor je SE of CE en je bent automatisch gezakt.
Voor de andere vakken mag je volgens mij maximaal 1 afgeronde 4. Je kunt slagen met een 3,9 voor bijvoorbeeld je biologie-examen als je 'compensatiepunten' hebt bij andere vakken, dat is alles boven een 7 op onze school, maar volgens mij verschilt dat per school. Voor alles lager dan een 6 heb je compensatiepunten nodig.
Voor VMBO-TL zijn er nog geen aangescherpte regels, wat betekent dat je minimaal een 5,50 gemiddeld moet staan op je eindlijst - de gemiddeldes van je schoolexamen Engels en centraal examen Engels, idem voor alle andere vakken.
Op TL mag je niet lager dan een 5 voor Nederlands geloof ik, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
De algemene regel is dat VWO 8 centraal examens maakt, HAVO 7 CE's, VMBO-TL 6. De lagere niveaus hebben weer een ander examensysteem, maar daar weet ik niets van. Die vakken zijn ook anders.
Er bestaan vakken op HAVO en VWO waarbij je geen CE maakt, maar alleen je schoolexamencijfer hebt. Dat zijn (op onze school) NLT en Wiskunde D.
For those I love, I will sacrifice