• Gegroet, sportieve mede-Quizletters!

    De Giro d’Italia is alweer een tijdje aan de gang. Dit jaar startten maar liefst drie etappes in Nederland, waarvan twee in mijn woonplaats: Nijmegen! Dat mocht ik natuurlijk niet missen! Het leek mij een prima aanleiding voor een speciaal topic voor deze prachtige sport:



    Wielrennen


    Wielrennen is een sport die steeds meer harten verovert. Jullie kennen allemaal de Tour de France die in hartje zomer plaatsvindt, en die vorig jaar in Utrecht startte. Ik was erbij! De harde kern zal ook het bestaan weten van de Vuelta, de eerder genoemde Giro, en de eendagsritten zoals Parijs-Roubaix, de Ronde van Vlaanderen, en natuurlijk Luik-Bastenaken-Luik, die dit jaar werd gewonnen door onze eigen Nederlandse Wout Poels! Laten we ook de Amstel Gold Race niet vergeten, een rit die heel zuid-Limburg doorkruist, en waar ik al jaren ga kijken.

    Wielrennen is een sport die helaas ook erg gevaarlijk kan zijn. Zoals jullie vast wel weten zijn in het verleden vaker dan één keer renners overleden tijdens een etappe. In zo’n kolossaal peloton zit een ongeluk in een klein hoekje. Sterker nog: zelfs tijdens trainingsritten worden ze door auto’s van hun fiets gereden (de halve Giant-Alpecin-ploeg in Spanje, afgelopen januari). Tijdens de derde etappe van de Tour de France in 2015 vond een massale valpartij plaats in een afgelegen maïsveld, waarbij verschillende renners allerlei soorten letsel opliepen, variërend van grote schaafwonden tot botbreuken en zogenoemde luxaties, “gewricht uit de kom”. Laurens ten Dam was een van de slachtoffers. Zijn schouder was uit de kom geraakt – maar wat deed Ten Dam? Hij stapte weer op de fiets, en ik denk dat dat goed de mentaliteit van de renners illustreert. Zolang de pijn draaglijk is, rijdt men door, en misschien nog wel langer.

    Het wielrenvirus heerst al lange tijd bij mijn vader, maar heeft sinds twee jaar geleden ook mij in zijn greep. Helaas heb ik geen eigen rennersfiets en kan ik dus ook niet de weg op. Daarom heb ik mijn toevlucht genomen tot de universitaire sportschool, waar ik voor een habbekrats zo veel kan sporten als ik wil.
    Ik ga twee keer per week spinnen – wat het dichtst in de buurt komt van wielrennen op de weg. Vorig jaar zijn mijn vader en ik naar het zuidelijke Limburg afgerezen om daar de bergen heuvels te trotseren. Pa met z’n eigen fiets, ik met een gehuurde. En het was ontzettend zwaar, maar die adrenalinekick vergeet ik nooit meer. Met vijftig kilometer per uur door een dorpje razen is iets wat je maar zelden meemaakt.

    Zijn er hier Quizletters die ook van fietsen/wielrennen houden en hoe vaak doe je dat per week?





    [ bericht aangepast op 18 mei 2016 - 21:25 ]


    Slightly drunk.

    Mijn vader is ook een enorme fan! Hij fietste vroeger heel erg veel, maar tegenwoordig moet hij aankomen en mag hij niet zoveel fietsen.

    Ik vind fietsen ook leuk, ik heb een racefiets en alles wat erbij hoort, maar het schiet er nogal vaak bij in. Ik ben er dan ook niet zo goed in, haha.


    Your make-up is terrible

    Niet wielrennen, wel mountainbiken. Echt tijden gedaan op allerlei banen in NL, ik vond de techniek enzo leuker dan de snelheid. ik woonde ook wel ideaal daarvoor, zat binnen een minuut in de bossen. Op dat moment deed ik het wel zo'n 4-5x per week.

    Nu is het vooral in de weekenden met een slakkengang naar een kroeg fietsen, de terugweg leg ik dan wel vaak een dubbele afstand af.


    Sarah = ongewoon sexy

    Mijn vader fietst veel. Hij is een beetje te laat begonnen, maar anders had hij echt heel goed kunnen worden.

    Ik vind het niks. Beetje saai om naar te kijken, en ik vind het zelf ook niet echt geweldig om te doen. Ik ben meer een atletiek fan. (:


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Hier is het ook de vader. Zelf ben ik niet zo'n grote fan, maar hij heeft net de 1000 km voor kom op tegen kanker gereden en ik ben best trots op hem. c:


    What would Emma do?

    Ieder z'n ding natuurlijk. Wat mij het meest intrigeert/fascineert, is het waanzinnige geluid van verspringende versnellingen en klikkers van de pedalen. Wanneer zo'n enorm peloton van 150-200 man voorbij raast, klinkt dat geluid nog massaler en dat is één van de dingen waarop ik zo verliefd ben geworden.

    Zijn er mensen die gaan kijken naar grote rondes zoals de Tour, ronde van Vlaanderen en Luik-Bastenaken-Luik?

    @Lindemann, dat is echt knap!

    [ bericht aangepast op 18 mei 2016 - 21:24 ]


    Slightly drunk.

    Ik heb sinds jaar en dag het vliegend schijt aan wielrennen omdat ze hier letterlijk elk jaar zevenendertig keer passeren (long live de Vlaamse Ardennen), maar hoe leuk voor je! Als wielerfan moet dat echt de max zijn, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Helaas is Tom Dumoulin afgestapt in de Giro d'Italia, na dagenlang de roze trui te hebben gedragen. Die jongen was dé Nederlandse favoriet! Hij heeft last van een... nou ja... ze noemen het een "derde bal". Een pijnlijke zweer op je kont, dus, waar je niet meer mee kan fietsen zonder te krijsen van de pijn. Althans, zo werd verteld. Zelf gelukkig nog nooit ervaren. (cat)
    Wat me zwaar tegenvalt is wel de neerbuigende manier waarop het nieuws werd gebracht. Alsof het het einde betekende van Dumoulin, wat natuurlijk niet waar is. En al die smerige details (pus, bloed, etc) hoef ik ook niet voor me te zien, dank u.

    [ bericht aangepast op 21 mei 2016 - 12:22 ]


    Slightly drunk.