• Hoihoi!
    Het verbaasde me dat er nog geen algemeen topic over is gemaakt, omdat de eindexamens hier in Nederland al over minder dan een maand beginnen. En aangezien ik het leuk vind om te lezen over hoe anderen de eindexamens ervaren/ervaren hebben, besloot ik om dan maar zelf het topic aan te maken.
    Ik doe volgende maand gymnasium eindexamen, NG-profiel. Scheikunde en Natuurkunde gaan superslecht bij mij, dus ik heb nog heel wat te doen deze vakantie!

    Dus, wie van jullie doen er dit jaar allemaal eindexamens? Lukt het leren een beetje bij jullie, heb je er vertrouwen in, extra tips?

    xx


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Thymbraeus schreef:
    (...)
    Net op tijd gelukkig! :p

    Haha ja idd. Ik ben er wel klaar voor, denk ik. Ben alleen wat onzekerder hierover omdat ik bang ben dat ik over de kleine dingetjes heen ga kijken. Maar nog even een vraagje, H3O+ + OH- wordt toch 2 H2O als je zuur/base reacties en redoxreacties zelf moet opstellen?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Haha ja idd. Ik ben er wel klaar voor, denk ik. Ben alleen wat onzekerder hierover omdat ik bang ben dat ik over de kleine dingetjes heen ga kijken. Maar nog even een vraagje, H3O+ + OH- wordt toch 2 H2O als je zuur/base reacties en redoxreacties zelf moet opstellen?

    Jeps, volgens mij wel ^^
    Ik doe die halfreacties opstellen altijd op gevoel en dan gaat het meestal wel goed, heb er ook niet echt een truc voor of zo :'D

    Ik moet mezelf trouwens er echt constant aan herinneren dat vaste stoffen niet in de evenwichtsvoorwaarde thuishoren :') Uit automatisme zet ik ze er altijd in haha.


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Thymbraeus schreef:
    (...)
    Jeps, volgens mij wel ^^
    Ik doe die halfreacties opstellen altijd op gevoel en dan gaat het meestal wel goed, heb er ook niet echt een truc voor of zo :'D

    Ik moet mezelf trouwens er echt constant aan herinneren dat vaste stoffen niet in de evenwichtsvoorwaarde thuishoren :') Uit automatisme zet ik ze er altijd in haha.

    Vloeibare stoffen ook niet. Alleen opgeloste en gasvormige stoffen. ^^
    Mochten jullie nog vragen hebben, ik had een acht indertijd (;


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik heb nooit begrepen dat er stoffen zoals H3O+ kunnen bestaan, terwijl zuurstof maar twee covalente bindingen kan aangaan...? Nou ja. Ik was dik geslaagd dus ik maakte me er ook niet meer druk om.


    Slightly drunk.

    Flabbergasted schreef:
    (...)
    Vloeibare stoffen ook niet. Alleen opgeloste en gasvormige stoffen. ^^
    Mochten jullie nog vragen hebben, ik had een acht indertijd (;

    Ja ik heb nog wel even een vraag hahaha
    Wat is het verschil tussen een zuur/base reactie in een basisch milieu, neutraal milieu en zuur milieu? Bij zuur mogen er geen OH- zijn, bij basisch geen H3O+, maar bij neutraal milieu dan? Of bestaat dat niet?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Jerker schreef:
    Ik heb nooit begrepen dat er stoffen zoals H3O+ kunnen bestaan, terwijl zuurstof maar twee covalente bindingen kan aangaan...? Nou ja. Ik was dik geslaagd dus ik maakte me er ook niet meer druk om.

    Komt door het plusje. Dan heeft ie een binding teveel of te weinig of idk. Pff. Ik ga twijfelen door jullie :'D


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...



    Ik heb weer even rust... Veel succes voor de mensen die vandaag nog moeten! (op zulke momenten mis ik de cheerleader-smiley...)


    Our Father who art in Heaven. Our Father who art buried in the yard.

    Het heeft zoiets te maken met dat een elektron van H een binding gaat vormen met een elektron van de O. Of zoiets. Wauw, het is echt al ver weggezakt.


    Slightly drunk.

    Eledhel schreef:
    (...)
    Ja ik heb nog wel even een vraag hahaha
    Wat is het verschil tussen een zuur/base reactie in een basisch milieu, neutraal milieu en zuur milieu? Bij zuur mogen er geen OH- zijn, bij basisch geen H3O+, maar bij neutraal milieu dan? Of bestaat dat niet?

    Bestaat niet (;

    Als je het makkelijker wilt trouwens kun je ipv h3o+ h+ denken. Water bestaat namelijk uit een een zuur (h+) en een base (oh-). Zo heb ik het althans geleerd. Dan werden mijn oplosvergelijkingen als volgt:
    HCl + aq -> H+ + Cl-
    En een zuurbase werd zo:
    H+ + Cl- + K+ + OH- -> H2O + K+ + Cl-

    Vergeet de toestanden overigens NOOIT. Dat is zo'n zonde van je punten.


    Deep inside, I've never felt alive

    Flabbergasted schreef:
    (...)
    Bestaat niet (;

    Als je het makkelijker wilt trouwens kun je ipv h3o+ h+ denken. Water bestaat namelijk uit een een zuur (h+) en een base (oh-). Zo heb ik het althans geleerd. Dan werden mijn oplosvergelijkingen als volgt:
    HCl + aq -> H+ + Cl-
    En een zuurbase werd zo:
    H+ + Cl- + K+ + OH- -> H2O + K+ + Cl-

    Vergeet de toestanden overigens NOOIT. Dat is zo'n zonde van je punten.

    Toestand hoeft niet meer op het examen! Dat is afgeschaft (:
    Gelukkig dat dat niet bestaat, ik was al even in de war. Ik houd het toch op h3o+, zo heb ik het de afgelopen 6 jaar ook gedaan haha. Maar bedankt voor je tips!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik ben zo intens blij dat toestanden niet hoeven hè :'D
    H3O+ MOET bij zuur-base, mag bij redox. Maar het maakt redox een stuk vervelender :'D


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Wat? Hebben ze dat afgeschaft? Wat een onzin... Het was de moeite echt niet, om eerlijk te zijn en het ziet er gewoon een stuk beter uit. Maar ik zal dan wel van de oude stempel zijn (;

    Neutraal milieu heb overigens wel, maar dat is niet met een H+ of OH-. Dat is meestal de situatie nà een zuurbase reactie waarbij er evenveel H+jes als OH-tjes waren. Dat is dan allemaal water geworden.


    Deep inside, I've never felt alive

    Thymbraeus schreef:
    Ik ben zo intens blij dat toestanden niet hoeven hè :'D
    H3O+ MOET bij zuur-base, mag bij redox. Maar het maakt redox een stuk vervelender :'D

    Bij redox is H3O+ gewoon H+, toch. En H3O+ mag bij zuurbase niet als het in basisch milieu is, want H3O+ is zuur. Nja. Wah. We zien straks wel. Als de eerste opdracht over de elektrochemische cel gaat, ga ik huilen hahaha

    Flabbergasted schreef:
    Wat? Hebben ze dat afgeschaft? Wat een onzin... Het was de moeite echt niet, om eerlijk te zijn en het ziet er gewoon een stuk beter uit. Maar ik zal dan wel van de oude stempel zijn (;

    Neutraal milieu heb overigens wel, maar dat is niet met een H+ of OH-. Dat is meestal de situatie nà een zuurbase reactie waarbij er evenveel H+jes als OH-tjes waren. Dat is dan allemaal water geworden.

    Oh zo. Oké, thanks! Dus neutraal kan nooit bij een evenwichtsreactie, alleen bij aflopend. Dus alleen bij sterke zuren/basen. Vast wel :'D

    [ bericht aangepast op 13 mei 2016 - 11:11 ]


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Bij redox is H3O+ gewoon H+, toch. En H3O+ mag bij zuurbase niet als het in basisch milieu is, want H3O+ is zuur. Nja. Wah. We zien straks wel. Als de eerste opdracht over de elektrochemische cel gaat, ga ik huilen hahaha

    Gewoon overslaan en op zoek gaan naar de opdrachten die je wel snapt! Heb ik bij natuurkunde ook gedaan en daar heb ik zelfs een gehele vraag (zo'n onderdeel met een thema) opengeslagen en ik had nog 6.5! (Was overigens wel gematst doordat een vraag was weggehaald.)


    Deep inside, I've never felt alive

    Eledhel schreef:
    (...)
    Bij redox is H3O+ gewoon H+, toch. En H3O+ mag bij zuurbase niet als het in basisch milieu is, want H3O+ is zuur. Nja. Wah. We zien straks wel. Als de eerste opdracht over de elektrochemische cel gaat, ga ik huilen hahaha

    Neeeee, bij basisch milieu zijn er ook H3O+! Vergeet dat niet!
    [H3O+] is 10^-pH, toch?
    En pH=14 is basisch, toch?
    Dan is [H3O+] = 10^-14 mol/L, wat betekent dat er WEL H3O+ ionen zijn (damn ik ga gewoon oxonium gebruiken want dat typt makkelijker :'D)
    Alleen reken je er meestal niet mee, in basisch milieu. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

    En elektrochemische cel ga ik zo nog even voor de zekerheid doornemen :') Ik hoop dat ie er niet in zit, maar als het wel zo is, vind ik dat geen enorme ramp of zo.


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.