• Ja, nog maar een paar dagen tot 6 april, wanneer alle meerderjarige Nederlanders naar de stembus mogen voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Ik heb de afgelopen tijd mijn best gedaan om op z'n minst half te weten wáár we nou eigenlijk over stemmen, maar dat blijkt nog verrassend lastig te zijn. Het wordt er ook niet gemakkelijker van dat bepaalde groepen beweren dat het een stem voor of tegen Europa is, of voor of tegen Oekraïens EU-lidmaatschap, wat allebei volkomen onzin blijkt te zijn, maar wel een stuk simpeler klinkt dan de waarheid.

    Dus, mag jij stemmen? Ben je voor of tegen? En heb je überhaupt enig idee waar dit hele referendum over gaat? Nee is ook een prima antwoord, want laten we eerlijk zijn, dat lijkt voor 90% van de stemgerechtigde bevolking te gelden. :'D

    Associatieverdrag met Oekraïne: voor of tegen?

    Hier is overigens de uitleg van de referendumcommissie, een van de meest objectieve bronnen die ik tot nu toe heb kunnen vinden in een zee van extreem subjectieve "stem tegen anders breken de dijken vanwege de golven immigranten die ons werk willen inpikken!!!" en "stem voor want dan krijgen jullie bij Eurovision twaalf punten van Oekraïne!!!" websites. (Oké, die laatste heb ik nog niet écht gezien, maar het zou me niet meer verbazen, onderhand.)

    Ik ben overigens voor, tenzij het tegenkamp op het nippertje toch nog wat zinnige argumenten weet te bedenken. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Ik heb meer mensen de MH17 ramp hierbij horen halen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat erg vreemd vind. Dit verdrag en referendum hebben daar totaal niets mee te maken. Het was tragisch, natuurlijk, maar ik snap niet hoe mensen de connectie leggen dat tegen stemmen bij het referendum op een of andere manier een positieve uitwerking zou moeten hebben op de verloop van het onderzoek ernaar.


    Het gaat mij niet om het onderzoek. Het gaat mij meer om het feit dat wij nog steeds niet weten wie het heeft gedaan en dadelijk blijkt Oekraïne het wel gedaan te hebben en ik kan best geloven dat dat heel heftig kan zijn voor de nabestaande. Ik ben misschien ook wel een beetje bevooroordeeld omdat een hele goede vriendin van mij een van de nabestaande is maar ik merk wel dat zij er moeilijk mee heeft dat wij dadelijk misschien gaan samenwerken met iemand die in haar ogen haar beste vriend heeft gedood. Misschien heel zwart wit van mij om het zo te zien maar het hele MH17 gebeuren is maar een klein deel om nee te zeggen. De andere dingen tellen voor mij zwaarder mee.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Froyo schreef:
    (...)

    Het gaat mij niet om het onderzoek. Het gaat mij meer om het feit dat wij nog steeds niet weten wie het heeft gedaan en dadelijk blijkt Oekraïne het wel gedaan te hebben en ik kan best geloven dat dat heel heftig kan zijn voor de nabestaande. Ik ben misschien ook wel een beetje bevooroordeeld omdat een hele goede vriendin van mij een van de nabestaande is maar ik merk wel dat zij er moeilijk mee heeft dat wij dadelijk misschien gaan samenwerken met iemand die in haar ogen haar beste vriend heeft gedood. Misschien heel zwart wit van mij om het zo te zien maar het hele MH17 gebeuren is maar een klein deel om nee te zeggen. De andere dingen tellen voor mij zwaarder mee.


    Ik vind het erg naar voor je vriendin. Persoonlijk zie ik de directe relevantie echter nog steeds niet echt, want zelfs als blijkt dat het vliegtuig door Oekraïens toedoen is neergekomen, dan waren dat een paar mensen, en die zouden natuurlijk moeten worden berecht, maar dit verdrag gaat over afspraken met een heel land. Ik kan wel begrijpen dat het desondanks erg gevoelig ligt en misschien nare herinneringen oproept voor de nabestaanden. Het is waarschijnlijk lastig om dit los te zien van iets wat zo'n grote impact heeft gehad op je leven.
    Het is verder natuurlijk ook absoluut prima als je een andere menig hebt dan ik, maar ik vond het een opvallend argument.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Vooralsnog denk ik dat ik niet ga stemmen en ik heb me er echt in verdiept. Het punt is gewoon dat ik het écht niet weet. De voorstanders hebben goede argumenten, de tegenstanders hebben goede argumenten, maar beide partijen hebben ook echt standpunten waarvan ik denk, wat is dit voor een gebrabbel.

    Waar ik wel echt, echt een hekel aan heb zijn mensen die tegen gaan stemmen 'om de Europese Unie dwars te zitten/Oekraïne niet bij Europa te hebben'. Daar gaat dit referendum niet over en mocht de toetreding ooit wel ter sprake komen, dan hou je dan lekker een referendum. Zoals in alle andere zaken vind ik dat iedereen die denkt te gaan stemmen, zich moet inlezen. En dat is door zowel voor en tegens tegen elkaar op te wegen en je niet te laden leiden door dingen zoals Geen Stijl die tegen schreeuwen, terwijl dit hele onderwerp maar een willekeurige keuze was.

    [ bericht aangepast op 2 april 2016 - 23:13 ]


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Square schreef:
    (...)

    Ik vind het erg naar voor je vriendin. Persoonlijk zie ik de directe relevantie echter nog steeds niet echt, want zelfs als blijkt dat het vliegtuig door Oekraïens toedoen is neergekomen, dan waren dat een paar mensen, en die zouden natuurlijk moeten worden berecht, maar dit verdrag gaat over afspraken met een heel land. Ik kan wel begrijpen dat het desondanks erg gevoelig ligt en misschien nare herinneringen oproept voor de nabestaanden. Het is waarschijnlijk lastig om dit los te zien van iets wat zo'n grote impact heeft gehad op je leven.
    Het is verder natuurlijk ook absoluut prima als je een andere menig hebt dan ik, maar ik vond het een opvallend argument.


    Zoals ik al zei is het gebeuren van de MH17 een heel klein iets waarom ik nee stem. De andere dingen tellen veel zwaarder mee dan dit.
    Waarom ga jij voor stemmen?


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ik zit er heel erg over te denken om voor te stemmen, alleen de argumenten "het is slecht voor de economie in Oekraïne" & "nog meer vluchtelingen" laten me nog altijd twijfelen. Het feit dat sommige mensen alleen maar tegen stemmen om dwars te liggen, maakt wel weer dat ik meer de neiging heb voor te stemmen om eerlijk te zijn. Het is namelijk zo'n onzin. Voor zover ik weet zit je Europa er nu niet mega mee in de weg namelijk.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Ik ben heel erg tegen het referendum en wil eigenlijk alleen stemmen indien het duidelijk is dat het benodigde percentage wordt gehaald, dan ga ik voor stemmen.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Mijn stembiljet ligt in A'dam D:
    Ik voel me echt niet burgerlijk op het moment, want ik kan technisch gezien niet gaan stemmen, of ik moet voor dat ene moment naar A'dam reizen...
    Lekker geregeld gemeentes! -.-"


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik heb inmiddels wel soort-van-half een idee waar het over gaat, maar ik denk dat ik toch niet ga stemmen, Normaal gesproken zou ik zeggen: wees blij dat je in een democratie leeft en laat je stem horen wanneer je daar de kans voor krijgt, maar in dit geval vind ik het eigenlijk een te ingewikkelde zaak om een referendum over te houden en heb ik er ook niet echt een duidelijke mening over. Aan de ene kant gun ik het de bevolking van Oekraïne ook wel echt dat hun economie en politieke situatie stabieler wordt en als dat bereikt kan worden met het associatieverdrag vind ik dat goed. Aan de andere kant is Oekraïne een erg corrupt land (en heb ik zelfs gehoord dat er nog kinderarbeid voorkomt) en weet ik niet of het dan wel goed is om daarmee 'geassocieerd' te worden en of het verdrag nou überhaupt wel gaat helpen om die economische situatie te stabiliseren. Ik denk dat als ik hier om deze redenen geen goede, weloverwogen keuze over kan maken en eigenlijk ook geen duidelijke mening heb, ik beter niet kan stemmen.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Ik kwam laatst een site tegen op Facebook dat hele goede punten had om tegen te stemmen. Maar ik weet zelf nog niet eens of ik wel ga stemmen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik denk niet dat stemmen, al is de opbrengst 30 % of meer nut heeft. Maar wil het eigenlijk wel doen. Moet me alleen nog even goed inlezen. -al denk ik voor te stemmen-
    Mijn moeder scheurde de stembrief omdat ze het onzin vindt

    [ bericht aangepast op 3 april 2016 - 1:52 ]


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Dit is nog de beste uitleg die ik erover gekregen heb, van mijn toekomstige man.

    [ bericht aangepast op 3 april 2016 - 7:50 ]


    #WWED - What Would Emma Do?

    Mag nog niet stemmen, maar voor zover ik me er in verdiept heb gaat het zo goed als niet uitmaken of je stemt en wat je dan stemt. Het besluit ligt al zo goed als vast, aangezien het X aantal andere landen al vóór gestemd heeft.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Vóór!

    Ik ga voor stemmen, en het is ook nog eens mijn eerste keer stemmen! :]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Ik stem voor. Volgens mijn vader krijgt Poetin vrij spel als Oekraine niet bij de EU komt of iets dergelijks. (Politiek is niet mijn ding enzo.) Dus ik stem voor.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt