• Ja, nog maar een paar dagen tot 6 april, wanneer alle meerderjarige Nederlanders naar de stembus mogen voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Ik heb de afgelopen tijd mijn best gedaan om op z'n minst half te weten wáár we nou eigenlijk over stemmen, maar dat blijkt nog verrassend lastig te zijn. Het wordt er ook niet gemakkelijker van dat bepaalde groepen beweren dat het een stem voor of tegen Europa is, of voor of tegen Oekraïens EU-lidmaatschap, wat allebei volkomen onzin blijkt te zijn, maar wel een stuk simpeler klinkt dan de waarheid.

    Dus, mag jij stemmen? Ben je voor of tegen? En heb je überhaupt enig idee waar dit hele referendum over gaat? Nee is ook een prima antwoord, want laten we eerlijk zijn, dat lijkt voor 90% van de stemgerechtigde bevolking te gelden. :'D

    Associatieverdrag met Oekraïne: voor of tegen?

    Hier is overigens de uitleg van de referendumcommissie, een van de meest objectieve bronnen die ik tot nu toe heb kunnen vinden in een zee van extreem subjectieve "stem tegen anders breken de dijken vanwege de golven immigranten die ons werk willen inpikken!!!" en "stem voor want dan krijgen jullie bij Eurovision twaalf punten van Oekraïne!!!" websites. (Oké, die laatste heb ik nog niet écht gezien, maar het zou me niet meer verbazen, onderhand.)

    Ik ben overigens voor, tenzij het tegenkamp op het nippertje toch nog wat zinnige argumenten weet te bedenken. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Okay, ik ben dus iemand die hoopt dat de regering hoe dan ook als nog voor stemt. Dat is niet omdat ik vind dat tegenstemmers domme, niet ingelezen mensen zijn, maar omdat ik persoonlijk voor het verdrag ben en omdat het hoe dan ook een raadgevend referendum is, waarbij de politici natuurlijk hun opties nog wel eens moeten overwegen, maar dan alsnog kunnen beslissen het wel te doen. Ik vind in dit geval dat de regering het referendum naast zich kunnen neerleggen omdat de initiatiefnemers welbewust tegenstemmers hebben gehaald uit het kamp "tegen Europa" met argumentatie die eigenlijk niet eens toepasbaar zijn op de hele kwestie van het referendum. Dat wil niet zeggen dat alle tegenstemmers daar onder vallen, want ik kan zelf ook wel wat tegenwerpingen bedenken (voornamelijk wat betreft het humanitaire gedeelte van het verdrag), maar ik vind dat de uitslag toch wel deels vertekend is.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Regenboogvis schreef:
    Okay, ik ben dus iemand die hoopt dat de regering hoe dan ook als nog voor stemt. Dat is niet omdat ik vind dat tegenstemmers domme, niet ingelezen mensen zijn, maar omdat ik persoonlijk voor het verdrag ben en omdat het hoe dan ook een raadgevend referendum is, waarbij de politici natuurlijk hun opties nog wel eens moeten overwegen, maar dan alsnog kunnen beslissen het wel te doen. Ik vind in dit geval dat de regering het referendum naast zich kunnen neerleggen omdat de initiatiefnemers welbewust tegenstemmers hebben gehaald uit het kamp "tegen Europa" met argumentatie die eigenlijk niet eens toepasbaar zijn op de hele kwestie van het referendum. Dat wil niet zeggen dat alle tegenstemmers daar onder vallen, want ik kan zelf ook wel wat tegenwerpingen bedenken (voornamelijk wat betreft het humanitaire gedeelte van het verdrag), maar ik vind dat de uitslag toch wel deels vertekend is.


    Ik denk dat het ook komt omdat veel ja-stemmers expres niet zijn gaan stemmen omdat ze de 30% niet willen halen. Nu hebben we de 30%, zijn er meer mensen die nee stemmen en dan zou er niet naar geluisterd worden? Dat vind ik een beetje bot. Ik zeg niet dat ze gelijk alles aan de kant moeten gooien maar de regering kan op zijn minst wel even goed nadenken over wat het volk blijkbaar wilt.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Froyo schreef:
    (...)

    Ik denk dat het ook komt omdat veel ja-stemmers expres niet zijn gaan stemmen omdat ze de 30% niet willen halen. Nu hebben we de 30%, zijn er meer mensen die nee stemmen en dan zou er niet naar geluisterd worden? Dat vind ik een beetje bot. Ik zeg niet dat ze gelijk alles aan de kant moeten gooien maar de regering kan op zijn minst wel even goed nadenken over wat het volk blijkbaar wilt.


    Ik snap je punt compleet, maar net iets boven de dertig procent is natuurlijk maar een derde van het volk. Dat is veel, maar zij weten net zo goed dat heel veel mensen niet hebben gestemd omdat ze het referendum onzin vonden etc. Dus ze gaan er vast wel nog eens naar kijken, maar ik denk niet dat ze echt gaan luisteren naar deze nee stem.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ga er nou maar vanuit dat over een tijdje, wanneer niemand er meer over praat, dit verdrag onder een andere naam onder de tafel door wordt getekend. Dat is nou eenmaal een EU dingetje. (Zoals ik al zei, zie Verdrag van Lissabon of zoals het in 2005 werd genoemd; European Constitution)

    @Hierboven; Ze kunnen niet weigeren om tegen te stemmen. Want dikke kans dat het kabinet dan valt (Geert Wilders zal zeker zijn best ervoor doen) en dan zijn de poppen al helemaal aan het dansen. Want wie wint er als zoiets aan voorafgaat? Juist, de PVV.

    Zelfs als je het niet eens bent met de uitslag moet je toch wel beseffen dat als zij dit aan de kant werpen, zij in principe alles in de prullenbak stoppen waar de democratie voor staat? Hoe kun je ooit nog op een partij stemmen als dat gebeurd? Als ze toch kunnen doen wat ze willen?

    Toevoeging: Ik was overigens ook voor het verdrag, maar ik zou het heel erg vinden om te zien dat er niet naar de mening van het volk wordt geluisterd. Dat is namelijk wel de taak van de regering, ongeacht of de uitkomst gewenst is of niet.

    Toevoeging 2: Voor de Europese verkiezingen in 2014 was de opkomst 37,3% Dus het is niet ongebruikelijk dat de opkomst zo laag is.

    [ bericht aangepast op 7 april 2016 - 15:36 ]


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Ik heb überhaupt niet gestemd omdat ik dit hele referendum best wel onzin vond. Het schijnt ongeveer 40 miljoen te kosten om zo'n referendum te organiseren, en dat vind ik vrij veel geld voor een referendum dat niet eens bindend is, en waarvan meer dan de helft van de kiezers niet eens echt weet waar het over gaat.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Sempre schreef:
    Ga er nou maar vanuit dat over een tijdje, wanneer niemand er meer over praat, dit verdrag onder een andere naam onder de tafel door wordt getekend. Dat is nou eenmaal een EU dingetje. (Zoals ik al zei, zie Verdrag van Lissabon of zoals het in 2005 werd genoemd; European Constitution)

    @Hierboven; Ze kunnen niet weigeren om tegen te stemmen. Want dikke kans dat het kabinet dan valt (Geert Wilders zal zeker zijn best ervoor doen) en dan zijn de poppen al helemaal aan het dansen. Want wie wint er als zoiets aan voorafgaat? Juist, de PVV.

    Zelfs als je het niet eens bent met de uitslag moet je toch wel beseffen dat als zij dit aan de kant werpen, zij in principe alles in de prullenbak stoppen waar de democratie voor staat? Hoe kun je ooit nog op een partij stemmen als dat gebeurd? Als ze toch kunnen doen wat ze willen?

    Toevoeging: Ik was overigens ook voor het verdrag, maar ik zou het heel erg vinden om te zien dat er niet naar de mening van het volk wordt geluisterd. Dat is namelijk wel de taak van de regering, ongeacht of de uitkomst gewenst is of niet.

    Toevoeging 2: Voor de Europese verkiezingen in 2014 was de opkomst 37,3% Dus het is niet ongebruikelijk dat de opkomst zo laag is.


    Ik ben het daar gewoonweg niet mee eens. Ik denk wel dat ze kunnen weigeren tegen te stemmen, want tegen betekent niet per se 100% tegen. Ik persoonlijk denk dat ze het gedrag er bijna in zijn geheel door heen gaan krijgen, met misschien een kleine aanpassing of toevoeging. Aldus de NOS hieronder:

    Opvallend is volgens Vullings dat er in het tegenkamp wordt gezegd dat de nee-stem niet hoeft te beteken dat het verdrag moet verdwijnen, maar dat het moet worden aangepast. "Het lastige is dat kiezers niet op een stembiljet kunnen schrijven wat ze met hun tegenstem bedoelen."

    Een mogelijke oplossing is dat in Brussel voor Nederland een uitzonderingspositie wordt afgesproken, zegt Vullings. "Bijvoorbeeld dat sommige onderdelen in het verdrag niet voor Nederland gelden. Maar de vraag is of in hoeverre dat juridisch allemaal kan."

    Brussel-correspondent Arjan Noorlander denkt dat er misschien wel een extra zin in het verdrag komt. Daarin kan dan bijvoorbeeld expliciet staan dat Oekraïne geen lid wordt van de EU.


    Ik ben het ook niet mee eens dat de democratie weg wordt gegooid als ze niet luisteren, want onze democratie is nou al een behoorlijke tijd niet een directe democratie en ik zie ook niet in waarom dat nu opeens wel zo van belang is. Dit hele referendum is gewoon onzin.

    [ bericht aangepast op 7 april 2016 - 15:55 ]


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Sempre schreef:
    Ga er nou maar vanuit dat over een tijdje, wanneer niemand er meer over praat, dit verdrag onder een andere naam onder de tafel door wordt getekend. Dat is nou eenmaal een EU dingetje. (Zoals ik al zei, zie Verdrag van Lissabon of zoals het in 2005 werd genoemd; European Constitution)

    @Hierboven; Ze kunnen niet weigeren om tegen te stemmen. Want dikke kans dat het kabinet dan valt (Geert Wilders zal zeker zijn best ervoor doen) en dan zijn de poppen al helemaal aan het dansen. Want wie wint er als zoiets aan voorafgaat? Juist, de PVV.

    Zelfs als je het niet eens bent met de uitslag moet je toch wel beseffen dat als zij dit aan de kant werpen, zij in principe alles in de prullenbak stoppen waar de democratie voor staat? Hoe kun je ooit nog op een partij stemmen als dat gebeurd? Als ze toch kunnen doen wat ze willen?

    Toevoeging: Ik was overigens ook voor het verdrag, maar ik zou het heel erg vinden om te zien dat er niet naar de mening van het volk wordt geluisterd. Dat is namelijk wel de taak van de regering, ongeacht of de uitkomst gewenst is of niet.

    Toevoeging 2: Voor de Europese verkiezingen in 2014 was de opkomst 37,3% Dus het is niet ongebruikelijk dat de opkomst zo laag is.


    Zoals ik al heb proberen uitleggen:"de mening van het volk" is bij onze democratie gelijk aan de mening van een deel van het volk. Hier is het nog drie keer erger: het is de mening van zestig procent van dertig procent van het volk. En moest voor gewonnen zijn, had ik hetzelfde gezegd. Met stemrecht in plaats van stemplicht heb je sowieso vaak een lage opkomst, maar dit geeft gewoon een vertekend beeld. Voor hetzelfde geldt was het, moest iedereen gestemd hebben 70% tegen geweest in plaats van zestig, maar dat weet je nooit.
    Goed, ze hebben inderdaad de kans gehad te gaan stemmen, dus daar moeten ze nu niet over zeiken, maar wat ik wil zeggen is, dat, bij eender welk ding waarbij je moet gaan stemmen, je, hoe je het ook draait of keert, altijd een deel van de bevolking hebt waar absoluut niet naar geluisterd wordt. Of dat nu rechts of links is, voor of tegen, dat maakt niet uit.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Maar is de rest van de EU nu niet een beetje geïrriteerd dat Nederland moeilijk heeft zitten doen? :')
    Of zie ik dat verkeerd, ik begrijp/volg niet gek veel van politiek ofzo hoor.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Geen idee wat het is, en ik ben een Belg, maar aangezien Geert Wilders er tegen is, ben ik voor. (cat)


    What would Emma do?

    Helicoprion schreef:
    Geen idee wat het is, en ik ben een Belg, maar aangezien Geert Wilders er tegen is, ben ik voor. (cat)


    Hahaha, da's het beste argument dat je kan hebben. :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Flowey schreef:
    Maar is de rest van de EU nu niet een beetje geïrriteerd dat Nederland moeilijk heeft zitten doen? :')
    Of zie ik dat verkeerd, ik begrijp/volg niet gek veel van politiek ofzo hoor.


    Nee hoor, de rest van de landen gaat dat verdrag gewoon sluiten.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Flowey schreef:
    Maar is de rest van de EU nu niet een beetje geïrriteerd dat Nederland moeilijk heeft zitten doen? :')
    Of zie ik dat verkeerd, ik begrijp/volg niet gek veel van politiek ofzo hoor.


    Correctie: 60% van 30% van nl, heeft moeilijk zitten doen. Ergens zou ik het heel eerlijk vinden als er nog eens naar het verdrag wordt gekeken en naar de argumenten van de tegenstanders, om te zien of er toch niet iets aangepast zou moeten/kunnen worden. Gewoon een laatste check, want hoewel het grootste gedeelte van Europa al voor is, kan een laatste check aan de hand van deze uitslag geen kwaad in mijn optiek. Dát zou in mijn ogen het eerlijkst zijn. Dan wordt er wel wat met de argumenten van de tegenstemmers gedaan. Ook al ben ik zelf voor.


    Happy Birthday my Potter!

    Regenboogvis schreef:
    (...)

    Ik ben het ook niet mee eens dat de democratie weg wordt gegooid als ze niet luisteren, want onze democratie is nou al een behoorlijke tijd niet een directe democratie en ik zie ook niet in waarom dat nu opeens wel zo van belang is. Dit hele referendum is gewoon onzin.


    Het referendum is ook grote onzin, ik ben het helemaal daarmee eens, vooral over dit onderwerp dat willekeurig gepakt is omdat dat als eerste op de agenda stond. Ik denk ook, zoals ik bovenaan mijn stuk tekst had gezet, dat het verdrag er wel gaat komen. Inderdaad zoals je zegt met kleine aanpassingen.

    En je hebt ook gelijk over het feit dat we al een lange tijd geen directe democratie hebben, maar dat wil niet zeggen dat politici (zoals Wilders) niet hierop gaan inspelen. De mensen die 'nee' gingen stemmen waren de hardste roepers de aflopen weken en dat zullen ze in die situatie ook zijn. PVV stemmers zijn al vrij luidruchtig maar zoiets zal alleen maar een aanleiding zijn om er nog een groter iets van te maken.

    Daarnaast zijn er verschillende partijen die zich niet hebben uitgesproken over de kwestie en dus nog het meest voordelige standpunt kunnen innemen. Het gaat niet om wat de mensen willen, dat is al lang bekend, maar het gaat wel om stemmen bij de eerst volgende verkiezing. En als partijen zoals de PVV en de SP zullen hier zeker gebruik van maken, wat ik niet bepaald een fijn vooruitzicht vind. Vele - niet allemaal hoor - nee-stemmers zijn daarnaast ook niet bepaald pro-EU of pro-Rutte en het opzij zetten van hun mening zal het alleen maar erger maken.


    When time and life shook hands and said goodbye.



    Proud to live in Groningen though hahaha.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Sempre schreef:
    (...)

    Het referendum is ook grote onzin, ik ben het helemaal daarmee eens, vooral over dit onderwerp dat willekeurig gepakt is omdat dat als eerste op de agenda stond. Ik denk ook, zoals ik bovenaan mijn stuk tekst had gezet, dat het verdrag er wel gaat komen. Inderdaad zoals je zegt met kleine aanpassingen.

    En je hebt ook gelijk over het feit dat we al een lange tijd geen directe democratie hebben, maar dat wil niet zeggen dat politici (zoals Wilders) niet hierop gaan inspelen. De mensen die 'nee' gingen stemmen waren de hardste roepers de aflopen weken en dat zullen ze in die situatie ook zijn. PVV stemmers zijn al vrij luidruchtig maar zoiets zal alleen maar een aanleiding zijn om er nog een groter iets van te maken.

    Daarnaast zijn er verschillende partijen die zich niet hebben uitgesproken over de kwestie en dus nog het meest voordelige standpunt kunnen innemen. Het gaat niet om wat de mensen willen, dat is al lang bekend, maar het gaat wel om stemmen bij de eerst volgende verkiezing. En als partijen zoals de PVV en de SP zullen hier zeker gebruik van maken, wat ik niet bepaald een fijn vooruitzicht vind. Vele - niet allemaal hoor - nee-stemmers zijn daarnaast ook niet bepaald pro-EU of pro-Rutte en het opzij zetten van hun mening zal het alleen maar erger maken.


    Ja ik ben het wel met je eens dat dit nare politieke gevolgen kan hebben. Ik zit ook niet te wachten op de PVV en eigenlijk ook niet op de SP. Toch ben ik ook van mening dat als ze wel de meerderheid van de stemmen krijgen bij de volgende verkiezingen - en laten we wel wezen, dat is ook als er goed naar dit referendum wordt geluisterd, een vrij denkbaar scenario - dat dat kabinet ook snel zal vallen. Wilders kan praktisch nul van zijn plannen waarmaken, dus hij gaat het toch niet redden.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.