• Ja, nog maar een paar dagen tot 6 april, wanneer alle meerderjarige Nederlanders naar de stembus mogen voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Ik heb de afgelopen tijd mijn best gedaan om op z'n minst half te weten wáár we nou eigenlijk over stemmen, maar dat blijkt nog verrassend lastig te zijn. Het wordt er ook niet gemakkelijker van dat bepaalde groepen beweren dat het een stem voor of tegen Europa is, of voor of tegen Oekraïens EU-lidmaatschap, wat allebei volkomen onzin blijkt te zijn, maar wel een stuk simpeler klinkt dan de waarheid.

    Dus, mag jij stemmen? Ben je voor of tegen? En heb je überhaupt enig idee waar dit hele referendum over gaat? Nee is ook een prima antwoord, want laten we eerlijk zijn, dat lijkt voor 90% van de stemgerechtigde bevolking te gelden. :'D

    Associatieverdrag met Oekraïne: voor of tegen?

    Hier is overigens de uitleg van de referendumcommissie, een van de meest objectieve bronnen die ik tot nu toe heb kunnen vinden in een zee van extreem subjectieve "stem tegen anders breken de dijken vanwege de golven immigranten die ons werk willen inpikken!!!" en "stem voor want dan krijgen jullie bij Eurovision twaalf punten van Oekraïne!!!" websites. (Oké, die laatste heb ik nog niet écht gezien, maar het zou me niet meer verbazen, onderhand.)

    Ik ben overigens voor, tenzij het tegenkamp op het nippertje toch nog wat zinnige argumenten weet te bedenken. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Volgens mij is dat de eerste keer dat de de PVV en de SP het eens zijn met elkaar in tijden. Klinkt alsof het Vlaams Belang en de SP.a het opeens met elkaar zouden kunnen vinden. Beangstigend idee.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    Zoals ik al heb proberen uitleggen:"de mening van het volk" is bij onze democratie gelijk aan de mening van een deel van het volk. Hier is het nog drie keer erger: het is de mening van zestig procent van dertig procent van het volk. En moest voor gewonnen zijn, had ik hetzelfde gezegd. Met stemrecht in plaats van stemplicht heb je sowieso vaak een lage opkomst, maar dit geeft gewoon een vertekend beeld. Voor hetzelfde geldt was het, moest iedereen gestemd hebben 70% tegen geweest in plaats van zestig, maar dat weet je nooit.
    Goed, ze hebben inderdaad de kans gehad te gaan stemmen, dus daar moeten ze nu niet over zeiken, maar wat ik wil zeggen is, dat, bij eender welk ding waarbij je moet gaan stemmen, je, hoe je het ook draait of keert, altijd een deel van de bevolking hebt waar absoluut niet naar geluisterd wordt. Of dat nu rechts of links is, voor of tegen, dat maakt niet uit.


    Daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar ik heb het meer over de gevolgen van wanneer de uitkomst van dit referendum aan de kant wordt gezet. Daarnaast is dit hele referendum een enorm gat in onze politiek, absoluut. Wat mij betreft had het referendum er niet hoeven te zijn omdat dit soort dingen dan gebeuren. Ik vond zelf dat dit een onderwerp was dat buiten mijn kennis ging, ik bedoel, wat weet ik als 20-jarige student er nou van wat goed is voor Oekraïne en de EU?

    Dus ik begrijp jullie helemaal, alleen wat ik probeer te zeggen is dat de gevolgen van een weigering binnen Nederland groter zullen zijn dan dat ze het waard zijn. Vooral omdat, zoals ik al aangaf, het verdrag naar alle waarschijnlijkheid er toch wel komt, maar ik geloof dat ze het dan anders zullen verpakken én het niet bekend zullen maken wanneer dat akkoord er is. Het is een groot toneelstuk, maar als er iets verkeerd gaat heb je wel een probleem. En degene met dat probleem zal vooral Rutte zijn, wat andere partijen in hun voordeel zullen gebruiken. Dat is waarom ik denk dat ze niet kunnen weigeren.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Gandhi schreef:
    Volgens mij is dat de eerste keer dat de de PVV en de SP het eens zijn met elkaar in tijden. Klinkt alsof het Vlaams Belang en de SP.a het opeens met elkaar zouden kunnen vinden. Beangstigend idee.

    Onzin. De PVV en de SP zijn het enkel met elkaar eens omdat ze beiden tegen zijn, maar om compléét andere redenen. Heb jij je überhaupt wel ingelezen over alles of roep je nu zomaar wat? :Y)


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Regenboogvis schreef:
    (...)

    Ja ik ben het wel met je eens dat dit nare politieke gevolgen kan hebben. Ik zit ook niet te wachten op de PVV en eigenlijk ook niet op de SP. Toch ben ik ook van mening dat als ze wel de meerderheid van de stemmen krijgen bij de volgende verkiezingen - en laten we wel wezen, dat is ook als er goed naar dit referendum wordt geluisterd, een vrij denkbaar scenario - dat dat kabinet ook snel zal vallen. Wilders kan praktisch nul van zijn plannen waarmaken, dus hij gaat het toch niet redden.

    Niemand wilt met die man samenwerken dus dat gaat niks worden. Ik ga, als het zover is, niet op Wilders stemmen. Ik vind zijn ideeën iets te ver gaan.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Regenboogvis schreef:
    (...)

    Ja ik ben het wel met je eens dat dit nare politieke gevolgen kan hebben. Ik zit ook niet te wachten op de PVV en eigenlijk ook niet op de SP. Toch ben ik ook van mening dat als ze wel de meerderheid van de stemmen krijgen bij de volgende verkiezingen - en laten we wel wezen, dat is ook als er goed naar dit referendum wordt geluisterd, een vrij denkbaar scenario - dat dat kabinet ook snel zal vallen. Wilders kan praktisch nul van zijn plannen waarmaken, dus hij gaat het toch niet redden.


    Daar heb je ook een punt, misschien dat dit referendum er ook voor heeft gezorgd dat veel mensen die niet gestemd hebben nu doorhebben hoe serieuze aanhangers de SP en de PVV hebben. Dus misschien dat het ook wel goed kan uitpakken en dat er bij de volgende verkiezingen een enorme opkomst zal zijn. Ik denk alleen dat dit voor Rutte en zijn coalitie het niet waard is, vooral als het verdrag er onder de tafel door er ook kan komen.

    [ bericht aangepast op 7 april 2016 - 16:32 ]


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Necro schreef:
    (...)
    Onzin. De PVV en de SP zijn het enkel met elkaar eens omdat ze beiden tegen zijn, maar om compléét andere redenen. Heb jij je überhaupt wel ingelezen over alles of roep je nu zomaar wat? :Y)


    Ik neem aan dat dat sarcasme was, haha? :'D Maar neen, ik heb me niet op het onderwerp ingelezen omdat ik a) een Belg ben en b) moest ik een Nederlander zijn, niet eens stemgerechtigd zou zijn, ik had het gewoon over het feit dat ze beiden tegen zijn, maakt niet uit welke redenen. :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Dit raadgevend referendum heeft in ieder geval een heleboel geld gekost.
    Ik ben trouwens niet gaan stemmen.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Chandler schreef:
    Ik heb überhaupt niet gestemd omdat ik dit hele referendum best wel onzin vond. Het schijnt ongeveer 40 miljoen te kosten om zo'n referendum te organiseren, en dat vind ik vrij veel geld voor een referendum dat niet eens bindend is, en waarvan meer dan de helft van de kiezers niet eens echt weet waar het over gaat.

    Dta is inderdaad een hoop geld.. nog meer redenen om het niet een erg nutttig referendum te vinden.

    Ik snap trouwens best dat ze naar (30%) van het volk enigzinz willen luisteren. Ook goed van ze, aangezien ik dat van de politiek niet had verwacht. En nee-stemmers hebben vast net zo goede redenen als voorstanders, maar los van dit referendum denk ik dat als Nederland uiteindelijk 'nee' gaat zeggen, dat het tegen ons kan werken in de EU. Nou moet je daardoor het niet niet doen, dan gebeurt er weinig.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn