Hier heb ik al eens eerder over gediscussieerd met mensen. Het blijft een lastig onderwerp.
Aan de ene kant vind ik het hypocriet dat het vuurwerk nu verboden moet gaan worden door een generatie die er vroeger wel van heeft mogen genieten (als in: kindertijd). Mijn broer en ik kregen elk jaar een zak vol met vuurwerk en daar konden we mee doen wat we maar wilden. Het was ook de normaalste zaak in de wereld, want iedereen had een zak(je) met vuurwerk. Natuurlijk experimenteerden wij ook wel met het kruid en maakten zo arena's (allemaal rotjes bij elkaar leggen), maar daar zit geen gevaar in zolang je gewoon afstand neemt. Wat wij uiteraard gewoon deden. Het enige wat misschien een gevaarpuntje zou zijn, waren de vuurpijltjes. Maar iedereen met een beetje verstand weet dat je die niet op mensen moet richten. Dat wisten wij ook wel toen we - wat zal het zijn, 11 jaar waren?
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het uitzicht om 12 uur 's nachts. Dat is toch gewoon adembenemend? Zoiets is maar één keer per jaar. Daarom snap ik het argument van het hele dieren-gebeuren niet. Want het is letterlijk één dag in het jaar. Zorg dan dat zo'n beest afleiding heeft. Zet de radio aan, geef iets wat kalmerend werkt? Mijn hond schrok de eerste paar jaren ook wel, daarom deden we de radio aan en toen had ze er geen last meer van. Tegenwoordig is ze het vuurwerk al wel gewend.
Het zou eeuwig zonde zijn, mocht er een vuurwerk verbod komen. Dan is er weer een traditie weg.
Aan de andere kant heb je natuurlijk altijd de idioten die wel met vuurwerk spelen en daarmee een ander belasten. Ja, die mogen dan wel hard aangepakt worden. Dus meer politie op de straten zou geen slecht idee zijn. Al is dat natuurlijk lastig om allemaal te voorkomen. Het is natuurlijk ook een feit dat het vuurwerk steeds zwaarder wordt en mensen dit illegaal laten importeren. Misschien dat ze de grenzen nog beter moeten controleren, al heb ik geen idee tot in hoeverre ze dat al doen.
Het idee van een gezamenlijke plek om vuurwerk af te steken klinkt heel leuk en mooi, maar uiteindelijk zul je daar niet veel mensen mee bereiken. Ik vier oud en nieuw het liefst gewoon bij iemand thuis (in de familie). Dan heb ik geen zin om ergens naartoe te gaan rijden om het vuurwerk te zien om vervolgens in de enorme drukte weer terug te rijden. Bovendien heb je ook mensen die dat helemaal niet kunnen, want ouderen kunnen vaak al helemaal geen kant op.
Tl;dr
Hoe je het ook wendt of keert, het zal nooit goed zijn. En daarom is mijn mening ook wel een beetje verdeeld. Aan de ene kant is het natuurlijk vreselijk dat er elk jaar mensen zijn die een hand verliezen o.i.d. maar aan de andere kant is het ook zonde om een traditie te verbreken. Een gezamenlijke plek klinkt als de beste optie, maar niet iedereen zal daar naartoe willen gaan. Dus blijft het een stille oud & nieuw.