• Ik krijg veel reacties van mensen die denken dat ze helemaal niet nuttig zijn omdat ze nog maar in pakweg het vierde jaar zitten, maar niets is minder waar: iedereen kan de vragen onder PERSOONLIJK LEVEN, SCHOOLACTIVITEITEN en OVERIG beantwoorden. Sla gewoon de vragen over waar je niets mee kan of geen zin in hebt. ^^

    Oké, dit is niet de eerste keer dat ik jullke hulp inroep (en vast ook niet de laatste), dus sommigen onder jullie zullen mijn inspiratietopics wel al kennen. Zo niet: ik ben op zoek naar jullie inspirerende herinneringen en verhalen.

    Over mijn roman: ik wil een eerlijk, desnoods lelijk portret schrijven van de tiener in zijn natuurlijke habitat - het laatste jaar middelbare school.
    Ik wil een genuanceerd beeld geven; niet alle tieners ervaren hun schooltijd zoals ik dat doe.
    Daarvoor wil ik weer eens beroep doen op jullie altijd-inspirerende verhalen: wat moet ik volgens jou per se opnemen in een portret van de hedendaagse adolescent? Voel je vrij om alles waar je nu aan denkt hieronder te storten.

    Het zou heel erg veel voor me betekenen als je twee minuutjes de tijd zou nemen om de onderstaande vraagjes (of een paar ervan) te beantwoorden. Hou je vooral niet in met je antwoorden, je kunt het zo random niet bedenken en het inspireert me.


    Enkele specifieke vragen waar ik antwoorden op zoek, zijn:

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven? Bijvoorbeeld het schooltoneel, een bepaalde verjaardagsfuif van een klasgenoot, een hele trieste dag, een schoolreis, een mislukte Halloweenfuif georganiseerd door de leerlingenraad..?
    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?
    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?
    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?
    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...?
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ...
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? ...

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?


    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Denk aan selfies maken in de gangen en je gsm afgenomen worden, na de vakantie met honderdduizenden verhalen terugkeren naar school, schoolreisjes, je toets niet als eerste in durven dienen uit verlegenheid, examenstress, tijdschriften lezen op je kamer, ruzie met je ouders, voor groepswerken moeten samenwerken met mensen die je echt, echt niet mag ...


    Aan al wie de tijd neemt om er een paar te beantwoorden: oneindig bedankt! Je bent een enorme hulp.

    [ bericht aangepast op 17 feb 2016 - 20:02 ]


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Nippon schreef:
    Holy shit, dat zijn er echt veel. Ik wil het best invullen, maar ik doe niet alles vanwege privacy.


    Ik ben dan ook op zoek naar véél inspiratie. (; En geen probleem, iedereen moet de vragen die hij niet wil of kan invullen maar gewoon overslaan. Zelfs als je rr gewoon één vraagje tussenuit pikt, ben ik daar enorm mee geholpen. Bedankt voor de behulpzaamheid! ^^


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    niniwa1 schreef:
    (...)

    Ik ben dan ook op zoek naar véél inspiratie. (; En geen probleem, iedereen moet de vragen die hij niet wil of kan invullen maar gewoon overslaan. Zelfs als je rr gewoon één vraagje tussenuit pikt, ben ik daar enorm mee geholpen. Bedankt voor de behulpzaamheid! ^^

    Oke, nou ik zal mijn best doen en 'm zo goed mogelijk invullen. Ik ga er nu mee aan de slag! c:


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven?
    Het enigste waar ik echt aan kan denken is, dat ik mijn diploma kreeg en toen serveerden ze nog wijn en bier, dus mijn beste vriendin (was ook speciaal gekomen om het samen met mij te vieren en ook mijn moeder) pakte elke keer een glas wijn en gaf die aan mij, waarna we proosten en fun maakten. Na dat vaker gedaan te hebben waren we wel flink aangeschoten.. Toen het bijna was afgelopen liep de schooldecaan met me af, want we zouden nog een gesprek houden (wat ik op dat moment flink vergeten was) en het was best wel awkward toen. M'n beste vriendin, mijn zus en ik moesten de hele tijd lachen, terwijl ik nog serieus probeerde te overkomen. Nadat het echt gebeurd was, had mijn vader mijn beste vriendin afgezet bij haar huis, maar ze kon niet echt recht meer lopen en giechelde de hele tijd. Ik vond het wel een grappig gezicht.
    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?
    Dat weet ik eigenlijk niet meer. Ik zat met zoveel in mijn hoofd, dat ik daar niet bij heb gedacht, maar ik weet wel dat ik op een gegeven moment dacht 'en wat moet ik nu..'. Al voelde ik me wel echt heel trots, want het laatste jaar was ik toen blijven zitten en moest ik overdoen (doordat ik meer dan de helft van de schooltijd had gespijbeld) en ik zag toen wel de ernst in dat ik het moest halen, vooral om dat ik mijn moeder niet wilde teleurstellen. Die schooljaren waren wel echt een van de ergste jaren van mijn leven, omdat er toen een boel dingen tegelijkertijd speelden en ik wist niet meer wat ik moest doen.
    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?
    Eigenlijk heb ik echt geen enkel idee. Ik had alleen dus dat ik mijn diploma op moest halen en vond het verder wel best zo, volgens mij was er ook niet meer geregeld. Ik wilde eigenlijk het liefst weinig met school te maken hebben, dus wanneer ik niet hoefde te gaan, ging ik ook niet.
    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?
    Mijn studiekeuze.. ha. Dat was niet bepaald goed verlopen. Ze probeerden me wel te helpen, maar zoals ik al eerder vermeldde hierboven, ging ik niet wanneer ik niet hoefde en wilde ik er niets mee te maken hebben. Op dat moment was ik zo aan het denken dat het me allemaal niks meer uitmaakte en dat ik dacht dat het ze toch niks kon schelen. Eigenlijk had (en heb) ik geen idee wat ik wilde worden of wilde doen. En als ik vermeldde dat ik iets creatiefs wilde doen, had ik niet het idee dat ik serieus werd genomen, omdat dat geen 'echt werk' is.
    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?
    Ja, er was wel een leerkracht (volgens mij gaf zij toen Godsdienst) die mij altijd uit de les haalde om even een gesprek aan te gaan met hoe het met mij gaat en dat soort dingen. Dat vond ik altijd wel fijn, omdat ik echt niemand anders had waarmee ik kon praten. Andere leerkrachten zijn mij vooral bijgebleven vanwege de rare achternamen, haha, verder niets.


    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18?
    Oef, toen ik 17/18 was? Op dat moment woonde ik toen niet meer thuis, het liefst ga ik hier ook niet verder op in detail, maar met die leeftijd ging ik vaak met vrienden op vrijdagavond/in het weekend even wat drinken bij de kroeg, ging ik fitnessen, films kijken met vrienden, mijn vader/moeder bezoeken (gescheiden) en tekenen.
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?
    Teveel om op te noemen eerlijk gezegd. In die tijd leerde ik iemand, die een klas jonger zat, en ik ging steeds vaker met haar om, maar op een gegeven moment leerde ik haar echte karakter kennen en vanaf dat moment was de tijd ook helemaal omgeslagen. Ze pikte mijn vrienden, zette anderen tegen ons (mijn beste vriendin, zus en ik) op, loog tegen me, jatte mijn interesses om die als haar zelf voor te doen, en weet ik veel wat nog meer, alsof ze mijn leven wilde overnemen. Ze had vooral iets tegen mijn beste vriendin. Verder werden er altijd woorden naar mij toegegooid dat ik niet gegeten had en 'boulimia/anorexia' had. Ik noem het niet zozeer pesten, want ik trok me er verder niet zo veel van aan, maar ik ergerde me wel vooral aan het feit dat ze mijn zus en beste vriendin niet met rust wilde laten. Ik heb ook serieus toen een keer uitgebarsten en iemand een harde klap tegen d'r kop gegeven, omdat ze d'r kop niet wilde houden. De leerkrachten deden er verder niets aan en ik probeerde het eigenlijk te negeren (voor die tijd dat ik dan op school was). Populariteit had ik verder geen last van, in het 1e en 2e jaar, want die mensen betrokken me er altijd bij en deden altijd wel lief tegen me. De rest houd ik liever voor me, omdat ik dat iets té privé vind, maar hopelijk heb je hier wel iets aan.


    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een ernstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?
    Volgens mij was er toen wel een ernstig conflict voorgekomen, maar ik kan het me niet echt goed herinneren. Het ging over een nieuwe leerkracht (voor wiskunde) waar de meiden zich niet goed bij voelden (hij raakte/keek ze aan op intieme plekken) en daar dus een aanklacht tegen wilde doen, maar sommigen (vooral de jongens) vonden dat onzin volgens mij.


    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten?
    Ik weet dat ik eens met mijn beste vriendin en een nieuw meisje dat in de klas was gekomen (maar waar ik wel al snel vrienden mee werd) naar gym toeliepen en toen we daar aankwamen vermelden we de leerkracht dat we niet mee konden doen. Nou ja, ik deed dat niet, want de leerkracht wist het al van mij van de vorige keren (was vanaf m'n 9e van het paard gevallen en was dus niet goed als ik meedeed; dat + ik haatte gym) en hij zei dus dat we ergens mochten wachten tot de les was afgelopen, dat deden we ook, totdat hij na een halfuur boos aankwam en zei "Wat doen jullie hier? Ik zei jullie dat jullie hier op de bank moesten wachten, bla bla bla." En wij zo dat het niet zo was en hij heel duidelijk zeiden dat wij hier moesten gaan zitten, moesten we een protocol halen.

    Een andere was, dat ik in de 3e maar echt goed met één iemand kon omgaan en zij verzorgde ook het klassenboek (dus de toetsen, dingen, etc voor het hele jaar werden gepland en besproken). Zij verzorgde dat goed, omdat niemand anders in de klas dat wilde doen (dat boek hing dan ook echt aan z'n laatste, gouden draadjes). Op een gegeven moment zei een leerkracht tegen haar "Ja, als jullie dit goed willen verzorgen het hele jaar, krijgen jullie een taart van mij." Zo gezegd, zo gedaan. Zij dat klassenboek elke dag en zij kreeg haar taart, die ze met mij wilde delen. Ik wilde 'm opeten, maar ik wist dat dat stomme wijf (waarover ik verteld had bij 'persoonlijk leven') die taart in mijn gezicht wilde drukken. Ik zei haar dan ook meerdere keren dat ze dat niet moest doen en ik het gewoon wilde eten, en die vriendin van mij er hard voor gewerkt had, drukt ze 'm uiteindelijk toch in mijn gezicht (niet helemaal gelukt, maar een klein puntje, want ik wíst dat ze het zou doen). Zij lachen, met die voormalige 'goede' vriendin van mij aan haar kant, en ik was het zat dus ik drukte het terug in hun gezicht en kleding (doh, als er iets moeilijk uit je kleding gaat, hehehe).
    Diezelfde dag kreeg ik de wind van voren van mijn goede vriendin dat ze het echt niet leuk vond van mij, omdat zij er goed voor gewerkt had, etc. Ik zei haar dus ook eerlijk dat ik het niet mijn schuld was en die N (dat stomme wijf) ermee begonnen was, en ik het haar ook meerdere malen verteld had dat ze dat niet moest doen. Ze snapte het toen wel, maar ze vond het wel erg jammer, en toen keek ze ook vanaf dat moment heel slecht tegen die N. aan.

    En met de schoolbal was ik trouwens niet gegaan, omdat ik dat het voornamelijkste bullshit vind, en dat ik toen met mijn beste vriendin en zus had afgesproken om naar de film te gaan.

    [ bericht aangepast op 19 feb 2016 - 19:40 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Nippon schreef:
    (...)
    Oke, nou ik zal mijn best doen en 'm zo goed mogelijk invullen. Ik ga er nu mee aan de slag! c:


    Bedankt voor het invullen! Er zitten echt veel mooie dingen tussen!


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Pelekai schreef:
    ...


    Heel erg bedankt!


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Value schreef:
    Ik zit in het vierde middelbaar, just so you know ^^
    ...
    Zo, ik hoop dat dat volstaat (:


    Volstaat zeker! Bedankt!


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    niniwa1 schreef:
    (...)

    Bedankt voor het invullen! Er zitten echt veel mooie dingen tussen!

    Haha, gelukkig maar c:


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Sempre schreef:
    ...


    Enorm bedankt voor het invullen! Wat klinkt die tekenleraar trouwens een nare man zeg...


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Sonder schreef:
    ...

    Bedankt! Hier kan ik echt iets mee. ^^ (Niet zeker of ik je al bedankt had, dus als ik dat al gedaan had, negeer je me maar. :'))

    [ bericht aangepast op 19 feb 2016 - 18:58 ]


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Ik deed 4 havo en door bepaalde redenen bleef ik nogmaals zitten (had ik ook al in het derde gehad dus ik moest van school.) Ik weet echter dat hele jaar nog. Ik vond het daar pittig kut en het enige leuke op die school was het schooltoneel dat met kerst georganiseerd werd en waar ik bij zat. Verder werd ik nog buitengesloten door mijn "vriendinnen" die mij voorgaande jaren gepest hadden dus ja dat was pittig zuur. Mijn ouders zaten midden in een scheiding dus ook niet echt geweldig.
    -Ik vond het eigenlijk wel oke om van school te verlaten, maar ik baalde naar het MBO, omdat ik uitging dat het stereotype Mavo daar zat (ik heb het uiteindelijk helemaal fout gehad tho). Ik had echter geen enkel probleem met het verlaten van de rest van die school afgezien het kerst totaaltheater.
    - Voor mij vierde ze het niet echt, maar ik weet wel hoe het in z'n werking gaat. Ze hebben een examenstunt waarbij de havo 5 en vwo 6 na hun geslaagde examentijd verkleed mogen en de hele school mogen trashen en iedereen ondermogen spuiten met bijv water of slagroom (is altijd pure paniek dus uiteindelijk waren waterpistolen gaband omdat het leek alsof er een aanslag was zo erg raakte mensen in paniek). De examenklassen zijn ook eerder klaar met school en mogen genieten van een lange verdiende vakantie.
    - Ik koos vooral waarmee ik het meeste kon. Ik kon heel leuk gaan studeren voor een bepaald ding, maar mijn toekomstige studie keuze zou daar alleen maar kleiner op worden dus ik heb voor een sociale studie gekozen waar ik ook leer over hoe men leert zo te denken (denk pedagogisch).
    -Ja. Mijn mentrix tweede jaar die mijn halve leven en studieleven heeft vergald en werkelijk niets aan heb gehad. Ze behandelde iedereen alsof ze 6 jaar zijn wat verschrikkelijk was en voor een pestperiode dus zorgde dat ik me alleen maar kutter voelde. Ik haalde het jaar wel, maar toch echt nauwelijks.
    Al mijn franse leraren afgezien van een franse leraar die ik in de tweede keer derde kreeg. Zij was geweest en hielp me bij te komen met mijn twee jarige achterstand (aangezien het standaard voor iedere leerling in de eerste en tweede was om af te kijken op je mobiel). Ben hierdoor mijn passie verloren voor taal.
    Iedere geschiedenis leraar was geweldig en een bepaalde biologie leraar. Ik leefde voor die mensen want ze waren geweldig.

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Ik deed toen nog vrijwilligerswerk, maar ik deed niet aan huiswerk. In tussenuren las ik gewone boeken of begon ik te schrijven. In het weekend keek ik vaak films door deze te downloaden of deed ik iets met familie.
    - Ik ben van 1 tot 4 gepest (in totaal 5 jaar). Dit is gekomen door vriendinnen die me in de rug staken en me voor vijf jaar niet met rust hebben gelaten. Doordat ik op de basisschool niet hoefde te leren had ik erge problemen met alles toen ik op de HAVO kwam. Ik kon niet leren en haalde oke cijfers daarmee, maar dit verslechterde. Ik heb uiteindelijk ook twee jaar depressie gehad waar ik alleen overheen ben gekomen. Mijn ouders wisten dit toen der tijd niet en ik was dus een beetje alleen met al mijn problemen. (jeej High School).

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Ik heb werkelijk geen idee, dus hier kan ik niets over zeggen.
    - Ik heb 4 jaar meegedaan aan het schooltoneelstuk. Dit was altijd rond kerst maar begon altijd al voor de herfst vakantie. Het was totaal theater dus er waren groepjes en niemand deed alles. (we hadden zangeressen, band, danseressen, techniek en acteurs.) Dit kon variëren maar vaak wel rond de 50 mensen. Je kon figurant zijn tot hoofdrol. Het laatste jaar op die school had ik een vrij grote bijrol en speelde ik in 8 scene's van de 14

    CONFLICT
    - Onze klas was altijd uit een getrokken en had niet per se een reden. Iedereen was gewoon zo verschillend dat veel mensen niet bij elkaar paste. Ook kreeg iedereen opeens verschillende roosters.


    OVERIG
    - In de vierde had je een schooluitje net als in de tweede. In dee tweede gigen we in nederland (ik in emmen) en in de vierde mocht je in europa (ik ging naar zuid-west Frankrijk aan de kust om te surfen. Telefoons werden bij ons zelden afgenomen, maar als het gebeurde was je hem 24 uur kwijt. Bij 3x te laat betekende het dat je om half 8 moest komen.

    Ik vond trouwens dat het pakket kiezen echt rot ging. Ik heb uiteindelijk een pakket gekozen dat totaal niet bij me paste wat uiteindelijk een bijreden was waarom ik niet over ging. Ik koos dingen waar ik voorgaande jaren helemaal niet goed in was door te weinig voorlichting van mijn mentor en school koos ik de verkeerde richting.

    Ik hoop dat je er wat aan heb!!!

    [ bericht aangepast op 19 feb 2016 - 19:37 ]


    The Clock Is An Illusion And We Are All Trapped In It. Fye • Onism • Astrophe • Alazia

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL

    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven? Bijvoorbeeld het schooltoneel, een bepaalde verjaardagsfuif van een klasgenoot, een hele trieste dag, een schoolreis, een mislukte Halloweenfuif georganiseerd door de leerlingenraad..?
    * Wel, ik heb twee 'laatste' jaren meegemaakt. Maar ik zal je vooral vertellen over mijn laatste jaar op mijn 'eigen' middelbare school. Ik ben namelijk gezakt met mijn examen. Ik weet nog dat ik ontzettende examenvrees had. Rond het voorjaar kreeg ik 'examenvrees-training', die je zogenaamd moest helpen onder een examen te kalmeren. Nou, ik weet nog dat ik het ontzettende onzin vond. Ik moest namelijk ontspanningsoefeningen doen, dat totaal niets voor mij was. Dan zaten we met zijn vieren in een klein hokje, met een docent erbij (die ik enorm haatte btw) en dan kregen we oefeningen te doen om de angst onder de knie te krijgen. Of om een black-out te voorkomen. Nou, het heeft niet geholpen, want ik had alsnog een Black-out tijdens mijn wiskunde examen.

    Nou, en toen kreeg ik het telefoontje dat ik gezakt was (zonder herkansing). Toen heb ik wel even echt staan huilen. Direct naar school gegaan om met de decaan te praten over hoe het nou verder moest. Ik heb er toen voor gekozen enkele vakken over te doen op het Volwassenonderwijs (Achteraf is dat een super goed jaar geweest). Maar ik weet nog wel dat ik ontzettend teleurgesteld was. Toch heb ik daar bij de decaan voor een herkansing gekozen van een vak, zodat ik die het jaar daarna hopelijk niet hoefde over te doen. Ik weet nog dat ik een uur later thuis zat met een vriendin, die me wat probeerde te troosten, en dat ik een telefoontje kreeg van de saaiste docent ever dat hij me ging helpen om mijn aardrijkskunde herkansing te halen. Echt super lief.

    Ik ben wel bij de uitreiking van het diploma geweest, om mijn vriendinnen te zien. Het was eigenlijk een vrij saaie presentatie, maar het liet vooral foto's van de buitenlandse reizen zien, en een paar andere gebeurtenissen (zoals Scapinoballet in de eerste). Wel kreeg elke mentor even de tijd om te praten in de zaal. Ik had eigenlijk niets verwacht van mijn mentor, want hij was best wel lui, maar ik was stiekem best ontroerd toen hij mijn naam toch even noemde en me sterkte wenste op het volwassenonderwijs. Hij was de enige docent die dat voor enkele gezakten deed.

    En voor de rest van de jaren: Bij ons was het kerstgala super leuk. Rond kerst naar de discotheek met de gehele school, waar de onderbouw tot een uur of 12 bleef en de ouderen klassen tot 1 uur. En voor de rest hadden wij uitstapjes naar verschillende steden. We zijn in Brussel geweest (waar we een Frans stripmuseum gingen bezoeken ofzo en vooral geschopt hebben), naar keulen op de kerstmarkt, door Rotterdam in de Haven (wat super saai was), en het oorlogsmuseum in Overloon. Het Archeon.

    Maar het allerleukste was de buitenlandse reis. Je kon op school een bestemming kiezen, en ik ben een week naar Rome geweest. We zijn elke dag er wel op uit geweest, hebben bijna alles bekeken. En vooral heel veel te voet gedaan. (Als je daar wat over wilt weten trouwens, moet je maar even pb'en.) Oh! En bij ons had je trouwens de kunst(k)week. Dat waren 3 avonden, waar muziek, dans en kleinkunst een podium kregen. Daar mochten alleen leerlingen van de school aan meedoen.

    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?
    * Wel, ik weet dat ik voor het examen vooral iets had van 'eindelijk!'. Ik wilde super graag mijn diploma halen. Een vriendin van mij was op de Havo al geslaagd en weg dat laatste jaar. En dus wilde ik vooral ook lekker nog een jaar doen met de vriendin die er nog was, en daarna naar de academische Pabo. Ik zat te popelen om eindelijk iets te gaan studeren wat zich richtte op één vak, op mijn toekomst zou maar zeggen. Na mijn zakken was het vooral dat ik natuurlijk enorm verdrietig was, maar ik wou tegelijkertijd wel afscheid nemen van mijn middelbare school. Ik kon me namelijk niet voorstellen om door dezelfde school te lopen, terwijl al mijn vriendinnen waren afgestudeerd.

    En tegelijkertijd was ik erg angstig. Ik had namelijk behoorlijk last van prestatiedruk, ik moest voor mijn gevoel namelijk mijn examens halen. Terwijl ik tegelijkertijd wel met goede moed het examen in ging.

    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?
    * Wij hadden 'examendag'. Laatste dag van school, voor het examen. Dan ging de halve school verkleed, en mocht je als eindejaars de hele dag door de school zwerven en uiteindelijk alle andere klassen uit hun lokaal trekken. Op het sportveld waren er dan spellen te doen. Alleen weet ik nog van mijn laatste jaar dat ik het totaal niet bijzonder vond.

    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?
    * Ik begon met het feit dat ik dierenarts wilde worden. Toen ze in de derde zeiden dat ik daar natuurkunde voor nodig had, heb ik die droom eigenlijk vrijwel meteen laten vervliegen. (Ik was daar namelijk super slecht in). Ik heb toen een jaar lang eigenlijk niet zo goed geweten wat ik wilde, al had ik uit mijn kindertijd een voorbeeld van een pyschologe. En ik dacht dan wil ik dat wel worden denk ik. Uiteindelijk heb ik dankzij school wel 1 halve dag maatschappelijk stage gehad, op een basisschool. Het was op een woensdag, die ook nog eens biddag was. Dus de school begon vanwege dat pas om 11 uur ongeveer, en was natuurlijk om 12.15 uit. Maar dat uurtje heeft bepaald dat ik juf wilde worden.

    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?

    * De concierge sowieso. Ik kwam nogal eens te laat in de klas en vanaf de vierde begon ik te spijbelen. Dat heb ik anderhalf jaar volgehouden, totdat de straffen ineens een stuk strenger werden. Nou ja, uiteindelijk kende die man mijn naam (en dat was eigenlijk geen goed teken.) Maar dan riep hij bij mijn achternaam me al door de gang aan. Maar hij is met altijd bij gebleven omdat het een hele aardige man was. Altijd grapjes maken, en vrolijk. (En af en toe keek hij wel eens een te laat door de vingers, omdat ik van ver kwam.)

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...?
    * Ik had een bijbaan als caissière bij de Albert Heijn. Dus daar werkte ik een paar avonden, soms doordeweeks, maar vooral de zaterdag. En ik kom eerlijk gezegd uit het tijdperk dat msn nog hot was, dus ik zat altijd na schooltijd op msn. Te kletsen met vriendinnen. En daarnaast zat ik op hyves, neopets en spele.nl enzo. Ik was dus vooral spelletjes aan het doen op de computer. Of ik hing voor de tv. Op vrijdag danste ik altijd 's avonds, bij de sportschool. Het is streetdance, van wel een losse dansschool. Maar zij zitten in de sportschool. En vooral voor toetsweken was ik heel erg aan het leren, en met de examens was ik voor filosofie wel 3 weken van tevoren begonnen. Leren was ik goed in, alleen in verslagen kon ik nogal laks zijn. (En daarmee vooral Beeldende vorming vond ik onzin, dus ik leverde mijn tekeningen nog amper in.)

    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?
    * Mijn vader was ziek toen ik in de vierde zat. Dat was ook vooral de reden dat ik ging spijbelen. (Als je daar meer over wilt weten, moet je maar even een pb'tje sturen, want dat wil ik niet zo hier neergooien.)
    * In het laatste jaar had ik dus vooral examenvrees
    * Ik weet in de brugklas probeerde ik nog heel erg bij de populaire meiden te komen, daar wilde ik bij komen. Maar toen ik in de tweede mijn vriendinnen heb leren kennen, had ik me erbij neergelegd dat ik een buitenbeentje was. Dat maakte me op zich niets uit, want ik had geweldige vriendinnen.
    * De grootste struggle heb ik wel gehad met een jongen in de vierde, die toen mijn vriendje was. Maar eigenlijk was hij nogal te overheersend over mij.

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ...
    Jazeker, maar daar deed ik helemaal niets mee.
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? ...
    Nee, nooit. Maar wij hadden wel elk jaar een kerstmusical. Die was geloof ik ook deels zelf geschreven, en was altijd met een boodschap erin. Dat was wel altijd echt heel leuk om te kijken, en daar werd je ook voor uitgeroosterd om met de hele klas te gaan kijken. (Je was ook verplicht daar te zijn)

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?
    Het was niet in mijn eigen klas. Maar ik hoorde dat er ooit eens in een andere klas een jongen een andere klas met een kruk te lijf was gegaan. Het was naar aanleiding van dat de jongen met de kruk gepest werd (en geirriteerd was door de ander) dat hij uithaalde met de kruk. Het slachtoffer had een aantal tanden uit zijn mond en hechtingen geloof ik. (Later leerde ik dat die jongen met de kruk blijkbaar mijn verkering was. Daar kwam ik halverwege de relatie achter. Hij deed er zelf nog lacherig over ook, alsof het iets was om trots op te zijn.)

    OVERIG
    - Ik had een vriendin die Alto was, dus wij zaten in de aula altijd in het 'zwarte gat'. Dat was een hoekje aan de zijkant van de aula, waar bijna alle gotics, emo's en alto's verzamelden. In het tussenuur (of de pauze) gingen we daar altijd kaarten. En geen van de andere leerlingen durfden daar tussen te gaan zitten. Ze hadden een bepaalde uitstraling dat er daadwerkelijk kinderen waren die ze eng vonden, terwijl het super aardige mensen waren.En mijn vriendinnen en ik hadden voor vrijwel elk persoon een bijnaam. Verder weet ik het nu even niet. (':

    [ bericht aangepast op 19 feb 2016 - 20:02 ]


    It's never gonna happen, Guys.

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven? Het meest concreet bijgebleven uit het laatste jaar zal mijn mentrix zijn. Mijn biologielerares. Ze had een ontzettende hekel aan me, en ik begreep haar toetsen nooit, omdat ze altijd veel te diep op de stof inging. Na ieder proefwerk kwam er wel een 'Ik dacht dat er wel wat dingen in dit proefwerk zaten die zelfs Dee wel zou weten, maar dat valt tegen' mijn richting uit. Maar okay, ze was er dus heilig van overtuigd dat ik dom was en slecht zou zijn in biologie. Maar toen kwamen de eindexamens, slaagde ik zonder herexamens en mijn hoogste cijfer op mijn lijst was een 7,6 voor biologie. De verbaasde stem van mijn mentrix toen ze me belde om te zeggen dat ik geslaagd was (want dat zou onmogelijk moeten zijn volgens haar) met als hoogste cijfer biologie, haar vak- waarvan ze zeker was dat ik er te dom voor was, was fantastisch. Alleen een beetje minder dat ze op de diplomauitreiking duidelijk moest maken dat ik best beter mijn best had kunnen doen...
    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...? Ik was vooral blij om weg te zijn. Ik had natuurlijk wel een groepje vrienden waar ik veel mee omging, maar ik deed een richting die ik niet nodig had, de meeste leraren kon ik wel een klap verkopen en mensen hebben best vaak de neiging gehad om mij te treiteren door mijn muzieksmaak en/of uiterlijk. Op mijn vervolgopleiding kwam ik terecht bij 'soortgenoten', mensen die over heel veel dingen hetzelfde denken, en daar had ik veel meer behoefte aan dan de mensen op mijn middelbare school.
    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die? Normaal gesproken werd er altijd een LSD (laatste schooldag) georganiseerd door de eindexamenklassen, maar in mijn jaar had mijn school besloten om juist op die dag een studiedag in te plannen, waardoor mijn klasgenoten en ik eigenlijk helemaal geen LSD hebben gehad. (Dat klinkt beter dan het eigenlijk is.. LSD is een lompe afkorting c: )
    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou? Ik had eerst geen idee wat ik wilde, waardoor ik de richting natuur en gezondheid heb gekozen als profiel, met geschiedenis als extra vak. Op die manier kon ik nog de meeste kanten uit, zo ongeveer alles behalve techniek en economie, maar daar had ik toch niets mee. Mijn school deed op zich best veel, maar alles was voor de 'lokale' universiteiten, TU Eindhoven, Radbout Universiteit Nijmegen en Universiteit Maastricht. Ik ben toen via-via in Leiden op een open dag terecht gekomen en heb daar de opleiding gevonden die ik wilde doen, en dat doe ik nu, dus c: Mijn decaan was het wel eens met mijn studiekeuze, hij vond dat ik het goed onderbouwde toen hij er met me over wilde praten... Hij begon na 5 minuten te vertellen over zijn broer die ook een taal had gestudeerd... Beetje jammer c:
    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom? Buiten mijn mentrix (wat een kreng c: ) had ik nog een docente die precies Dolores Umbridge uit Harry Potter 5 was. Ook mijn scheikunde leraar was een beetje jammer, want hij vond mij al net zo dom als mijn mentrix en vaak genoeg als ik vragen had kwam hij aanzetten met dat hij niet voor de bijles was.
    Gelukkig had ik ook positieve ervaringen met leraren. De twee 'beste' docenten die ik ooit heb gehad (op Nam Aeri na, zij is de liefste vrouw ever) Sue Muysers, een Engels docente en tevens ook mijn mentor in de eerste en tweede klas. Ze noemde haar mentorkindjes altijd haar chickens, ik was een van haar faves want mijn beste vriendin destijds was Brits, en dear lord ze was amazing. Ze ging met pensioen in hetzelfde jaar als dat ik van school af ging, dus met onze diplomauitreiking werden de leraren die weg gingen ook even speciaal genoemd. "Decaan huppeldepup" *schamel applaus gelukkig issie weg* "Nederlands docent" *schamel applaus terugkomen hoeft niet* "Sue Muysers" *zaal ontploft*. Heh, laten we het erop houden dat mijn hele school met haar weg liep.
    En dan was er nog mijn wiskunde lerares... De vegetariër die verkleed als sinterklaas / de kerstman voor de klas stond en op haar verjaardag frikandellen stond te frituren. Ze was awesome!

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...? Vooral online... Het kijken van Koreaanse TV series, rondhangen met vrienden, vooral niets met school te maken willen hebben. :B Ik heb echt amper iets uitgevoerd op de middelbare. Oepsie.
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...? Vooral pesten, maar ik ben een van die mensen die dat best makkelijk naast zich neerlegt, dus daar was de lol ook best snel vanaf. c:

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? De school heeft wel een leerlingenraad, maar daar heb ik me nooit mee bemoeid. Hier kan ik dus niet echt mee helpen verder c:
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? In de derde klas van het middelbaar had de amazing Sue Muysers het idee om mijn klas (in plaats van de dingen die de andere klas moesten doen bij Versterkt Engels) een toneelstuk te laten schrijven / uitvoeren. Daar zijn we zo ongeveer een half jaar mee bezig geweest en het zou worden opgevoerd op de English Night, maar die ging door te weinig animo niet door... Toen hebben we maar een eigen avond de school geclaimd. Best dramatisch, 26 leerlingen die geen idee hadden wat ze deden, hoofdrolspelers die de tekst niet kende... pretty aweseom

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken? Dat is bij mij op school nooit voorgekomen. Maar then again, tweetalig onderwijs clingde best hard op elkaar. We waren écht een hechte groep to be honest.

    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Veel reizen, veel reizen. In de eerste uitwisseling met een TVWO school in Düsseldorf, derde klas naar Cambridge, vierde klas uitwisseling met een school in Madrid en een stedentrip naar Berlijn, vijfde klas een week Ierland en in de zesde zeilstunt in Friesland, ook best een wereldreis vanuit Limbabwe. Bleh, volgens mij heb ik het meeste uit mijn geheugen verdrongen... Ik weet wel nog heel specifiek dat ik bij geschiedenis altijd voor de klas werd geroepen omdat niemand anders durfde en ik geschiedenis veel te interessant vond :'].
    Verder... geen idee eigenlijk, niets heel belangrijks.

    Ik hoop dat je hier wat mee kan! c:


    because i knew you, i have been changed for good

    Anemoia schreef:
    ...
    Ik hoop dat je er wat aan heb!!!


    Zeker! Bedankt!


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Ik zit nu op havo 5 dus ik ben denk ik wel geschikt om deze vragen te beantwoorden :)
    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven?
    De reis naar Italië in 4havo met school was echt top. Leuke mensen, gezelligheid, nieuwe mensen, nieuwe plekken en lekker weer. Daarnaast ben ik in de derde ook op uitwisseling geweest naar Frankrijk. Dat was ook een spannende ervaring maar iets minder leuk omdat ik een minder goede klik had met de mensen waarmee ik ging dan met Italië.
    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?
    Ik zie er best tegen op, eindexamens vind ik maar eng, nieuwe school vind ik ook. Maar im ben ook helemaal klaar met de middelbare.
    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?
    Er wordt bij ons niet echt iets gevierd. We hebben een gala en een laatste schooldag maar dat is het dan ook wel.
    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?
    Mijn studiekeuze verloopt nog steeds moeizaam. Ik ben sowieso slecht in keuzes maken. Aan mijn decaan op school heb ik niet veel, het enige wat zij zegt is bezoek open dagen en meeloopdagen maar dat is nogal logisch voor mij en heb ik ook allang gedaan.
    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?
    Ja, aan een Nederlands lerares van mij heb ik veel gehad omdat zij zag dat het niet geweldig ging met mij en mij daarin positief ondersteunde.
    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...?
    Ik leer redelijk veel, ik zit op studiebegeleiding omdat ik thuis niet zo goed kan leren. Qua vrije tijd, die besteed ik vooral aan sporten, lesgeven in mijn sport, muziek maken, en youtube filmpjes kijken.
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?
    Mijn grootste struggles waren toch wel het alleen voelen en de overheersende onzekerheid die mij gekke dingen liet doen.
    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ... Volgens mij is er een wel leerlingen raad maar daar zit ik niet bij.
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? ...
    Nope..

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?


    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Denk aan selfies maken in de gangen en je gsm afgenomen worden, na de vakantie met honderdduizenden verhalen terugkeren naar school, schoolreisjes, je toets niet als eerste in durven dienen uit verlegenheid, examenstress, tijdschriften lezen op je kamer, ruzie met je ouders, voor groepswerken moeten samenwerken met mensen die je echt, echt niet mag ...

    Ter info: Ik zit nu (hopelijk) in mijn laatste jaar middelbare school, dus de herinneringen zijn nog vrij vers :Y) ik kan natuurlijk nog niets voorspellen voor de komende maanden
    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Goh tot nu toe zijn dat de schoolfuif en chrysostomos (laatste honderd dagen van het zesde jaar)
    - Op dit moment wil ik niet liever dan weg uit mijn school. Ik denk dat ik me ooit zo verschrikkelijk heb gevoeld als in mijn laatste vier jaar op de middelbare school waarin ik steeds iets koos wat eigenlijk niet bij me paste of waar ik uiteindelijk toch niet voor kreeg wat ik verwachtte. Ik wacht dus eigenlijk al een heel aantal jaren op dit laatste jaar.
    - De bij ons honderd dagen waren zo goed en vlot verlopen dat de directrice en de leerkrachten ons bedankten, iets wat vrij uniek is in onze school aangezien ze meestal moeten preken. We hadden ook heel wat goede ideeën uitgewerkt. We hadden namelijk een vijver op school gemaakt, een kippenhok in elkaar geflanst en een kameel laten komen. Ga daar maar eens over.
    - Zoals ik al eerder zei was en is het traject dat ik gekozen heb duidelijk niet de beste optie, waardoor ik me in deze laatste maanden nog door mijn jaar ga moeten knokken. Ik heb twee jaar latijn gedaan, twee jaar wetenschappen en nu volg ik economie-talen.
    - Mijn economie lerares. Ik heb haar op dit moment nog en als ze me zouden vragen wie de beste leerkracht was die ik ooit gehad heb, dan zou ik meteen haar ook zeggen. Ze heeft me namelijk echt super hard geholpen bij mijn herexamen waardoor ik dit jaar in het zesde jaar toch ben mogen starten.

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Goh, ik zit nog steeds op de muziekschool en speel piano, ik ben leidster op de Chiro-KSA uit mijn dorp, ik speel badminton en ik ga soms in het weekend uit las er vriendinnen zijn die ook zin hebben om te gaan. daarnaast spendeer ik het gros van mijn avonden/nachten op het internet.
    - Ik ben enorm faalangstig en heb een constant gevoel dat mensen me niet mogen of dat ik hen lastig val. Daarbovenop kan ik me moeilijk toeleggen op dingen die ik echt niet fijn vindt, of dingen waarvan ik niet weet of ze te halen zijn of niet.

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Ik heb twee jaar bij de leerlingenraad gezeten. In het heden zit ik er niet meer bij, maar ik ken de werking ervan wel. We zijn een relatief kleine school, dus onze leerlingenraad had een 15 tot 20 man, met de twee of drie leerkrachten bij. De taken werden vaak heel goed op tijd verdeeld en er werden vaak ook dingen in de facebookgroep gezet (waar ik nu nog steeds in zit :'D)
    - Too chicken for this one.

    CONFLICT
    - Nee, we hebben hier zelfs een bezinning voor om net de klas bij elkaar te brengen, dus er wordt bij ons echt wel wat gedaan om het toch maar te vermijden.

    OVERIG
    - De presentaties en de leugens zijn opvallend. We moeten het laatste jaar meer presentatie doen en daar voor samenkomen dan iets anders doen en dat is eerlijk gezegd bijna onhoudbaar. De leugens over het feit dat dit jaar gemoedelijker zou worden zijn ook helemaal uit de lucht gegrepen en er is helemaal niks van aan, want ik moet nog harder werken dan vorig jaar, met nog minder punten die ik er voor terugkrijg.
    Ook het feit dat de talenleerkrachten veel te veel verwachten of gewoon niets fatsoenlijks geven. Zo heb ik bij Frans geen overzicht meer over mijn grammatica, waardoor mijn testen verschrikkelijk zijn, verwacht de leerkrachten van Duits dat we na drie jaar Duits de taal perfect beheersen en is Engels echt het meest nutteloze vak dat ik dit jaar heb. Het valt ook op dat de leerkrachten van de vervelendste vakken de meest begrijpende zijn.

    Moest je nog bijkomende vragen hebben, dan mag je die altijd nog stellen c:

    [ bericht aangepast op 22 feb 2016 - 1:51 ]


    Sidera nostra contrahent solem lunamque