• Ik krijg veel reacties van mensen die denken dat ze helemaal niet nuttig zijn omdat ze nog maar in pakweg het vierde jaar zitten, maar niets is minder waar: iedereen kan de vragen onder PERSOONLIJK LEVEN, SCHOOLACTIVITEITEN en OVERIG beantwoorden. Sla gewoon de vragen over waar je niets mee kan of geen zin in hebt. ^^

    Oké, dit is niet de eerste keer dat ik jullke hulp inroep (en vast ook niet de laatste), dus sommigen onder jullie zullen mijn inspiratietopics wel al kennen. Zo niet: ik ben op zoek naar jullie inspirerende herinneringen en verhalen.

    Over mijn roman: ik wil een eerlijk, desnoods lelijk portret schrijven van de tiener in zijn natuurlijke habitat - het laatste jaar middelbare school.
    Ik wil een genuanceerd beeld geven; niet alle tieners ervaren hun schooltijd zoals ik dat doe.
    Daarvoor wil ik weer eens beroep doen op jullie altijd-inspirerende verhalen: wat moet ik volgens jou per se opnemen in een portret van de hedendaagse adolescent? Voel je vrij om alles waar je nu aan denkt hieronder te storten.

    Het zou heel erg veel voor me betekenen als je twee minuutjes de tijd zou nemen om de onderstaande vraagjes (of een paar ervan) te beantwoorden. Hou je vooral niet in met je antwoorden, je kunt het zo random niet bedenken en het inspireert me.


    Enkele specifieke vragen waar ik antwoorden op zoek, zijn:

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven? Bijvoorbeeld het schooltoneel, een bepaalde verjaardagsfuif van een klasgenoot, een hele trieste dag, een schoolreis, een mislukte Halloweenfuif georganiseerd door de leerlingenraad..?
    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?
    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?
    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?
    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...?
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ...
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? ...

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?


    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Denk aan selfies maken in de gangen en je gsm afgenomen worden, na de vakantie met honderdduizenden verhalen terugkeren naar school, schoolreisjes, je toets niet als eerste in durven dienen uit verlegenheid, examenstress, tijdschriften lezen op je kamer, ruzie met je ouders, voor groepswerken moeten samenwerken met mensen die je echt, echt niet mag ...


    Aan al wie de tijd neemt om er een paar te beantwoorden: oneindig bedankt! Je bent een enorme hulp.

    [ bericht aangepast op 17 feb 2016 - 20:02 ]


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Niet allemaal tegelijkertijd! :")
    Ik bijt de spits wel af:
    - De Valentijsactie waarbij er rozen uitgedeeld werden vond ik heel leuk, net als de (nogal belachelijke, maar goed) intrede van Sinterklaas en de kostuumfuif van de leerlingenraad - verbazend hoeveel mensen zich lam durven drinken onder het toeziend oog van een leraar.
    - Ik ben heel, heel erg enthousiast over de universiteit, maar tegelijkertijd word ik er bij momenten heel erg melancholiek van... Zo nu en dan voel ik wel dat ik onderhuids zit te tobben over alles wat ik achter moet laten.
    - Bij ons is er een Vijftig Dagen, waarbij het hele jaar voor schooltijd de drank in vliegt en daarna een vrij podium mag houden. Verder is het niet zo degoutant als bij de scholen in de omgeving. We hebben een jaarboek, maar ik weet niet hoe de diploma's precies worden uitgereikt.
    -Er zijn besprekingsmomenten met leraren, maar ik weet het nog niet echt...
    - Onze klasleraar heeft heel lang les aan ons gegeven en is de opa van onze hele klas zo min of meer geworden.
    - Mijn verlegenheid, onzekerheden over mijn lichaam, een rugoperatie, en soms zadel ik mezelf op met te veel stress over presteren. Oh, en ik kan ook vet overdrijven, vooral tegen mezelf.
    - Ik ben heel vaak bezig met het schrijven van fictie, lezen, tv kijken en oh dat is het wel. :') Ik ga ook graag winkelen met vriendinnen of lekker naar een jeugdbewegingsfuif in de omgeving.
    - Ja, er is een leerlingenraad, maar ik zit er niet in. Ze kopen doorlopend dure spullen waar de leraren niets aan hebben, heaven knows waar ze dat geld vandaan halen.
    - Nee, ik heb er wel één bijgewoond. Het totaalplaatje was leuk, maar sommige mensen hun acteerkunsten waren vrij beperkt. :")
    - Details... Kauwgum kauwen in de les en betrapt worden. Een abonnement op een tijdschrift hebben. Met kennissen flirten op Snapchat. Niet serieus genomen worden in winkels. Je kamer opruimen en met pijn in het hart je oude knuffelbeesten wegdoen...

    [ bericht aangepast op 17 feb 2016 - 17:01 ]


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    *reageert als enige op haar eigen topic als een echte forever alone* :')


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Ik zou je wel willen helpen, maar ik zit nog maar in het vierde middelbaar :3


    <3

    Amica schreef:
    Ik zou je wel willen helpen, maar ik zit nog maar in het vierde middelbaar :3


    Queer zijn is gewoon alles

    Hier is mijn complete persoonlijke leven van 3 jaar terug. Succes ermee.

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven? Bijvoorbeeld het schooltoneel, een bepaalde verjaardagsfuif van een klasgenoot, een hele trieste dag, een schoolreis, een mislukte Halloweenfuif georganiseerd door de leerlingenraad..?

    De avond van ons laatste schooldag-feest waren er twee bussen die ons terug naar huis zouden komen brengen: één om 3 en één om 4. Wij hadden kaartjes voor 4 uur, maar toen we daar aankwamen stond de hele groep van 3 er nog. De bus was niet gekomen. De bus die om 4 uur wel kwam opdagen, wilde iedereen van 3 uur oppakken en zoveel mogelijk van die van 4. Ik bleef achter met een klein groepje en daar zaten we dan met een leraar in een snackbar. Toen de bus eenmaal kwam, was de zon alweer op. Balen, maar toch een mooie herinnering.

    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?

    Meer melancholie dan ik eerst verwachtte, omdat ik heel erg uitkeek naar de universiteit.


    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?

    We hadden één feestdag, die zo saai was dat het de moeite van het noemen niet waard is.

    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?

    Die heb ik vooral zelf moeten doen. De schoolbegeleiding was prut.

    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?

    Ja, in het laatste jaar kregen ik en mijn vriendengroepje een wat meer vriendschappelijke band met de jongere leraren, dus die zijn me positief bijgebleven.

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...?

    Werk en studeren. Als we tijd hadden, hingen we rond op school of in het winkelcentrum.

    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?

    Ruzies, pesten... Alles bovengenoemd?

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ...

    Nooit deel van uitgemaakt

    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? ...

    Zelf nooit gedaan, maar mijn vriendengroep wel. Dit was één keer per week voor ee half jaar, denk ik? Ze voerden het stuk twee keer op met ongeveer 20 mensen.

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?

    Onze klas was heel erg in tweeën verdeeld, met een meer populair kliekje en een minder populair kliekje. Daar werden regelmatig slechte dingen gezegd, omdat ze elkaar echt niet mochten.


    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Denk aan selfies maken in de gangen en je gsm afgenomen worden, na de vakantie met honderdduizenden verhalen terugkeren naar school, schoolreisjes, je toets niet als eerste in durven dienen uit verlegenheid, examenstress, tijdschriften lezen op je kamer, ruzie met je ouders, voor groepswerken moeten samenwerken met mensen die je echt, echt niet mag ...

    Nope


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Ik zit op dit moment nog in mijn laatste jaar, maar ik zal mijn best doen om het alvast te beantwoorden :Y)

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven? Ik heb meegeschreven aan het zesdeklasstuk (toneelstuk waarin docenten worden nagedaan en evt. belachelijk worden gemaakt) en dat vond ik superleuk om te doen! Over drie weken gaan we het opvoeren met de hele zesdeklas en ik heb er heel veel zin in! (Helaas is niet iedereen even enthousiast...)
    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Oh, ik ben zo blij dat het eindelijk afgelopen zal zijn! Maar aan de andere kant heb ik echt gemengde gevoelens, aangezien ik dan ook van al mijn vriendinnen weg moet :c Wat ik wel opmerkelijk vind, is dat het laatste jaar zo snel voorbijgaat. Over een maand is mijn laatste toetsweek al en dan komen de examens ook heel snel. Gaat eigenlijk toch een beetje te snel, dan zou ik liever de tijd tot het verlaten nog wat uitstellen als dat kon.
    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Met diploma-uitreiking, uiteraard. Verder hebben we de laatste dag voor de meivakantie (dus voor de examens) Kolderdag, waarbij we binnen een bepaald thema de school overnemen, maar dat moet allemaal nog een beetje bepaald worden haha.
    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou? Ik had een flutdecaan. Mijn studiekeuze is volledig uit mezelf gekomen en ik heb tussen veel dingen getwijfeld, maar uiteindelijk was mijn keuze toch wel snel en gemakkelijk gemaakt.
    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom? Pff, ik weet nog niet wie ik allemaal ga onthouden en vergeten :'D Niemand in het bijzonder, denk ik.

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Eh, áls er vrije tijd was naast huiswerk... In dat geval: piano spelen, schrijven, lezen... En afspreken met mijn vriendengroep natuurlijk voor feestjes en bioscoop en stadten e.d.
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Hmm, in de onderbouw was ik erg verlegen en ongelukkig, maar nu is daar niets meer van over. Ik kijk terug op die periode als 'ik had mezelf niet zo aan moeten stellen'. Geen struggles op dit moment meer, gelukkig :'D

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Ja, maar ik ben er nooit voor uitgekozen. In de bovenbouw heb ik me ook niet meer verkiesbaar gesteld. Weet niet hoe het daar allemaal loopt, maar ik hoorde van anderen dat het voornamelijk over toetsweekroosters en de laatste roddels ging. Gebeurde weinig concreets, had nauwelijks inspraak in het beleid.
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Aan het Grote Toneelstuk heb ik nooit deelgenomen. Het zesdeklasstuk dus wel, maar da's toch iets anders.

    CONFLICT
    - Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Nee

    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? HAHAHA zoveel random dingen. Frozen liedjes in de gangen zingen met vriendinnen, elkaar rozen sturen op valentijnsdag, random gedichten schrijven tijdens nederlands (op z'n dada), oh, en dat iedereen tijdens pauzes voornamelijk op z'n mobiel zit ipv met elkaar te praten


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Ik zit nog maar in mijn vijfde jaar, dus ik kan je jammer genoeg niet helpen. Ik denk wel (dat was iig bij mij het geval toen ik in september veranderde van school) dat heel veel laatstejaars het langs de ene kant heel moeilijk hebben met het loslaten van dat veilige middelbaar en de vrienden waar je dag in dag uit mee geleefd hebt, maar langs de andere kant een opluchting dat ze er eindelijk van af zijn. Not sure, though.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Salam schreef:
    Ik zit nog maar in mijn vijfde jaar, dus ik kan je jammer genoeg niet helpen. Ik denk wel (dat was iig bij mij het geval toen ik in september veranderde van school) dat heel veel laatstejaars het langs de ene kant heel moeilijk hebben met het loslaten van dat veilige middelbaar en de vrienden waar je dag in dag uit mee geleefd hebt, maar langs de andere kant een opluchting dat ze er eindelijk van af zijn. Not sure, though.


    Amica schreef:
    Ik zou je wel willen helpen, maar ik zit nog maar in het vierde middelbaar :3


    Geen probleem hoor! Ik denk je helemaal nog niet in het laatste jaar hoeft te zitten om een aantal van de vraagjes te kunnen beantwoorden, zoals die onder PERSOONLIJK LEVEN, SCHOOLACTIVITEITEN en OVERIG, als je je toevallig verveelt en iets wilt invullen. ^^ Bedankt voor de behulpzaamheid iedereen, echt lief!


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Ik zit nog maar in het eerste jaar, tihi.


    Heaven is a place that we all have

    Ik wil je humeur niet verpesten want ik denk dat als ik die van mij invul ik zelf ga zitten janken omdat mijn middelbare school een hell was.

    Pontmercy schreef:
    Ik zit op dit moment nog in mijn laatste jaar, maar ik zal mijn best doen om het alvast te beantwoorden :Y)
    ...


    SonOfGondor schreef:
    Hier is mijn complete persoonlijke leven van 3 jaar terug. Succes ermee.
    ...


    Heel, heel erg bedankt allebei! Er zitten dingen tussen waar ik echt iets mee kan. Wat jammer dat de studiekeuzebegeleiding overal zo slecht is! Zoiets belangrijks zou meer aandacht moeten krijgen. Anyway, enorm bedankt voor het invullen! (Ik dacht al dat niemand meer zou reageren. :') )
    Fijne avond nog! ^^


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Ik heb toch geen zin in huiswerk, dus ik vul het wel even in :Y)

    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven?
    Toen we met ze alle naar Disney Land gingen. Ik had daar een geweldige tijd met mijn vrienden. Het was heel erg gezellig. Wat minder leuk: mijn vrienden zaten vast in een achtbaan, op het hoogste punt. Ik was héél blij dat ik net voor hen was gegaan en veilig met mijn benen op de grond :'). Daarnaast was het een hele lang en gezellige dag. Ik zou zo weer terug willen.
    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?
    Ik had zeker een dubbel gevoel van blijdschap en melancholie . Aan de ene kant was ik wel blij om weg te gaan. De eerste paar jaren van de middelbare waren alles behalve leuk en ik was blij die eindelijk achter mij te kunnen laten. Maar ik had het laatste jaar een gezellige klas en kon goed met iedereen opschieten. De school was voor mij opeens een gezellige en vertrouwde plek. Ik vond het heel zwaar om dat opeens achter te laten. Ik wist dat ik sommige mensen nooit meer zou spreken. Dat viel erg zwaar. Ik had het eindelijk leuk en opeens was het weg.
    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?
    Reisje naar Disney, een feest op een boot (viel zwaar tegen, was niets aan) en kolder dag.
    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?
    De school bood hulp aan, maar ik heb het allemaal zelf gedaan. Ik wilde heel graag kunst, chemie of GZT studeren. Ik heb uiteindelijk gekozen voor die laatste.
    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?
    Mijn scheikunde docent met zijn liefde voor vogels, bier en sparta. Heel gezellige man!

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Tekenen, schilderen, series en films kijken, Tumblr, boeken lezen, naar vrienden gaan en werk
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...? Pesten, verlegenheid, dyslexie, paniek aanvallen en op dat moment een onverklaarbare buikpijn.

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? Ja, ik heb er zelf 2 jaar ingezetten. Het was ongeveer 1 keer per maand, soms meer. We hadden dan vergadering. Ik denk dat we met zij'n vijftiende waren, De dagen verschilde heel erg, maar meestal op een dinsdag of woensdag. De directeur begeleide ons. We hadden een aantal plannen die ook waren doorgevoerd, zoals het rookverbod.
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Nope, ik wilde het wel, maar toen was het net weg :c.

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?

    Ja, we hadden in de onderbouw echt een twee deling: Populair en niet populair. Ik zat altijd in de laatste groep. De twee groepen botste altijd. Maar de meeste ruzies kwamen bijna altijd vanuit het populaire groepjes om de meest uiteenlopende redens van 'ik vind die jongen leuk' tot ruzies over kleding. Een keer hadden twee meiden echt heel erg ruzie. Ik heb geen idee waar het over ging, maar ze gingen over elkaar roddelen. Sinds ze natuurlijk het allebei deden liep het niet goed af. Het eindigde in een gevecht waarbij ze elkaar krapte en haren eruit trokken.

    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Dat ik heel blij ben dat ik niet meer op de middelbare zit :'D.

    [ bericht aangepast op 17 feb 2016 - 20:03 ]


    Seasons will change, but I shall remain

    Neala schreef:
    Ik wil je humeur niet verpesten want ik denk dat als ik die van mij invul ik zelf ga zitten janken omdat mijn middelbare school een hell was.


    Wat jammer voor je! Je zou de lijst wel in mogen vullen, hoor, als je daar zin in had (de middelbare school is niet voor iedereen fijn en dat wil ik dan ook laten zien) maar als je er triest van wordt, kan je dat inderdaad beter niet doen. Ik hoop dat het nu allemaal al wat beter gaat. ^^


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Serenata schreef:
    Ik heb toch geen zin in huiswerk, dus ik vul het wel even in :Y)
    ...


    Hahahahaha, high five, ik heb het topic zitten maken terwijl ik wiskunde hoorde te leren. :') Bedankt voor het invullen, er zitten fijne dingen tussen! Feest op een boot klinkt cool, maar zoals dat met zoveel dingen is, lijkt het waarschijnlijk veel cooler dan het was. :') Succes nog met het huiswerk. ^^


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    LittIe schreef:
    Ik zit nog maar in het eerste jaar, tihi.


    Dat is inderdaad best jong! Veel plezier daar! Voor je het weet zit je ook in het zesde... ^^


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell