• Ik krijg veel reacties van mensen die denken dat ze helemaal niet nuttig zijn omdat ze nog maar in pakweg het vierde jaar zitten, maar niets is minder waar: iedereen kan de vragen onder PERSOONLIJK LEVEN, SCHOOLACTIVITEITEN en OVERIG beantwoorden. Sla gewoon de vragen over waar je niets mee kan of geen zin in hebt. ^^

    Oké, dit is niet de eerste keer dat ik jullke hulp inroep (en vast ook niet de laatste), dus sommigen onder jullie zullen mijn inspiratietopics wel al kennen. Zo niet: ik ben op zoek naar jullie inspirerende herinneringen en verhalen.

    Over mijn roman: ik wil een eerlijk, desnoods lelijk portret schrijven van de tiener in zijn natuurlijke habitat - het laatste jaar middelbare school.
    Ik wil een genuanceerd beeld geven; niet alle tieners ervaren hun schooltijd zoals ik dat doe.
    Daarvoor wil ik weer eens beroep doen op jullie altijd-inspirerende verhalen: wat moet ik volgens jou per se opnemen in een portret van de hedendaagse adolescent? Voel je vrij om alles waar je nu aan denkt hieronder te storten.

    Het zou heel erg veel voor me betekenen als je twee minuutjes de tijd zou nemen om de onderstaande vraagjes (of een paar ervan) te beantwoorden. Hou je vooral niet in met je antwoorden, je kunt het zo random niet bedenken en het inspireert me.


    Enkele specifieke vragen waar ik antwoorden op zoek, zijn:

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven? Bijvoorbeeld het schooltoneel, een bepaalde verjaardagsfuif van een klasgenoot, een hele trieste dag, een schoolreis, een mislukte Halloweenfuif georganiseerd door de leerlingenraad..?
    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?
    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?
    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?
    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...?
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ...
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? ...

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?


    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Denk aan selfies maken in de gangen en je gsm afgenomen worden, na de vakantie met honderdduizenden verhalen terugkeren naar school, schoolreisjes, je toets niet als eerste in durven dienen uit verlegenheid, examenstress, tijdschriften lezen op je kamer, ruzie met je ouders, voor groepswerken moeten samenwerken met mensen die je echt, echt niet mag ...


    Aan al wie de tijd neemt om er een paar te beantwoorden: oneindig bedankt! Je bent een enorme hulp.

    [ bericht aangepast op 17 feb 2016 - 20:02 ]


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    niniwa1 schreef:
    (...)

    Hahahahaha, high five, ik heb het topic zitten maken terwijl ik wiskunde hoorde te leren. :') Bedankt voor het invullen, er zitten fijne dingen tussen! Feest op een boot klinkt cool, maar zoals dat met zoveel dingen is, lijkt het waarschijnlijk veel cooler dan het was. :') Succes nog met het huiswerk. ^^
    Graag gedaan en
    bedankt ^^! Morgen een nieuwe dag voor huiswerk :Y). De boot klonk ook best cool in het begin, maar ze hadden een te kleine boot gehuurd. Er was te weinig ruimte :'). Daardoor konden we niet allemaal tegelijkertijd eten en het eten was niet eens goed. Vies patat :c.


    Seasons will change, but I shall remain

    Serenata schreef:
    (...)Graag gedaan en
    bedankt ^^! Morgen een nieuwe dag voor huiswerk :Y). De boot klonk ook best cool in het begin, maar ze hadden een te kleine boot gehuurd. Er was te weinig ruimte :'). Daardoor konden we niet allemaal tegelijkertijd eten en het eten was niet eens goed. Vies patat :c.


    Niets zo fijn als het uitstellen van huiswerk! Jammer van de boot, dat had echt cool kunnen zijn.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Mt, ik vul het nog in.


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Ironfoot schreef:
    Mt, ik vul het nog in.


    Thanks! Er zit geen haast achter ^^


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Je laatstejaarsvragen kan ik dus niet invullen, maar hier de andere. ^^

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Uhm, mijn computerscherm, schrijven en mijn overdosis schoolwerk. Daarnaast doe ik ook piano, toneel, AMC en repertoirestudie (en koor als ik zin heb).
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Ik heb DCD - een concentratiestoornis, waardoor ik heel vaak en snel afgeleid ben tijdens lessen en ook mijn zelfbeeld eigenlijk. Het is een beetje een vicieuze cirkel, want als ik me niet goed voel, krop ik dat op tot het tot een uitbarsting komt en dan voel ik me nog slechter, krop ik het weer op et cetera.

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Ja, maar ik maak er geen deel van uit.
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? We hebben geen schooltoneelstukken. ^^

    CONFLICT
    Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Meermaals met mij en mijn BFF (smell the sarcasm) in de hoofdrol, ja. En ook kleinschalig in de betekenis dat het altijd boel is als in verschillende groepen bij verslagen van biologie. Geloof me, als je boel wilt in je klas, moet je met een groep een verslag voor biologie of een ander wetenschapsvak schrijven.


    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Bijnamen voor leerkrachten die je vreselijk vindt, met de hele klas haten op één leerkracht, de grote bitchfighten "omdat er geroddeld is op de schoolreis in de kamers", die ene leerkracht die iedereen leuk vindt behalve jij (dus jij vindt de leerkracht niet leuk), "die koe van het secretariaat", haten op de directie en natuurlijk janken omdat je teveel werk hebt. :')


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Salam schreef:
    Je laatstejaarsvragen kan ik dus niet invullen, maar hier de andere. ^^


    Hahaha, hier zitten herkenbare dingen tussen! Bedankt voor het invullen!!


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
    PERSOONLIJK LEVEN
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, angst dat anderen mij raar gaan vinden.

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Er is een leerlingenraad, ik help soms omdat mijn vriendin in de leerlingenraad. Ze hebben één vergadering per maand, maar voor de acties hebben ze meerdere bijeenkomsten. Er helpen 2/3 leerkrachten. Voor de vergaderingen moest er één persoon per klas zijn, maar voor de acties mochten er meerdere personen helpen. Er zijn veel verschillende acties: een valentijnsactie, acties waarbij er iets op de speelplaats wordt verkocht, acties om iets speciaals tijdens de middag te eten: hotdogs, smosjes, ...
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Nee.

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Niet echt. Mensen die elkaar niet kunnen hebben, maar geen ruzie.


    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Groepswerken waarbij je veel moet afspreken en niemand die ooit tijd heeft. Mensen die geen toets willen op een bepaalde dag omdat ze de dag ervoor een hobby hebben. In de winter naast de verwarming willen zitten. Altijd hopen dat je een leerkracht hebt waarbij je zelf je plaatsen mag kiezen. Met leerkrachten over andere leerkrachten praten. Het roddelen tijdens het omkleden voor L.O.

    [ bericht aangepast op 17 feb 2016 - 21:30 ]


    <3

    Amica schreef:
    Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
    ...


    Je hebt me enorm geholpen! Bedankt! ^^


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven? Bijvoorbeeld het schooltoneel, een bepaalde verjaardagsfuif van een klasgenoot, een hele trieste dag, een schoolreis, een mislukte Halloweenfuif georganiseerd door de leerlingenraad..?
    Chrysostemos (of laatste honderd dagen), omdat ik in een stad woon met tien of elf middelbare scholen dus de nacht van chrysostemos was het volle bak feest. Sowieso was het geweldig om eindelijk zelf die dag te mogen beleven (en ondertussen is het alweer twee jaar geleden (': ).
    Daarnaast zijn we met de klas ook nog een week naar Weimar gegaan.
    Oh, en de proclamatie natuurlijk; dat vreemde, euforische, maar ergens toch triestige gevoel van het échte einde van je middelbaar vergeet je nooit.

    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?
    Ik was in verband met het leren echt heel blij dat ik daar vanaf was. Het laatste jaar had ik veel motivatieproblemen en mijn punten zijn echt verrassend goed geweest uiteindelijk. Anderzijds was dat gevoel van zesdejaar zijn, van de oudste zijn, best aangenaam. Je wist hoe alles verliep en ik had een heel rustig gevoel het hele jaar door. Ik was blij dat het over was en dat ik eens iets nieuws ging doen, maar ergens wist ik toen al dat ik het klasgevoel zou gaan missen.
    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?
    Wij hadden honderd dagen of Chrysostemos. Onze school was de enige van de stad waar we op school aanwezig moesten zijn (andere scholen verboden hun zesdejaars om die dag op school te komen omdat het de traditie is om de scholen te vandaliseren op die dag). We waren al maanden aan het voorbereiden omdat je die dag een stoet voor alle jaren had en daarna een show voor de andere zesdejaars, waarin de beste een prijs kreeg. Je moest dan met de klas een act opvoeren en je verkleden in een bepaald thema (wij hadden Avatar (met de elementen)).
    Op het einde was er na de examens nog een eindejaarsbal, maar dat was niet zo spectaculair.

    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?
    Ik denk dat ik echt verdronken ben in de infodagen en de vragenlijsten van leerkrachten voor mijn studiekeuze (': daarbij kwamen dan de openlesweken in de herfst- en krokusvakantie waarin je enkele lessen van het hoger onderwijs kon mee volgen. Toch heb ik mijn definitieve keuze in augustus pas gemaakt. Daarvoor was ik enkele maanden aan het twijfelen tussen twee richtingen.
    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?
    Mijn godsdienstleerkracht is tijdens het laatste mondelinge examen beginnen huilen en ze moest zich even excuseren, waardoor ik een halfuur later kon komen. Ik was dan ook nog eens de allerlaatste en dat was het allerlaatste examen, dus ze was heel erg emotioneel waardoor ik extreem goede punten had (': we waren nogal duidelijk haar lievelingsklas, om één of andere reden.

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...?
    Goh, ik ging erg veel weg met vrienden en verder las en schreef ik veel. Leren heb ik niet zo veel gedaan, heel eerlijk...
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?
    Ik had veel motivatieproblemen, al waren mijn punten nooit dramatisch. In het laatste jaar had ik daarbij ook nog eens last van dagdromen tijdens de lessen. Verder had ik voor het vijfde niet echt veel vrienden, maar uiteindelijk is dat allemaal goed gekomen.

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ...
    Ja, maar daar weet ik niet veel van. Onze school had een sportraad, een feestcomité en een schoolraad. Verder was er ook nog een antipestorganisatie, SJAPO, en daar zat ik wel bij. We deden dingen tijdens de week tegen pesten en waren verder meter&peter van een eerstejaarsklas.
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? ...
    Nope, sorry.

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?
    Elkaar in uwe zatte kussen en het dan niet meer weten, is geniaal grappig (':
    Nee, we waren een vrij hechte klas, die enkel wat vurig werd tijdens discussies in de klas, maar er was nooit echt ruzie, zo ver ik weet.


    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Denk aan selfies maken in de gangen en je gsm afgenomen worden, na de vakantie met honderdduizenden verhalen terugkeren naar school, schoolreisjes, je toets niet als eerste in durven dienen uit verlegenheid, examenstress, tijdschriften lezen op je kamer, ruzie met je ouders, voor groepswerken moeten samenwerken met mensen die je echt, echt niet mag ...
    Ik gaf altijd als eerste mijn examen af, wat furieuze gevoelens opwekte bij sommigen na verloop van tijd. Hilarisch.


    Mhm?

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven?
    In mijn laatste jaar (zevende jaar om duidelijk te zijn, anders is het andere misschien minder duidelijk) blijft vooral de gedachte met twee in de klas zitten in mijn hoofd zitten. Wij waren serieus maar met twee in de klas, alleen konden mijn klasgenoot en ik het nooit echt goed met elkaar vinden. Op zich is er niet zo heel veel gebeurt, enkel het afstuderen, iets waar ik super blij mee was. Ik was geslaagd op alles en dat felbegeerde papiertje in handen krijg was echt fijn. Eindelijk van school af, eindelijk mijn diploma behaald.
    In het zesde jaar herinner ik mij vooral XMOS. De zesdejaars mochten dan een eigen show en fuif organiseren. Ik zat bij de organisatie van de show en het heeft erg lang geduurd voordat ik de andere klassen zo ver kreeg om onze klas ook in die show te zetten. Wij werden altijd als 'de beroepsklas' gezien, de klas die er niet echt bij hoorde, dus werden wij al snel aan de kant geduwd. Dat was voor mijn klas toch wel een minder fijne ervaring, maar toen we uiteindelijk in de show zaten was het erg leuk, ook al kregen we enkel het stuk met het bedanken aan het einde van de show.
    Dan in mijn vijfde jaar was het voor mezelf toch een erg moeilijke tijd. Er was een moment dat mijn klas het opeens zo tof vond om mij buiten te sluiten, te negeren, overal achter te laten en als een stuk vuil te behandelen. Ik voelde mij erg slecht, verzon dingen om niet naar school te kunnen, want ik voelde mij alleen en erg slecht hierover. Al bij al heeft het toch iets positiefs meegebracht, want door dit gebeuren heb ik mezelf pas echt ontdekt en ben ik sterker in mijn schoenen gaan staan.

    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?
    Ik keek er echt enorm naar uit! Ik was die schoolbanken na al die jaren echt kotsbeu! Daarbij was ik ook stiekem blij dat ik mijn klasgenoot niet meer moest zien, ze haalde me vaker het bloed onder de nagels uit. En ook heel veel leerkrachten was ik zo beu als koude pap. Verder voelde ik opluchting omdat ik het zover heb kunnen schoppen. Ik behaalde mijn diploma, iets wat me echt blij maakte en ik moest me gewoon geen zorgen meer gaan maken om school.

    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?
    Onze school organiseerde een dag dat proclamatie werd genoemd. Alle leerlingen werden dan samen met ouders, andere familieleden en vrienden uitgenodigd in een grote zaal. Daar werd een woordje uitleg gedaan over de leerlingen die gingen afstuderen (door leerkrachten, familieleden en leerlingen zelf) en werd elke klas naar voren geroepen om het diploma in handen te krijgen. Wij, de leerlingen, sloten aan het einde af met een groepslied. Daarna kon je dan kiezen om nog langs de school te gaan voor een receptie.

    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?
    Ik moet heel eerlijk zijn dat wij nooit optimale begeleiding hebben gehad op school. Daardoor was de keuze voor mij ontzettend moeilijk en heb ik helaas de verkeerde keuze genomen. Iets waar ik pas in het vijfde jaar achter kwam, maar het was een beetje te laat om nog te veranderen en daar had ik dan ook weinig behoefte aan, omdat het niet meer zo lang was.

    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?
    Er zijn enkele leerkrachten die me bijgebleven zijn, zoals mijn leerkracht PAV. Dat was echt een ontzettend lieve vrouw die altijd naar je luisterde. Je kon met haar heel erg goed praten en zij was echt een van de enige die ik het meest vertrouwde. Verder blijft er nog een man me heel erg bij, die heeft me over de jaren heen verschillende soorten vakken gegeven. Bij hem was het altijd lachen en hebben we heel veel plezier gehad. Ik heb ook jarenlang een LO leerkracht gehad die sporten leuk maakte, alleen jammer dat we hem niet meer hadden in het laatste jaar. Was ook altijd lachen met hem en zo.
    Toch zijn er genoeg leerkrachten waar ik een hekel aan had. Zo was mijn leerkracht van Frans iemand die graag klikte over leerlingen. Zij had ooit, toen ik een keer ziek was, in mijn eigen klas over mij geroddeld. Ze had dingen gezegd die niet waar waren. Ook had ik een enorme hekel aan de LO leerkracht die we in het laatste jaar hadden. Die man had echt geen respect. Ik was altijd iemand zonder conditie, ik had dus altijd moeite met lopen en intensieve sporten. Maar hier hield hij gewoon geen rekening mee, want hij vond het tof om mensen uit te maken, te pushen enzovoort. Over leerkrachten kan ik verder gaan, maar ik trek hier de streep.

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...?
    Ik weet het niet meer zo goed, maar ik denk dat ik rond die leeftijd een aantal maanden vrijwilligerswerk heb gedaan elke woensdagnamiddag. Verder vulde ik mijn dagen met thuis zitten en dus internetten, lezen, schrijven, gamen, series en films kijken. Af en toe sprak ik wel eens met een vriendin af om samen naar de stad te gaan of zo.

    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?
    Problemen met (een) klasgenoot(en), eigenlijk weinig tot geen vrienden hebben, leerkrachten.

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ...
    Onze school had (heeft waarschijnlijk nog altijd) een leerlingenraad. Zij kwamen tijdens een middagpauze vaker samen in een klaslokaal. Ik weet niet precies hoe vaak dat was. Er was altijd wel een begeleidende leerkracht, soms twee. Welke actief er gepland werden weet ik ook niet echt. Ik heb zelf nooit interesse gehad in een leerlingenraad en ik kende ook niet echt leerlingen die bij er bij zaten.

    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? ...
    Onze school deed nooit aan schooltoneelstukken (buiten de XMOS show, maar dat valt hier niet echt onder), dus nee, ik heb hier nooit aan deelgenomen en kan hier verder ook niets over vertellen.

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?
    Dit is echt zo vaak gebeurd in onze klas. Ik vertelde eerder al in het kort wat ik had meegemaakt in het vijfde jaar, maar het is vaker gebeurd. In het vijfde en zesde jaar zaten we met drie in de klas, twee meisjes en ik dan nog. Die twee meisjes hadden ook vaak ruzie en vonden het zo fijn om mij er altijd bij te betrekken, alsof ze wilden dat ik een kant zou kiezen, waardoor ik er altijd weer tussen zat. En tja, met een van die meisjes heb ik in mijn laatste jaar dan ook veel conflicten gehad, omdat wij niet echt overeen kwamen.

    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Denk aan selfies maken in de gangen en je gsm afgenomen worden, na de vakantie met honderdduizenden verhalen terugkeren naar school, schoolreisjes, je toets niet als eerste in durven dienen uit verlegenheid, examenstress, tijdschriften lezen op je kamer, ruzie met je ouders, voor groepswerken moeten samenwerken met mensen die je echt, echt niet mag ...
    Gsm's werden, toch niet dat ik weet, vaak afgenomen. Ik moet zeggen dat onze leerkrachten weleens een opmerking maakte dat de gsm weg moest, maar het is niet dat ze hem ooit afgepakt hebben. Vele vakantieverhalen heb ik ook vaker gehoord.
    Schoolreisjes herinner ik me grotendeels ook nog goed, vooral de tweedaagse reis naar Parijs. Die was echt zwaar, want de leerkrachten wilde veel te veel van Parijs zien, waardoor mij ontzettend veel km van 's morgens tot 's avonds moesten doen. Mijn knie was echt stijf na onze reis, maar ik heb dan ook iets aan mijn knie, dus ja. Hoewel ik het door het stappen dus echt haatte, keek ik er daarna toch met een glimlach naar terug, want ik was nog nooit eerder in Parijs geweest. Ik was blij dat ik het kon meemaken en de stad had gezien.
    Wat kan ik mij verder nog herinneren? Oh ja, op het secretariaat zat echt een ontzettend vriendelijke vrouw die iedereen graag had, dus er hingen altijd erg veel leerlingen rondom haar. Vooral de jongens van de laatste jaren vonden het leuk om grapjes met haar uit te halen, maar daar kon ze altijd om lachen. Zij was dan ook altijd een van de enige die tijd maakte om eens te praten met leerlingen op de speelplaats en zo.
    Op school zag je ook erg veel groepjes die gevormd werden. Soms kon je de groepjes er echt uit pikken en zeggen van, die vormen daarom een groepje en zij vormen daarom een groepje. Zo kan ik mij nog een groepje jongens herinneren die zichzelf erg stoer voordeden, graag iets uitstaken op school en vooral veel rondhingen in de gangen terwijl dat niet mocht. Er was ook altijd zo'n groepje meiden dat erg begaan was met hun kledij, haar en make-up. En noem maar op.


    16 - 09 - '17

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven? Bijvoorbeeld het schooltoneel, een bepaalde verjaardagsfuif van een klasgenoot, een hele trieste dag, een schoolreis, een mislukte Halloweenfuif georganiseerd door de leerlingenraad..?

    Ehm, er was in de stad waar mijn school lag een kroeg waar iedere zaterdagavond het hele examenjaar afsprak. Dat was altijd echt onwijs leuk!

    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?
    Ik keek er heel erg naar uit.

    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?
    Wij hadden LSD (Laatste School Dag) dat voor de examens werd gevierd, dit was inclusief een (super saaie) examenstunt en een dag feesten. De avond ervoor was ons gala dat echt super leuk was, dus we waren allemaal heel erg kapot.

    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?
    We moesten verplicht naar een opendag, maar ik was toen super eigenwijs en wilde per se MHBO Journalistiek in Utrecht doen. Maar ik heb vervolgens niet verder gekeken wat best vervelend was toen ik uiteindelijk op de opleiding zat en bleek dat we maar 2 uur per week Journalistiek hadden. Ik ben toen halverwege het jaar moeten stoppen vanwege mijn gezondheid, maar ik had het anders ook niet gehaald denk ik.

    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?
    Ja, mijn tekenleraar. Dat was een verschrikkelijke kerel die homofoob was en iets had tegen de transgender in onze klas. Toen ik daar iets van zei heeft hij een negatief studieadvies gegeven dat pas is terug getrokken toen andere docenten zeiden er niks van te begrijpen.

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...?

    Toen ik klaar was met de middelbare school was ik net 16 en destijds schreef ik veel en ging ik heel erg veel uit. Ik was niet echt bezig met wat ik wilde gaan doen, want voor mijn gevoel had ik de perfecte keuze al gemaakt (ik heb het nog nooit zo fout gehad).

    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?
    In de brugklas ben ik niet echt gepest, maar heel erg buitengesloten. Pauzes bracht ik door op de wc en pas tegen het einde werd het beter, maar toen was al besloten dat ik naar een andere school zou gaan. De jaren daarna had ik eigenlijk altijd wel bij een groepje vrienden waar ik veel mee om kon gaan, maar op een of andere manier waren er ook altijd wat populaire mensen die me lastig vielen.

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ...

    Nee, dat had onze school niet, of althans, niet dat ik me kan herinneren.

    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? ...
    Nee, hadden we niet.

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?

    Ja, er waren wat diefstallen op school en het leek erop dat het iemand uit mijn klas was. Iedereen begon partij te trekken en mensen te beschuldigen, maar uiteindelijk bleek het toch iemand uit een andere klas te zijn geweest.

    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Denk aan selfies maken in de gangen en je gsm afgenomen worden, na de vakantie met honderdduizenden verhalen terugkeren naar school, schoolreisjes, je toets niet als eerste in durven dienen uit verlegenheid, examenstress, tijdschriften lezen op je kamer, ruzie met je ouders, voor groepswerken moeten samenwerken met mensen die je echt, echt niet mag ...
    Ik vond school niet leuk, want hoewel ik wel vrienden had, waren er ook altijd mensen die me lastig vielen en gezien ik destijds erg verlegen was trok ik me dat heel erg aan.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Ik zit in het vierde middelbaar, just so you know ^^

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven? De reis naar Parijs vorig jaar (derdejaar). Ik heb enorm veel ruzie gemaakt met mijn vriendinnen daar, maar ook echt een geweldige tijd beleeft met ze. Wat me ook steeds bij blijft, is Come On Stage (ieder jaar). Een freepodium moment om je zang, dans, acteer, etc -talent te tonen. Ik doe zelf nooit mee, maar ik ga ieder jaar kijken want het is echt super!
    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...? Ik denk dat ik opgelucht en trots ga zijn, eindelijk weg! :'D Maar langs de andere kant ook bang en nieuwsgierig naar de o zo grote en machtige universiteit. Daarbij ook bang om het contact te verliezen tussen mijn vrienden.
    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die? Ik weet dat wij honder dagen vieren. Het precieze weet ik nog niet. En natuurlijk is er het gevreesde eindejaarsbal waar iedereen eens doorgesleurd wordt :'D het fijne weet ik er ook niet van.
    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou? Well... Als je bedoelt de studiekeuze van tweede naar derde graad, ik zit nu op dat moment en het verloopt stroef. Ik weet het niet, de school begeleidt ons erg goed en geeft voldoende uitleg, tips, informatie, etc. Als je bedoelt naar de universiteit/hoge school/enz, no idea :'D Maar ik denk wel dat we goed opgevangen worden.
    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom? Mijn huidige klastitularis en mijn leraar Latijn. Hij is echt geweldig, ik kan altijd bij hem terecht en hij springt er echt uit als één van de beste leraren ooit.
    Een negatieve is mijn huidige aardrijkskundeleraar, hij maakt soms nogal vreemde opmerkingen tegen me.

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...? Ik word over een maand zestien, maargoeddd mijn tijd gaat naar of course Netflix, scouts (zondagnamiddag), atletiek (dinsdag, woensdag, vrijdag), de rest aan m'n laptop of door te lezen. Voor de rest ga ik soms uit op vrijdag na atletiek. In vakanties spreek ik veel te veel af met vriendinnen. Ohja, ik spendeer per dag max een half uur aan school.
    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...? Populariteit, sowieso! Mijn school is een slagveld voor bitchaaaas! En ik ben daar één van (krul) oké, nee haha ik ben niet bijzonder populair, maar ik kom wel met sommigen goed overeen, maar met anderen weer niet. Achja, roddelen is wel fijn c: Mh, hoewel dit niet echt een struggle is. Mijn grootste struggle is motivaaatie, goooood, ik ben school echt al beu :'D

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ... Yes, onze school heeft er eentje, maar ik heb er nooit in gezeten en ik wil er niet in. Mijn grootste aartsvijand zit er in, hehe. Ehm, ik geloof dat het elke dinsdagmiddag een vergadering is. Er zijn geloof ik drie/vier leraren verantwoordelijk per graad. De leerlingenraad organiseert allerlei acties; valentijn, activiteiten op reizen, 1 april, etc.
    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? ... Nope, enkel Come On Stage. In de lagere school was er wel een school musical, toen moest ik het fotomodel spelen *hairflip* Goh, das al lang geleden. We hebben het twee keer gespeeld en de groep was ca. 40 personen, met ca. 15 acterende rollen.

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken? Nope, absoluut niet. Onze klasband is zo close als....als...als idk heel close haha. Die krijg je écht niet kapot.

    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Denk aan selfies maken in de gangen en je gsm afgenomen worden, na de vakantie met honderdduizenden verhalen terugkeren naar school, schoolreisjes, je toets niet als eerste in durven dienen uit verlegenheid, examenstress, tijdschriften lezen op je kamer, ruzie met je ouders, voor groepswerken moeten samenwerken met mensen die je echt, echt niet mag ... Ehm, well ja, ik was ooit eens betrapt op ganghangen, haha. Ik moest m'n studentenkaart afgeven, whoops.
    Ik ben ooit eens te laat gekomen voor m'n examen, vraag me niet hoe haha ik had nog een 78% voor dat vak, desondanks ik nog een kwartier extra buiten moest staan ^^ pooh, ik ben geen groepswerkmens tho meestal doe ik niks aan het voorbereidende xd ze moeten maar sturen wat ik moet doen.
    Ik heb ooit eens een dit 'gesprek' met een leraar gehad in de les:
    Hij: 'Stel nu dat ik ga solliciteren in de H&M, dan gaan ze me niet aannemen omdat ik geen jonge, knappe vrouw ben.'
    Ik (roepend door de klas): 'Of omdat u geen jonge, knappe heer bent...'

    Zo, ik hoop dat dat volstaat (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik zal later even invullen


    It's never gonna happen, Guys.

    HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
    - Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven? Bijvoorbeeld het schooltoneel, een bepaalde verjaardagsfuif van een klasgenoot, een hele trieste dag, een schoolreis, een mislukte Halloweenfuif georganiseerd door de leerlingenraad..?

    Sowieso de diploma uitreiking. Die vond plaats op mijn verjaardag, en terwijl mijn verjaardag bekend was bij een aantal docenten die ook aanwezig waren, kreeg ik geen enkele felicitatie. Ook was mijn speech erg kort en afgeraffeld. Het kwam bijna over alsof ze blij waren dat ze van me af waren. Jezus, wat ben ik blij dat ik nooit meer terug naar die school hoef.
    Ook de examenstunt blijft me bij. Hoewel wij een erg leuk idee hadden, pakte het niet zo leuk uit. Alle leerlingen die meededen aan de stunt hadden ontzettend hun best gedaan om van de aula een spookhuis te maken (wat nog best leuk gelukt was). Helaas waren er jongere leerlingen die alles verpestte. Het was de bedoeling dat de aula donker was, toen waren er leerlingen die het leuk vonden om van hun telefoon een zaklamp te maken of met stoelen te gooien.

    - Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?

    Blijheid, ik was de middelbare school zo zat, gewoon het hele concept van allerlei vakken leren wat me helemaal niet interesseerde, daar was ik helemaal klaar mee. Ik was heel blij dat ik eindelijk iets kon doen waar ik zelf voor gekozen had en wat ik zelf ook echt leuk vind om te doen.

    - Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?

    Mua, best saai, we kregen een stunt voordat de stunt voor de examens begonnen. Aan de stunt zaten al erg strenge regels vast waardoor het een hele brave stunt moest worden. Voor de rest was het saai en moesten we maar weer aan onze tafels gaan zitten om vervolgens stil ons werk te maken.

    - Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?

    Die ging erg goed. Al sinds de derde klas wist ik het al zeker. Toen werd het op een gegeven moment heel irritant dat de school mij verplichtte om met andere open dagen of proefstudiedagen mee te doen, terwijl ik dit al gedaan had. Nochtans kreeg ik niet eens een uitgebreide keuze. Het waren allemaal standaard keuze als psychologie en communicatie etc.

    - Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?

    Sowieso eentje met een negatieve, mijn oude duits docente. Zij was verschrikkelijk. Ze kon totaal geen sympathie tonen, als je niet goed was in Duits, liet ze je maar zelf je shit uitvogelen. Als je iets niet goed deed, was je ziek, zwak en misselijk, ze was erg streng en kon gewoon niet goed lesgeven.

    Positieve zijn twee kunstdocenten. Deze twee konden op een aparte manier heel goed, gezellig en leuk lesgeven.

    PERSOONLIJK LEVEN
    - Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...?

    Gamen, tekenen, gitaar spelen, filmavonden met vrienden, en werken in een fastfoodketen.

    - Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?

    Erg veel moeite met het maken van vrienden. Daardoor heb ik geen hechte vrienden kunnen maken en heb ik min of meer mijn middelbare schooltijd alleen doorgebracht. Ik stond in de pauze wel met gezellige mensen, maar ze zaten niet in mijn klas (zij deden vwo terwijl ik was afgezakt naar havo). Hierdoor is de band tussen hen veel sterker dan de band met mij. Dat vind ik erg jammer.

    SCHOOLACTIVITEITEN
    - Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ...
    Dacht van wel, nooit mee aan deelgenomen, interesseerde me niet.

    - Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep?
    In de eerste t/m derde klas. Per week 4 lesuren aan het toneelstuk gewerkt, workshops gekregen van acteurs en het was erg gezellig.

    CONFLICT
    - Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?
    Nee, in alle klassen waarin ik heb gezeten, was er nog nooit zo iets erg voorgevallen.


    OVERIG
    - Andere details die je nu te binnen schieten? Denk aan selfies maken in de gangen en je gsm afgenomen worden, na de vakantie met honderdduizenden verhalen terugkeren naar school, schoolreisjes, je toets niet als eerste in durven dienen uit verlegenheid, examenstress, tijdschriften lezen op je kamer, ruzie met je ouders, voor groepswerken moeten samenwerken met mensen die je echt, echt niet mag ...
    Neh. Alles is vergeten.


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Holy shit, dat zijn er echt veel. Ik wil het best invullen, maar ik doe niet alles vanwege privacy.


    Don't walk. Run, you sheep, run.