HET LAATSTE JAAR MIDDELBARE SCHOOL
- Welke concrete gebeurtenissen tijdens je laatste jaar (of een ander jaar) middelbare school zijn jou bijgebleven?
In mijn laatste jaar (zevende jaar om duidelijk te zijn, anders is het andere misschien minder duidelijk) blijft vooral de gedachte met twee in de klas zitten in mijn hoofd zitten. Wij waren serieus maar met twee in de klas, alleen konden mijn klasgenoot en ik het nooit echt goed met elkaar vinden. Op zich is er niet zo heel veel gebeurt, enkel het afstuderen, iets waar ik super blij mee was. Ik was geslaagd op alles en dat felbegeerde papiertje in handen krijg was echt fijn. Eindelijk van school af, eindelijk mijn diploma behaald.
In het zesde jaar herinner ik mij vooral XMOS. De zesdejaars mochten dan een eigen show en fuif organiseren. Ik zat bij de organisatie van de show en het heeft erg lang geduurd voordat ik de andere klassen zo ver kreeg om onze klas ook in die show te zetten. Wij werden altijd als 'de beroepsklas' gezien, de klas die er niet echt bij hoorde, dus werden wij al snel aan de kant geduwd. Dat was voor mijn klas toch wel een minder fijne ervaring, maar toen we uiteindelijk in de show zaten was het erg leuk, ook al kregen we enkel het stuk met het bedanken aan het einde van de show.
Dan in mijn vijfde jaar was het voor mezelf toch een erg moeilijke tijd. Er was een moment dat mijn klas het opeens zo tof vond om mij buiten te sluiten, te negeren, overal achter te laten en als een stuk vuil te behandelen. Ik voelde mij erg slecht, verzon dingen om niet naar school te kunnen, want ik voelde mij alleen en erg slecht hierover. Al bij al heeft het toch iets positiefs meegebracht, want door dit gebeuren heb ik mezelf pas echt ontdekt en ben ik sterker in mijn schoenen gaan staan.
- Welke emoties voelde je tegenover het verlaten van je middelbare school? Keek je er naar uit of zag je er tegen op? Voelde je opluchting, angst, verdriet, enthousiasme, moed, melancholie...?
Ik keek er echt enorm naar uit! Ik was die schoolbanken na al die jaren echt kotsbeu! Daarbij was ik ook stiekem blij dat ik mijn klasgenoot niet meer moest zien, ze haalde me vaker het bloed onder de nagels uit. En ook heel veel leerkrachten was ik zo beu als koude pap. Verder voelde ik opluchting omdat ik het zover heb kunnen schoppen. Ik behaalde mijn diploma, iets wat me echt blij maakte en ik moest me gewoon geen zorgen meer gaan maken om school.
- Hoe viert/vierde jouw school het afstuderen? Heb je 'vijftig dagen' gehad? Hoe uitzinnig of juist ingetogen verlopen die?
Onze school organiseerde een dag dat proclamatie werd genoemd. Alle leerlingen werden dan samen met ouders, andere familieleden en vrienden uitgenodigd in een grote zaal. Daar werd een woordje uitleg gedaan over de leerlingen die gingen afstuderen (door leerkrachten, familieleden en leerlingen zelf) en werd elke klas naar voren geroepen om het diploma in handen te krijgen. Wij, de leerlingen, sloten aan het einde af met een groepslied. Daarna kon je dan kiezen om nog langs de school te gaan voor een receptie.
- Hoe is je studiekeuze verlopen? Hoe heeft de school je daar precies bij begeleid? Was het een moeilijke keuze voor jou?
Ik moet heel eerlijk zijn dat wij nooit optimale begeleiding hebben gehad op school. Daardoor was de keuze voor mij ontzettend moeilijk en heb ik helaas de verkeerde keuze genomen. Iets waar ik pas in het vijfde jaar achter kwam, maar het was een beetje te laat om nog te veranderen en daar had ik dan ook weinig behoefte aan, omdat het niet meer zo lang was.
- Zijn er bepaalde leraren/ander schoolpersoneel die je zijn bijgebleven op een opvallend positieve of negatieve manier? Waarom?
Er zijn enkele leerkrachten die me bijgebleven zijn, zoals mijn leerkracht PAV. Dat was echt een ontzettend lieve vrouw die altijd naar je luisterde. Je kon met haar heel erg goed praten en zij was echt een van de enige die ik het meest vertrouwde. Verder blijft er nog een man me heel erg bij, die heeft me over de jaren heen verschillende soorten vakken gegeven. Bij hem was het altijd lachen en hebben we heel veel plezier gehad. Ik heb ook jarenlang een LO leerkracht gehad die sporten leuk maakte, alleen jammer dat we hem niet meer hadden in het laatste jaar. Was ook altijd lachen met hem en zo.
Toch zijn er genoeg leerkrachten waar ik een hekel aan had. Zo was mijn leerkracht van Frans iemand die graag klikte over leerlingen. Zij had ooit, toen ik een keer ziek was, in mijn eigen klas over mij geroddeld. Ze had dingen gezegd die niet waar waren. Ook had ik een enorme hekel aan de LO leerkracht die we in het laatste jaar hadden. Die man had echt geen respect. Ik was altijd iemand zonder conditie, ik had dus altijd moeite met lopen en intensieve sporten. Maar hier hield hij gewoon geen rekening mee, want hij vond het tof om mensen uit te maken, te pushen enzovoort. Over leerkrachten kan ik verder gaan, maar ik trek hier de streep.
PERSOONLIJK LEVEN
- Waar vul(de) je je vrije tijd mee op de leeftijd 17/18? Netfilxmarathons met je vrienden tussen het blokken door, vrijdagavonden op café, sport, veel leren, taalcursussen, een hobby, fuiven, vrijwilligerswerk...?
Ik weet het niet meer zo goed, maar ik denk dat ik rond die leeftijd een aantal maanden vrijwilligerswerk heb gedaan elke woensdagnamiddag. Verder vulde ik mijn dagen met thuis zitten en dus internetten, lezen, schrijven, gamen, series en films kijken. Af en toe sprak ik wel eens met een vriendin af om samen naar de stad te gaan of zo.
- Wat waren of zijn de voornaamste struggles die je tijdens je schooltijd hebt gekend? Verlegenheid, een onbetrouwbare vriend(in), een leerstoornis, onzekerheid over acne, gezondheidsproblemen, populariteit, pesten...?
Problemen met (een) klasgenoot(en), eigenlijk weinig tot geen vrienden hebben, leerkrachten.
SCHOOLACTIVITEITEN
- Heeft jouw school een leerlingenraad? Maak jij er deel van uit? Hoe verloopt dat precies? Hoe vaak kom je bijeen? Wanneer? Was er een begeleidende leraar? Hoe groot was de groep? Welke acties heb je o.a. gepland? ...
Onze school had (heeft waarschijnlijk nog altijd) een leerlingenraad. Zij kwamen tijdens een middagpauze vaker samen in een klaslokaal. Ik weet niet precies hoe vaak dat was. Er was altijd wel een begeleidende leerkracht, soms twee. Welke actief er gepland werden weet ik ook niet echt. Ik heb zelf nooit interesse gehad in een leerlingenraad en ik kende ook niet echt leerlingen die bij er bij zaten.
- Heb je ooit deelgenomen aan een schooltoneelstuk? Hoe verliep dat? Hoe vaak moest je daarvoor bijeen komen? Wanneer? Hoe vaak heb je het stuk opgevoerd? Hoe groot was de groep? ...
Onze school deed nooit aan schooltoneelstukken (buiten de XMOS show, maar dat valt hier niet echt onder), dus nee, ik heb hier nooit aan deelgenomen en kan hier verder ook niets over vertellen.
CONFLICT
- Ik wil een klasgroep totaal uiteen doen vallen; elke mogelijke aanleiding tot een erstige conflict is welkom. Is jouw klas ooit in een kleinschalige oorlogsgebied veranderd? Kan je je ruzies of meningsverschillen herinneren die de hele klas uiteen trokken?
Dit is echt zo vaak gebeurd in onze klas. Ik vertelde eerder al in het kort wat ik had meegemaakt in het vijfde jaar, maar het is vaker gebeurd. In het vijfde en zesde jaar zaten we met drie in de klas, twee meisjes en ik dan nog. Die twee meisjes hadden ook vaak ruzie en vonden het zo fijn om mij er altijd bij te betrekken, alsof ze wilden dat ik een kant zou kiezen, waardoor ik er altijd weer tussen zat. En tja, met een van die meisjes heb ik in mijn laatste jaar dan ook veel conflicten gehad, omdat wij niet echt overeen kwamen.
OVERIG
- Andere details die je nu te binnen schieten? Denk aan selfies maken in de gangen en je gsm afgenomen worden, na de vakantie met honderdduizenden verhalen terugkeren naar school, schoolreisjes, je toets niet als eerste in durven dienen uit verlegenheid, examenstress, tijdschriften lezen op je kamer, ruzie met je ouders, voor groepswerken moeten samenwerken met mensen die je echt, echt niet mag ...
Gsm's werden, toch niet dat ik weet, vaak afgenomen. Ik moet zeggen dat onze leerkrachten weleens een opmerking maakte dat de gsm weg moest, maar het is niet dat ze hem ooit afgepakt hebben. Vele vakantieverhalen heb ik ook vaker gehoord.
Schoolreisjes herinner ik me grotendeels ook nog goed, vooral de tweedaagse reis naar Parijs. Die was echt zwaar, want de leerkrachten wilde veel te veel van Parijs zien, waardoor mij ontzettend veel km van 's morgens tot 's avonds moesten doen. Mijn knie was echt stijf na onze reis, maar ik heb dan ook iets aan mijn knie, dus ja. Hoewel ik het door het stappen dus echt haatte, keek ik er daarna toch met een glimlach naar terug, want ik was nog nooit eerder in Parijs geweest. Ik was blij dat ik het kon meemaken en de stad had gezien.
Wat kan ik mij verder nog herinneren? Oh ja, op het secretariaat zat echt een ontzettend vriendelijke vrouw die iedereen graag had, dus er hingen altijd erg veel leerlingen rondom haar. Vooral de jongens van de laatste jaren vonden het leuk om grapjes met haar uit te halen, maar daar kon ze altijd om lachen. Zij was dan ook altijd een van de enige die tijd maakte om eens te praten met leerlingen op de speelplaats en zo.
Op school zag je ook erg veel groepjes die gevormd werden. Soms kon je de groepjes er echt uit pikken en zeggen van, die vormen daarom een groepje en zij vormen daarom een groepje. Zo kan ik mij nog een groepje jongens herinneren die zichzelf erg stoer voordeden, graag iets uitstaken op school en vooral veel rondhingen in de gangen terwijl dat niet mocht. Er was ook altijd zo'n groepje meiden dat erg begaan was met hun kledij, haar en make-up. En noem maar op.
16 - 09 - '17