Oké, hier is mijn poging, niet in enige bijzondere volgorde. Ik ben weer een beetje laat, dus ik hoop dat mensen dit nog zien (ongeveer net zoveel als ik hoop dat ik geen belangrijke mensen ben vergeten). 
Emma/Krull - Je doet altijd je uiterste best om dingen in goede banen te leiden en je verwarmt ieder topic met je leuke berichtjes. Ik blijf het geweldig vinden om jouw haakwerkjes te mogen aanschouwen, want je maakt er iedere keer weer iets ontzettend leuks van. Ik ben heel blij dat we hier op Q van jou en jouw eindeloze positiviteit mogen genieten en ik hoop dat dat ook in 2016 weer zo zal zijn, want zoals ik al eerder heb gezegd, ik kan me Q echt niet zonder jou voorstellen. ^^
Marleen/SonOfGondor - Ik denk niet dat ik hier de juiste woorden voor heb, maar bedankt (en sorry) voor alles. Ik weet dat 2015 een zwaar jaar voor je was, maar je hebt het gehaald. Weet dat ik je vrachtbootladingen aan goede dingen en kittens toewens. Ik hoop enorm dat je een beter 2016 zult hebben, want mijn God, dat verdien je zo hard.
Natascha/Vikings - Eigenlijk spreken wij elkaar nauwelijks, maar ik zie je wel regelmatig op meetings en natuurlijk op de fora. Ik bewonder je inzet voor Q, beide als user en als bèta. Dat laatste in het bijzonder, eigenlijk, wat het is altijd ontzettend fijn om zo'n actief persoon in het team te hebben. Het is ook heel leuk om te volgen hoe je je langzaam ook buiten Q tot een bekende schrijfster ontwikkelt, en ik vind het geweldig dat we op deze site zo iemand hebben waar jongere schrijvers zich een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik hoop dat je een heel fijn en fantasierijk 2016 zult hebben!
Kim/Madrugada - Kim, jij bent al jaren een van de namen die mij altijd te binnen schieten als ik aan Quizlet denk. Ik heb het rare gevoel dat we dit jaar zowel minder met elkaar hebben gesproken, als op een of andere manier meer. In ieder geval was dit het jaar van dictees en enquêtes via Skype en Facebook, wat ik erg leuk vond om te doen. :'D Ik hoop dat ik je nog erg lang hier op Q en op Tumblr tegen zal blijven komen.
Yolanda/ElfLord - Wat had jij een pech aan het einde van dit jaar. Ik vind het zo vervelend voor je, maar ik hoop dat 2016 een veel beter jaar zal zijn, met hopelijk goede gezondheid, veel blije puppy's, een hoop boogschietavonturen met de leuke mensen op de club (als er ooit echte Hunger Games komen, weet ik met wie ik een verband moet sluiten) en over het algemeen gewoon enorm veel fijne dingen. Wij moeten ook zeer dringend weer eens meeten, want ik heb hier nog steeds een verjaardagscadeautje voor je op de vensterbank liggen.
Jip/Wiarda - Ik geloof dat ik in mijn hoofd al hele boekwerken heb geschreven waarin ik eloquent en allesbehalve bondig de dingen uitdrukte die ik wilde uitdrukken, maar nu ik hier daadwerkelijk mijn vingers op het toetsenbord heb, weet ik ook niet meer precies waar ik zou moeten beginnen. Daar is het een beetje te groot voor, denk ik. In ieder geval, go Whatsappgeesten en puns, en ik hoop dat er daarvan en van de meetings en enthousiaste reacties en flauwe verjaardagscadeaus nog veel meer zullen volgen in 2016, want ik heb er enorm veel plezier aan beleefd. De afgelopen twaalf maanden hebben absoluut de dood meegemaakt van überhaupt nog mijn pogingen om een enigszins normaal slaapschema aan te houden, maar ik ben blij dat het je enige steun bood bij je eigen na-middernachtelijke avonturen (het eindeloos verversen van Q valt in mijn woordenboek ook onder avonturen), want dan had het tenminste nog enig nut. Verder kan ik niet veel meer zeggen dat een zeer diep gemeende idem dito op alles wat jij hebt gezegd, wat voelt als een ontzettend goedkope reactie na jouw bericht, dus zal ik het in caps doen - IDEM DITO - want wow, wat ben ik blij dat mijn rare eerste poging tot Harry Potter fanfictie tot zoveel speculatie en smileygevulde gesprekken tussen mini-Jip en mini-Inge heeft geleid.
Froukje/ProngsPotter - Bedankt voor zo'n leuk en positief stalkerberichtje op pagina twee in dit topic. :'D En ook gewoon omdat alles wat ik van jou op Q zie eigenlijk altijd die positieve kwaliteit heeft, en ik dat enorm waardeer. Misschien zie ik je weer bij NaNo 2016, maar sowieso nog wel in andere topics in de tussentijd, hopelijk. (:
Jolijn/SPECS - Jouw roze tekst springt er altijd enorm uit, en je enthousiasme is heel leuk om te zien. Ik hoop zelf ook dat 2016 een beter jaar zal worden wat verhalen van mijn kant betreft, en ik hoop dat jouw enorme productiviteit en plezier in je eigen verhalen nog lang zullen voortduren.
Sarita/Kerstkoekje - Dit is waarschijnlijk een bericht dat echt totaal uit het niets komt, maar ik wilde gewoon zeggen dat ik het leuk vind dat je op Q rondhangt. Je bent een van de oudste users die ik nog steeds herken en die nog steeds actief zijn, dus ondanks dat we nooit veel contact hebben gehad, voelt het een beetje alsof ik al jaren steeds delen van verhalen over jouw leven hoor. Ik hoop dat je een goed 2016 tegemoet gaat. En ik vind je huidige username erg leuk, trouwens, dat mag ook wel gezegd worden. :'D
Tialda/Scribe - Voor jou geldt ongeveer hetzelfde als voor Sarita. Ik herinner me jou vroeger vooral van reacties op mijn verhalen en pas meer recent van het forum (hoewel dat best aan mij kan liggen), maar in ieder geval waardeer ik jouw aanwezigheid ook zeer, in wat voor vorm dan ook. Jij ook een ontzettend prettig 2016. ^^
Jarne/Debbaut - Iets in mijn hoofd linkt jou nog steeds automatisch aan Voldemort, zelfs al heb je die mantel inmiddels al een hele tijd afgeworpen. In ieder geval is het altijd gezellig om jou op het forum te zien, of dat nou groen of rood is, als Death Eater of als agent, en ik hoop dat je ons nog lang zult blijven verblijden met je originele reacties en leuke ideeën.
Anna/Starlord - Er zijn van die mensen die altijd met tien dingen tegelijk bezig lijken te zijn en het toch voor elkaar krijgen om alles goed te laten verlopen en een leuke aanwezigheid te zijn ondanks alle stress, en jij bent daar in mijn beleving absoluut een van. Ik vind het enorm knap dat je ondanks alle tegenslagen in november toch je SOTY verhaal nog hebt weten af te ronden, en het is ook gewoon leuk om al jouw enthousiasme voor dingen op Q te zien. ^^
Black - Jij doet heel veel leuke dingen op Q en dat is echt bewonderenswaardig, maar wat mij toch vooral bijgebleven is, is je enthousiasme over Wolfstar van dit jaar. Zoiets maakt mij altijd blij, en ik vermoed dat het ook heeft bijgedragen aan mijn eigen Wolfstar-enthousiasme-renaissance. Ik hoop dat je een jaar met veel Remus en Sirius tegemoet gaat. ^^
Erica/Scandal - Alle mods doen geweldig werk, maar ik heb het gevoel dat jij toch vaak nog net even die extra stap zet. Er zijn in dit topic al een hoop mensen die het beter hebben gezegd dan ik, maar ik vind het gewoon fijn dat je er bent, en het wat heel leuk om je in het echt te zien afgelopen november. (:
Daniela/Eirian - Jij verandert je usernames sneller dan ik het kan bijhouden, dus soms verlies ik je opeens even volkomen uit het oog, maar uiteindelijk duik je altijd weer op. Ik heb je al op een hoop meetings gezien en dat was telkens erg gezellig, en ook op het forum ben je een leuke aanwezigheid. Op naar nog meer meetings in 2016!
Margot/Theroux - Je bent een enorm leuk persoon. Leuk klinkt op dit moment veel te slap, maar dat kan er ook door komen dat ik het onderhand waarschijnlijk al tien keer heb gebruikt. De enige synoniemen die ik op dit moment kan verzinnen klinken behoorlijk oubollig - tof, moppig, mieters, dolletjes - maar het komt erop neer dat ik je dus een heel tofmoppigmietersdolletjes persoon vind, met een bizar dichttalent (en schrijftalent, zoals ik vandaag heb mogen ontdekken via Perciver), heel veel knuffels voor iedereen die ze nodig heeft en voor ieder topic een heerlijke reactie. Ik geniet van jouw aanwezigheid op het forum en ik hoop dat jouw 2016 net zo tofmoppigmietersdolletjes wordt als je persoonlijkheid, want naast al die knuffels die je uitdeelt, verdien je het ook er een hoop terug te krijgen.
Felicia/Kerstdino - Ik weet dat ik dit al eens heb gezegd, maar ik word gewoon zo blij van jouw dino's. Het is zo'n onschuldig, leuk iets, en het maakt je heel herkenbaar, zelfs al ga je dan van Liopleurodon, wat vrij onmogelijk te spellen is, naar Diplodocus, al niet veel beter. Ik weet niet of je Friends kent, maar ik heb altijd het gevoel dat jij wel interessante gesprekken zou kunnen voeren met Ross. Daarnaast vind ik je ook gewoon een heel leuk, positief persoon, op basis van wat ik van jou zie op het forum, dus ik hoop dat dat nog lang zo mag blijven. ^^
Castianna - Beste ex-Quokka, een weekje geleden was ik bij een scriptiedag van mijn studie, waar onder andere een gastspreker iets vertelde over woorden leren. Om een voorbeeld te geven van iets wat niemand in de zaal zou kunnen benoemen, liet hij ongeveer dit plaatje zien. Dankzij jou werkte zijn voorbeeld niet.
Bedankt voor die ontzettend schattige username en bijpassende profielfoto, want je hebt mij iets nuttigs geleerd.
Jaimy/Bjergsen - Je verdween voor mijn gevoel best wel plotseling van Q en later ook van Tumblr, en je was laatst weer terug hier, maar ik weet niet of dat iets blijvends is of gewoon tijdelijk bedoeld was. In ieder geval hoop ik wel dat ik je nog weer ergens op het internet zal tegenkomen, en wens ik je een fijn 2016. ^^
De mensen uit het NaNoWriMo topic - Jullie enthousiasme heeft me ontzettend geholpen om eindelijk, eindelijk weer eens echt iets te typen, en dat voelt geweldig. Bedankt daarvoor. November was dit jaar heel druk, maar ook heel gezellig. (:
De crew - Jullie zijn een ontzettend leuke groep en ik kijk nu al uit naar de volgende meeting. (bloos)
Aan iedereen die ik nog ben vergeten/die van dit topic juist het tegenovergestelde van een kerstgevoel krijgt - Dit is een heel gezellig topic voor de mensen die binnen de cirkeltjes Q'ers vallen die onderling allemaal berichtjes voor elkaar schrijven, maar ik kan me voorstellen dat het juist zeer deprimerend kan zijn als je door de pagina's scrollt en je naam niet genoemd ziet worden. Weet echter dat als je wekelijks of vaker op Q komt en regelmatig op het forum bent, er een 98% kans is dat ik je username ken, je berichten hier lees en je stilletjes goede vibes toewens als het wat minder gaat in je leven. Het is erg waarschijnlijk dat ik een keer de neiging heb onderdrukt om als volkomen vreemdeling met een cheerleadsmiley te reageren op een berichtje van je over een nieuwe puppy of een goed cijfer of een nieuwe puppy die goede cijfers haalt. Ik hoop dat ook jij een heel fijn 2016 zult hebben en Q nog lang blijft verrijken met je aanwezigheid, en dat je hier in 2016 wat mensen zult vinden om rare of diepe of gewoon leuke gesprekken mee te voeren, als dat iets is wat je wilt. ^^
En een heel prettig kerstfeest, allemaal, want dat is ook nog iets wat op dit moment relevant is.

[ bericht aangepast op 26 dec 2015 - 1:01 ]
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan