Oh, weer een van mijn stellingen.
Ik denk dat het wel zou helpen dat mensen minder snel zullen vreemdgaan omdat er echt een straf op zit. Er zijn bv. mensen die uit principe nooit van hun leven drugs zullen aanraken omdat het wettelijk verboden is. Was het niet zo, denk ik dat er meer mensen wel eens zouden denken van "Proberen mag wel, het is niet verboden". Er zijn helaas mensen die sneller de fout begaan vreemd te gaan, maar misschien als er zeg maar echt in hun hoofd zit dat je er wettelijk mee in de problemen kan komen, dat ze zich terugtrekken. Niemand wil iets op zijn strafblad.
Aan de andere kant is het natuurlijk een beetje raar dat het je tegenhoudt niet vreemd te gaan door de wet en niet per sé omdat je van die persoon houdt. Maar misschien dat de persoon erover nadenkt eerst te scheiden?
Er zijn mensen die helaas makkelijk wegkomen ermee en dat vind ik wel jammer. Dan begaan ze makkelijk weer die fout. Maar ook mensen die zijn bedrogen willen hun ex dan "straffen", en dat gaat soms ook erover. Die persoon gaan neersteken, zuur in het gezicht gooien, de kinderen vermoorden of het huis in brand steken... Dan vind ik beter dat er een autoriteit tussenkomt om het te rechtvaardigen.
Ik vind dus dat de bedrieger wel voor moet boeten zonder dat de bedrogen persoon het heft in eigen handen neemt, maar hoe? Ik denk niet dat er een gepaste straf ervoor is.
Ik wil een tuin vol egels