• De stelling van deze week luidt:
    Sportclubs moeten gratis worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik vind wel dat sommige clubs goedkoper mogen zijn, maar gratis lijkt me gewoon niet mogelijk. Je hebt het materiaal, de huur van de locatie, het loon van de lesgevers... Ik denk dat het normaal is dat je toch iets betaalt ter ondersteuning. Het mag alleen inderdaad wel eens wat minder zijn.


    Mhm?

    Oneens, maar er moet wel de mogelijkheid zijn voor elk kind om minimaal 1 sport te doen.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Nee, maar goedkoper of toeslag voor de mensen die willen sporten zou wel fijn zijn.

    Oneens, een sportclub is een non-profit organisatie en draait op vrijwilligers.

    Natuurlijk moet er materiaal aangeschaft worden, de velden/speelhal/wat dan ook moeten onderhouden worden, de kleedkamers/kantine moeten schoon zijn, er moeten mensen achter de bar staan zodat er snacks en drinken verkocht kunnen worden -> bron van inkomsten voor de sportclub.

    Ik vind wel dat voor armere mensen de contributie lager moet worden, zodat de kinderen wel kunnen sporten, maar vaak is dit al zo. Kinderen uit arme gezinnen hebben een U-pas en daarmee krijgen ze korting op bijvoorbeeld zwemles of voetbal of tennis of welke sport dan ook. Ook is er een organisatie die ervoor zorgt dat kinderen uit armere gezinnen kunnen sporten. Dus helemaal gratis hoeft een sportclub niet te worden, dat kan ook vaak niet in verband met onderhoud en aanschaffing van materialen.

    Je hebt vaak wel een verschil tussen sportclubs. De sportclub waar ik voetbal, vraagt voor kinderen €40,- contributie, jeugd €75,- en voor volwassenen €110,- maar er zijn ook sportclubs in de buurt die voor de jeugd alleen al €220,- contributie vragen. In dat opzicht mogen de verschillen wel kleiner worden, vind ik.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Monachopsis schreef:
    Ik vind wel dat sommige clubs goedkoper mogen zijn, maar gratis lijkt me gewoon niet mogelijk. Je hebt het materiaal, de huur van de locatie, het loon van de lesgevers... Ik denk dat het normaal is dat je toch iets betaalt ter ondersteuning. Het mag alleen inderdaad wel eens wat minder zijn.


    I wanna be a wizard!

    Ik zou dat wel willen, maar waar moeten die mensen dan van leven en ik heb geen zin om nog meer belastingen te betalen. Misschien mogen ze gewoon wat goedkoper zijn, want sommige zijn ontzettend duur.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Oneens. Sportclubs kosten nu eenmaal geld, en als de leden dat niet betalen zal het geld van de overheid moeten komen. Dat betekent dat er bezuinigt moet worden op andere dingen die de overheid subsidieert, of dat de belasting omhoog gaat. De eerste dingen waar de overheid op inbindt zijn altijd onderwijs en zorg, dus het zal met name ten koste gaan van die twee. De belasting verhogen vind ik niet eerlijk ten opzichte van mensen die niet bij een sportclub zitten en toch moeten bijdragen aan het bestaan van die clubs.
    Het lijkt een leuk idee, en natuurlijk zou het beter zijn voor de armere gezinnen die hun kinderen toch willen laten sporten, maar uiteindelijk zal het ten koste gaan van andere dingen die in mijn ogen belangrijker zijn.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Eens.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Voor onder de 18 jaar : Wel een jaarlijkse 50% van de accomodatie voor onderhoud aan de club of sportbenodigtheden. Maar geen maandelijkse kosten zoals abonnements kosten.
    En voor boven de 18 jaar : wel 100% accomodatie en wel abonnements kosten.

    Waarom ?
    Omdat kinderen onder de 18 de kans moeten krijgen om te kunnen sporten, want Nederland is niet dat rijke land zoals iedereen denkt, nee genoeg armoede, waardoor kinderen in deze situatie niet kunnen sporten omdat zelf al 30 euro per maand te veel is! Je stimuleert arme gezinnen voor lage kosten toch hun kind op een sport te kunnen doen zodat ze actief bezig zijn en even niet met hun gedachte in de armoede zitten, maar even gelijk zijn als andere kinderen zonder armoede. Na 18 jaar is het een goed idee dat kinderen gewoon gaan werken. Omdat hun voor hun 18de geleerd hebben in groepsverband (?) dingen te ondernemen zal later samenwerken makkelijker gaan omdat hij/zij hier al ervaring mee heeft door zijn of haar sport. En niet alle sporten zijn in groepsverband, maar dat geeft niet , want met of zonder sport het moet in de persoon zelf zitten om te kunnen samenwerken. Maar met een eenmans sport leer je ook heel goed sportief te zijn en te leren dat tegenslagen nou eenmaal het leven zijn. Dit zal later voordelen hebben en het kind heeft minder kans op een ongezonde leefstijl.


    Don't trust anyone . . .

    Monachopsis schreef:
    Ik vind wel dat sommige clubs goedkoper mogen zijn, maar gratis lijkt me gewoon niet mogelijk. Je hebt het materiaal, de huur van de locatie, het loon van de lesgevers... Ik denk dat het normaal is dat je toch iets betaalt ter ondersteuning. Het mag alleen inderdaad wel eens wat minder zijn.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Eh, nee. Als je gratis wil sporten ga je maar lekker hardlopen of zo.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Dat lijkt me niet. Zo'n sportclub is ook een bedrijf en waar wilde je het geld voor het materiaal vandaan halen?

    Oneens. Het idee is erg leuk en voor de gezindheid van de gehele bevolking zou dit heel goed zijn, maar ik gok niet dat het geld voor de huur etc zomaar even uit de lucht komt vallen dan. Het is gewoonweg niet mogelijk, tenzij je de belasting weer op gaat schroeven, maar dat lijkt me ook geen optie.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Summer_ schreef:
    Dat lijkt me niet. Zo'n sportclub is ook een bedrijf en waar wilde je het geld voor het materiaal vandaan halen?


    Ik dacht dat je gestopt was met Q? xd

    Anyway, oneens. Waarom zou het? O.o In het lidgeld zit verzekering, loon van de lesgevers, huur van het gebouw, etc. Ik vind de prijs van mijn sportclub schappelijk (85€ per seizoen) Daarbij krijgen kinderen in België ook nog eens talententickets :') Dus ik snap niet goed waar dan de struggle zit het dan meteen gratis te maken, aangezien daar dan ook veel misbruik van gemaakt kan worden.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Iets dat ik trouwens ook nog even kwijt wil hierover:

    Stel je zou dit doen, waar ga je de grens dan trekken? De ene sport is namelijk nu eenmaal veel duurder dan de ander, maar als je het een gratis maakt, is het eigenlijk niet eerlijk om het andere dan niet gratis te maken.

    En dan nog een andere grens die dan getrokken moet gaan worden, lijkt me. In hoeverre gaan we alles dat gezond is gratis maken? Ik neem aan dat sportclubs gratis gemaakt worden,a omdat sporten gezond is. Maar gaan we dan in de toekomst gezonde voeding, drank etc. ook gratis maken, zodat je alleen als je iets ongezonds wilt (doen) geld uit hoeft te geven? Lijkt me een vreemd en onrealistisch beelt.

    Nogmaals, oneens dus.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."