• Ok sorry voor de mensen die niet tegen de GIF kunnen. :'D

    Maar dat is dus één van mijn grootste angsten. Spinnen...
    De reden dat ik dit topic open, is omdat ik afgelopen nacht rond 1u een serieuze paniekaanval heb gehad. Ik was naar televisie aan het kijken, toen er van onder de kast een grote, dikke, zwarte spin kroop. Het is zelfs zo, dat ik er nog nooit zo'n grote had gezien en ik heb er wel al wat gezien aangezien ik vlak bij het bos woon. Uit angst had ik er dus een boek op gegooid vanuit mijn zetel maar durfde niet kijken of ze echt wel dood was. Wat me zou verbazen als het niet zo was.
    In ieder geval, ik had zo'n erge paniekaanval dat ik om 1u 's nachts naar mijn meter heb gebeld om te vragen of ze me kon helpen aangezien mijn ouders in Frankrijk zitten en ik alleen thuis ben. Ik durfde mijn zetel niet meer uit. Ik huilde echt tranen met tuiten, liep rood aan, zweet liep over mijn voorhoofd, ik trilde als een rietje en begon ook nog eens te hyperventileren waardoor mijn hart op hol sloeg. Gewoon uit pure angst voor een dode spin. (cat)
    Gelukkig is mijn meter meteen gekomen, al woont ze wel op een halfuurtje afstand van mij met de auto. Zij heeft dus het boek opgeraapt, vertelde me dat de spin morsdood was en heeft mijn boek opgekuist met een doekje. Uiteraard schaamde ik mij echt dood nadat ik gekalmeerd was.

    Nu is het zo dat mijn meter me vertelde dat ik er echt iets aan moet laten doen. Ik ben ondertussen al 20, in januari 21, en weet me niet staande te houden als er een spin in mijn buurt is. Ik vraag me alleen af hoe ik van mijn angst af geraak. Ik geen angstaanval meer hebben, ik wil er echt doooodgraag van af en ik vroeg me af of iemand soms weet hoe je dat doet?

    Mijn meter stelde therapie voor, al weet ik niet of dit ook echt gaat werken. Help...Iemand? (no_chears)


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Kit schreef:
    Oh, ik heb precies hetzelfde. Laatst stapte ik uit bed om even wat drinken te halen en toen ik terugkwam zag ik iets zwarts over mijn bed rennen. Ik had al een vermoeden maar toen ik beter keek zag ik dat het zo'n grote, dikke, harige spin was. Ik kon mezelf echt nog maar net bedwingen om niet te gaan huilen maar ik heb wel schreeuwend mijn vader wakker gemaakt. Nadat hij hem had weggehaald durfde ik nog steeds niet in mijn bed te slapen aangezien iemand mij had verteld dat spinnen vaak met zijn tweeën zijn. De nachten daarop heb ik dus ook echt zwetend wakker gelegen omdat ik enkel bang was voor die spin.
    Mensen zeggen vaak dan ook nog dat ik normaal moet doen, wat het vaak alleen maar erger maakt. Ik schaam me er ook behoorlijk voor -- want iemand moet altijd spinnen voor mij weghalen. Anyway, ik heb dus hetzelfde dus ik snap je wel. (Stiekeme MT)

    Also, wat is een meter? :')

    Een meter is eigenlijk hetzelfde als een peettante. Heeft te maken met de kerk en zo. Alleen is mijn meter/peettante helemaal geen familie maar de beste vriendin van mijn mama. Ze heeft geen kinderen en ziet mij dus een beetje als haar dochter. We hebben een goede band, vandaar dat ze zo snel af is gekomen. ^-^

    OT: Zo heb ik ook al een week beneden in de zetel geslapen omdat er een spin in mijn kamer zat en ik kon ze nergens meer vinden. :x


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Hah, ik was vandaag in Duitsland in de snackbar, en ik rende en gilde door de snackbar omdat er een bij rondvloog. Ik schaamde me kapot xD

    [ bericht aangepast op 11 aug 2015 - 20:14 ]

    Nou ik vind het toch wel ernstig als je iemand moet bellen om een dooie spin weg te halen en ik snap dat je daar van af wilt. Misschien inderdaad gewoon aan de huisarts gaan? Die kan je vast wel doorverwijzen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik heb dit ook, spinnenangst. Ook nog hoogtevrees(behalve in achtbanen) en naalden. Ik weet dus precies hoe je je voelt.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Oh, ik herken het. Echt super vervelend voor je. De laatste keer dat er een spin over mijn dekbed liep, ben ik in huilen uitgebarsten, heb mijn moeder gehaald en uiteindelijk van bed gewisseld, omdat ik gewoon echt niet meer durfde te slapen in mijn eigen bed. Sinds toen drong het tot me door dat het niet echt gezond was, dus probeer ik nu kleine spinnen met een beker en kaartje buiten te zetten. Grote durf ik niet, maar het is al meer dan ik een maand terug kon. Misschien heeft het ook zin om te kijken waar de angst vandaan komt. Ik denk dat ik bang ben, omdat ik niet weet wat ik kan verwachten. En misschien projecteer ik andere angsten ook wel op de spin, want hoe langer ik erover nadenk, hoe stommer ik het vind om echt bang te zijn voor zo'n beest. Therapie zal denk ik wel helpen! In ieder geval succes ermee.


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Jotunheim schreef:
    Nou ik vind het toch wel ernstig als je iemand moet bellen om een dooie spin weg te halen en ik snap dat je daar van af wilt. Misschien inderdaad gewoon aan de huisarts gaan? Die kan je vast wel doorverwijzen.


    26 - 02 - '16

    Mylintis schreef:
    Oh, ik herken het. Echt super vervelend voor je. De laatste keer dat er een spin over mijn dekbed liep, ben ik in huilen uitgebarsten, heb mijn moeder gehaald en uiteindelijk van bed gewisseld, omdat ik gewoon echt niet meer durfde te slapen in mijn eigen bed. Sinds toen drong het tot me door dat het niet echt gezond was, dus probeer ik nu kleine spinnen met een beker en kaartje buiten te zetten. Grote durf ik niet, maar het is al meer dan ik een maand terug kon. Misschien heeft het ook zin om te kijken waar de angst vandaan komt. Ik denk dat ik bang ben, omdat ik niet weet wat ik kan verwachten. En misschien projecteer ik andere angsten ook wel op de spin, want hoe langer ik erover nadenk, hoe stommer ik het vind om echt bang te zijn voor zo'n beest. Therapie zal denk ik wel helpen! In ieder geval succes ermee.

    Het is zo rot want ik schaam me er ook echt voor. Ik snap zelf ook niet van waar die angst komt. Misschien is het allemaal uit de hand gelopen toen ik doorhad dat een spin 8 poten had. Ik bedoel maar, welk beest heeft in godsnaam zo veel poten nodig? Konden ze niet gewoon cute en fluffy zijn? D:
    Ik weet zelf ook wel dat een spin in onze omstreken ongevaarlijk is, maar ik ben gewoon bang van hoe het er uit ziet. Niet dat dit logisch klinkt, maar goed.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dat klinkt het meest als arachnofobie (spinnenangst). Het stukje waarvan ik het meest twijfel is of het je in het dagelijks functioneren echt belemmerd. Uit je verhaal blijkt namelijk niet echt of je hierdoor ook situaties uit de weg gaat. (bv. niet een bos in gaan omdat er misschien een spin is)
    Een professionele psycholoog kan je hier misschien van af helpen. In ieder geval kan deze je helpen met oefeningen om je paniekaanvallen in te dammen.

    Volgens de DSM-V (diagnostic and statistical manual), hét handboek van de diagnosticerende psychologie, valt arachnofobie onder de anxiety disorders, subcategorie specifieke fobieën. Het voordeel hiervan is dat verzekeringen makkelijker zijn met de vergoeding van behandelingen en dat er meer onderzoek en kennis over is.


    De volgende criteria stellen vast of je een specifieke fobie hebt (bron:DSM-5):

    A: grote angst voor specifiek object of situatie
    B: Het angstobject start bijna altijd een onmiddelijke angst of anxiety.
    C: Het angstobject wordt actief ontlopen
    D: de angst is buiten proporties
    E: minstens 6 maanden
    F: de angst, zenuwen of ontlopen zorgt voor klinisch significant verminderd functioneren in sociaal, werk of andere belangrijke functioneringsvlakken.
    G: De symptomen zijn niet te verklaren aan de hand van een andere mental disorder.(waaronder agorafobie, OCD, PTSD, seperation anxiety disorder of social anxiety disorder)


    Bij fobieën komt de angstreactie meestal door de amygdala, een hersenkern.

    De paniekaanval die je beschrijft is "normaal" vanuit het klinische opzicht bij een fobie. Angst voor naalden en bloed hebben een ander patroon, meestal gaat dan de hartslag en bloeddruk omhoog, waarnaar er bijna wordt flauwgevallen (of wordt flauwgevallen) waarna de bloeddruk en hartslag weer daalt.

    angst voor dieren komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen (2:1). Onder de 17-jarigen is dit ongeveer 16%, op latere leeftijd zijn dit er minder. Veel mensen groeien als het ware over hun angst heen, dus er is hoop! :) (Vooral als je er rekening mee houdt dat ouderen weer andere fobieën ontwikkelen die met ouderdom te maken hebben)

    fun fact: gemiddeld hebben mensen 3 specifieke fobieen om objecten of situaties.


    Iemand stelde hier voor om aan EMDR therapie te beginnen. Dit staat voor Eye movement desensitization and reprocessing. Dit is een therapie waarbij gebruik wordt gemaakt van oogbewegingen terwijl je je trauma onder ogen komt. Hierdoor zou je trauma op de andere hersenhelft worden opgeslagen. Dit is een therapie die vooral wordt gebruikt bij Post traumatische stress stoornis. (PTSS). Ik denk echter dat voor jou exposure therapie (een therapie die uitgaat van het behavourisme) het beste kan werken. Met deze therapie ga je steeds een stapje verder tot je met spinnen om kan gaan. Dit gaat in stapjes die jij met je therapeut doorspreekt. De een vind het namelijk eng om in dezelfde kamer te zijn als een spin, terwijl er ook zijn die al doodsangsten uitstaan bij het denken aan een spin. Hier wordt de therapie aan aangepast.

    Verder wil ik je als tip geven (al dan niet met professionele hulp) om jezelf ademhalingsoefeningen aan te leren, zodat je als je een spin ziet je kunt focussen op de oefening en daardoor jezelf beter onder controle kunt houden.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

    *bron= DSM-5, Studie psychologie*


    The night is dark and full of terrors.