Nu ga ik je alvast vertellen dat mijn slaapritme nu niet geweldig is, maar ik heb wel zo mijn trucs.
-Hoe laat gaan jullie slapen?
Verschilt een beetje, ik probeer tussen 11 en 12 's avonds in bed te liggen.
-Hoe laat staan jullie op?
Meestal 7 uur 's morgens.
-Als je om 7 uur opstaat, wanneer moet je dan gaan slapen volgens jou?
Een mens heeft minimaal 8 uur slaap nodig, dus dat zou dan 11 uur 's avonds zijn. Het komt niet zo nauw, je slaapt nooit precies 8 uur, het is altijd meer of minder en meer is zelfs beter en een keertje minder is ook geen ramp.
-Wat doen jullie voor het slapen?
Ik zet mijn wekker alvast op mijn mobiel en zet dan de WiFi uit (ik vertrouw die straling niet) en probeer er dan als 't even kan niet meer op te kijken, want het indirecte ligt van het scherm brengt mijn biologische klok in de war d.w.z. mijn hersenen denken dat het nog licht is (dus dag) en maakt dan geen melatonine (natuurlijk lichaamseigen stofje die je nodig hebt om in slaap te vallen) aan. Ik vermijd dus zo veel mogelijk zo'n 30-60 minuten voor ik naar bed ga schermen, oftewel: tv's, mobieltjes, tablets, computers, etc. Ik heb zelf snel last van een verstoord dag-en-nachtritme dus ik probeer mezelf zo veel mogelijk te helpen. Ik drink ook altijd een of twee koppen slaapthee van bijvoorbeeld Pickwick, Jumbo huismerk, Zonnatura of YogiTea. Ik word er rustig van en er is lekker ontspannend. Verder doe ik niet veel intensiefs, zoals studeren of huiswerk maken, moeilijke krantenartikelen lezen over onderwerpen als euthanasie, ingewikkelde boeken lezen, etc. Ik probeer wel mijn hersenen moe te maken met sudoku's of kruiswoordpuzzels, ga lekker lezen in een goed boek, etc. Ik doe soms ook Zwitsal Goedenacht (of zo) olie of bodylotion op; de lavendel werk rustgevend. Je kan bijvoorbeeld ook bij Dille & Kamille een kussenspray met lavendel kopen (zelf nog niet uitgeprobeerd). Ik eet soms ook bog wat, zodat ik geen trek krijg.
-wat doen jullie na het slapen?
Wekken uitzetten en douchen. Niet te warm, eerder louw-warm en niet een te harde straal. Twee voordelen: 1) beter voor milieu en portemonnee en 2) je lichaam wordt wakker doordat je je lichaamstemperatuur verlaagt (je bed is je warme nest na een nacht slapen), zodat je stofwisseling en bloedsomloop op gang komt en je, je frisser en wakker voelt. Als je jezelf inzeept, die dan 't water uit, bespaard weer water en geld en doordat je lichaam afkoelt stimuleer je weer die stofwisseling en bloedsomloop. Na het douchen droog ik mij normaal af en trek ik ondergoed aan, gooi de deur open (weer die koelte van buiten de warme badkamer voor je stofwisseling en bloedsomloop), kam mijn haren en ga naar m'n kamer op aan te kleden. Nadat ik ben omgekleed doe ik de gordijnen en luxaflex open, zonlicht werkt opwekkend. Natuurlijk gaan de ramen op als ze dicht waren 'de nachts en krijg ik al direct frisse lucht. Ik doe wat ik verder wil op m'n kamer zoals eventueel make-up, (school)tas pakken, etc. Bij het ontbijt drinkt ik altijd Zonnatura Ontbijtmelange (een thee), die ik zelf erg lekker vind om wakker te worden en energie te krijgen. Ik ontbijt met genoeg granen en vezels en een stuk fruit en als ik tijd heb koppensnel ik de krant, een andere newsfeed of mijn Facebook of Innstagram,
-hebben jullie tips om in slaap te graken?
Ik denk/hoop dat ik ze hierboven al heb beantwoord.
-hebben jullie tips om makkelijk op te staan?
Ik denk/hoop dat ik ze hierboven al heb beantwoord.
"A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife